Overbelicht scherm met HDR + subtitles

Started by PascalP, November 14, 2018, 14:55:36

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

PascalP

Al veel klachten over gevonden via Google en op diverse fora, maar nog geen oplossing... :(
Denk dat er ook geen oplossing is gezien de TV gebruik maakt van Edge lit vanuit de boven/onderkant, maar ben eens benieuwd hoe jullie er mee omgaan?
Of gebruiken jullie opties zoals dynamisch contrast of smart LED?

Probleem wat ik heb met onze Samsung UE55KS8000 is dat wanneer HDR bronnen worden afgespeeld (via Kodi), je bijna de zonnebril op moet zetten voor de super felle witte ondertitels.
Als gevolg hiervan wordt het hele scherm ook mee verlicht met als gevolg dat alle kleuren flets worden en het zwart grijs.
Zolang er geen ondertitels zijn is het een prachtig plaatje met kleuren die van je scherm spatten.
Voor mij gaat het plezier over om naar 4K HDR content te kijken omdat het scherm de hele tijd op en neer blijft springen.

Subtitle kleur aanpassen naar grijs zou kunnnen, maar dit heeft dan ook weer invloed op niet-HDR content.


Zoals gezegd, ik verwacht geen oplossing te vinden, maar vraag me gewoon af hoe anderen hiermee omgaan...
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

reza

Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

PascalP

Quote from: reza on November 14, 2018, 15:05:47
Zonder ondertitel :thumbs-up:

Ja dat zou perfect zijn en een geweldig plaatje opleveren...
We kijken al met Engelse subs omdat we het storend vinden als je niet hetzelfde ziet als wat je hoort, maar om ze compleet weg te laten weet ik niet of alle gezinsleden het daarmee eens zijn :P

Kan natuurlijk ook een ultimatum stellen, of we kijken zonder subs, of we kopen een nieuwe OLED  :devil:
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

home@the movies

Quote from: PascalP on November 14, 2018, 14:55:36
Al veel klachten over gevonden via Google en op diverse fora, maar nog geen oplossing... :(
Denk dat er ook geen oplossing is gezien de TV gebruik maakt van Edge lit vanuit de boven/onderkant, maar ben eens benieuwd hoe jullie er mee omgaan?
Of gebruiken jullie opties zoals dynamisch contrast of smart LED?

Probleem wat ik heb met onze Samsung UE55KS8000 is dat wanneer HDR bronnen worden afgespeeld (via Kodi), je bijna de zonnebril op moet zetten voor de super felle witte ondertitels.
Als gevolg hiervan wordt het hele scherm ook mee verlicht met als gevolg dat alle kleuren flets worden en het zwart grijs.
Zolang er geen ondertitels zijn is het een prachtig plaatje met kleuren die van je scherm spatten.
Voor mij gaat het plezier over om naar 4K HDR content te kijken omdat het scherm de hele tijd op en neer blijft springen.

Subtitle kleur aanpassen naar grijs zou kunnnen, maar dit heeft dan ook weer invloed op niet-HDR content.


Zoals gezegd, ik verwacht geen oplossing te vinden, maar vraag me gewoon af hoe anderen hiermee omgaan...

Met welke speler speel je de bestanden af? er zijn er wel een paar waarvan je ook de helderheid van de subs kan aanpassen en dat werkt perfect.

PascalP

Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

Malignant

Volgens mij ondersteund Kodi wel de toevoeging van HTML tags aan SRT files ( Oppo helaas niet in iedergeval ).

Door deze tags kan je de kleur van je subs aanpassen.
Als je deze naar grijz ( of off-white ) zet moet het opgelost zijn.
https://nl.wikipedia.org/wiki/SubRip

Is relatief makkelijk te doen met een programma zoals subedit.

Of naar PGS subs overstappen in je downloads, dan is er (meestal) wel over nagedacht.

Probleem heb ik ook met subs in combinatie met een LG OLED TV bij HDR.
Als daar witte subs te zien zijn gaat de ACtive HDR het beeld dimmen, omdat er te veel witte content zichtbaar is.
Als de subs dan weg zijn word het weer normaal.

Zeer storend, want door de subs heb je dan continu een pulserend beeld.
LG OLED 55C7 - Denon AVR X6300H - ATMOS 5.1.4 - 2x Focal 816W - Focal 800CC -  2x Focal 800SR - 4x Focal IC105 - SVS SB-2000 - Playstation 5 - Oppo UDP-203 JB - BlueSound Multiroom audio - Rega RP1 Elys2 - Project Tubebox Mk2 - QNAP TS-673A

PascalP

#6
Ja precies dat puleseren scherm wordt ik dus knettergek van!
Had verwacht dat OLED er minder last van had, jammer om te horen...

Kodi ondersteund zover ik weet inderdaad HTML tags in SRT files, dit kan ik ook in Kodi zelf aanpassen, maar dan geldt het uiteraard ook voor niet-HDR content, dit is dan ook weer niet de bedoeling.
Ik ga eens met Subedit aan de gang, zijn maar een paar HDR films welke ik heb dus is nog wel te doen handmatig ;)

EDIT:
ff snel SubtitleEdit gedownload en alles nu naar (donker) grijs gezet, kleur code 808080.
Vanavond eens testen hoe dit in de praktijk uitpakt :)
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

PascalP

Zojuist even een stukje gekeken met de subs in 808080 (donker grijs), en wat een wereld van verschil!!
Denk dat dit een prima oplossing is voor HDR materiaal  :pompom:
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

Teejoo

Maar heb je dat probleem dan ook gewoon met een UHD disc?

PascalP

#9
Heb helaas nog geen UHD discs/speler om dit te testen... :(
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

Malignant

De gemiddelde UHD disc heeft hier gelukkig wel rekening mee gehouden, maar helaas niet alles in mijn ervaring.

Heb er een paar gehad waar de HDR subs gewoon knal wit waren, maar meestal heeft men hier rekening mee gehouden.
Probleem is dat die subs op PGS formaat zijn, dus daar kan je zelf niets aan veranderen.

Ben blij dat jou probleem zo opgelost is.

Als men bij Oppo nou eens genoeg klachten krijgt om hier een echte ticket van te maken zou het bij mij ook goed moeten komen :).
Oppo ondersteund helaas de SRT toevoegingen niet, deze zijn niet "officieel" namelijk.
LG OLED 55C7 - Denon AVR X6300H - ATMOS 5.1.4 - 2x Focal 816W - Focal 800CC -  2x Focal 800SR - 4x Focal IC105 - SVS SB-2000 - Playstation 5 - Oppo UDP-203 JB - BlueSound Multiroom audio - Rega RP1 Elys2 - Project Tubebox Mk2 - QNAP TS-673A

Teejoo

Quote from: PascalP on November 19, 2018, 22:38:09
Heb helaas nog geen UHD discs/speler om dit te testen... :(
Als echte HT liefhebber natuurlijk wel een vereiste! Dan weet je tenminste ook zeker dat je de beste kwaliteit in huis hebt vergeleken met die downloads.

Teejoo

Quote from: Malignant on November 20, 2018, 07:37:43
De gemiddelde UHD disc heeft hier gelukkig wel rekening mee gehouden, maar helaas niet alles in mijn ervaring.

Heb er een paar gehad waar de HDR subs gewoon knal wit waren, maar meestal heeft men hier rekening mee gehouden.
Thanks. Vreemd dat ik hier nog nooit eerder over had gelezen bij Fysieke UHD discs, vandaar mijn vraag en enige onrust. Want dit wil je natuurlijk niet.

PascalP

Quote from: Teejoo on November 20, 2018, 08:13:57
Als echte HT liefhebber natuurlijk wel een vereiste! Dan weet je tenminste ook zeker dat je de beste kwaliteit in huis hebt vergeleken met die downloads.

200% met je eens, maar zolang er 'slechts' een 1080p projector in de kelder/HT hangt heb ik er weinig aan om nu een speler van een paar honderd euro te kopen en voldoet mijn Sony 6700 speler prima voor Blu-rays en Kodi op een Vero 4K+ voor ander materiaal.
Als er een 4K projector komt, volgt er ook snel een UHD speler  :popcorn:

In de woonkamer voldoet Kodi op de Nvidia Shield, vooral vanwege het gemak, vrouw, kinderen, noem maar op ;)
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

reza

ik heb deze vraag ook in een ander topic gesteld, weet niet of dat ook aan jou was?
Maar waarom kijken naar een 4K film als je een 1080p projector hebt? Er zit toch helemaal geen winst in?
Dat van de die rare ondertitels heb ik nog nooit ervaren, ik kijk zowel schijf als download..
Misschien ligt het probleem daar, dat die handschake of hoe je het ook noemt niet goed gaat?
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

PascalP

Quote from: reza on November 20, 2018, 09:13:45
ik heb deze vraag ook in een ander topic gesteld, weet niet of dat ook aan jou was?
Maar waarom kijken naar een 4K film als je een 1080p projector hebt? Er zit toch helemaal geen winst in?
Dat van de die rare ondertitels heb ik nog nooit ervaren, ik kijk zowel schijf als download..
Misschien ligt het probleem daar, dat die handschake of hoe je het ook noemt niet goed gaat?

Gaat nu over de TV in de woonkamer, welke een 4K TV (Samsung UE55KS8000) is ;)
In de kelder/HT hangt een 1080p projector, dus zie ik het ook niet zitten om een dure UHD speler aan te schaffen totdat de projector geupgraded wordt, dus daar heb ik geen enkel probleem.
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

papaleo

En als je dan ook nog eens een projector hebt die een dynamische iris hebt en die op deze stand laat staan dan zie je vaak dat het beeld achter de subs donkerder word wanneer de subs in beeld komen en weer oplichten als de subs weg zijn....ook dat is irritant.
Dit is ook een van de redenen dat ik vaak de/een 1:1 rip verkies boven een 'orginele disc' want bij de rip kan ik met mijn Oppo de srt sub in een gijze tint zetten en heb ik daar geen last meer van.
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

Teejoo

Quote from: papaleo on November 20, 2018, 09:38:23
En als je dan ook nog eens een projector hebt die een dynamische iris hebt en die op deze stand laat staan dan zie je vaak dat het beeld achter de subs donkerder word wanneer de subs in beeld komen en weer oplichten als de subs weg zijn....ook dat is irritant.
Dit is ook een van de redenen dat ik vaak de/een 1:1 rip verkies boven een 'orginele disc' want bij de rip kan ik met mijn Oppo de srt sub in een gijze tint zetten en heb ik daar geen last meer van.
Interessant. Ik begrijp waarom het zou gebeuren maar het is me bijvoorbeeld bij de show van Werner niet direct negatief opgevallen. En daar stond de iris volgens mij op standje 1. En we hebben best veel gelet op de ondertiteling.

papaleo

Quote from: Teejoo on November 20, 2018, 10:24:05
Interessant. Ik begrijp waarom het zou gebeuren maar het is me bijvoorbeeld bij de show van Werner niet direct negatief opgevallen. En daar stond de iris volgens mij op standje 1. En we hebben best veel gelet op de ondertiteling.

Moet er wel ff bij vermelden dat ik dit met mijn vorige Sony pj had,de vw500 met mijn huidige Sony vw360 is dit niet meer het geval.
En het was ook niet altijd aanwezig...maar sporadisch en het viel ook alleen maar op wanneer er donkere scene's waren en wanneer er spier witte subs op de disc aanwezig waren, je kon dit evt wel omzeilen om de dynamische iris in mijn geval met de vw500 van 'volledig' op 'beperkt/uit' stand te zetten.

En ik weet ook niet hoe de (nieuwe) jvc's hier mee omgaan/omgingen...
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

Teejoo

Ok, dat verklaard. We hebben alle nieuwe Sony's en de 2 JVC's gezien. Gelukkig dan maar!

papaleo

Quote from: Teejoo on November 20, 2018, 10:24:05
Interessant. Ik begrijp waarom het zou gebeuren maar het is me bijvoorbeeld bij de show van Werner niet direct negatief opgevallen. En daar stond de iris volgens mij op standje 1. En we hebben best veel gelet op de ondertiteling.

Maar is 'standje 1' bij de jvc niet een fixed iris standje,en niet volledig dynamisch?
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

home@the movies

Quote from: papaleo on November 20, 2018, 11:53:27
Maar is 'standje 1' bij de jvc niet een fixed iris standje,en niet volledig dynamisch?

Neen, er zijn 3 standen, fixed waarbij je zelf de iris op de gewenste lichtsterkte kan instellen en 2 dynamische standen, net zoals bij de Sonys.

Malignant

Quote from: papaleo on November 20, 2018, 09:38:23
En als je dan ook nog eens een projector hebt die een dynamische iris hebt en die op deze stand laat staan dan zie je vaak dat het beeld achter de subs donkerder word wanneer de subs in beeld komen en weer oplichten als de subs weg zijn....ook dat is irritant.
Dit is ook een van de redenen dat ik vaak de/een 1:1 rip verkies boven een 'orginele disc' want bij de rip kan ik met mijn Oppo de srt sub in een gijze tint zetten en heb ik daar geen last meer van.

Hoe doe je dit in de Oppo dan ?
Ik ben hier al tijden naar op zoek maar in mijn 203 heb ik dit met een SRT nog nooit kunnen doen.
Zou er een "moord" voor doen om dit voor elkaar te krijgen.

Zowel bij 1:1 rips als bij remux versies (mkv) ervaar ik namelijk zeer storende KNALLENDE witte subs in HDR
LG OLED 55C7 - Denon AVR X6300H - ATMOS 5.1.4 - 2x Focal 816W - Focal 800CC -  2x Focal 800SR - 4x Focal IC105 - SVS SB-2000 - Playstation 5 - Oppo UDP-203 JB - BlueSound Multiroom audio - Rega RP1 Elys2 - Project Tubebox Mk2 - QNAP TS-673A

papaleo

#23
Quote from: home@the movies on November 20, 2018, 12:14:13
Neen, er zijn 3 standen, fixed waarbij je zelf de iris op de gewenste lichtsterkte kan instellen en 2 dynamische standen, net zoals bij de Sonys.
Oke...dus 'standje 1' is nog steeds dynamisch maar 'beperkt'?

Quote from: Malignant on November 20, 2018, 12:16:52
Hoe doe je dit in de Oppo dan ?
Ik ben hier al tijden naar op zoek maar in mijn 203 heb ik dit met een SRT nog nooit kunnen doen.
Zou er een "moord" voor doen om dit voor elkaar te krijgen.

Zowel bij 1:1 rips als bij remux versies (mkv) ervaar ik namelijk zeer storende KNALLENDE witte subs in HDR

-kies eerst voor de (losse) srt sub's dan >> Options >> Ondertiteling aanpassen >> hierna zie je een reeks van aanpassingen zoals kleur,omtrek,groote,positie,enz

Een kind kan de was doen... ;)
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

Malignant

Quote from: papaleo on November 20, 2018, 14:18:30
-kies eerst voor de (losse) srt sub's dan >> Options >> Ondertiteling aanpassen >> hierna zie je een reeks van aanpassingen zoals kleur,omtrek,groote,positie,enz

Een kind kan de was doen... ;)

^^ ^^ ^^

Het kan soms zo simpel zijn. Ik kan je echt een zoen geven hiervoor, dank je. Ook mijn HDR probleem met subs opgelost.

Ik heb werkelijk ALLE andere knoppen gehad op de A/B, zelfs het lang indrukken van de sub knop om de positie aan te passen.
Maar de option heb ik gewoon niet gehad. Zelfs contact met Oppo Support gehad en die konden mij niet helpen.

Damn, ik voel me blond  :nopompom:
LG OLED 55C7 - Denon AVR X6300H - ATMOS 5.1.4 - 2x Focal 816W - Focal 800CC -  2x Focal 800SR - 4x Focal IC105 - SVS SB-2000 - Playstation 5 - Oppo UDP-203 JB - BlueSound Multiroom audio - Rega RP1 Elys2 - Project Tubebox Mk2 - QNAP TS-673A