i2Paq's set - Introducing i2Paq en de ongoing wisseling van de wacht!

Started by i2Paq, October 19, 2018, 14:47:19

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

i2Paq

Ooit heb ik op een buurtforum dit geschreven:
"Terugdenkend aan mijn jaren als schoolgaande tiener kwam ik zo'n 3 jaar geleden tot de conclusie dat "5.1" gewoon bagger is als het gaat om luisteren naar muziek in stereo.
Deze onwenselijke situatie genaamd surround-sound had mij toen zo'n 20jaar lang in zijn greep maar tot die dag in juni 2011 waarop het kwartje viel wist ik niet wat ik nou wel precies zocht.
"

In de jaren sinds dat moment hebben al vele componenten de revue gepasseerd, vintage, nieuw, vintage en dan nu weer nagenoeg alles nieuw.

Op uitnodiging heb ik bij diverse medeforummers de meest prachtige sets gezien en gehoord, maar ook tijdens het ophalen van een aankoop ben ik verrast door wat sommigen allemaal in huis hadden.

Daarbij was ik soms verbaasd met wat ik hoorde maar ook soms wist ik niet wat ik hoorde en vroeg ik mij af of dit nu aan mij lag  :blush:

Al eerder dacht ik dat mijn zoektocht ten einde was maar velen met mij weten dat deze rust maar tijdelijk is.
Gezegend zijn diegene voor wie de zoektocht werkelijk gedaan is.

Mevr. i2Paq kijkt vol verlangen uit naar het moment dat dit ook voor mij zal gelden.

Een opsomming van wat ik allemaal huize i2Paq heb binnengedragen zal ik jullie besparen, het dreef mijn vrouw iig. soms tot wanhoop.

Mijn huidige set bestaat uit de componenten die in mijn signature staat:

- Linn Majik DSM/2
- Cambridge CD-CXC
- Dual 731Q
- iOM classic
- Tannoy Berkeley (custom)

Over de meeste componenten zijn genoeg meningen en ervaringen bekend, over de iOM classic maar weinig tot niets en daar zal ik nu een stuk aan wijden.

Nadat ik de overgang naar Klasse D had gewaagd werden deze versterkers met de jaren beter, en die ontwikkeling ging/gaat snel.

Waren mijn eerste Channel Island Audio D500 een verademing tov. de full Klasse A die ik had, zo was de D500 II en de NuForce dat elke keer een stapje meer.

Waren de wappers in mijn Klasse A een lust voor het oog, zo saai zijn de Klasse D versterkers. Werkelijk!

Maar ineens waren daar de iOM classic, een Klasse D monoblok "met wappers"  :wub:

Ik was meteen verkocht aan dat uiterlijk, maar ik koop niet/nooit meer iets zonder het thuis te hebben gehoord.

Gelukkig bleek Sipko, de eigenaar van iOM, een zeer geschikt peer en enorm aardig dus een luistersessie thuis was dan ook geen probleem.

Nu heb ik om te bepalen of iets het wel of niet is slechts een paar seconden nodig. Ik meen dat Hans (Chansig) het er met 4 af kan.

Om te bepalen of iets klinkt hebben de meesten onder ons een aantal referentienummers, zo ook ik.

- Teddybeer door Herman van Veen van het album Je zoenen zijn zoeter.

Bij dit nummer gaat het om de detail in de stemweergave en het laag.

- Paper Bag door Goldfrap van het album Felt Mountain.

Ook hier gaat het om stemweergave en het laag. Daarnaast zit er veel hoog in welke irritant kan zijn bij een overstuurde weergave.
Verder valt de zaak snel door de mand omdat het nauw luistert met plaatsing en detail.

- Hotel California (live) door de Eagels van het album Hell Freezes Over.

Dit nummer heb ik ooit bij Tube Jack gehoord en dat nummer was zo indrukwekkend bij hem dat dit voor mij de referentie is voor liveweergave.

De plaatsing, het detail en het laag waren bij hem ongekend.
Dit heb ik bij Hans, toen zijn set nog beneden stond, bijna net zo ervaren. Het was niet minder, maar anders, iig. even indrukwekkend.
Bij mij zelf zit ik er "bijna" tegenaan. Denk ik....

- If You Wait door London Grammar van het gelijknamige album If You Wait.

Ook hier weer die stemweergave, koude rillingen!

- You Better Hide door Heidi Happy / Yello van het album Touch.

I'm a sucker for voices! Bij dit nummer is ook weer de stem het belangrijkste voor mij. Daarnaast weegt plaatsing, detail en het laag enorm.

- Celestial Echo door Malia/Boris Blank van het album Convergence.

Tja, what can I say? Stem, detail, plaatsing en het laag.

- No Sanctuary Here door Chris Jones van Stockfisch album Closer to the Music

Detail en plaatsing.

- Silent Lucidity door Queensrÿche van het album Empire.

Gewoon, omdat het kan, en natuurlijk die stem.

In de aanloop naar de luistersessie bleek Sipko bereid om de behuizing in het zwart te willen verzorgen. Mede omdat alles wat ik heb inmiddels zwart is. Zwart is wel saai, maar het zij zo.
Daarnaast komen de wappers dan gewoon beter uit.

Uiteindelijk de afspraak gemaakt voor de sessie en Sipko bleek een man van punctualiteit, hij was er stipt op tijd.

Samen de twee monoblokken geplaatst en toen was het moment daar.

In aanloop naar zijn bezoek had ik die middag uitgebreid naar mijn NuForce zitten luisteren om zo enigszins up-to-date referentie te hebben. Wat natuurlijk niet zo is.

Anyway, Teddybeer als eerste gekozen en eigenlijk was het meteen duidelijk (wishfull thinking?).
Elk van de bovengenoemde nummers via de iOM gaf nog meer dan de NuForce al gaven en na zo'n 1,5uur zijn de iOM's gebleven.

Daarnaast is Sipko gewoon een aardige vent, gek van audio/muziek en door zijn werk bij Philips kent hij weer de jongens achter Hypex. De tijd vloog iig.

In de week er na nog regelmatig contact gehad met Sipko, met name omdat mijn Tannoy nogal een hoog rendement hebben en hierdoor de wappers pas bij hoger volume hun magic deden.
Tja, ik speel nou eenmaal niet luid.
Mijn Accuphase P102 had hier ook last van, geen uitslag op mijn lage volume.

Achterop de iOM zit een switch die de gevoeligheid van de wapper kan sturen en zelfs op de de laagste stand (meest gevoelig) bleef de uitslag enigszins klein (vond ik).

Ook heb ik de voetjes aangepast, de onderkant van de iOM wordt warm en ik merkte dat als ik ze op voetjes zette van zo'n 3 cm dat dit aanzienlijk scheelde in de warmte.
Daarnaast staat het gewoon veel beter, het oog wil tenslotte ook wat!

Sipko bood aan om een nieuw versie driver board te maken voor mijn iOM zodat de wappers beter tot zijn recht komen op laag volume. In eerste instantie zou ik naar hem gaan om ze in te laten bouwen.
Het leek ons echter beter als hij dat bij mij thuis deed zodat hij eventueel nog kon fine-tunen met mijn luidsprekers er aan mocht dat nodig zijn. De Berkeley's sleep je namelijk niet zo makkelijk met je mee.

Ook nu was hij weer keurig op tijd en het inbouwen was een eitje. Alles is modulair (en erg netjes / professioneel!) dus zo gepiept.
Meetapparatuur er aan om te meten voordat we de Tannoy er aan hingen. 

Fine-tunen bleek niet nodig, maar ik heb hem toch wel iets meer laten uitslaan in die laagste stand.

Even voor de duidelijkheid; met mijn Leak 2060 er aan had er geen modificatie nodig geweest omdat deze luidsprekers meer vreten en dus sneller een hogere insturing krijgen.

De iOM spelen heerlijk. Elke keer weer verbaasd over de weergave die ze hebben op de Berkeley's.
Soms vraag ik mij af of het toch nog beter kan en of misschien de Berkeley's de beperkende factor zijn?

Ik zou wel eens Klipsch Heresy III of de nieuwe Magnat Transpuls 1500 hier willen beluisteren.

Eerst maar eens, binnenkort, nieuwe filters in de Berkeley's plaatsen, misschien een setje IMF TSL 80 II er naast.

Wat schreef ik ook al weer in mijn opening? "Gezegend zijn diegene voor wie de zoekocht werkelijk gedaan is."

Mocht je willen, kom gerust eens luisteren en kijken naar de iOM  :music:

Filmpje van de iOM classic in aktie: Hier.

Edit 10-4-2019: aanpassing titel.

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

i2Paq

tbv. updates.

10-4-2019: De Tannoy Berkeley hebben plaatsgemaakt voor Perfect Performer Soundstone 2x 16.5. Hierbij bleek dat de Linn heel anders klinkt en eerder "Tubewarm" is en dat prima matched met deze nieuwe luidsprekers. Zowel de iOM's als de Tannoy gaan in de verkoop.


De SoundStone 2x16.5 is een compacte d'Appolito luidspreker
Units: 16,5 cm bas/middentonenluidsprekers met kevlar conus en fase-plug (2 stuks), 2,5 cm dometweeter
Afmeting: hoogte: 63 cm / breedte: 22 cm / diepte: 36 cm
Gewicht: 71 kg
Rendement (1W/1m): 92 dB
Nominale belastbaarheid: 130 Watt (RMS)
Frequentiebereik: (± 3 dB) 40Hz-25kHz
Impedantie: 4 Ω

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

blue-eyes

Het uiterlijk geeft mij alleen al het gevoel van hebben hebben hebben :D

Het is dat ik nu een erg goede EV heb achter mijn Linn DSM Akurate (Linn Akurate 2200 XLR) anders was ik zeker gaan luisteren!
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

W.Otter

240p? Barbaars

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

Xander32

Fraai, alhoewel ze optisch wat hoog op de pootjes staan, maar dat heeft ook een functioneel aspect begrijp ik.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Peerless Monster

Norman, je hebt je tweede like van het filmpje erbij hoor!
Wat een fantastische uithalen kan die vrouw maken. Heerlijk.
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

i2Paq

Quote from: Peerless Monster on October 20, 2018, 08:56:32
Norman, je hebt je tweede like van het filmpje erbij hoor!
Wat een fantastische uithalen kan die vrouw maken. Heerlijk.

Dank!

Dat nummer blijft gewoon elke keer weer verbazen én genieten.

Mooi nummer om die meters mee te demonstreren, beter als een bas of drum die voor een constante uitslag zorgt  ;)

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

i2Paq


Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

blue-eyes

Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

blue-eyes

Quote from: i2Paq on October 19, 2018, 14:47:19

- Silent Lucidity door Queensrÿche van het album Empire.

Gewoon, omdat het kan, en natuurlijk die stem.


Best mooi, doet me wel erg denken aan Pink Floyd achtige invloeden.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

i2Paq


Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

i2Paq

Quote from: Blue-Eyes on October 20, 2018, 13:29:05
Best mooi, doet me wel erg denken aan Pink Floyd achtige invloeden.

Ben verder geen fan van hen, enkel dat nummer, maar dat album is redelijk te pruimen.

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

frits marantz


twani


fasteddie


Xander32

Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Rusher

Nog steeds aan het genieten?

Wie heeft nog meer de stoute schoenen aangetrokken om de whappers in huis te halen? [emoji6]

i2Paq

Het is elke dag weer genieten van deze heerlijke blokken  :inlove:

Er was een tijdje dat het "upgrade" virus kriebelde en ik het idee had nieuwe luidsprekers te moeten kopen.

Gelukkig stond mevr. i2Paq op haar strepen en dus zijn de Tannoy er nog die na het inbouwen van nagelnieuwe filters er een flinke sprong op vooruit zijn gegaan.

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

chansig

Lees net ergens dat je geen idee hebt hoe bv een onversterkte gitaar of trombone hoort te klinken. Dit omdat je klasse D goed vindt klinken.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

i2Paq

Quote from: chansig on January 16, 2019, 08:51:31
Lees net ergens dat je geen idee hebt hoe bv een onversterkte gitaar of trombone hoort te klinken. Dit omdat je klasse D goed vindt klinken.

Gr. Hans

Je kan niet alles weten Hans  :D

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

chansig

Gelukkig maar....ik denk af en toe van wel. Is niet altijd helpend.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

i2Paq

Quote from: chansig on January 16, 2019, 10:41:50
Gelukkig maar....ik denk af en toe van wel. Is niet altijd helpend.

Gr. Hans

Ik heb besloten dat ik mij niet meer het denken en "weten" van een ander laat opdringen.


Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

i2Paq

Dankzij een lucky shot ben ik in de gelegenheid gekomen mijn "droomluidsprekers" aan te kopen. De Tannoy Berkeley hebben plaatsgemaakt voor Perfect Performer Soundstone 2x 16.5.
Hierbij bleek ook dat de Linn heel anders klinkt, eerder "Tubewarm" en dat dit prima matched met deze nieuwe luidsprekers. Zowel de iOM's als de Tannoy gaan in de verkoop.


De SoundStone 2x16.5 is een compacte d'Appolito luidspreker
Units: 16,5 cm bas/middentonenluidsprekers met kevlar conus en fase-plug (2 stuks), 2,5 cm dometweeter
Afmeting: hoogte: 63 cm / breedte: 22 cm / diepte: 36 cm
Gewicht: 71 kg
Rendement (1W/1m): 92 dB
Nominale belastbaarheid: 130 Watt (RMS)
Frequentiebereik: (± 3 dB) 40Hz-25kHz
Impedantie: 4 Ω

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

Ralf67


i2Paq


Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70