cd-ripper/streamer/opslag

Started by buizesmurf, October 25, 2018, 18:10:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

buizesmurf

Ik speel hier met een logitech transporter.Stream de muziek via een NAS via thuisnetwerk.Maar soms hapert het,zowel draadloos als bedraad.Ook geen usb aansluiting op de logitech.De NAS+logitech zijn al meer dan 10 jaar oud.Toen nog alles geript met een computer en EAC.Met de nodige beginnersfouten.Toen heel wat "werkuren" aan besteed.

De cocktail x50 is een alles in 1 oplossing,redelijk prijzig,maar met oa usb en dab+ als extra.
Geen dac aan boord maar dat zie ik als geen gemis daar ik altijd met een extern dac speel.
De bluesound vault 2 is ook een optie,deze heeft al 2Tb opslag standaard.
Heb een masterclock en de cocktail heeft daar een ingang voor,de bluesound niet.
De cocktail heeft verschillende opslagopties,harde schijven,ssd,enz
Is er verschil in kwaliteit in de muziekweergave naargelang soort opslag?
Als je nu muziek streamt vanuit de opslag in de streamer heb je in principe je thuisnetwerk niet nodig?Heeft dit ook invloed op de snelheid,weergave kwaliteit.
En eventuele andere oplossingen in deze prijsklasse.
Na wat surfen een heleboel gevonden met soms haliculante prijzen.. :blink: ;) :embarassed:

jvanhambelgium

Quote from: buizesmurf on October 25, 2018, 18:10:25
De bluesound vault 2 is ook een optie,deze heeft al 2Tb opslag standaard.
Heb een masterclock en de cocktail heeft daar een ingang voor,de bluesound niet.
De cocktail heeft verschillende opslagopties,harde schijven,ssd,enz
Is er verschil in kwaliteit in de muziekweergave naargelang soort opslag?
Als je nu muziek streamt vanuit de opslag in de streamer heb je in principe je thuisnetwerk niet nodig?Heeft dit ook invloed op de snelheid,weergave kwaliteit.


> Is er verschil in kwaliteit in de muziekweergave naargelang soort opslag?
Neen, wat er opgeslagen is is gewoon data, niet meer en niet minder. Dus een SSD, gewone HD, merk X of merk Y maakt allemaal geen bal uit...

>Als je nu muziek streamt vanuit de opslag in de streamer heb je in principe je thuisnetwerk niet nodig?Heeft dit ook invloed op de snelheid,weergave kwaliteit.
Klopt, geen netwerk meer nodig voor de lokaal opgeslagen muziek. De bitrates in audio zijn dermate laag dat eigenlijk het geen verschil maakt of ze nu van een gekoppelde HD komen, dan wel over het netwerk (per draad of draadloos). Uiteraard als je netwerk wat brak is dan is het een ander verhaal...
De app kan mogelijks wat "vlotter" lopen bij lokaal opgeslagen muziek ipv netwerk-data bij het afspelen, browsen etc, maar dat is marginaal.

Bij data van "disk" tov data over de "netwerk-adapter" ga je geen verschil in weergave-kwaliteit horen. Beide datastromen moeten verwerkt worden en worden uiteindelijk aan een DAC aangeboden om omgezet te worden in analoge signalen.
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

pi

#2
Wil je niet kijken of je de problemen met de Transporter kunt oplossen? In mijn ogen en oren is de combinatie Logitech / NAS na al die jaren nog steeds een fantastische combinatie: klinkt zo goed als je externe DAC en de gebruiksvriendelijkeheid van de iPeng app is erg fijn.

Om de BlueSound te bedienen heb je zo te zien hun app nodig? Dan zit je toch weer aan je netwerk vast...

De Cocktail ziet er goed uit, kun je ook bedienen met IR of op de machine. De vraag is wel of dat handig is dat handig met een grote collectie?
Qua harde schijf zou ik in elk geval voor een SSD kiezen. Er is inderdaad geen verschil in muziekkwaliteit, maar SSD's maken geen lawaai, een "ouderwetse" harde schijf heeft draaiende onderdelen en zal daardoor altijd een klein beetje geluid maken (hang natuurlijk af van je opstelling en hoe gevoelig je ervoor bent).

Xander32

... in een BS Vault ga je alles vinden wat je zoekt. Deze werkt gebruikersvriendelijk en over het muzikale presteren hoef je jou zeker geen zorgen te maken. En de bediening middels de Bluos app verloopt prettig en het geheel ziet er goed uit; iPeng ga je echt niet missen.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

BJF

Fraai ding, die Cocktail X50. Ben zelf ook zoekende naar een andere streamer en kende deze nog niet.
NAD M10 V2
Elac FS247

buizesmurf

Inderdaad,de transporter,mijn heeft nog de naam van slimdevices is nog steeds top.Heeft ook een aparte wordclock.Rariteit bij streamers.Ook tijdens het spelen hebben die analoge VU meters op de transporter wel "iets"
Heb alleen op de NAS teveel "rommel" staan.Indertijd als leek beginnen met rippen met EAC.Staan zeer veel "unknown albums,nummers en artiesten op.Soms ook dubbel,flac,wav,enz.Zou dat eens moeten aanpakken.Alleen de computers zijn de deur uit en hebben plaats gemaakt voor tablets,smartphones.
Ga de laptop van mijn zoon eens lenen en zien dat ik het wat kan opkuisen. :xmas:
De NAS staat hier aan de andere kant van de muur,dus geen last van enig geluid.Met een streamer,ripper en opslag in 1 toestel kan dat inderdaad een probleem zijn.
Heb hier ook nog ripper staan,ooit van iemand overgenomen,maar die maakt nog meer kabaal,zeker bij rippen.
Mischien eens met een lege harde schijf starten en alleen de dingen overzetten die ik zeker wil houden.
Kan men ook los een cd ripper kopen?

StereoMike

Quote from: jvanhambelgium on October 25, 2018, 18:43:35
Neen, wat er opgeslagen is is gewoon data, niet meer en niet minder. Dus een SSD, gewone HD, merk X of merk Y maakt allemaal geen bal uit...


Bij data van "disk" tov data over de "netwerk-adapter" ga je geen verschil in weergave-kwaliteit horen. Beide datastromen moeten verwerkt worden en worden uiteindelijk aan een DAC aangeboden om omgezet te worden in analoge signalen.

Wat je noemt een ongenuanceerde mening.
Sometimes the greatest way to say something is to say nothing at all from Justin Timberlake

Xander32

#7
Als je wilt blijven vasthouden aan nas en transporter, zou ik iig een meer recente nas kopen. Die van Synology zijn plug and play en m.i. goed betaalbaar. Daarmee verdwijnen hoogstwaarschijnlijk de haperingen ook.

https://www.wifimedia.eu/nl/synology-ds118.html

... incl. een 2t WD Red schijf ruim onder de €300,-
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

xlr8

Quote from: StereoMike on October 26, 2018, 08:21:07
Wat je noemt een ongenuanceerde mening.

Wat is hier dan ongenuanceerd aan ?

pi

QuoteHeb alleen op de NAS teveel "rommel" staan.Indertijd als leek beginnen met rippen met EAC.Staan zeer veel "unknown albums,nummers en artiesten op.Soms ook dubbel,flac,wav,enz.Zou dat eens moeten aanpakken.Alleen de computers zijn de deur uit en hebben plaats gemaakt voor tablets,smartphones.
Ga de laptop van mijn zoon eens lenen en zien dat ik het wat kan opkuisen.

Mijn ervaring is dat rippen toch het beste via een computer gaat. Je hebt optimale vrijheid om alle tags precies zo in te richten als je wilt. Ook als je eens wat download kun je via de computer alle tags aanpassen aan je eigen voorkeuren.
Op deze plek op het forum staan erg goede tips: https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=127440.0

Het daar genoemde programmaatje Mp3tag (https://www.mp3tag.de/en/) is een hele goede hulp om alles weer netjes te krijgen. Ook voor Mac tegenwoordig (voorverpakt met Wine)

Het kost veel tijd om het goed te krijgen maar dan heb je ook een hele mooie bibliotheek waar je veel plezier van zult hebben!

Nahpets

Quote from: xlr8 on October 26, 2018, 10:50:12
Wat is hier dan ongenuanceerd aan ?

Ik zie het ook niet. Het ongenuanceerde zit wmb vooral in het bestempelen van feiten als een 'ongenuanceerde mening'.
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

StereoMike

Quote from: Nahpets on October 26, 2018, 13:32:01
Ik zie het ook niet. Het ongenuanceerde zit wmb vooral in het bestempelen van feiten als een 'ongenuanceerde mening'.
Nee, het zit vooral in het (on)bewust weglaten van andere feiten en daarmee zo'n beetje het hele proces van medium tot DAC bestempelen als "maakt allemaal geen bal uit..."
Sometimes the greatest way to say something is to say nothing at all from Justin Timberlake

Nahpets

Dat staat er anders niet. Dat jij dat er van maakt is volledig jouw mening.
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

xlr8


Precies dat dus  ^^


Quote from: StereoMike on October 26, 2018, 14:08:50
Nee, het zit vooral in het (on)bewust weglaten van andere feiten en daarmee zo'n beetje het hele proces van medium tot DAC bestempelen als "maakt allemaal geen bal uit..."


Dan kom maar eens met die feiten.

StereoMike

Quote from: Nahpets on October 26, 2018, 14:24:04
Dat staat er anders niet. Dat jij dat er van maakt is volledig jouw mening.
Dat klopt
Sometimes the greatest way to say something is to say nothing at all from Justin Timberlake

StereoMike

Quote from: xlr8 on October 26, 2018, 14:31:41
Dan kom maar eens met die feiten.
Meetbare EMI ruis en extra energieverbruik van SSD of HDD zijn echt niet bevorderlijk voor de datastroomverwerking naar de DAC.
Sometimes the greatest way to say something is to say nothing at all from Justin Timberlake

chansig

Wat betekent dat dan voor de weergave ?

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

StereoMike

Quote from: chansig on October 26, 2018, 15:08:02
Wat betekent dat dan voor de weergave ?

Gr. Hans
Fabrikanten kunnen dit probleem mooi toelichten met bijvoorbeeld: "which can result in slight degradation in sound quality" Dan moet er al een flink belletje gaan rinkelen.
Sometimes the greatest way to say something is to say nothing at all from Justin Timberlake

chansig

Dat het niets uitmaakt ?

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

StereoMike

Sometimes the greatest way to say something is to say nothing at all from Justin Timberlake

chansig

Geen idee of het lol is. Maar iets wat een beetje invloed kan hebben zegt mij helemaal niets. En de mogelijke fabrikant dus ook niet, anders waren ze wel iets minder nietszeggend geweest.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

StereoMike

Quote from: chansig on October 26, 2018, 15:52:31
Geen idee of het lol is. Maar iets wat een beetje invloed kan hebben zegt mij helemaal niets. En de mogelijke fabrikant dus ook niet, anders waren ze wel iets minder nietszeggend geweest.
De mogelijkheid om een HDD of SDD in te bouwen of via USB aan te sluiten is een commercieel compromis en dan krijg dit soort nietszeggende teksten.
Sometimes the greatest way to say something is to say nothing at all from Justin Timberlake

fasteddie

Speel zelf met AudioaanZee streamer/ripper...bevakt erg gied en eigenlijk noiit een pribleem gehad m.u.v.  een kapotte voeding....vervangrn onder garantie.

Opslag 2 TB....nog lang niet vol.....cd er in een rippen maar....indien niet bekend haal ik de deels of onbekende cd weer van de schijf en rip de desbetreffende cd via windows...zodat ik een beetje kan fine tunen....

Besturjng viz Ipeng....

chansig

Vrijdagmiddagborrel ? Hips.... :D

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

fasteddie

Mijn secretaresse heeft inderdaad te dikke vingers, volgende week een abder! ;)