NAS HDD's mixen?

Started by Hanky Panky, November 2, 2018, 12:00:47

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Hanky Panky

Ik ga van een server over naar een NAS - de Synology DS418 play. Meer gemak en minder stroom verbruik (nu in idle ca. 65 watt) en na 6,5 jaar beginnen de oude 2 TB Seagate's langzaam wat slechter te worden.

Nu heb ik een WD Red EFRX van 4 TB en daar wil ik nog 2 x 4 TB bij hebben voor Raid 5. De vierde schijf (heb ik al in gebruik nu) wordt een 3 TB waar actieve zaken op komen zodat ik hickups zo veel mogelijk vermijd door ingaand verkeer op een andere fysieke schijf af te zonderen van lees-gebruik. Ook wil ik daar de echt kritische data dubbel op kwijt (mijn geripte muziekcollectie, foto's etc).

Enniewee: ik lees op het wereldwijde web verschillende dingen over het gebruik van schijven. De één zegt alles identiek, de ander zegt mix en match. De reden voor mix en match heeft kennelijk meerdere achtergronden namelijk
1) veiligheid - de kans dat je een slecht ontwerp treft en meerdere schijven ineens 'plof' zeggen is een heel stuk kleiner
2) verschillende schijven resoneren op andere frequenties, bij identieke drives kan het resoneren versterkt worden (dus meer herrie). Dat is alleen relevant als de NAS in een verblijfsruimte komt te staan.

Wat denken jullie van identiek versus mix & match?
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

jvanhambelgium

Sowieso is je NAS geen excuus om geen backups te hebben, dus zelfs als zeggen 3 schijven tegelijk "plof" zou je echt belangrijke info toch nog ergens anders moeten staan  :devil: OF je hebt bewust de keuze gemaakt dat veel data op je NAS niet eens gebackupped hoeft te worden (vb TB's aan films...)

Nu anno 2018 moet je je geen zorgen maken over slecht ontworpen HD's. Het is bijna ongelooflijk welke truuken men uit kast haalt om 10-12-14TB op een 3,5" te krijgen, gekoppeld aan consistente performantie, laag verbruik etc,etc.

Je LAN is de traagste factor hier, "netto" ga je geen verschil merken in een mix-match of alles dezelfde, op voorwaardag de schijven wel ongeveer van dezelfde generatie zijn hé.

Als je echt de zaken gaat beginnen bench-marken ga je verschil zien tussen alles identiek vs verschillende schijven (vb een 4TB 7200RPM, een 4TB 5200RPM, een 8TB "Archiving" HDD etc,etc) als je die gaat beginnen mixen

Mijn visie : niet van wakker liggen. mix-match is prima zolang je maar ongeveer dezelfde generatie schijven gebruikt.


HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

Malignant

Het geheel hangt deels af van hoe je je raid array in gaat richten.

Als je RAID5 gaat draaien is het advies om toch echt wel alle schijven zo veel mogelijk identiek te houden.

Wil je alle 4 de schijven in een RAID5 array hebben ?
Dan loop je tegen het probleem aan dat er 1 3TB schijf tussen zit.
Hierdoor zul je van alle andere schijven ook maar 3TB kunnen gebruiken.

Als je 3 schijven in de RAID5 array doet en de laatste er los (JBOD) bij dan voorzie ik niet al te veel problemen.
Enige is dan wel dat je voor de JBOD schijf geen back-up hebt.

RAID5 - 4 disks ( met 3TB disk ) = 9TB opslag, 3TB backup disk
RAID5 - 3 disks + 3TB JBOD = 8TB opslag met 4TB backup disk en 3TB JBOD

Per saldo ga je er met een losse disk dan op voorruit omdat je de andere disks vol kunt gebruiken maar je bent wel kwetsbaarder.
Mijn persoonlijke voorkeur zou naar 4 identieke disks in RAID5 uit gaan ( en een backup disk op de plank er naast voor het geval dat ) maar dat is altijd wel een flinke investering.
LG OLED 55C7 - Denon AVR X6300H - ATMOS 5.1.4 - 2x Focal 816W - Focal 800CC -  2x Focal 800SR - 4x Focal IC105 - SVS SB-2000 - Playstation 5 - Oppo UDP-203 JB - BlueSound Multiroom audio - Rega RP1 Elys2 - Project Tubebox Mk2 - QNAP TS-673A

Hanky Panky

Quote from: Malignant on November  2, 2018, 12:29:36

Als je 3 schijven in de RAID5 array doet en de laatste er los (JBOD) bij dan voorzie ik niet al te veel problemen.
Enige is dan wel dat je voor de JBOD schijf geen back-up hebt.

RAID5 - 4 disks ( met 3TB disk ) = 9TB opslag, 3TB backup disk
RAID5 - 3 disks + 3TB JBOD = 8TB opslag met 4TB backup disk en 3TB JBOD


de 3 x 4TB wordt inderdaad Raid5. Ik heb ook al naar de SHR optie van Synology gekeken maar daar zit geen opslag winst in. Het enige voordeel is dat je dan 1 volume hebt. Ik heb er liever 2. Op de 3TB komt BT sync binnen van een externe server. Totaal 11 TB wat genoeg is - nu heb ik maximaal 6 TB staan + 1 GB sync van BT sync en dat is vooral luiigheid omdat ik al een jaar geen series opgeschoond heb  ;)

De backup van kritische data is 3-voudig. 1 x op de raid array, 1 x op de 3 TB disk en 1 x in de cloud. Daar maak ik mij geen zorgen over. De Raid 5 array is inderdaad series en films, daarom wel handig dat je een rebuild kunt doen als het fout gaat. Maar als het kaputt gaat is dat vervelend maar geen ramp. 

Maar het inrichten en de meest gunstige opslag variant ben ik al uit, het gaat nu alleen nog om de HDD's -  2 WD's erbij of 1 WD en een Seagate oid  :)
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

Hanky Panky

Quote from: jvanhambelgium on November  2, 2018, 12:26:01
Sowieso is je NAS geen excuus om geen backups te hebben, dus zelfs als zeggen 3 schijven tegelijk "plof" zou je echt belangrijke info toch nog ergens anders moeten staan  :devil: OF je hebt bewust de keuze gemaakt dat veel data op je NAS niet eens gebackupped hoeft te worden (vb TB's aan films...)

Nu anno 2018 moet je je geen zorgen maken over slecht ontworpen HD's. Het is bijna ongelooflijk welke truuken men uit kast haalt om 10-12-14TB op een 3,5" te krijgen, gekoppeld aan consistente performantie, laag verbruik etc,etc.

Je LAN is de traagste factor hier, "netto" ga je geen verschil merken in een mix-match of alles dezelfde, op voorwaardag de schijven wel ongeveer van dezelfde generatie zijn hé.

Als je echt de zaken gaat beginnen bench-marken ga je verschil zien tussen alles identiek vs verschillende schijven (vb een 4TB 7200RPM, een 4TB 5200RPM, een 8TB "Archiving" HDD etc,etc) als je die gaat beginnen mixen

Mijn visie : niet van wakker liggen. mix-match is prima zolang je maar ongeveer dezelfde generatie schijven gebruikt.

Bedankt voor de input  :)
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

jvanhambelgium

RAID5 in combinatie met grote arrays toch altijd wat oppassen. Zeker als je geen enterprise disken gebruikt.
De moment dat je 1 disk-failure hebt en je stopt een nieuwe disk in je device moet de array gaan rebuilden wat intense/stressvolle I/O tot gevolg heeft.
Een 4TB rebuilden zal zeker 10 uurtjes duren....dat zijn 10 uurtjes dat je bijzonder kwetsbaar bent ;-) maar gelukkig ben je gerust want je hebt een backup van de echt belangrijke zaken  :popcorn: :popcorn: :popcorn:


HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

PascalP

Als je gaat mixen met een Synology raad ik je SHR aan in plaats van Raid5.
Dan ben je ook flexibeler als je schijven van verschillende capaciteiten gaat gebruiken, behalve dat is het eigenlijk gewoon Raid5
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

Hanky Panky

Quote from: PascalP on November  2, 2018, 13:53:29
Als je gaat mixen met een Synology raad ik je SHR aan in plaats van Raid5.
Dan ben je ook flexibeler als je schijven van verschillende capaciteiten gaat gebruiken, behalve dat is het eigenlijk gewoon Raid5

Voor zover ik het begrepen heb hakt SHR elke drive in secties van 1 TB en maakt daarmee raid binnen raid aan - simpel gebracht. Daarmee ben je het verlies (deels) kwijt als er een drive van een ander formaat tussen zit.

Ik heb een uurtje zitten spelen met de Raid calculator op de Synology website, 3 x 4 + 1 x 3 kwam als voordeligste optie uit de bus in mijn situatie. 
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

jantje112

Ik heb al jaren verschillende merken en RPM doorelkaar zitten.. met de trage lan verbindingen geen enkel probleem en betrouwbaar ook tot nu toe. Overigens zou ik je adviseren een cheapo synology erbij te nemen (ik heb een 115j in de aanbieding 60 euro destijds) en daarop je belangrijkste mappen te backuppen via een schedule. Liefst op een fysiek andere locatie.