Speakers klinken hol na verhuizing.

Started by fisherman, October 19, 2018, 21:06:58

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

fisherman

De titel van het topic is wellicht verwarrend, maar dat vond ik wel grappig.
Het probleem is dat het geluid door plaatsing nogal hol klinkt. Er hangen overigens nog geen gordijnen en de muren zijn grof gestuct. In het oude huis hingen wel gordijnen, maar die deden we nooit dicht. De muren daar waren voorzien van glasvezelbehang. Het oude huis had plavuizen, het nieuwe huis heeft een marmeren vloer.

Het nieuwe huis is wel groter en de vorm van de woonkamer is anders. We gaan nog wel gordijnen bestellen natuurlijk, maar ik vraag me af of dat zoveelverschil zal gaan maken. Verder hangen er wel een aantal doeken aan de muur en ligt er een groot tapijt op de vloer. Er zijn wel rolgordijnen aanwezig die ik vaak savonds dicht doe, maar ook dat helpt niet echt.

Mijn luidsprekers zijn van PMC, type GB1i en zijn dus niet voorzien van een bass reflex, maar een transmission line.
Ze staan wat dichter bij de muur dan in het oude huis, maar zeker meer dan 30 cm van de achterwand en ongeveer 40 cm van de zijwand.

Nu vroeg ik me af of het zinvol zou zijn om akoestische panelen tegen de muur te plaatsen, vooral aan de achterkant van de luidsprekers. Als ik namelijk achter de luidsprekers luister klinkt het ook nogal hol wanneer stemmen weergegeven worden.
Hoe bepaal je het bestede positie waarde dergelijke panelen plaatst en zou het zinvol zijn. Dat zou ik graag willen weten. Hopelijk zijn er mensen op het forum die ervaring hebben met dergelijke panelen en hebben dergelijke geluidsproblemen op kunnen lossen op deze manier.

Ralf67

#1
Met een spiegel kan je de eerste reflextiepunten vinden.

Plaats daar eens een kussen en kijk wat het effect is.

Gordijnen kunnen veel doen met de akoestiek.

Je hebt waarschijnlijk een harde ruimte met lekker weinig meubels .

En met de marmeren vloer is het net een badkamer.

Groot kleed op de vloer doet wonderen.

Kan je misschien een foto plaatsen ?

bert stoltenborg

Je moet luisteren op de luisterpositie.
Niet ergens anders.
En als je bepaalde rare dingen hoort moet je die op de luisterpositie lokaliseren.
Teveel laag als je tegen de wand aan luistert hoor je op de luisterpositie niet.
Als je flutterecho hebt ergens in de ruimte hoor je dat niet per definitie op de luisterpositie.
Et cetera.
Ik bazel maar wat.

fisherman

#3
Hopelijk komen de foto's goed door. De truck met de spiegels had ik al ergens over gelezen.





Ik heb even een kussen neergezet tegen de muur ivm reflecties. Het lijkt wel wat te helpen.

Het is overigens wel zo dat het de ene keer hol klinkt en de andere keer is het holle geluid bijna niet aanwezig.

O ja, de kamer loopt aan de linkerkant dmv een erker een meter door, misschien kan dat ook wel voor bepaalde reflecties zorgen.

Ralf67

Ik zie een subwoofer staan ?

Speel je met de PMC full range bij stereo ?

Ruimte ziet er idd bij leeg uit .

Zal een lastige zijn om dit op te lossen.

Slechte akoestiek.

fisherman

Quote from: Ralf67 on October 19, 2018, 22:13:01
Ik zie een subwoofer staan ?

Speel je met de PMC full range bij stereo ?

Ruimte ziet er idd bij leeg uit .

Zal een lastige zijn om dit op te lossen.

Slechte akoestiek.

Muziek speel ik in pure direct, dus zonder subwoofer.

Ralf67

#6
Je kan nog experimenteren met spikes of andere dempers.

Wat heb je er nu onder zitten ?

Het lijkt op de afgebeelde spikes.


Ralf67

Advies is juist geen spikes, maar eerder rubber dempers.

scoc

#9
Die ruimte lijkt me erg hard ook vanwege stenen vloer etc.  Kijk eens naar een Lyngdorf Tdai2170 met Roomperfect in 2de hands of zo. Ik ga er vanuit dat je in stereo speelt met 1 of 2 subs.

Ik vrees dat je dit met panelen en gordijnen niet gaat kunnen fixen spijtig genoeg.
Woonkamer (stereo): Aurender N20 | Devialet Expert 220 Pro | TAD ME1 | Purepower+ 1500 | Vicoustic panels
Woonkamer (tv): Apple TV 4K | Panasonic TX-55HZ1000E | Sonos Beam v2
HT: Oppo UDP-203 CineMike mod 2 | OSMC Vero 4K | Apple TV 4K | Lyngdorf MP-60 + MXA-8400 | Marantz MM7055 CineMike | ATC SCM11/C3C/SCM11 | 4 x Monitor Audio CSS230 | 2 x B&W DB3D | JVC DLA-NZ7 | Stewart Studiotek G3 | Propower 1050


Cantodea

Meten is weten... REW en een UMIK microfoon en een laptop, kunnen je al veel wijzer maken. Misschien iemand op het forum die je kan helpen? Ik zou je kunnen helpen omdat ik het benodigde materiaal heb, maar vrees dat ik te veraf ga wonen, West-Vlaanderen....
Advance Paris A10 - Bluesound Node 2i - Project-Audio Debut Pro - Ortofon 2M Blue - Wharfedale Linton Heritage 85 - BK XLS 300 - DSPeaker X2 - Apple Mac mini M1 - Roon

Xander32



Buiten de akoestiek ook zeker een opstellings issue. Beide speakers strak in een hoek van een viekante betonnen galmbak 😕 ...
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

activ

Zo te zien staan de speakers ook recht en helemaal niet ingedraaid, waarom is dat? Klinkt dat het beste?


Contour

Speakers staan m.i. veel te dicht bij de wanden, trek ze eens 70cm verder naar voren.

chansig

#15
Tsja....ik denk eerlijk ook maar eerst eens gaan meten.

Spikes, dempers gaan weinig tot geen soelaas bieden. Andere kabels, versterkers, etc ook niet.

Mijn advies:

Helemaal volplempen met panelen, tegen de wanden, op het plafond, tv eruit, kleden op de vloer, dsp erover en "klaar". Alleen is je ruimte dan vele male minder mooi. En dat vinden mensen hier ook niet leuk. Dat is vervelender dat je geluid er enorm van opknapt. :D Sommige kunnen het geluid ook niet verdragen...te direct.

Serieus:
Meten en dan binnen je mogelijkheden zou je kunnen kijken of je je speakers anders kan plaatsen en wat aan de eerste reflectie punten kan doen op een simpele manier. Dekbedden kunnen helpen om je een indruk geven. Even snel iets aan het plafond hangen zal lastig worden, maar dat is ook wel belangrijk.

En die tv....als je de mogelijkheid hebt ? Andere plek voor zoeken.

Succes en veel plezier. Mooie speakers om te zien.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Ralf67

Tv zal vermoedelijk onderdeel van de HT zijn.

Dus HT en stereo op 1 set.

Galmbak ga je weinig aan doen zonder behoorlijk ingrijpende maatregelen.

NielsLu

Misschien is een akoestisch spanplafond wel een optie. Dan heb je een mooie grote demper verdeeld over de gehele ruimte. 
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

Ralf67

Vooral de smalle wanden en de vloer zijn een groot deel van het probleem.

Soort van bunker zeg maar, alleen dan superstrak ingericht.

frits marantz

Ik zou eerst maar even afwachten wat de gordijnen voor effect hebben en dan verder zien.

Staaled

#20
Quote from: scoc on October 19, 2018, 23:40:43
Die ruimte lijkt me erg hard ook vanwege stenen vloer etc.  Kijk eens naar een Lyngdorf Tdai2170 met Roomperfect in 2de hands of zo. Ik ga er vanuit dat je in stereo speelt met 1 of 2 subs.

Ik vrees dat je dit met panelen en gordijnen niet gaat kunnen fixen spijtig genoeg.
Juist wel.
Een DSP kan hier erg weinig mee.

@ TS:
het kleed doet niets, want dun.
rolgordijnen verwaarloosbaar.
de wanden ( glasvezel behang of stucwerk) maakt niets uit.
het holle geluid is een gevolg van de vele harde oppervlakken en bijbehorende reflecties.
gordijnen gaan wel wat doen, afhankelijk van positie en materiaal.
er zal zeker wat meer dan gordijnen nodig zijn.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

fisherman

Quote from: Ralf67 on October 19, 2018, 22:38:18
Je kan nog experimenteren met spikes of andere dempers.

Wat heb je er nu onder zitten ?

Het lijkt op de afgebeelde spikes.

Ik heb inderdaad de standaard spikes eronder zitten

Staaled

Quote from: fisherman on October 20, 2018, 14:32:24
Ik heb inderdaad de standaard spikes eronder zitten
ook daar hoef je nu niet over in te zitten.  :)
dat valt onder finetunen.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

buizesmurf

Ik ben ook een 2 tal jaren verhuisd.De set mee.En dat viel grondig tegen.Temeer omdat je het gaat vergelijken met de vorige situtie.
Ben gewoon van begin terug begonnen.
Zijn eigenlijk alleen de speakers die ik heb vervangen,wel met  hetzelfde merk van units.Aparte subs bijgeplaatst.
Versterkers,kabels,ed is grotedeels hetzelfde gebleven.Ben nu zeer tevreden,zelfs meer dan vroeger.
Vroeger had ik ook een aparte ruimte voor Ht en stereo.Nu alleen nog voor stereo.Voor HT kan ik bij mijn zoon terecht :D
Eind goed al goed,al kost het soms wat moete en tijd.....
veel sucses met je zoektocht

fisherman

Quote from: Staaled on October 20, 2018, 13:09:29
Juist wel.
Een DSP kan hier erg weinig mee.

@ TS:
het kleed doet niets, want dun.
rolgordijnen verwaarloosbaar.
de wanden ( glasvezel behang of stucwerk) maakt niets uit.
het holle geluid is een gevolg van de vele harde oppervlakken en bijbehorende reflecties.
gordijnen gaan wel wat doen, afhankelijk van positie en materiaal.
er zal zeker wat meer dan gordijnen nodig zijn.

Misschien eerst maar eens afwachten wat de gordijnen doen. Daarna maar experimenteren met panelen. Ik denk niet dat het thuis gewaardeerd wordt als ik ze voor de luidsprekers plaats. Hopelijk is achter de luidsprekers voldoende om het grotendeels op te lossen.