Luidspreker upgrade virus: Klipsch, Magnat, wie?

Started by i2Paq, October 29, 2018, 11:52:32

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Peerless Monster

Quote from: i2Paq on October 30, 2018, 08:28:23
Klopt Rens!

Als ik echter kijk naar de prijs ben ik bang (weet ik zeker) dat mijn wederhelft dan alle reden heeft mij te laten opsluiten  :D



Dat geloof ik! Ik volg je in ieder geval op de voet met je keuzes.
Ik hoop dat je er uit komt.
Anders de Tannoys gewoon even achter de hand houden 😉
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

i2Paq

Quote from: Peerless Monster on October 30, 2018, 14:30:57
Dat geloof ik! Ik volg je in ieder geval op de voet met je keuzes.
Ik hoop dat je er uit komt.
Anders de Tannoys gewoon even achter de hand houden 😉

De luistersessie is alles bepalend voor het vervolg.

De Tannoy's gaan 1-2-3 niet weg, ook al komen er andere luidsprekers.

Mocht het niets worden zaterdag dan ga ik nieuwe filters bestellen voor de Tannoy's in de UK.

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

H&C Hifi

Quote from: i2Paq on October 30, 2018, 14:49:45
nieuwe filters bestellen voor de Tannoy's in de UK.


wat voor filters zijn dat dan ? veranderen ze ook echt de spec's ?
zijn je drivers al eens gereconed ? (dat scheelt ook een hoop)

i2Paq

Quote from: HcHifi.nl on October 30, 2018, 15:26:26

wat voor filters zijn dat dan ? veranderen ze ook echt de spec's ?
zijn je drivers al eens gereconed ? (dat scheelt ook een hoop)

De drivers hebben alleen een nieuwe rolrand gehad en verder nagekeken door Henk uit Putten.

De filters zijn wel voorzien van nieuwe Elco's en het hoog en laag gedeelte zijn gesplits.

De originele printplaat valt uit elkaar, banen laten los, de 2 draaiknoppen zijn ook "op".

Na contact met Lockwood kwam ik uit bij iemand op eBay waarmee ik al contact het gehad over nieuwe filters.

Deze filters zijn in overleg met Tannoy ontwikkeld en worden ook/zelfs door Lockwood aanbevolen.

Het schijnt dat het een hele verademing is met deze nieuwe filters.

Maar voordat ik deze aanschaf (€ 300,-) wil ik mijn gekriebel ook de ruimte geven  :satisfied:

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

mijkie

als je je jeuk kunt genezen door 300 euro uit te geven aan nieuwe filters, zeg ik doen, jeuk kost bij mij vaak meer  ;D
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

i2Paq

Quote from: mijkie on October 30, 2018, 17:30:04
als je je jeuk kunt genezen door 300 euro uit te geven aan nieuwe filters, zeg ik doen, jeuk kost bij mij vaak meer  ;D

Nope, die jeuk wordt of meer of minder na een luistersessie van de Magnat en de Klipsch.

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

H&C Hifi

Quote from: i2Paq on October 30, 2018, 18:33:02
Nope, die jeuk wordt of meer of minder na een luistersessie van de Magnat en de Klipsch.

De Forte 3 vind ik kwa muzikale prestaties echt een topper, stuk meer beleving dan de Tannoy's (die klinkt aangenaam maar ingetogen)

ik hoop alleen niet dat ze er een buis of versterker van Magnat opzetten  :sleep:

i2Paq

Quote from: HcHifi.nl on October 30, 2018, 19:25:21
De Forte 3 vind ik kwa muzikale prestaties echt een topper, stuk meer beleving dan de Tannoy's (die klinkt aangenaam maar ingetogen)

Hoe meer ik over de Gorte lees hoe meer ik uitkijk naar zaterdag.

Quote
ik hoop alleen niet dat ze er een buis of versterker van Magnat opzetten  :sleep:

Verklaar je nader?

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

H&C Hifi

Omdat ik geen fan ben van een buis op een Klipsch (ondanks de hoge gevoeligheid)

i2Paq

Quote from: HcHifi.nl on October 30, 2018, 22:50:53
Omdat ik geen fan ben van een buis op een Klipsch (ondanks de hoge gevoeligheid)

Bedankt!

Dat neem ik mee tijdens het luisteren.

Ik kan altijd aanvoeren dat ik zelf niet met een buis speel  ;)

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

Roksan

Quote from: i2Paq on October 31, 2018, 08:22:12
Bedankt!

Dat neem ik mee tijdens het luisteren.

Ik kan altijd aanvoeren dat ik zelf niet met een buis speel  ;)

Misschien je eigen versterker meenemen?
KEF LS 50 Meta
NAD M10 V2
SVS 2000 PRO

i2Paq


Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

flakkees

Quote from: HcHifi.nl on October 30, 2018, 22:50:53
Omdat ik geen fan ben van een buis op een Klipsch (ondanks de hoge gevoeligheid)
eindelijk iemand met verstand van zaken die zegt wat ik al jaren roep
Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
dual Monoprice Monolth 12'' V2 Thx

hrcc


Peerless Monster

Quote from: flakkees on October 31, 2018, 11:04:23
eindelijk iemand met verstand van zaken die zegt wat ik al jaren roep

Is denk ik geheel afhankelijk van type en merk buis en type Klipsch.
Ik denk niet dat je dat generiek kan zeggen.
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

H&C Hifi

Quote from: Peerless Monster on October 31, 2018, 16:01:19
Is denk ik geheel afhankelijk van type en merk buis en type Klipsch.
Ik denk niet dat je dat generiek kan zeggen.

Ik heb bijna alle klipschen gehad, ik vond het nooit mijn ding met buizen..
Ik ga dus ook niet testen ofdat er wellicht wel 1 tussen zit welke wel naar mijn smaak is.

Op shows zag ik de Horns bijv vaker met mcintosh buizen :-X.  Niet goed..
Ik had de Horns met de marantz ma9 mono's... 300rms op een speaker met 105db.. dat maakte pas muziek 👌

Peerless Monster

#41
Quote from: HcHifi.nl on October 31, 2018, 19:03:25
Ik heb bijna alle klipschen gehad, ik vond het nooit mijn ding met buizen..
Ik ga dus ook niet testen ofdat er wellicht wel 1 tussen zit welke wel naar mijn smaak is.

Op shows zag ik de Horns bijv vaker met mcintosh buizen :-X.  Niet goed..
Ik had de Horns met de marantz ma9 mono's... 300rms op een speaker met 105db.. dat maakte pas muziek 👌

De ervaring telt! 😀
Uitproberen, luisteren etc.

Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Achiel

Geeft vaak juist een lekkere sounds met een mooie krachtige eindversterker. Je hebt veel reserve en dat klinkt alszijnde onder controle en altijd gewoon juist.
Linn Majik DSM, Klipsch Cornwall III,  Linn Akurate 2200 dynamik, VPI Scoutmaster/Grado, JL E-112. Onderweg: HiBY R5 II + Grado GW100X

i2Paq


Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

i2Paq

#44
Vandaag om 10:45 te Putten bij Havoned.

Enthausiast ontvangen door Serge en een rondleiding gehad op de 1ste verdieping waar diverse zeer mooie luisterruimtes zijn.

De Magnat Transpuls 1500 stonden aangesloten op een Magnat MR780 en een Magnat MCD550.

De Klipsch Forte III speelden met een Magnat RV4 (buizen!) en een Magnat MCD1050(buizen!).

Allebei in een eigen ruimte dus ik had alle rust om de luisteren. Helemaal omdat ik op dat moment de enige bezoeker was.

Op verzoek van Serge had ik eigen muziek mee genomen, en wel de volgende:

- Goldfrap - Paper Bag
- Je zoenen zijn zoeter - Herman van Veen
- If you wait - London Grammar
- Celestial Echo - Boris Blank / Malia
- The loneliness of a tower crane driver - Elbow
- The loneliness of a tower crane driver - Elbow and the BBC Concert Orchestra

Met een vers kopje koffie (en een lekker koekje) plaats genomen om de Transpuls 1500 eens nader te bewonderen.

Allereerst de grootte. Man; dit zijn best wel "joekels".
Verder oogden ze erg plastic en verschilde deze uitvoering best wel met die van de foto op de website van Magnat.
De drivers waren anders qua uitvoering.
De donkere kleur doet ze ook geen recht en draagt mede bij aan de plastic look.
Persoonlijk oogde het nogal "goedkoop".

Wat me eigenlijk meteen opviel was het bonken van het laag. Dus heb ik direct Hoog/Midden/Laag "in het midden" gezet maar dat hielp niet veel. Toen ik het laag wat omlaag draaide werd het enigszins minder. Verder was er de volheid van de weergave. Of moet ik zeggen dat het helemaal volliep. Hiermee bedoel ik dat het midden gebied een grootte brei was met weinig detail waarbij het hoog erg scherp klonk.

Mijn teleurstelling was groot en welk nummer ik ook beluisterde, het klonk allemaal als een eenhaps cracker.

Zelf denk ik dat de versterker hier erg veel debet aan was en ik vermoed dat met een "betere" set ze best wel eens kunnen verassen al moet ik eerlijk bekennen dat ik hier zelf aan twijfel.

Vol goede moed naar de Klipsch Forte III.

Deze zijn duidelijk overall kleiner. Vergeleken met de Transpuls een heel stuk kleiner.

De volgorde van afspelen de zelfde gehouden en de Klipsch Forte III klinkt gewoon echt een stuk frisser dan de Magnat.
Het laag is meer onder controle maar wel erg aanwezig, het midden is ruimer en het hoog minder fel.
De set speelt, denk ik, in source direct want ik kon niets instellen mbt. tot de hoog/midden/laag weergave.

Maar ook hier miste ik wat. Eerst kreeg ik de vinger er niet achter maar toch lijkt het midden ook hier wat vol te lopen.
Wel detail maar toch weer niet, lastig om te omschrijven.

Ook hier is de set denk ik debet aan de weergave en zelf denk ik dat de Magnat gewoon niet mijn type versterker is.

De Klipsch zou ik nog best wel eens aan een betere set (mag ik dat zeggen) willen horen om ze een eerlijke 2de kans te geven.

Al met al een zeer leerzaam bezoek en ondanks de teleurstelling is mij duidelijk geworden dat mijn Tannoy nog niet zo slecht zijn.

Aan Havoned en Serge lag het zeker niet, die waren zeer gastvrij en vriendelijk.

Niet dat de kriebel nu weg is, alleen moet ik eens even goed nadenken waarom ik op zoek ben naar andere luidsprekers.

Voor ruim € 4000,- is een 2de hands set misschien een betere optie. Al zal dan thuis beluisteren voor de aanschaf wat lastiger zijn.



Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

Timvg

Ik zou zeggen: ga zeker eens naar Revel luisteren bij bv. BB&G. Neutraal (in de goeie zin) en verrassend dynamisch - ze ogen ook zeker niet verkeerd.

solitaire

Quote from: i2Paq on November  3, 2018, 16:41:20
...
De Klipsch Forte III speelden met een Magnat RV4 (buizen!) ...

De RV4 heeft een transistor 110W eindversterker +  een voorversterkertrap rond E88CC buisjes (en is dus een hybride).
Hinterm Horizont geht's weiter.

H&C Hifi

#47
Je moet je forte 3 echt bij ons komen luisteren als je in de gelegenheid bent.
Ik denk echt dat je dan met een heel andere indruk naar huis gaat 👍


De forte 3 speelt al erg fraai op bijv een Quad Artera Solus.


i2Paq

Quote from: solitaire on November  3, 2018, 19:41:23
De RV4 heeft een transistor 110W eindversterker +  een voorversterkertrap rond E88CC buisjes (en is dus een hybride).

Ach so, ik heb mij er verder niet in verdiept das duidelijk  :D

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

i2Paq

Quote from: HcHifi.nl on November  3, 2018, 19:42:43
Je moet je forte 3 echt bij ons komen luisteren als je in de gelegenheid bent.
Ik denk echt dat je dan met een heel andere indruk naar huis gaat 👍


De forte 3 speelt al erg fraai op bijv een Quad Artera Solus.

Daar was ik al bang voor  :laugh:

Je zit niet echt naast de deur maar ik zal eens even de agenda raadplegen deze week.

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70