cd-ripper/streamer/opslag

Started by buizesmurf, October 25, 2018, 18:10:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jvanhambelgium

Quote from: StereoMike on October 26, 2018, 08:21:07
Wat je noemt een ongenuanceerde mening.

Soms moet je ook niet mysterieus doen en gewoon de dingen vertellen zoals ze zijn.
Beweren dat uiteindelijke muziek/belevingskwaliteit gaat verschillen bij gebruik van andere (Ethernet) UTP-kabels of harde-schijven is ongeveer hetzelfde als beweren dat moeder Aarde plat is of de zon rond de Aarde draait...zo simpel is het.


HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

jvanhambelgium

Quote from: StereoMike on October 26, 2018, 14:08:50
Nee, het zit vooral in het (on)bewust weglaten van andere feiten en daarmee zo'n beetje het hele proces van medium tot DAC bestempelen als "maakt allemaal geen bal uit..."

Daar heb ik me niet over uitgesproken hé. Het ging hier puur over de dataopslag/intake. Natuurlijk zijn latere fases aan de DAC (vb clock,filtering) en daarachter wel degelijk plekken waar nefaste invloeden kunnen optreden. Ik denk wel dat je kan stellen dat de hele keten van inlezen van "data" van schijf of netwerkstack, verwerking en uiteindelijk "aanbieden" van de digitale 0-1 words richting DAC gewoon foutloos gaat.
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

xlr8

Quote from: StereoMike on October 26, 2018, 15:06:34
Meetbare EMI ruis en extra energieverbruik van SSD of HDD zijn echt niet bevorderlijk voor de datastroomverwerking naar de DAC.

Quote from: StereoMike on October 26, 2018, 15:32:07
Fabrikanten kunnen dit probleem mooi toelichten met bijvoorbeeld: "which can result in slight degradation in sound quality" Dan moet er al een flink belletje gaan rinkelen.


Datatransport gaat enkel fout bij een onderbreking maar als dit je feiten zijn gaat er idd een belletje rinkelen ja   :dozingoff:  :sleepy:


StereoMike

Quote from: jvanhambelgium on October 26, 2018, 18:42:33
Soms moet je ook niet mysterieus doen en gewoon de dingen vertellen zoals ze zijn.
Beweren dat uiteindelijke muziek/belevingskwaliteit gaat verschillen bij gebruik van andere (Ethernet) UTP-kabels of harde-schijven is ongeveer hetzelfde als beweren dat moeder Aarde plat is of de zon rond de Aarde draait...zo simpel is het.
Tja, mij maakt het niet uit maar laat ook ruimte voor nuancering en discussie.
Sometimes the greatest way to say something is to say nothing at all from Justin Timberlake

StereoMike

Quote from: jvanhambelgium on October 26, 2018, 19:00:16
verwerking en uiteindelijk "aanbieden" van de digitale 0-1 words richting DAC gewoon foutloos gaat.
Beweer ik het tegendeel dan?
Sometimes the greatest way to say something is to say nothing at all from Justin Timberlake

StereoMike

Quote from: xlr8 on October 26, 2018, 19:46:24
Datatransport gaat enkel fout bij een onderbreking maar als dit je feiten zijn gaat er idd een belletje rinkelen ja   :dozingoff:  :sleepy:
Nee, ver vóór de onderbreking gaat het al fout.
Sometimes the greatest way to say something is to say nothing at all from Justin Timberlake

xlr8

Ik denk dat er iets anders bij je fout gaat maar ik vind het wel goed zo,  peace it is  8)

Cobraatje

Quote from: BJF on October 26, 2018, 07:51:12
Fraai ding, die Cocktail X50. Ben zelf ook zoekende naar een andere streamer en kende deze nog niet.

Zeker fraai, check voor aanschaf wel even of alle bugs inmiddels zijn opgelost.
Ik heb CA gehad en klonk goed maar voor mij een niet af product.
b.v. importeren van cd's naar harde schijf, werd alles op alfabetische volgorde gezet incl. de nummers op de cd.
Geen enkele geïmporteerde cd had de nummervolgorde van de cd meer.

Nu heb ik de Bluesound Vault 2; geen bugs en een zeer goede app.

StereoMike

Quote from: xlr8 on October 26, 2018, 22:54:18
Ik denk dat er iets anders bij je fout gaat maar ik vind het wel goed zo,  peace it is  8)
Je begrijpt de opmerking waarschijnlijk niet.
Sometimes the greatest way to say something is to say nothing at all from Justin Timberlake

StereoMike

Quote from: xlr8 on October 26, 2018, 22:54:18
peace it is  8)
Laten we het er maar op houden dat alle onderdelen waarvan en waarover muziekdata wordt getransporteerd inclusief sata, usb, ethernet etc etc kabels hun signatuur achterlaten. Sommige luisteraars vinden dat belangrijk en anderen juist niet of vinden het zelfs een fabel.

Wat dat betreft vond ik de bewering dat moeder aarde plat is wel treffend. Zelf in de late oudheid en vroege middeleeuwen waren argumenten voor een platte Aarde nog gangbaar. Laten we hopen dat we er minder lang over doen voordat dit kennelijk weinig inspirerende deel van de keten de nodige aandacht krijgt.
Sometimes the greatest way to say something is to say nothing at all from Justin Timberlake

brtram

Quote from: StereoMike on October 29, 2018, 17:19:03
Laten we het er maar op houden dat alle onderdelen waarvan en waarover muziekdata wordt getransporteerd inclusief sata, usb, ethernet etc etc kabels hun signatuur achterlaten. Sommige luisteraars vinden dat belangrijk en anderen juist niet of vinden het zelfs een fabel.

Geldt dit ook voor "officiele" muziek CD's?
Is het daar ook van belang op welke schijf de masterdata is opgelagen en over welke kabels etc. deze data uiteindelijk naar een CD is getransporteerd?

Maakt het bij het rippen van deze CD ook nog uit, over welke kabel etc. de data naar een nas wordt getransporteerd?

Hoe kan je nu bepalen in welk, van bovengenoemde trajecten, de kabels etc. invloed hebben op het analoge geluid?

Of is alleen het traject na het uitlezen van de data en het aanleveren aan de DAC van invloed?

buizesmurf

#36
Heb besloten om de logitech transporter te behouden.Al op leeftijd maar toch nog een goede streamer.Ik gebruik wel het inwendig dac niet.Dus louter als transport.
Denk dat probleem eerder bij de  NAS ligt.
Het is een synology DS413j.Ik heb daar weinig verstand van,maar is deze nog mee?Ik gebruik de NAS uitsluitend voor muziek.
Heb ook het internet en de wifi getest,LAN gaat 200 Mb en wifi 25 Mb,dus ruim voldoede.Toch stopt het muziek signaal soms,zowel met wifi en bedraad.
Ook een usb ingang heb ik niet...
graag sugesties voor een NAS,mag ook 2hands zijn.
Qua instaleren is mijn computer kennis zeer beperkt.
Ik gebruik de logitech software+app.

buizesmurf

Quote from: buizesmurf on October 30, 2018, 10:27:55
Heb besloten om de logitech transporter te behouden.Al op leeftijd maar toch nog een goede streamer.Ik gebruik wel het inwendig dac niet.Dus louter als transport.
Denk dat probleem eerder bij de  NAS ligt.
Het is een synology DS413j.Ik heb daar weinig verstand van,maar is deze nog mee?Ik gebruik de NAS uitsluitend voor muziek.
Heb ook het internet en de wifi getest,LAN gaat 200 Mb en wifi 25 Mb,dus ruim voldoede.Toch stopt het muziek signaal soms,zowel met wifi en bedraad.
Ook een usb ingang heb ik niet...
graag sugesties voor een NAS,mag ook 2hands zijn.
Qua instaleren is mijn computer kennis zeer beperkt.
Ik gebruik de logitech software+app.


jvanhambelgium

Quote from: buizesmurf on October 30, 2018, 10:27:55
Heb besloten om de logitech transporter te behouden.Al op leeftijd maar toch nog een goede streamer.Ik gebruik wel het inwendig dac niet.Dus louter als transport.
Denk dat probleem eerder bij de  NAS ligt.
Het is een synology DS413j.Ik heb daar weinig verstand van,maar is deze nog mee?Ik gebruik de NAS uitsluitend voor muziek.
Heb ook het internet en de wifi getest,LAN gaat 200 Mb en wifi 25 Mb,dus ruim voldoede.Toch stopt het muziek signaal soms,zowel met wifi en bedraad.
Ook een usb ingang heb ik niet...
graag sugesties voor een NAS,mag ook 2hands zijn.
Qua instaleren is mijn computer kennis zeer beperkt.
Ik gebruik de logitech software+app.

De Logitech Transporter heeft wel enkele megabytes RAM die voorzien zijn voor het bufferen van muziek afkomstig van je NAS.

Hun laatste speler, de "Touch" die ik gebruik vb heeft zelfs 128megabytes 32bit DD2 RAM voor het bufferen.

Hierdoor mag eigenlijk je netwerk zelfs even "wegvallen" zonder dat je dat zelfs zou gaan horen in de vorm van onderbrekingen oid.
Mischien is het een probleem met de Logitech software op de NAS zelf ? Ter info,  ik heb hier een zogenaamde "beta" draaien, versie 7.9.1-168

Ik veronderstel dat op je Synology NAS dan ook de Logitech Media Server draait ? Kan je vertellen welke versie je hebt draaien ?
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

buizesmurf

#40
Logitech Media server versie 7.7.6-1452060463 21 januari 2016.
Dat is wat ik nu lees op het display van de transporter.
In de handleiding staat ook nog
64Mb high-speed RAM
16Mb progfam flash
325 Mhz 8-way multitreaded RISK procesor

jvanhambelgium

Quote from: buizesmurf on October 30, 2018, 14:38:26
Logitech Media server versie 7.7.6-1452060463 21 januari 2016.
Dat is wat ik nu lees op het display van de transporter.
In de handleiding staat ook nog
64Mb high-speed RAM
16Mb progfam flash
325 Mhz 8-way multitreaded RISK procesor

En die drops/hickups heb je volledig random ? Wat speel je af qua fileformaat ? FLAC ? MP3 ?
Is je bronmateriaal 24bit/96k of eerder "gewoon" CD op 16bit/44.1k ?
Je DS413j is al wel wat een oudje, maar aangezien je die enkel voor deze taak inzet meer als voldoende! Uiteraard kan je enkel uitsluitsel geven als je wat zou gaan logs bekijken vb in LMS om te zien of je geen raare connectie-problemen hebt met je afspeel-apparaat.
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

Sjettepet

Ik speel hier DSD en Flac Hires 24/192 files af met een Squeezebox Touch, via powerline (200MBs) verbonden met een stevige PC waarop LMS 7.9 draait. Als ik de PC uitzet tijdens het afspelen gaat de muziek nog zeker 5 - 10 seconden door dus met de buffering van de Squeezebox zit het wel snor.
ROON ROCK > Flac/DSD > Okto DAC8/Ropiee > Benchmark AHB2 >  Spendor A6R || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Topping D90/Pre90 > KEF LS50 / BK200

buizesmurf

Quote from: jvanhambelgium on October 30, 2018, 15:13:32
En die drops/hickups heb je volledig random ? Wat speel je af qua fileformaat ? FLAC ? MP3 ?
Is je bronmateriaal 24bit/96k of eerder "gewoon" CD op 16bit/44.1k ?
Je DS413j is al wel wat een oudje, maar aangezien je die enkel voor deze taak inzet meer als voldoende! Uiteraard kan je enkel uitsluitsel geven als je wat zou gaan logs bekijken vb in LMS om te zien of je geen raare connectie-problemen hebt met je afspeel-apparaat.
Alleen flac en wav op 16/44.1.maar hij heeft het ook soms met internetradio zoals FM320 en andere hogere resolutie stadions.
Die logs waar kan ik die vinden?Zoals ik al zei ben ik bijna volslagen leek op dit gebied.

pi

Quote from: buizesmurf on October 30, 2018, 10:27:55
Heb besloten om de logitech transporter te behouden.Al op leeftijd maar toch nog een goede streamer.Ik gebruik wel het inwendig dac niet.Dus louter als transport.
Denk dat probleem eerder bij de  NAS ligt.
Goede keuze om de Transporter te houden :)

Het probleem zou ook in je router kunnen zitten. Heb je af en toe ook problemen met andere netwerkapparaten dat het internet even wegvalt?
De NAS is inderdaad niet de nieuwste meer, maar zou niet de bottleneck hoeven te zijn...  Misschien slechte schijven in de NAS?

Lastig probleem....  Is het uitvallen heel willekeurig, of bij bepaalde tracks, of na een bepaalde tijd?


buizesmurf

Willekeurig.Bij muziek afspelen van NAS,als bij beluisteren van internetradio..

pi

#46
Quote from: buizesmurf on October 30, 2018, 20:40:16
Willekeurig.Bij muziek afspelen van NAS,als bij beluisteren van internetradio..
Hmmm, dan is het misschien verstandig toch eerst te gaan zoeken in de netwerk/internet-keten, het beluisteren van internetradio gaat niet via de NAS...

Je zou de Transporter uit kunnen sluiten door zolang een andere Squeezebox er voor in de plaats te zetten en te kijken of die het wel blijft doen, dan weet je in elk geval zeker dat het daar niet aan ligt. Iemand in je buurt die ook een Logitech/SlimDevice apparaat heeft?

buizesmurf

Probleem van het soms wegvallen/bufferen is opgelost.
Heb de schakelende voeding van de telenet router,woon in Belgie, vervangen door een kwalitatievere betere voeding.
Verder heb ik een ander nas,Synology 218j.
Ben er ook achtergekomen dan de "Purcell" upsmapler op zijn eigen inwendige klok stond ingesteld,daar alle andere op een externe klok van ""grimm" draaien.
Nu al een paar dagen aan het spelen en geen enkele keer meer een wegvallen van de muziek gehad.
Hopelijk probleem opgelost.
:pompom: :clapping: :headbanging: :popcorn:

pi

Wat goed om te horen, geniet weer lekker van je mooie setup!