Atmos

Started by DrDoo, October 15, 2018, 18:11:50

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

DrDoo

Ik ga mij ondertussen orienteren op Atmos. Om te beginnen met front height speakers. Eventueel ook direct 2 speakers voor boven de luister positie. Plafond is nogal laag dus of inbouw een goed idee is weet ik niet.

Heeft iemand nog tips waar je een luister mogelijkheid hebt voor diverse atmos speakers? (Regio zuid-holland eventueel?).

Short list tot nu toe;
Svs prime elevation
Canton AR400/500/800
Kef q50a/R50

Nog andere opties?

Teejoo

#1
Ik zou eerst beginnen je in te lezen in de optimale positie van Atmos speakers voor HT's via de dolby site. Dan zie je al direct dat jouw idee niet gaat. Je kiest er of 2 of 4 in een keer. Anders is de positie sowieso verkeerd.

Het merk speaker zou ik verder laten afhangen van wat je voor de rest gebruikt voor een goede match

DrDoo

Ha Teejoo
Bedankt voor je reply en de moeite om te antwoorden.

Het wordt een setup in de woonkamer. Dus ideale match gaat het sowieso niet worden. Bank tegen de de muur, geen gladde plafonds etc.

Ideale setup is voor het ultieme geluid wel belangrijk, voor het suboptimale geluid kom je weg met veel verschillende setups. Waaronder front heights.

Heb al behoorlijk wat paginas achter de rug op avsforum etc.
Ook hier komen met enige regelmaat setups voorbij met front heights. Vaak worden hier betere resultaten mee behaald als upfiring fronts bijv

Vandaar dat ik ook eens wil luisteren. Zoveel mensen zoveel meningen. De 1 moet de ideale setup, de ander vind suboptimaal ook prima. Zolang het maar een extra dimensie toevoegd. Ik ervaar het graag eerst zelf voordat ik kan zeggen welke waarde het voor mij heeft. Misschien kom ik tot de conclusie dat het niks is.

Matchen zal helaas ook niet echt gaan. Ik gebruik nu Monitor Audio RS6 fronts. Maar dit kan zomaar wijzigen in de nabije toekomst. De zoektocht naar andere/betere fronts is nog even uitgesteld. Maar staan wel op de agenda. Of ik bij Mnitor audio blijf weet ik ook nog niet.

Teejoo

#3
Ik denk dat je dan nog in een keer de keuze moet maken voor 2 of 4 speaker. Die plaats is namelijk allesbepalend voor het resultaat. Kijk ook eens in het topic van Pappaleo. Ook een woonkamer!

Oh ja, en soms is less more  ;)

Ralf67

Maar 5.1.4 is zoveel meer dan 5.1.2 bij Dolby Atmos.

DrDoo

Ha Teejoo..heb je toevallig een link? Zoek opdracht wijst naar deze thread  ;D

Ben het met je eens hoor. Daarom wil ook luisteren. Maar eigenlijk heb ik weinig opties qua plaatsing. Dus moet kiezen of dat acceptabel is.
Fronts kunnen maar op 1 plek. Speakers midd op het plafond is een no go.

Teejoo

Quote from: Ralf67 on October 15, 2018, 20:20:14
Maar 5.1.4 is zoveel meer dan 5.1.2 bij Dolby Atmos.
Ja, zo bedoel ik het ook niet. Maar als je iets niet goed kunt plaatsen heb je soms meer aan minder speakers.

Ik ben echter wel van mening dat je in een kleinere ruimte soms juist een beter resultaat kunt krijgen met meer passende speakers omdat je de akoestische gaten kunt opvullen met extra bronnen.

In zijn geval zal hij een 5.1 set hebben als de bank tegen de muur staat. Dan zouden 4 atmos speakers best goed kunnen werken.

Teejoo

Quote from: DrDoo on October 15, 2018, 20:33:13
Ha Teejoo..heb je toevallig een link? Zoek opdracht wijst naar deze thread  ;D

Ben het met je eens hoor. Daarom wil ook luisteren. Maar eigenlijk heb ik weinig opties qua plaatsing. Dus moet kiezen of dat acceptabel is.
Fronts kunnen maar op 1 plek. Speakers midd op het plafond is een no go.
https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=113742.

Teejoo

Quote from: DrDoo on October 15, 2018, 20:33:13
Ha Teejoo..heb je toevallig een link? Zoek opdracht wijst naar deze thread  ;D

Ben het met je eens hoor. Daarom wil ook luisteren. Maar eigenlijk heb ik weinig opties qua plaatsing. Dus moet kiezen of dat acceptabel is.
Fronts kunnen maar op 1 plek. Speakers midd op het plafond is een no go.
Heeft Yamaha geen processing die gebruik maakt van hoogtekanalen aan de voor en achterzijde?

DrDoo

Wat ik lees kun je bijv een Denon of Marantz ook op die manier inregelen.
Heb net even in de thread zit browsen..wow...

Mijn plafond is 2.40-2.45m hoog. Dit is dus al vrij laag.
Keuze zal moeten worden;

Voor hoogte speakers op het plafond als height front speakers. Ingeregled als top atmos ofzo.
Boven de bank heb ik 2 opties (denk ik)..
Bij bijv 2x svs prime vanaf de zijkant naar de main listening postition of inbouw speakers in een box maken. Wel.tegen de achtermuur...anders geen optie vanwege WAF

DrDoo

Weet iemand een zaak (het liefst) in zuid-holland waar Atmos geluisterd kan worden?

papaleo

Quote from: DrDoo on October 15, 2018, 20:33:13
Ha Teejoo..heb je toevallig een link? Zoek opdracht wijst naar deze thread  ;D

Ben het met je eens hoor. Daarom wil ook luisteren. Maar eigenlijk heb ik weinig opties qua plaatsing. Dus moet kiezen of dat acceptabel is.
Fronts kunnen maar op 1 plek. Speakers midd op het plafond is een no go.

Vanaf hier (link) ben ik begonnen aan mijn DolbyAtmos projectje in mijn huiskamer....

https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=113742.msg3173610#msg3173610
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

DrDoo

Dank!
Ziet er heel gaaf uit!

reza

Waar kom je vandaan?
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

DrDoo

 Zoetermeer. Vind het geen ramp om wat verder te rijden hoor. Maar in de regio is wat makkelijker te plannen   ;D

reza

#15
Je mag bij mij komen kijken /luisteren als je wilt.
Kan je misschien ook wat ideeën opdoen.
Ik woon vlakbij Dordrecht.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

DrDoo

Ha Reza.

Ik stuur je van de week even een pb.

reza

Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

DrDoo

Binnenkort naar Reza. Bedankt voor de uitnodiging!

DrDoo

Gister bij Reza wezen kijken en luisteren  :inlove:

Ik werd hartelijk onthaalt en na introductie en wat praten zijn we gelijk naar de dedicated HT op zolder gegaan. Zoiets zou ik ook wel willen :D
Reza had alles tot in de puntjes voorbereid. Super strakke scenes uitgezocht en klaar gezet om te bekijken en te beluisteren.
Wat een belevenis dat Atmos  :inlove:. Het geluid zuigt je echt de film in. En wat een strak plaatje geeft de Epson TW5900.
Naar meerdere Films/scenes bekeken te hebben ben ik echt diep onder de indruk wat Atmos met de belevenis van een film doet.
De KEF eitjes klinken boven verwachting goed, nu is de akoustiek ook gewoon goed te noemen, maar wat een geluid komt hier uit.

Ik ga voor een .4 setup. Ideaal gaat hem niet worden, met 2 front heights (bijna 5 en halve meter van de luister positie). En 2 Heights boven de luister positie.
Het kan allemaal niet in 1 keer. Ik begin dan ook met de 2 front heights, deze kunnen for the time being op mijn Marantz SR6004 aangelsoten worden.
Dan even sparen voor een nieuwe receiver welke Atmos ondersteund, en vervolgens de heights boven de luister positie.

Reza hartelijk dank voor de uitnodiging en de gezelligheid! Het was echt heel geef om eens iemand van het forum te ontmoeten en ideeen uit te wisselen. En ook om weer eens een andere setup te zien en te horen.

/Michiel

reza

Hoi Michiel,

Het was inderdaad gezellig. Fijn voor je dat je het zo leuk vond. Nu vind ik je een beste man, maar je zegt nu wel hele vervelende dingen..
Ik heb geen Epson, het is echt een JVC :D

Ik wens je het beste met je zoektocht! En ik zie een uitnodiging graag voorbij komen als je geüpgraded bent.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

DrDoo

Arghh dat bedoel ik ook  :D
Geen idee waar die Epson vandaan komt :P

Uiteraard, die uitnodiging komt er zeker :)

reza

Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"