inceiling luidspreker keuken

Started by W.Otter, November 15, 2018, 00:02:22

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

W.Otter

Ik ben bezig met een nieuwbouwwoning en in de keuken heb ik een koof voor verlichting, afzuiging en daar moet natuurlijk ook een luidspreker in komen.

Voor mij is het helemaal nieuw. Versterking zal ook in de koof komen in de vorm van een sonos connect o.i.d. wat raden jullie aan?

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

botsen


road rebel

#2
Ik heb er meerdere getest in m'n badkamer. Het geluid wordt voornamelijk bepaald door de plaatsing en hoe je de luidspreker bevestigt/ inbouwt. Er zijn dusdanig veel parameters waarmee je rekening moet houden (volume in valse wand; eventuele demping; reflecties van wanden; plaats van draagbalken) dat ik het niet zo evident vond om een geloofwaardige stereobeeld te verkrijgen.

Persoonlijk ben ik erg fan van de revel 6.5" inbouwluidsprekers in 3 en 5 reeks (neutraal tot warm op jazz, maar toch een mooie snelle slam), daarna vond ik de Dali Phantom 6.5" een goede prijs/kwaliteit. B&W 3 en 6 reeks vond ik vrij duur en groot tov. de geleverde prestaties.
Ik heb ook een aantal goedkopere luidsprekers mogen proberen (een model van Art Sound en de stereoinbouwluidspreker van loxone: zelfde OEM als Q acoustics) maar die vond ik niet goed klinken: snel te schel en te vlak. Persoonlijk had ik graag Focal en monitor audio luidsprekers geprobeerd maar die kans heb ik niet gehad.

Mijn beperkte ervaring met inbouwluidsprekers is dat de meesten een stevige versterker nodig hebben: uit de zone 2 van mijn denon receiver (X4300) krijg ik onvoldoende volume om goed te rocken  :headbanging: , een sonos connect:amp was OK (zonder meer) en een lexicon DD8 doet de luidsprekers echt tot hun recht komen. Het verschil voor mij is dusdanig dat ik niet terugkon gaan naar de Sonos, laat staan de denon.
Misschien wil je/kan je wachten tot de nieuwe Sonos:AMP?

road rebel

Nog even dit:

-Kies inbouwluidsprekers die tegen vocht kunnen (zeker in een keuken met de dampen) en met rooster die gemakkelijk te verwijderen en te reinigen zijn (vetopstapeling).

-Kijk ook naar het visueel aspect, sommige merken/modellen/maten hebben vrij compacte roosters terwijl anderen (zoals B&W) precies een maat te groot zijn.
Een rooster van een 20tal cm vind ik nog te overzien maar die grote roosters van >30cm zijn in mijn ogen vrij lelijk. Er bestaan ook onzichtbare inbouwluidsprekers, misschien is dat jouw ding?

-Overweeg een inbouwkast of inbouwbeugels (die moet je plaatsen voordat afwerking/ gipsplaat/ hout aangebracht wordt).

Roeland

Tip;

Al jaren een Tivoli iPAL in de badkamer.

Klinkt groots en geen gezeur met inbouw/risico kortsluiting
Tegenwoordig ook verkrijgbaar met DAB en BT




W.Otter

Quote from: road rebel on November 15, 2018, 09:38:09
Ik heb er meerdere getest in m'n badkamer. Het geluid wordt voornamelijk bepaald door de plaatsing en hoe je de luidspreker bevestigt/ inbouwt. Er zijn dusdanig veel parameters waarmee je rekening moet houden (volume in valse wand; eventuele demping; reflecties van wanden; plaats van draagbalken) dat ik het niet zo evident vond om een geloofwaardige stereobeeld te verkrijgen.

Persoonlijk ben ik erg fan van de revel 6.5" inbouwluidsprekers in 3 en 5 reeks (neutraal tot warm op jazz, maar toch een mooie snelle slam), daarna vond ik de Dali Phantom 6.5" een goede prijs/kwaliteit. B&W 3 en 6 reeks vond ik vrij duur en groot tov. de geleverde prestaties.
Ik heb ook een aantal goedkopere luidsprekers mogen proberen (een model van Art Sound en de stereoinbouwluidspreker van loxone: zelfde OEM als Q acoustics) maar die vond ik niet goed klinken: snel te schel en te vlak. Persoonlijk had ik graag Focal en monitor audio luidsprekers geprobeerd maar die kans heb ik niet gehad.

Mijn beperkte ervaring met inbouwluidsprekers is dat de meesten een stevige versterker nodig hebben: uit de zone 2 van mijn denon receiver (X4300) krijg ik onvoldoende volume om goed te rocken  :headbanging: , een sonos connect:amp was OK (zonder meer) en een lexicon DD8 doet de luidsprekers echt tot hun recht komen. Het verschil voor mij is dusdanig dat ik niet terugkon gaan naar de Sonos, laat staan de denon.
Misschien wil je/kan je wachten tot de nieuwe Sonos:AMP?

Thnx voor je uitgebreide input! het is dus handig om een behuizing te maken voor de inbouwluidspreker ik neem aan dat de fabrikant daar vaak wel specificaties over geeft?! die nieuwe Sonos amp is best mooi inderdaad, alleen alls komt toch achter een koof dus als het kwalitatief niet heel veel scheelt is een goedkopere eerste generatie misschien de beter keuze
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

W.Otter

Quote from: Roeland on November 15, 2018, 17:32:06
Tip;

Al jaren een Tivoli iPAL in de badkamer.

Klinkt groots en geen gezeur met inbouw/risico kortsluiting
Tegenwoordig ook verkrijgbaar met DAB en BT



ik vind het juist mooi om in te bouwen en dat je de luidspreker niet ziet, zo'n lelijk gevaarte ergens neer zetten is bij mij juist geen optie  ;)
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

W.Otter

Quote from: road rebel on November 15, 2018, 09:38:09
Ik heb er meerdere getest in m'n badkamer. Het geluid wordt voornamelijk bepaald door de plaatsing en hoe je de luidspreker bevestigt/ inbouwt. Er zijn dusdanig veel parameters waarmee je rekening moet houden (volume in valse wand; eventuele demping; reflecties van wanden; plaats van draagbalken) dat ik het niet zo evident vond om een geloofwaardige stereobeeld te verkrijgen.

Persoonlijk ben ik erg fan van de revel 6.5" inbouwluidsprekers in 3 en 5 reeks (neutraal tot warm op jazz, maar toch een mooie snelle slam), daarna vond ik de Dali Phantom 6.5" een goede prijs/kwaliteit. B&W 3 en 6 reeks vond ik vrij duur en groot tov. de geleverde prestaties.
Ik heb ook een aantal goedkopere luidsprekers mogen proberen (een model van Art Sound en de stereoinbouwluidspreker van loxone: zelfde OEM als Q acoustics) maar die vond ik niet goed klinken: snel te schel en te vlak. Persoonlijk had ik graag Focal en monitor audio luidsprekers geprobeerd maar die kans heb ik niet gehad.

Mijn beperkte ervaring met inbouwluidsprekers is dat de meesten een stevige versterker nodig hebben: uit de zone 2 van mijn denon receiver (X4300) krijg ik onvoldoende volume om goed te rocken  :headbanging: , een sonos connect:amp was OK (zonder meer) en een lexicon DD8 doet de luidsprekers echt tot hun recht komen. Het verschil voor mij is dusdanig dat ik niet terugkon gaan naar de Sonos, laat staan de denon.
Misschien wil je/kan je wachten tot de nieuwe Sonos:AMP?
Welke heb je zelf uiteindelijk gekozen?

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

W.Otter

Ik lees ook veel over de polk audio 80 f/x rt alleen nergens te krijgen in nederland?

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF