Atmos speakers netjes afwerken

Started by activ, October 30, 2018, 08:05:10

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

activ

Hoi allemaal,

Ik wil al enige tijd graag Atmos toe gaan voegen in mij huiskamer ht, hopelijk gaat dat volgend jaar ook echt gebeuren.
Nu is het wel een gescheiden ruimte, maar ik wil de mogelijkheid om het als huiskamer te gebruiken ook niet helemaal los laten, dus ik wil graag de speakers op een nette manier aan het plafond monteren. Dat wil zeggen dat de kabels netjes weg gewerkt zijn en de speaker ook niet als een doorn in het oog zijn.

Dan is de vraag natuurlijk hoe dan?

Zelf denk ik dat ik misschien niet ontkom aan een (deels) verlaagd plafond, al dan niet akoestisch. Het echte plafond is namelijk beton, dus daar krijg ik de kabels niet weggewerkt. Misschien akoestisch, want als het toch verlaagd is dan ook maar de akoestiek mee pakken. Of is dat te kort door de bocht?

Iemand ervaring of tips? Alternatieven?

Alle input is welkom in deze fase, ik ben in de verkennende fase dus hoe meer info hoe beter.

groeten,
activ

blue-eyes

Zoek eens op akoestische platen, plafond eiland.

Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

activ

Niemand ervaringen of advies om te delen?

quattronl

Ik overweeg hetzelfde.
Ik zou idd gaan voor losse akoestische panelen en ze daarin verwerken.
Bij mij zouden er dan nog wel wat kabels zichtbaar zijn omdat ik die panelen los ophang met aardig wat tussenruimte (het blijft een woonkamer dus er moeten wat concessies gemaakt worden). Heb nog geen idee hoe dat netjes op te lossen (kabelgootjes oid?)
Je kan er wel gelijk mooi spotjes of een sterrenhemel in verwerken  ;D
Living: Amp: Marantz SR7012 - Speakers: All Totem: Arro (front) - Dreamcatcher (4x surround) - Model One Signature (center) - BK XXLS400 - TV: Panasonic 65GZW954 OLED - Sources: Zappiti ONE 4k HDR SE - SB Touch+BOTW - Panasonic UB824 - Storage: Synology DS918+ 18Tb - Cables: RUConnected, JIB, Nordost, Furutech - Tweaks: 2x Crusade Audio Diamond 2 plate (amp+sub) - Audiogroep
Bedroom: Marantz PM6004, Totem Staff, SB Touch+BOTW

Malignant

Ik heb zelf een spanplafond laten zetten met daarachter gelijk akoestisch dempend materiaal om reflecties weg te nemen.
Onze woonkamer was echt een galmbak namelijk, betonnen plafond, weinig aan de muren en een natuurstenen vloer zonder kleden e.d.
Demping word gedaan door ~16m2 Akotherm

Is echt de beste investering geweest die ik in tijden heb gedaan in de surround opstelling.
Maar ook een normaal gesprek voeren is zoveel fijner omdat er veel minder galm is in de woonkamer.
En het voordeel is ook dat ik gelijk Hue spots in het kunnen laten bouwen, meerdere vliegen in 1 klap :)
En dan met maar ~9.5cm wat het geheel naar beneden is gekomen.

Heb zelf wat issues momenteel met Photobucket, maar misschien dat de link bij iemand anders wel werkt.

Hier een complete fotorapportage van de aanleg :)

http://s41.photobucket.com/user/Jan_Kees_van_Steenis/slideshow/Spanplafond
LG OLED 55C7 - Denon AVR X6300H - ATMOS 5.1.4 - 2x Focal 816W - Focal 800CC -  2x Focal 800SR - 4x Focal IC105 - SVS SB-2000 - Playstation 5 - Oppo UDP-203 JB - BlueSound Multiroom audio - Rega RP1 Elys2 - Project Tubebox Mk2 - QNAP TS-673A

activ

Quote from: Malignant on November  2, 2018, 15:11:38
Ik heb zelf een spanplafond laten zetten met daarachter gelijk akoestisch dempend materiaal om reflecties weg te nemen.
Onze woonkamer was echt een galmbak namelijk, betonnen plafond, weinig aan de muren en een natuurstenen vloer zonder kleden e.d.
Demping word gedaan door ~16m2 Akotherm

Is echt de beste investering geweest die ik in tijden heb gedaan in de surround opstelling.
Maar ook een normaal gesprek voeren is zoveel fijner omdat er veel minder galm is in de woonkamer.
En het voordeel is ook dat ik gelijk Hue spots in het kunnen laten bouwen, meerdere vliegen in 1 klap :)
En dan met maar ~9.5cm wat het geheel naar beneden is gekomen.

Heb zelf wat issues momenteel met Photobucket, maar misschien dat de link bij iemand anders wel werkt.

Hier een complete fotorapportage van de aanleg :)

http://s41.photobucket.com/user/Jan_Kees_van_Steenis/slideshow/Spanplafond

Dat klinkt perfect. Mag ik vragen welk bedrijf je het hebt laten doen en wat het heeft gekost? In PM is natuurlijk prima.

Dat album krijg ik dat hij password protected is. Mag ik het wachtwoord?

Malignant

Sorry, had ik even geen erg in.

Het wachtwoord is : plafond

Niets te verbergen hoor.
Is destijds uitgevoerd door Holland Plafond.
Weet niet meer exact wat het was, zat ergens tussen de 3 en 3.5 duizend
LG OLED 55C7 - Denon AVR X6300H - ATMOS 5.1.4 - 2x Focal 816W - Focal 800CC -  2x Focal 800SR - 4x Focal IC105 - SVS SB-2000 - Playstation 5 - Oppo UDP-203 JB - BlueSound Multiroom audio - Rega RP1 Elys2 - Project Tubebox Mk2 - QNAP TS-673A

blue-eyes

#7
@ Malignant: Ziet er netjes en strak uit!

Mag ik wat verdere informatie van je? Geld, materialen, etc.? PM is prima.

Ik overweeg dit ook!

Generiek:
Waarom een spanplafond, waarom niet met akoestische platen, of andere constructie? Ik kan een aantal reden invullen maar ben ook wel benieuwd naar jouw motivatie!
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Malignant

Vooral voor een spanplafond gekozen vanwege jouw eerste opmerking.
Lekker strak :)

Voorheen zaten wij tegen de betonplaten aan te kijken met de daarbij behorende naden en wat andere "lelijke" plekken op ons plafond vanwege steunbalken etc.
Heb eerst gedacht aan enkel een "eiland" in het midden van de kamer met daar indirecte verlichting achter etc, maar uiteindelijk bleef ik dan toch nog de naden houden.

Toen ook gekeken naar een constructie met akoestische platen, maar dan moet er over het hele plafond een draagconstructie komen ( valt wel mee in verhouding ) maar het ergste daarmee, je blijft wederom naden of afwerkstrips houden vanwege je plaatafmetingen. En ook de "zijkant" van de verlaging, want een deel ervan loopt in een punt onze woonkamer in, moet afwerkt worden. En daar blijf je verschil met de plafond constructie zien.

Nu met dit spanplafond is het gewoon 1 super strak geheel, wat veel ruimtelijker werkt. En het mooie is dat het doek gewoon om de punt heen geslagen zit. Dus vanuit het stuk dat de woonkamer in komt is het gewoon 1 geheel.

Qua aanbieders zijn we destijds met 2 partijen in onderhandeling geweest, dit betreft het welbekende Plameco en Holland Plafond ( uit Woerden ).
Beide kunnen een akoestisch plafond leveren, en qua kosten zitten ze niet al te ver uit elkaar.

Het was echter de afwerking en het materiaal wat bij ons de doorslag gaf.

De afwerking bij Plameco gebeurd door middel van een soort van "plint" alleen dan op je plafond. Dit houd in dat om het geheel heel dus een "plasict" vierkant op je plafond komt.
Dit was voor ons een grote afknapper. De heren van Holland plafond monteren het zo goed al koud tegen de muur aan. Hierdoor is er geen omlijsting zichtbaar wat veel mooier oogt in onze optiek. Beide boden wel gewoon een "lijstrail" aan in de montage, hierdoor kan ik overal gewoon beugels er in schuiven om schilderijen etc op te hangen.

Qua materiaal bood Plameco zijn eigen doek aan en had het geen andere opties. En op de een of andere manier had ik hier niet een super gevoel bij. De kwaliteit is goed, daar ligt het niet aan. Maar omdat wij er een akoestische demping achter wouden hebben had ik het idee dat het doek "te dicht" was. Als dit gespannen zal kwam er voor mijn gevoel te weinig geluid door het doek om gedempt te worden en zouden er eerder reflecties optreden. Maar dit is puur op gevoel gebaseerd.

Het materiaal wat Holland Plafond ( en volgens mij alle andere aanbieders van spanplafonds behalve Plameco ) gebruikt is vele malen poreuzer. Als je dit tegen het licht hield kwam er wel zonlicht doorheen. Door deze openingen was het voor mijn gevoel ook beter geluidsdoorlatend waardoor de demping er achter beter zou werken. Voor mijn gevoel ook zeker de juiste keuze gemaakt.

Maar het is allemaal op "gevoel" gebaseerd en niet op metingen uiteraard.

Zoals al aangegeven, het dempende materiaal er achter is Akutherm en beslaat gewoon het gehele zit/kijk gedeelte ( ~4x4 meter ).
De speakers zijn in losse klank kasten ingebouwd zodat deze niet in aanraking komen met het dempende materiaal aan de achterzijde.

Qua kosten heb ik ook niets te verbergen hoor, ja het is een hoop geld, maar het is het wel waard.

De eerste aanvraag die ik had gedaan kwam uit op ~2000 euro, maar toen was men vergeten dat het plafond verlaagd moest worden, de speakers ingebouwd etc etc.
Uiteindelijk verlaagd met 9 cm ( wat nodig was voor Hue Color spots ) en toen kwamen de kosten op ~2.800 euro voor ~16m2
LG OLED 55C7 - Denon AVR X6300H - ATMOS 5.1.4 - 2x Focal 816W - Focal 800CC -  2x Focal 800SR - 4x Focal IC105 - SVS SB-2000 - Playstation 5 - Oppo UDP-203 JB - BlueSound Multiroom audio - Rega RP1 Elys2 - Project Tubebox Mk2 - QNAP TS-673A

blue-eyes

#9
Dank, precies wat ik dacht. Ik zit in exact het zelfde schuitje...... Thx, dit helpt!

Quote from: Malignant on November  5, 2018, 15:36:09
......
Voorheen zaten wij tegen de betonplaten aan te kijken met de daarbij behorende naden en wat andere "lelijke" plekken op ons plafond vanwege steunbalken etc.
Heb eerst gedacht aan enkel een "eiland" in het midden van de kamer met daar indirecte verlichting achter etc, maar uiteindelijk bleef ik dan toch nog de naden houden.

Toen ook gekeken naar een constructie met akoestische platen, maar dan moet er over het hele plafond een draagconstructie komen ( valt wel mee in verhouding ) maar het ergste daarmee, je blijft wederom naden of afwerkstrips houden vanwege je plaatafmetingen.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

fasteddie


activ

Quote from: Malignant on November  5, 2018, 09:54:43
Sorry, had ik even geen erg in.

Het wachtwoord is : plafond

Niets te verbergen hoor.
Is destijds uitgevoerd door Holland Plafond.
Weet niet meer exact wat het was, zat ergens tussen de 3 en 3.5 duizend

Super, bedankt. Hebben die heren ook de kastjes voor de speakers gemonteerd en de kabels over de plafond gelegd?

Malignant

Quote from: activ on November  6, 2018, 15:27:48
Super, bedankt. Hebben die heren ook de kastjes voor de speakers gemonteerd en de kabels over de plafond gelegd?

Yup,

Kastjes hebben we samen on-site even in elkaar gezet.
Had vooraf al wel de inbouw tekeningen toegeleverd.

Bekabeling allemaal door mij zelf aangeschaft en voorbereid, tijdens de montage door hun geplaatst ( op mijn instructie ).
Alles gewoon super netjes weggewerkt.

Ik heb nu achter het gordijn in de hoek van de woonkamer een kabelslurf die uit het plafond komt met daar de 4 sets voor de Atmos speakers er in.
LG OLED 55C7 - Denon AVR X6300H - ATMOS 5.1.4 - 2x Focal 816W - Focal 800CC -  2x Focal 800SR - 4x Focal IC105 - SVS SB-2000 - Playstation 5 - Oppo UDP-203 JB - BlueSound Multiroom audio - Rega RP1 Elys2 - Project Tubebox Mk2 - QNAP TS-673A

blue-eyes

#13
Quote from: Malignant on November  7, 2018, 07:37:27
Yup,

Kastjes hebben we samen on-site even in elkaar gezet.
Had vooraf al wel de inbouw tekeningen toegeleverd.

Bekabeling allemaal door mij zelf aangeschaft en voorbereid, tijdens de montage door hun geplaatst ( op mijn instructie ).
Alles gewoon super netjes weggewerkt.

Ik heb nu achter het gordijn in de hoek van de woonkamer een kabelslurf die uit het plafond komt met daar de 4 sets voor de Atmos speakers er in.

Foto :D
Kabelsluf, mooi woord. Zo iets zal het dan idd moeten worden.


Thx :)
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

chansig

Wij hebben beneden ook een spanplafond laten plaatsen. Marcel Wesseling. Kundige kerel.

Voordelen: Geen galmbak meer, beter verstaanbare communicatie, netter, in 1 dag klaar.

Nadeel: Duurder dan een ander type plafond.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

blue-eyes

#15
Quote from: chansig on November  7, 2018, 08:41:58
Wij hebben beneden ook een spanplafond laten plaatsen. Marcel Wesseling. Kundige kerel.

Voordelen: Geen galmbak meer, beter verstaanbare communicatie, netter, in 1 dag klaar.

Nadeel: Duurder dan een ander type plafond.

Gr. Hans

Mocht je iets mogen / willen zeggen, wat is m2 prijs, indicatief? Op het internet lees je prijzen van 40 - 150 euro per m2.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

chansig

Is lang geleden al...maar 40 m2 en ik dacht rond de 3000/3500 euro. Geen spotjes oid.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

blue-eyes

Thx. Alleen het spanplafond, of ook nog akoestiek doek, etc.?
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

chansig

Akoestiek doek met daarbovenop nog wat spul. Weet het echt niet meer precies. In ieder geval geen glad glimmend doek.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.