Nieuwbouwhuis -> vragen met betrekking tot een AV oplossing

Started by W.Otter, October 11, 2018, 16:06:07

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

W.Otter

Hallo allemaal,

binnenkort gaan wij tekenen voor ons eerste (nieuwbouw) koophuis. Deze wordt medio september 2019 opgeleverd dus heb nog even de tijd om wat dingen uit te denken.

Ik wil graag mijn hele audio verplaatsen naar een vaste (boeken)kast. hierbij dienen de (holle) planken als huisvesting voor alle randapparatuur. onder andere een mediastreamer, settopbox en playstation 4 zal hier in geplaatst worden. De planken worden voorzien van klepscharnieren zodat er aan de voorzijde toegang is.
1 plank zal een lade worden waar bijvoorbeeld afstandsbedieningen of controllers in kunnen liggen.

overigens zullen alle planken op elkaar aangesloten worden, zo kan er bijvoorbeeld verlichting o.i.d. heen.

Nu wil ik de planken niet al te dik maken, 10 cm is waar ik naar streef. Het materiaal van de planken wordt eiken en zijn 18mm dik, boven en onder meegerekend blijft er dus (10cm - 2x18mm) 64mm over. Dit is voldoende voor de playstation en de rest van de apparatuur. De vraag is hoe krijg alle stroom netjes verwerkt in de plank, een standaard contactdoos is toch al gauw 80mm.

- Er zijn contactdozen van 60mm die zouden passen maar dan zit ik wellicht met adapters die vervelend vallen, dit zou ik uit moeten zoeken.
- een stekkerdoos is een optie maar dan zit je wederom met eventuele adapters die lastig passen, tevens moet die stekkerdoos ergens in een contactdoos, maar waar?
- achter het muurtje waar de planken hangen is een trapkast, ik zou openingen kunnen maken achter elke planken i.p.v. de wachtbuizen in de draagmuur te frezen dan is er voldoende werkruimte voor bekabeling en stroom. wellicht een (afneembare) voorzetwand om de boel netjes af te dichten.

verder ben ik nog op zoek naar een praktische oplossing voor luidsprekerdraden uit de muren. Ik wil liever geen speakerterminals omdat ik de weg van receiver -> luidsprekers niet wil onderbreken. Een soort cable entry/exit is veel te vinden online, hebben jullie nog andere ideeën?

bijgevoegd wat conceptschetsen met meerdere oplossingen, waaronder de trapkast oplossing als de optie om alles in te frezen





B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

W.Otter

B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

Kjelt

Je kiest dan voor een alternatieve goedgekeurd kleiner stekkersysteem.
Keuzes zijn oa Powercon van Neutrik of wat ik heb is het Wieland GST18i3 systeem.
Zie: https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=161017.msg2995546#msg2995546

Overigens denk ik dat apparattur zoals de PS4 echt te warm worden als ze opgesloten zitten in zon kleine ruimte. Dan wil je aktief lucht afzuigen met een fan ofzo.

W.Otter

Quote from: Kjelt on October 11, 2018, 19:18:19
Je kiest dan voor een alternatieve goedgekeurd kleiner stekkersysteem.
Keuzes zijn oa Powercon van Neutrik of wat ik heb is het Wieland GST18i3 systeem.
Zie: https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=161017.msg2995546#msg2995546

Overigens denk ik dat apparattur zoals de PS4 echt te warm worden als ze opgesloten zitten in zon kleine ruimte. Dan wil je aktief lucht afzuigen met een fan ofzo.
Ik heb de ps4 nu ook in een soortgelijke ruimte, daar is niets mis mee. Eerder had ik de ps4 achterstevoren (dus met de uitlaat naar me toe) zoveel winst haalde ik daar niet mee, maar dan werd de bluetooth lastig bereikbaar.

Hoe dan ook, daar draait het niet om;)

Het systeem wat je voorstelt is voor mij wereldvreemd.. en eerlijk gezegd zie ik het niet echt voor me

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

myself

En als je gewoon een stukje uit de onder en bovenkant v.d. La haalt, zodat de omranding v.d. Stekkerdoos in de rand vd la valt en het deel waar de stekker in moet mooi binnen de la zit?

Stevigheid zal niet echt veel minder worden van het geheel


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

Kjelt

Quote from: W.Otter on October 11, 2018, 19:36:38
Het systeem wat je voorstelt is voor mij wereldvreemd.. en eerlijk gezegd zie ik het niet echt voor me
Wat zie je niet voor je ? Kwestie van de netsnoeren aanpassen of een paar extra netsnoeren maken.
Wat je evt nog kunt doen als je alleen ongeaarde apparaten hebt (van die platte stekkers dus) is op een italiaanse website eens kijken, die hebben hele mooie compatible kleine contactdozen en wcd's. De geaarde variant heeft nog een middelste pen.

W.Otter

Quote from: Kjelt on October 11, 2018, 20:20:52
Wat zie je niet voor je ? Kwestie van de netsnoeren aanpassen of een paar extra netsnoeren maken.
Wat je evt nog kunt doen als je alleen ongeaarde apparaten hebt (van die platte stekkers dus) is op een italiaanse website eens kijken, die hebben hele mooie compatible kleine contactdozen en wcd's. De geaarde variant heeft nog een middelste pen.
Als ik extern moet voorzien van stroom dan kan ik net zo goed voor optie 3 gaan, een wandcontactdoos aan de achterzijde maken en deze wegwerken. Want, hoe vervang ik de huidige stekkers door deze connectors? Komt de stroom gewoon uit een verdeeldoos? Ik zie het plaatje van a tot z niet.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

W.Otter

Quote from: myself on October 11, 2018, 20:15:36
En als je gewoon een stukje uit de onder en bovenkant v.d. La haalt, zodat de omranding v.d. Stekkerdoos in de rand vd la valt en het deel waar de stekker in moet mooi binnen de la zit?

Stevigheid zal niet echt veel minder worden van het geheel


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Gewoon een inkeping is indien noodzakelijk geen probleem, maar kom ik met de adapters dan uit? Ik ga even meter straks. Er zijn gewoon 60mm wandcontactdozen beschikbaar.



Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

W.Otter

Zo'n serverrack stekkerdoos is ook nog een optie

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

Kjelt

Ah je zit met je "wallwart" adapters vast. Tja, ondingen.

W.Otter

Quote from: Kjelt on October 11, 2018, 22:21:05
Ah je zit met je "wallwart" adapters vast. Tja, ondingen.
Exact! De makkelijkste weg is een 5 voudige wandcontactdoos in de trapkast. Voordeel is dat de toegang makkelijker is maar het nadee is dat je een kluit aan adapters hebt hangen. Een voorzetwandje doet wonderen alleen ben nog niet overtuigd of dit de way to go is.

De plank dikker maken is esthetisch minder aantrekkelijk. Ik hou al die adapters en kabels liever helemaal uit het zicht.

Ik zou met korte verloopstukjes een eind kunnen komen. Bijvoorbeeld 30 cm ongeaarde stekkers, dan kun je de adapters in de best mogelijke positie neerleggen

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

W.Otter

Deze dus van 20cm


Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

W.Otter

Ff nageteld, het gaat om 3 schuko 2 adapters en 1 europa stekker. Een aardige mengelmoes. De schukos varieren ook van haaks en recht tot adaptervorm.

Het wordt een vreemde eend in de bijt als er een stekkerdoos met 6 verschillende verloopstekkers zou liggen. Zou dat wat uitmaken voor de veiligheid?

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

W.Otter

Ik ben er uit! Achter de planken maak ik een voorzetwand van ruwweg 10cm. Scheelt ook een hoop freeswerk :) in die wand kan ik alle adapters en stekkers kwijt. dan rest mij alleen nog een inventieve manier om makkelijk bij de stekkers te kunnen.. misschien aan de achterkant een opening/deurtje maar dan moet ik een redelijk groot gat maken.
Eventueel een sleuf achter de plank open laten maar dan moet eerst de plank er af voordat ik er bij kan.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

Markless

Als het echt een boekenkast wordt kun je toch ook een stekkerdoos achter de boeken leggen?

Er zijn een hoop fancy oplossingen te bedenken, maar het makkelijkste lijkt een verticale goot (of bedradingskoker, of 2 indien je wil scheiden) in de linkerhoek (als je recht voor de planken staat, zo zie je deze vanuit de kamer niet).
Verder op een plank waar je boeken plaatst de stekkerdoos achter leggen, boeken zijn immers veel minder diep dan AV apparatuur. Hoef je alleen een paar boeken weg te halen als je bij je stekkers wil, ipv luikjes en dat soort dingen.

Of zit ik er nu helemaal naast?

W.Otter

Quote from: Markless on October 15, 2018, 12:03:06
Als het echt een boekenkast wordt kun je toch ook een stekkerdoos achter de boeken leggen?

Er zijn een hoop fancy oplossingen te bedenken, maar het makkelijkste lijkt een verticale goot (of bedradingskoker, of 2 indien je wil scheiden) in de linkerhoek (als je recht voor de planken staat, zo zie je deze vanuit de kamer niet).
Verder op een plank waar je boeken plaatst de stekkerdoos achter leggen, boeken zijn immers veel minder diep dan AV apparatuur. Hoef je alleen een paar boeken weg te halen als je bij je stekkers wil, ipv luikjes en dat soort dingen.

Of zit ik er nu helemaal naast?
Dat zou inderdaad kunnen, alleen wil ik het zo strak mogelijk hebben, op sommige planken staan geen boeken maar verlichting en wil in dit huis alles netjes door de muren heen hebben. Kabelgootjes en plinten wil ik niet meer hebben.

Ik zal even een schets posten vanavond wat ik nu weer heb verzonnen;)

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

W.Otter

De witte strook in het midden is de kabeldoorvoer naar alle planken, de onderste plank wordt een lade voorzien van stroom. Als je de lade opent heb je toegang tot een lege ruimte waar plek is voor een stekkerdoos, zit de lade dicht dan is deze uit het zicht. De strook in het midden wordt uiteraard ook afgesloten maar laat zien hoe alle planken bereikt worden.

Dit concept is vrij eenvoudig te realiseren, ik weet alleen niet of ik alle planken voorzie van een klep. Dit maakt de toegang wel een stuk eenvoudiger.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF