Sony VW270

Started by J.A.F._Doorhof, November 6, 2018, 15:52:17

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

J.A.F._Doorhof

Het is geen geheim dat ik redelijk gek ben op de Sony projectoren.
Door de jaren heen heeft Sony zich behoorlijk weten op te werken van "obscure" speler met een leuke maar enorm dure projector naar een volledig dominerende rol op de 4K markt, wil je native 4K dan moest je bij Sony zijn.

Maar nu andere merken waaronder JVC ook met native 4K komen hoe is nu de staat van de Sony.
Wel het word natuurlijk moeilijker, JVC heeft zeer mooi zwart en zet een fantastisch beeld neer, maar.... Sony heeft mijn inziens nog altijd iets meer rust in het beeld en heeft een veel hoger ANSI contrast, iets wat vooral bij horror en SF films een voordeel KAN zijn, maar ook een nadeel aangezien het absolute zwart level hoger ligt.

Tja... je ziet het ik begin een review eigenlijk met de conclusie (ook een keer leuk).
Heb je een batcave dan ik met HUIDIGE generatie van JVC eigenlijk alleen maar zeggen dat veel van de problemen die ik hiervoor had met JVC zijn opgelost of nu acceptabel zijn, en dat ik in een batcave situatie op DIT moment een JVC zou adviseren. echter........ heb je een ruimte met witte muren en enigszins strooilicht (bv een leeslampje, of standaard gordijnen) dan word het verhaal wel iets anders.

Sony zet met hun VW270 de traditie voort van van de VW260, een heerlijke native 4K instap projector.
Nu helemaal geschikt voor 4K/60 HDR materiaal door de 18GBPS aansluiting, en een lekker Ansicontrast, met andere woorden de beelden spatten letterlijk en figuurlijk van het scherm af.

En (volgens de website) gebruikt Sony speciale lampen die 6000 uur mee zouden moeten gaan in low lamp modes, onze ervaring is dat dit eigenlijk allemaal een beetje marketing is, een UHP lamp is enorm afhankelijk van de lamp zelf, hoe er mee om gegaan word en we hebben eigenlijk nog nooit een projector gezien met 2500 uur op de teller die nog optimaal presteerde, dus staar daar niet teveel naar.

Wat wel natuurlijk leuk is, is dat bij elke generatie er weer iets meer prestatie geboekt word met het zwart, nu moet ik eerlijk zeggen dat ik tot nu toe eigenlijk altijd iets meer door tekening in het zwart zie bij Sony tov van Epson en JVC, maar dat dit verschil wel steeds kleiner word.

Met al die dingen die naar elkaar toe groeien, zie je nog verschil zou je je afvragen?
Wel maak je geen zorgen ja... maar kies aub wel een dealer die er verstand van heeft (zoals wij bv :D)
Een paar jaar geleden was het heel duidelijk, projector X was gewoon stukken beter dan projector Y etc.
Tegenwoordig zullen de liefhebbers nog wel verschil zien, maar word het echt een kwestie van "scene 1 is beter op X", "scene 2 is beter op Y" en zijn die verschillen niet zo super groot meer als je alles op een hoop gooit.

Wat nu belangrijk gaat worden is de omgeving en ik denk dat ik een voorzichtige conclusie mag trekken dat als je echt een batcave hebt ik je nu toch naar de nieuwe JVCs ga sturen, maar...... bij een woonkamer situatie moet ik toch heel eerlijk zeggen dat de Sony gewoon heel moeilijk te verslaan is, het flink hogere ANSI contrast zie je echt terug in een niet ideale situatie (lees een situatie waar absoluut zwart toch geen issue is).

Laat ik dat laatste stukje uitleggen.

Contrast vs contrast
Bij ALLE projectoren doe ik altijd een contrast meting.
Meestal 3 stuks.
Native paneel, ANSI en Dynamisch (als er een iris of dimming aanwezig is).
Nu kan op papier zomenteen bv de Sony VEEL minder lijken dan een JVC als je naar native contrast kijkt, echter..... dit is NIET absoluut waar. Een JVC bv komt optimaal tot zijn recht als je kijkt in een batcave (lees absoluut donker), zodra er ook maar ensigns licht aanwezig is in de ruimte kun je de GEHELE onderkant van het zwart eigenlijk wel wegcijferen en dan kom je vaak op totaal andere ervaringen uit, en gaat die ANSI contrast waarde zwaarder en zwaarder wegen. Bij nagenoeg lichtoutput kan een unit met de helft van het native contrast en dubbele ANSI contrast dus wel eens veel beter passen. Vandaar mijn opmerkingen dat je echt een dealer moet nemen die je kan vertrouwen qua advies.

OK aan het werk
Nou ja... de review zoals ik normaal begin.

Vormgeving van de unit is zoals we van Sony gewend zijn, ik persoonlijk vind het altijd erg mooi, koeling zit voornamelijk aan de voorkant, maar hou aub de aangegeven ruimte om de projector aan bij plaatsing, ik kan dat niet vaak genoeg stressen, het staat er echt niet voor niets.

AB is ook weer gewoon netjes verzorgd en natuurlijk verlicht, tja.... zo hoort het en gelukkig doet iedereen dat nu ook, vroeger hadden we wel eens ABs zonder verlichting en dat is echt een ramp in een donkere ruimte.

Metingen
Zowel in hoge als lage lamp modes komt de projector volledig binnen de marge uit.
Bij hoge lamp modes is er een lichte bult in het midden gebied maar dit mag geen naam hebben.
P3 kleur space word "net" niet gehaald qua coördinaten (lange na niet bij helderheid maar ook dat is standaard).

Kijk ervaring op REC709 is fantastisch. Het beeld is lekker rustig en heeft de Sony motion flow, die mij enorm kan behagen op de LOW stand (echt fantastisch). Ook is het contrast MEER dan genoeg, donkere scenes worden goed weergegeven en buiten scenes op een 2.4 mtr breed scherm zijn lekker helder.

4K materiaal is mooi scherp en gestoken, en met een klein beetje reality creation is het gewoon heerlijk om bij weg te dromen (tenzij je een horror film kijkt natuurlijk, dan kun je beter niet dromen.... ja flauw). Wat direct opvalt bij de Sony units is dat er een bepaalde look in het beeld zit, het is allemaal best organisch maar zonder onrustig te worden, je zou kunnen zeggen dat het beeld gewoon staat als een huis zonder enige vorm van "filter" waar je bv bij Epson en ook JVC er toch wat meer "onrust" in ziet, maar ik moet nogmaals aangeven dat bij deze generaties het allemaal wel behoorlijk dicht bij elkaar komt.

Dan de contrast metingen :
ANSI Contrast is : 347:1
Native Contrast is : 4700:1

LET WEL...
Dit is lage lamp modus NA calibratie, deze waardes zijn zeer zeker omhoog te brengen maar dan ga je richting het vlak waar zowel gamma als grayscale niet meer conform de norm lopen, en realiseer je ook dat een zeer kleine aanpassing, dit soort getallen al meteen VEEL hoger doen lijken. Of wel, brightness 1 tik naar beneden en je kan al op native 8000-9000 uitkomen (maar dan clip je wel schaduw detail).

Conclusie
Ben je in de markt voor een 4K projector voor de woonkamer of in een niet perfecte batcave dan kun je eigenlijk nagenoeg niet beter doen dan met de VW270 advies verkoop is 4999.00 (mail ons voor leuke aanbiedingen) en daarmee zit hij een flink eind onder de concurrentie. Sony zet gewoon weer een zeer solide en goede projector neer.

In beeld ervaring net weer een stapje beter, maar niet spectaculair, wel is het natuurlijk mooi dat we nu een 18GBPS aansluiting hebben en er is een nieuwe low lag input voor gamers welke weer wat sneller zou moeten zijn (dus gamers..... :D)

We hebben de unit hier op demo staan, dus maak een afspraak met Annewiek en als je hem naast de JVC wilt zien kan dit op 9 November (ook even mailen met [email protected])

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

J.A.F._Doorhof

#1
Metingen
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Teejoo

Goed verhaal mbt de inzet in een batcave of juist niet.

Het is eigenlijk gewoon jammer dat Sony geen nieuwe panelen heeft ontwikkeld met verbeterde zwartwaardes. Ik blijf het gevoel houden dat ze dit jaar teveel achteruit hebben geleund.

J.A.F._Doorhof

Op Ansi zijn ze nog steeds flink voor.
Het is net waar je de nadruk op legt
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Frank_Terpstra

Hoi Frank
Zijn de meetwaarden voor contrast gedaan onder dezelfde omstandigheden als in je review van de vw260? Die verschillen namelijk nogal.
groeten
Frank

J.A.F._Doorhof

In feite zelfde omstandigheden.
Zie inderdaad ook het verschil, lijkt me dat een van die twee niet goed is. De 270 heb ik absoluut goed gemeten.

Ik gebruik dezelfde meter en zelfde afstand en native word altijd met 2 meters gechecked.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Kjelt

18Gbps inderdaad maar Vergeet ook niet te vermelden dat de 270 en 370 nu full 4k motionflow hebben , dat hadden de 260/360 niet.

J.A.F._Doorhof

#7
Correct.
Ging er vanuit dat dit duidelijk was maar zie inderdaad dat ik dat niet expliciet vermeld heb bij het stukje over 4k. Wel reality Creation.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Proceed

Ik heb gisteren de VPL-VW270 geplaatst. Als ik het projectie scherm beeldvullend maak zie ik langs het doek (op de muur dus) een randje met een beetje licht. Dit is aan beide zijden.
Het licht wat je ziet is heel donker en enkel zichtbaar in donkere scene's maar ik stoor me hier heel erg aan. Als ik het beeld kleiner maak is het weg maar is het beeld niet meer beeldvullend.
Het lijkt alsof er licht langs de panelen 'lekt' ofzo. Iemand een idee wat dit kan zijn?

Kjelt

Je zou de projector evt iets dichterbij kunnen plaatsen als het dan opgelost is.

Proceed

Dat is helaas niet mogelijk.
Ik heb op exact dezelfde plek 3 verschillende JVC projectoren gehad en die hadden daar geen last van.

home@the movies

Gebruik je de volledige 4K resolutie van het paneel of gebruik je 3840X2160, als je de laatste gebruikt dan heb je een randje wat niet gebruikt wordt maar waar wel restlicht doorkomt. Bij de JVC's zal je dat uiteraard niet gezien hebben omdat deze een 1080 paneel hadden dat altijd volledig gebruikt werd.

Thamaesta

Het heeft er idd mee te maken dat de sony's de 4096x2160 (echt 4K; 3840 is UHD) resolutie kunnen weergeven. De meeste films daarentegen zijn 3840x2160, waardoor je naast je doek een randje 'licht' over kan houden. Ik weet alleen niet wat nu beter is qua instellingn en welke instellingen je hierin kan wijzigen.
JVC X7500 - Philips OLED 4K 65"- Marantz av7703 - 4x QSC CX versterkers- QSC AD speakers - Arendal 1723s LCR- 7.1.4 DD Atmos -Sony X700 4K blu ray - PS5 - Nvidia Shield - RU Connected - In-Akustik - VNX Black Horizon Edgefree - Vicoustic

J.A.F._Doorhof

Hoe minder scaling hoe beter.
Dus ik zou gewoon native bron materiaal aansturen.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Proceed

Dit is dus wat ik zie:

'Via de lens wordt er naast het videobeeld wel een soort van zwakke aura aan licht mee geprojecteerd, wat bij elke projector wel voorkomt en afhankelijk van het native zwartniveau tot een bepaalde hoogte merkbaar is tijdens zeer donkere scénes of een zwart beeld. Omdat deze Native 4K projectors een paneel gebruiken die tevens in de bioscoop projectors worden gebruikt, maar waarvan we als consument niet de gehele breedte gebruiken, is dit links en rechts wat meer zichtbaar en op een scherm voor een witte muur wat duidelijker zichtbaar is, dan op een scherm met een donkere achtergrond. Ook als je de projector dicht aan het plafond hangt, zul je dit op je witte plafond misschien kunnen waarnemen.  Nogmaals,... dit is vrij normaal."

Nog nooit gehad bij een projector. Omdat mijn scherm op een witte muur hangt zie ik dat dus duidelijk. Ik vind dat toch redelijk storend.


J.A.F._Doorhof

Vandaar dat schermen ook zwarte randen hebben.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Proceed

Helaas is de rand om mijn scherm niet breed genoeg (Projecta Cinelpro scherm).