MacMini walgelijk traag

Started by VlisChris, March 12, 2018, 11:04:47

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Raphie

Quote from: Raphie on March 12, 2018, 11:25:33
Begin eens met een volledige reset van het systeem?

2 extra comments:
1. Natuurlijk ben je zelf verantwoordelijk voor het backuppen van je data
2. dit is niet de meest ideale machine voor de Adobe suites. dit is een browser, office maschine, mediaserver maar meer ook niet, niet geschikt voor high end DTP of videobewerking.
JBL PRX Power!

Bart_M

Ik zou alles goed backuppen en daarna een totale frisse installatie doen. Geen full restore vanuit time machine, anders kan het probleem terugkomen.

Faxe

Voor ech zware taken is dit inderdaad niet de geschikte mac mini. Zelfs met ssd blijft het behelpen denk ik.
Lyngdorf TDAI 3400 | Linn LP 12 | Primare R35 | Paradigm Persona 3F | Synology DS920+ | Roonlabs | Rhein Z1 Plus | Degritter

oud_account_1

Kan dit een symptoom zijn van een stervende harddisk?
Ik heb mijn mac mini's voorzien van SSD's en het maximum aan RAM, het zijn heerlijke apparaatjes voor de desktop.
"The test of the machine is the satisfaction it gives you. There isn't any other test. If the machine produces tranquility it's right. If it disturbs you it's wrong until either the machine or your mind is changed."
― Robert M. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry Into Values

StefaanD

Stervende disk geen idee, je kan het altijd eens controleren met de testversie van DriveDx

VlisChris

Quote from: Raphie on March 18, 2018, 12:04:53
2 extra comments:
1. Natuurlijk ben je zelf verantwoordelijk voor het backuppen van je data
2. dit is niet de meest ideale machine voor de Adobe suites. dit is een browser, office maschine, mediaserver maar meer ook niet, niet geschikt voor high end DTP of videobewerking.


Backups zijn uiteraard goed in orde :) Zowel van mijn werkbestanden als van de computer zelf.
Dat de computer niet geschikt is, ok. Toch absurd dat de oude computer van mijn ouders stukken vloeiender draait.
Zelfs basis dingen als gewoon internet werken met een gigantische vertraging. Soms weet ik niet of ik verkeerd klik. Of dat ik gewoon geduld moet hebben...
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

mijkie

beide bedraad aangesloten op je netwerk ?

Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

Richi

Zelf zou ik ook eerst een oude Time Machine backup terugzetten van een moment dat de machine nog niet zo traag was. Mocht het daarna weer verslechteren, dan kan je altijd nog een clean install doen.

Als de machine na het terugzetten van de TM backup nog zo traag is, terwijl je zeker weet dat de machine ten tijde van de backup nog snel was, dan weet je dat je het in de hardware moet zoeken.

Het klinkt mij echt als een hardware probleem (geheugen of HD) of er staat spyware op je computer die op de achtergrond allerlei taken uitvoert die prioriteit krijgen boven jouw taken.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus XLR / William Tell ZERO • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

VlisChris

Ik ga komende week weer verder proberen en pielen.

Maar wat Richi ook zegt: ik hou heel sterk rekening met kapot intern geheugen. Het gedrag is gewoon alsof die continue over zijn max heen gaat.
Het vreemde is dat het nergens terug te vinden is. Ook hardware tests geven aan dat alles naar behoren werkt. Ik geloof dat dus niet. 95% zeker dat het het intern geheugen is.

Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Raphie

Er is niks "kapot" bij kapot geheugen komt die al niet door zijn startup self tests heen.
JBL PRX Power!

VlisChris

Dat werkt of dat werkt niet?
Tegenvaller. Dan speelt er dus iets anders.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Bart_M

Zit het ding misschien vol stof of werkt de ventilator niet meer goed? Het kan ook zijn dat de snelheid omlaag gaat door oververhitting.

Nosferatu

Quote from: Bart_M on March 19, 2018, 08:07:43
Zit het ding misschien vol stof of werkt de ventilator niet meer goed? Het kan ook zijn dat de snelheid omlaag gaat door oververhitting.
Dat las ik gisteren op fstoppers (https://fstoppers.com/originals/dont-make-my-mistake-how-minute-spring-cleaning-made-my-computer-run-new-again-233330), zeer trage mini, zelfs in slaapstand springend.

En nee, 'ik rook niet', 'laminaat' etc., er verzamelt zich best wel veel stof in een PC. Heb ooit eens gewerkt bij een bedrijf wat medische hulpmiddelen maakte, productie ruimtes waren clean room, extreem laag aantal stofdeeltjes per kuub lucht. PC's die onderhoud nodig hadden werden ALTIJD uit de clean room gehaald, al die ventilatoren waren prima 'stofzuigers', zaten ondanks de schone ruimte vol met stof.  Kleine moeite om dat even na te kijken en als dat de oorzaak is, klaar !  :smile:
Video corner: Denon X-4000 + DBT-3313UD + DNP-800NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Denon PMA-2020AE + DCD-2020AE  + DNP-2000NE + TU-1500AE, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000

VlisChris

#38
Verdomd goede tip.
Computer staat in mijn werkkamer anex kleedkamer. Dus wat meer stof dan de rest van mijn huis.
Plus, ook al beperkte ik het achter de computer; ik heb tot anderhalf jaar terug gerookt.

Achterkant computer maar eens opendraaien.

Edit; ook al ga ik dit doen als mijn keuken weer staat (dan heb ik tenminste weer een werkblad om de computer eens rustig en veilig open te draaien), mijn computer heeft geen ventilator die op volle toeren staat te blazen.
Maar, slecht kan het nooit zijn, het stof eens weghalen aan de binnenkant.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Richi

Quote from: Raphie on March 19, 2018, 06:46:29
Er is niks "kapot" bij kapot geheugen komt die al niet door zijn startup self tests heen.
Ik heb in het verleiden wel gekke dingen meegemaakt met geheugen dat niet goed meer was. PC die zich spontaan ophing en zo. Maar dat was nog in het Pentium tijdperk. De startup tests zullen nu wel veel geavanceerder zijn.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus XLR / William Tell ZERO • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Moony

Hoe is dit afgelopen? Oplossing gevonden of niet?
stereo: Dynaudio Xeo 4 | BK P10-150-GEM | Marantz NR1510 | Marantz CD5004 | Technics SL1411 + AT-VM95e
surround/tv: Good Old Pioneer Plasma | Denon AVR-X1400H | Philips BDP2900 | Dune HD Solo Lite | Chromecast | Teufel Consono 35 Mk3 | Klipsch R-10SW

VlisChris

Nooit meer een oplossing gevonden.
Het speelt mee dat de computer de afgelopen 3.5 maanden stilgestaan heeft omdat ik niet thuis was.
Uiteindelijk zal dit ding vervangen worden door, vermoedelijk, een windows computer. Maar dat komt nog wel eens.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

alexander2

Heb je ooit wel is een clean install gedaan? Harde schijf wissen en daarna installeren.

https://support.apple.com/nl-nl/HT204904

Ik zou voor deze optie gaan.
Shift-Option-Command-R
Vereist macOS Sierra 10.12.4 of hoger
Installeer het macOS dat bij de Mac werd geleverd, of de versie die er het dichtste bij zit en die nog beschikbaar is. Voor deze combinatie is macOS Sierra 10.12.4 of hoger nodig.




VlisChris

Dat is er door tijdgebrek nooit van gekomen.
Plus, ik ben net na 3.5 maanden eindelijk weer in mijn huis terug.

Maar, ik ga weer op ontdekkingstocht uit. Thanks.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

iRook

Bij mij is soortgelijk gebeurd. >:(

Misschien heb je hier wat aan:

Ik heb in mijn Mac mini een Fusion Drive welke bestaat uit SSD en een reguliere harde schijf.
Deze kan door de update van de MAC naar een ander filesysteem (APFS) zomaar om zeep worden geholpen, waardoor je de SSD als het ware niet meer tot je beschikking hebt en daardoor een hele trage MAC.
Je kan dit het beste oplossen door een Time Machine backup te maken en daarna het systeem te restoren door de harde schijf opnieuw te configureren als Fusion Drive.
Als je klaar bent is het geen probleem om de time machine backup terug te zetten (althans bij mij niet) Ik hoop voor je dat het werkt! Ik lees dat het niet bij iedereen heeft geholpen.
Dit kost wat tijd en je zou Google moeten raadplegen om hoe dit gaat, want dit weet ik helaas niet meer uit mijn hoofd en is ook te lang om te posten.

Succes!
Sharp TV, Win10 HTPC, Amp: Denon AVR-3310,  Front: MA RX6, Center: MA RX Centre, Rear: MA RX1, Sub: BK-Elec XXLS-400

alexander2

Quote from: iRook on September 18, 2018, 05:17:50
Bij mij is soortgelijk gebeurd. >:(

Misschien heb je hier wat aan:

Ik heb in mijn Mac mini een Fusion Drive welke bestaat uit SSD en een reguliere harde schijf.
Deze kan door de update van de MAC naar een ander filesysteem (APFS) zomaar om zeep worden geholpen, waardoor je de SSD als het ware niet meer tot je beschikking hebt en daardoor een hele trage MAC.
Je kan dit het beste oplossen door een Time Machine backup te maken en daarna het systeem te restoren door de harde schijf opnieuw te configureren als Fusion Drive.
Als je klaar bent is het geen probleem om de time machine backup terug te zetten (althans bij mij niet) Ik hoop voor je dat het werkt! Ik lees dat het niet bij iedereen heeft geholpen.
Dit kost wat tijd en je zou Google moeten raadplegen om hoe dit gaat, want dit weet ik helaas niet meer uit mijn hoofd en is ook te lang om te posten.

Succes!

Er zit geen SSD in en APFS wordt niet toegepast als hij een full factory recovery gaat doen. Na het wissen zal de originele software erop worden gezet zoals die werd geleverd. Dat is in dit geval het meest raadzaam.
Er is een probleem en als het wordt niet opgelost dan is het meest logische om vanaf het begin te beginnen zoals de Mini werd geleverd.
Daarna kan Chris upgraden en meer misschien?

Waarom zou hij een HD als Fushion moeten configureren dat begrijp ik even niet.
Time machine moet die links laten liggen want er zit ergens een fout of whatever en telkens vanaf de Time Machine alles terugzetten als je niet weet waar het zit is vragen om dezelfde problemen. Time machine elimineert geen fouten, het is niets anders dan een back up machine.

Maak handmatig een backup van de zaken die je nodig hebt naar een externe schijf.
Daarna wissen zoals de url die ik heb gegeven. Niet klooien want je wordt er alleen maar chagrijnig van.

Raphie

En vergeet die 500gb aan adobe spyware niet....
JBL PRX Power!