NAS

Started by buizesmurf, November 1, 2018, 08:09:45

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

buizesmurf

Welke NAS,die moet dienen voor opslagen van muziek,geripte cd,s enz  tegenwoordig de beste koop?
Mijn voorkeur gaat uit naar Synology.2x2Tb ,raid 1,is voor mij voldoende.
Als het kan met de Logitech software voor transporter en touch.
Als het op aankomt software te instaleren ben ik een echte leek.

Marco66

#1
Bijv deze:

https://www.bol.com/nl/p/synology-diskstation-ds216se-nas-0tb/9200000049671439/?&Referrer=ADVNLGOO002013-G-49170247395-S-509332061997-9200000049671439&gclid=EAIaIQobChMI8bGWxtyy3gIVE-d3Ch1KWAOeEAQYBSABEgJhkfD_BwE&gclsrc=aw.ds

Draai zelf al jaren met oudere 213, probleemloos.
Logitech mediaserver is al pakket te installeren via de dsm software vd Nas.
Als geld geen rol speelt kun je uiteraard voor de nieuwe 218 gaan maar als je alleen LMS gaat draaien is dat niet echt nodig.

Is veel over te vinden op synology forum:

https://www.synology-forum.nl/index.php

Uiteraard zorgen voor 2 schijven en tijdens installatie kiezen welke vorm van raid te gebruiken.
Woonkamer: Marantz SC-7S1, Marantz SM-17, Bryston BDA-1 dac, Bryston BDP-2 streamer, Totem Arro.
Ht: Classe Sigma SSP MK2 & AMP5, Totem Tribe 1 LCR, Totem Mite, M&K Sound V10, JVC DLA-X7900, Panasonic DP-UB9004, Dune HD Max Vision 4K, Lumene Movie Palace 92 inch

jvanhambelgium

Eerder genoemde systeempjes zijn prima enkel voor LMS.
Ik heb hier een test-NAS staan , de 218play met daar op de LMS en dat werkt ook prima!
Ik gebruik hierop een Touch alsook de SqueezePlay app (betalend) om m'n Android phone, die dan ook gezien is door LMS als een speler.

Qua installatie zie ik niet echt een probleem.
Al je data overzetten op de NAS, gewoon de package erop met de package-manager, vervolgens natuurlijk LMS even inrichten (libraries etc,etc)
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

Xander32

Waarom 2 schijven in de nas zelf plaatsen wanneer je er maar 1 gaat gebruiken?

Buiten het gebruiksgemak van een 'back-up schijf' in de nas zelf, zie ik verder alleen maar nadelen t.o.v. een externe hdd t.b.v. een back-up. Die laatste hoef je niet continue op het stroomnet aangesloten te houden (kortsluiting, blikseminslag, ...) en kan je fysiek ook ergens anders opbergen (diefstal, brand, ...).
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Ron_Z

Quote from: Xander32 on November  1, 2018, 09:37:53
Waarom 2 schijven in de nas zelf plaatsen wanneer je er maar 1 gaat gebruiken?

Omdat OP schrijft met Raid1 te gaan werken gok ik :-) Hetgeen geen reden om verder niets aan backuppen te doen trouwens. Maar daar is genoeg over te vinden op het www .

Xander32

... hetgeen jij aangeeft had ik zelf al bedacht, zie mijn reply waarvan je slechts een deeltje als quote hebt toegevoegd  ;).

Quote from: Ron_Z on November  1, 2018, 11:11:04
Omdat OP schrijft met Raid1 te gaan werken gok ik :-) Hetgeen geen reden om verder niets aan backuppen te doen trouwens. Maar daar is genoeg over te vinden op het www .
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Ron_Z

Raid is wel iets meer dan "backup schijf" hoor Xander. Je kan een tweede harddisk in dezelfde machine gebruiken als backup disk voor data van een eerste zonder met Raid te werken. Maar goed, dit zijn woordenspelletjes die leuk zijn in de politiek en helpen de OP niet.

Buizesmurf, ondanks dat je schrijft met 2x2TB voldoende capaciteit te hebben zou ik toch net even iets meer voor 3TB schijven uit te geven. Deze hebben op dit moment omgerekend de laagste prijs per GB en als je eenmaal aan de gang gaat her rap hoor, zeker met high resolution audio. Ook voor QNAP is er een LMS package, maar ik realiseer me dat Synology populairder is en misschien wat makkelijker in gebruik voor newbies. Daarnaast is de nieuwste 4.3.5 firmware van QNAP niet echt zonder problemen.

Fox

#7
Quote from: Ron_Z on November  1, 2018, 11:11:04
Omdat OP schrijft met Raid1 te gaan werken gok ik :-) Hetgeen geen reden om verder niets aan backuppen te doen trouwens. Maar daar is genoeg over te vinden op het www .

Ik heb zelf eenDS211 met nu met 2x 4TB was 2x 2TB.

Raid 1 kan ik echt aanraden, want laatst was er 1 schijf stuk en gelukkig werkte de ander
nog wel en kon het met een vervangende schijf weer volledige werken.

2TB is krap als je ook HD audio wil gebruiken...
Met zware compressie MP3, geen enkel probleem.

Sopper

Ik heb zelf een NAS gebouwd, compleet stil
Open media vault als NAS software en Minimserver voor mijn muziek
Verademing zo stil
# Lejonklou Källa - Streamer # Lejonklou Sagatun Mono 1.7 - Voorversterker x2
# Lejonklou Tundra Mono 3.0 - Eindversterker x2
# Graham LS8/1F - Luidsprekers
# Bekabeling - Trivium Audio Cables

buizesmurf

Quote from: Fox on November  2, 2018, 11:40:11
Ik heb zelf eenDS211 met nu met 2x 4TB was 2x 2TB.

Raid 1 kan ik echt aanraden, want laatst was er 1 schijf stuk en gelukkig werkte de ander
nog wel en kon het met een vervangende schijf weer volledige werken.

2TB is krap als je ook HD audio wil gebruiken...
Met zware compressie MP3, geen enkel probleem.

Enkel voor muziek,maar wel in de beste kwaliteit.Flac,wav,HD hoort daar zeker bij in de nabije toekomst.Dus beter voorbereid zijn..Synology ds218+ spreekt me wel aan,of is deze overkill?

jvanhambelgium

Overkill bestaat niet, hangt gewoon af hoeveel centjes je eraan wil geven. Daar draait het eigenlijk om.
De 218+ is een krachtige NAS die zonder stress al je muziek-serving taken gaat vervullen!
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

br@m

Overweeg ook de aanschaf van een UPS voor je NAS.

Stroomstoringen komen (in ieder geval waar ik woon) best vaak voor en leiden tot een abnormal shut down van je nas, met het risico op het ontstaan van disk-fouten.

Zelf had ik bij mijn vorige (2-disk) NAS geen UPS en uiteindelijk crashte door een stroomstoring de NAS waarna die niet meer wilde booten, dus in principe alles weg ondanks RAID1/mirrorring. Ik kon gelukkig mbv recovery software mijn belangrijkste files redden maar dat was wel een gedoe.

Een UPS met voldoende vermogen voor een NAS kost minder dan één 4TB schijf.
B&W 803N | Classé CA-2200 | Classé CP-800ii | Classé CDP-300 / Denon DP-30Lii / HP T610 Daphile

Fox

Quote from: buizesmurf on November  2, 2018, 17:57:57
Enkel voor muziek,maar wel in de beste kwaliteit.Flac,wav,HD hoort daar zeker bij in de nabije toekomst.Dus beter voorbereid zijn..Synology ds218+ spreekt me wel aan,of is deze overkill?

Lijkt me geen overkill, eerder een investering die een tijdje meegaat en niet binnen een paar jaar is veroudert....

En bevalt de 2018 je niet dan verkoop je die voor een mooie prijs aan mij  :D

oud_account_1

Ik heb een DS 212j, dus al een oudje.
Daarin zit nu 2* 3TB in raid 1. Iedere 2 jaar vervang ik een disk.
Volgend jaar vervang ik de nas zelf ook (denk ik  ;D).

Een jaar geleden heb ik er een ssd aan gehangen via usb.
Een kopie van mijn flac bestanden staat daarop, dat heeft als voordeel dat muziek direct start, ik irriteerde me aan de opstartvertraging.
"The test of the machine is the satisfaction it gives you. There isn't any other test. If the machine produces tranquility it's right. If it disturbs you it's wrong until either the machine or your mind is changed."
― Robert M. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry Into Values

mijkie

ik zou ook zeker Asustor bekijken, beetje kruising tussen het zakelijke van Qnap en het "Apple" gehalte van Synology maar, voor een betere prijs !

Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

buizesmurf

De kogel is door de kerk.Ik heb een synology 218j gekocht i.p.v. de 218+. Heb deze overgenomen van een kennis die deze nieuw had gekocht maar toch liever een 4 bay had.
Deze was wel al uitgepakt,maar nog niet aangesloten geweest.
En alhoewel ik zeker geen genie op computer gebied ben,draait hij nu toch tot volle gevredenheid.Gebruik hem allen voor muziek te streamen en dat doed gewoon goed.
Met het verschil van bedrag t.o.v. de i,die zeker snelller is,kunnen we aan iets anders besteden zoals  mm muziek..