Werkzaamheden aan huis van de buren in mijn tuin

Started by WillyP, October 10, 2018, 11:05:15

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

WillyP

Bij mijn weten heb ik nergens vermeld dat ik het mijn buren moeilijk wil maken en dat ben ik ook helemaal niet van plan. Wat niet zo goed bij me viel en dat had ik in mijn openingspost beter moeten aangeven was de opstelling van de man aan wie de offerte was gevraagd. Niet zo gemakkelijk om in een paar woorden te beschrijven, maar onze tuin werd gerenoveerd door een paar mensen die heel netjes en zorgvuldig te werk gingen en bij deze man kreeg ik dus precies het tegenovergestelde gevoel. Door zijn opstelling en door wat hij zei.

Ik ga zeker met mijn buren om de tafel zitten en dan zal ik op dat punt mijn zorgen uitspreken. De mensen mogen wat mij betreft aan de gang maar ik wel wel graag dat mijn tuin er niet onder lijdt want we zijn nu juist blij dat alles zo mooi is geworden na de - kostbare - renovatie. En eventuele schade is echt voor de rekening van de buren.

Groet,

WillyP

i2Paq

Quote from: alexander2 on October 12, 2018, 16:53:25

Als JIJ het er niet mee eens ben dan mag JIJ een kort geding aanspannen en dan moet je wel hele goede argumenten hebben om dit te weigeren!
Ik begrijp niet waarom je zou weigeren?
De TS wist dat dit ooit zou gebeuren dus ik begrijp niet waarom je het die mensen zo moeilijk moet maken?
Ga een gesprek aan, wat is daar zo moeilijk aan?

Jij hebt dit duidelijk nooit meegemaakt en snapt de rechtsgang niet. Als jij mijn terrein op wil en ik laat je niet.., dan gebeurd het ook 1-2-3 niet.

Maar denk gerust wat anders.

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

VlisChris

Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

alexander2


VlisChris

Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

VlisChris

Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

alexander2

#31
Quote from: i2Paq on October 12, 2018, 20:34:22
Jij hebt dit duidelijk nooit meegemaakt en snapt de rechtsgang niet. Als jij mijn terrein op wil en ik laat je niet.., dan gebeurd het ook 1-2-3 niet.

Maar denk gerust wat anders.

Betreden erf buren voor verbouwing

U mag het erf van de buren gebruiken voor verbouwing of onderhoud aan de woning. U heeft zogenoemd ladderrecht als:
U uw buren op tijd op de hoogte stelt dat u hun erf moet gebruiken.
Er geen andere manier is uw woning te verbouwen of te onderhouden dan door het erf van uw buren te betreden.
U eventuele schade bij buren door het gebruik van hun erf vergoedt.
Uw buren mogen uw ladderrecht alleen weigeren of uitstellen als ze daarvoor hele gewichtige redenen hebben.


aanvulling om het nog spannender te maken.

Het ladderrecht als term is met de komst van het Nieuw Burgerlijk Wetboek in 1992 verdwenen. Dit recht werd destijds omschreven als het recht om gebruik te maken van het perceel van een buurman ter reparatie van gebouwen. Echter is met het verdwijnen van deze term, niet het recht uit de wet verdwenen. Sterker nog, het recht is gebleven en heeft een ruim toepassingsbereik gekregen.

Verplichting om gebruik te gedogen
Sinds de invoering van het Nieuw Burgerlijk Wetboek biedt artikel 5:56 BW de mogelijkheid om andermans grond of gebouw te gebruiken voor noodzakelijke werkzaamheden. Dit gebruik ziet niet alleen op het plaatsen van ladders, steigers en bouwliften, maar ook op verdergaande vormen van gebruik zoals de aanvoer van bouwmaterialen, het stutten van muren, het verlenen van doortocht en het aanleggen van een bouwweg. De verplichting om dit gebruik mogelijk te maken kan zelfs zo ver gaan dat er bouwwerken dienen te worden verplaatst.

Voorwaarden ladderrecht
Een dergelijk vergaande verplichting is uiteraard wel met voorwaarden omkleed. In dit geval moet er aan vier voorwaarden zijn voldaan: (1) het gebruik van het perceel van de buren is noodzakelijk voor het kunnen verrichten van de werkzaamheden, (2) het gebruik is tijdelijk, (3) de buren zijn voldoende geïnformeerd en (4) de gebruiker betaalt, indien er schade wordt geleden, een schadeloosstelling aan de buren. Tot slot kunnen gewichtige redenen de buren bevoegd maken het gebruik blijvend of tijdelijk te weigeren.


DAS

Ladderrecht: het gebruik van de grond van uw buren
U mag het erf van de buren gebruiken voor een verbouwing of onderhoud aan uw woning. Dat heet ladderrecht. Daarbij gelden de volgende regels:
Er is geen andere manier om uw huis te verbouwen of onderhouden dan via het erf van de buren.
Informeer uw buren op tijd.
Het gebruik is tijdelijk.
Eventuele schade moet u vergoeden.
In principe moeten uw buren u toestemming geven. Alleen bij een hele gewichtige reden mogen ze u het ladderrecht weigeren.


___

Kortom een goed gesprek en niet dreigen met allerlei onzin hou het gezellig. In mijn oude koopakte stond dus ladderrecht.

VlisChris

Zelfde idee als recht van overpad.
Daar is ook weinig tegenin te brengen ;)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

jeepee

Ik vind dat die buren niet erg zorgvuldig hebben gehandeld. Als jij speciaal vraagt: gaan jullie binnen kort die muur aan pakken, en ze zeggen dat ze dat niet zullen doen, dan veroorzaken ze eigenlijk schade en of overlast door daar binnen een jaar op terug te komen.

Jinsu

Quote from: VlisChris on October 12, 2018, 23:24:23
Zelfde idee als recht van overpad.
Daar is ook weinig tegenin te brengen ;)

Het recht van overpad wordt gevestigd en is iets heel anders dan het ladderrecht. Het beste in dergelijke situaties is een overeenkomst opstellen dat de buren eventuele schade aan jou zullen vergoeden en dat zij de kosten op de uitvoerder verhalen.
Classé - Kimber - Mitsubishi - Oehlbach - Pioneer - Revel

Science only has a lasting existence for someone who knows that he doesn't know.

WillyP

Dank voor alle tips. Inmiddels is er contact geweest met de buren en ze hebben besloten om nog even te wachten met de zijgevel (die alleen vanuit onze tuin bereikbaar is). We gaan overleggen hoe een en ander het beste kan gebeuren.

Groet,

WillyP

alexander2

Quote from: WillyP on November 18, 2018, 13:14:43
Dank voor alle tips. Inmiddels is er contact geweest met de buren en ze hebben besloten om nog even te wachten met de zijgevel (die alleen vanuit onze tuin bereikbaar is). We gaan overleggen hoe een en ander het beste kan gebeuren.

Groet,

WillyP

Fijn toch!

WillyP

Quote from: WillyP on October 12, 2018, 20:22:33
Bij mijn weten heb ik nergens vermeld dat ik het mijn buren moeilijk wil maken en dat ben ik ook helemaal niet van plan. Wat niet zo goed bij me viel en dat had ik in mijn openingspost beter moeten aangeven was de opstelling van de man aan wie de offerte was gevraagd. Niet zo gemakkelijk om in een paar woorden te beschrijven, maar onze tuin werd gerenoveerd door een paar mensen die heel netjes en zorgvuldig te werk gingen en bij deze man kreeg ik dus precies het tegenovergestelde gevoel. Door zijn opstelling en door wat hij zei.

Ik ga zeker met mijn buren om de tafel zitten en dan zal ik op dat punt mijn zorgen uitspreken. De mensen mogen wat mij betreft aan de gang maar ik wel wel graag dat mijn tuin er niet onder lijdt want we zijn nu juist blij dat alles zo mooi is geworden na de - kostbare - renovatie. En eventuele schade is echt voor de rekening van de buren.

Inmiddels wat langer gepraat met de buurman. Mijn onderbuikgevoel klopte. De buurman was in zee gegaan met de man die bij mij alle stekels overeind deed gaan. Vervolgens vroeg deze extra geld voor iets wat inbegrepen zou zijn in de prijs, waarop de buurman aangaf dat hij zijn spullen kon pakken en kon vertrekken. Dat was dus de reden voor het uitstel.

De buurman heeft een nieuwe uitvoerder gezocht en met hem besproken dat het van groot belang is dat de tuin er niet onder te lijden mag hebben. Dat is zo afgesproken. Ook heeft de buurman toegezegd dat eventuele schade voor zijn rekening is. Het gesprek verliep verder in goede harmonie en ik ga ervan uit dat alles goedkomt. Ik voelde er niet voor om alles contractueel vast te leggen en mocht er toch wat mis gaan dan heb ik pech gehad.

Quote from: jeepee on November  3, 2018, 17:35:37
Ik vind dat die buren niet erg zorgvuldig hebben gehandeld. Als jij speciaal vraagt: gaan jullie binnen kort die muur aan pakken, en ze zeggen dat ze dat niet zullen doen, dan veroorzaken ze eigenlijk schade en of overlast door daar binnen een jaar op terug te komen.

Dit heb ik ook nog doorgesproken en de buurman gaf aan dat dat klopte alleen had hij een financiële meevaller gehad waardoor hij nu toch graag de klus wilde laten doen.

Groet,

WillyP

fasteddie

Jeetje, dus alle stress voor niks geweest? En iedereen zich voor niks opgewonden!? :P

Mooi dat het allemaal goed komt!

alexander2

Quote from: WillyP on December  6, 2018, 16:56:01
Inmiddels wat langer gepraat met de buurman. Mijn onderbuikgevoel klopte. De buurman was in zee gegaan met de man die bij mij alle stekels overeind deed gaan. Vervolgens vroeg deze extra geld voor iets wat inbegrepen zou zijn in de prijs, waarop de buurman aangaf dat hij zijn spullen kon pakken en kon vertrekken. Dat was dus de reden voor het uitstel.

De buurman heeft een nieuwe uitvoerder gezocht en met hem besproken dat het van groot belang is dat de tuin er niet onder te lijden mag hebben. Dat is zo afgesproken. Ook heeft de buurman toegezegd dat eventuele schade voor zijn rekening is. Het gesprek verliep verder in goede harmonie en ik ga ervan uit dat alles goedkomt. Ik voelde er niet voor om alles contractueel vast te leggen en mocht er toch wat mis gaan dan heb ik pech gehad.

Dit heb ik ook nog doorgesproken en de buurman gaf aan dat dat klopte alleen had hij een financiële meevaller gehad waardoor hij nu toch graag de klus wilde laten doen.

Groet,

WillyP

Top toch?

WillyP

Zeker! Tot nog toe is de verstandhouding met deze buren goed en dat wil ik graag zo houden. De mensen die hiervoor woonden waren in één woord verschrikkelijk dus we waren heel blij toen ze gingen verhuizen en deze mensen er kwamen wonen.

Groet,

WillyP

SimonDezel

Ik denk dat je dit met je buren moet bespreken. :turn:

Dirk

Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

minplus

Quote from: WillyP on December  7, 2018, 11:42:42
Zeker! Tot nog toe is de verstandhouding met deze buren goed en dat wil ik graag zo houden. De mensen die hiervoor woonden waren in één woord verschrikkelijk dus we waren heel blij toen ze gingen verhuizen en deze mensen er kwamen wonen.

Groet,

WillyP

Goed uitgangspunt. :)

Af en toe zie ik ergens een huis staan en de 2 tot 4 links en rechts ernaast staan te koop en dan vraag ik me wat af.
Tenzij het huis van een varkensboer of madenkweker is, dan snap ik het volledig
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

WillyP

#44
Het is al een hele tijd geleden, maar ik zie dat ik nooit meer een vervolg heb gegeven. Bij dezen.

De aannemer met wie mijn buurman in zee was gegaan, na het vorige echec, was zeker van goede wil. Hij deed er alles aan om een en ander in goede banen te leiden. Toch ging er af en toe wat mis. De vijver was afgedekt, maar nogal knullig, dus er kwam toch allerlei rotzooi in de vijver.

Erger was, dat hij voor bepaalde klussen onderaannemers had ingehuurd en die waren van een ander allooi. Lees, die gingen gewoon met hun platte poten op mijn planten staan. Die konden daar niet zo goed tegen.

Al met al schat ik dat ik een kleine vijftig Euro aan schade heb geleden, maar de rest van de planten herstelde zich wonderwel. Omdat mijn buurman ten tijde van de werkzaamheden was uitgezonden naar een oorlogsgebied, heb ik het maar zo gelaten. De verstandhouding met deze buren is nog steeds goed en dat is me wel wat waard.

Groet,

WillyP

J.A.F._Doorhof

Goede buren zijn belangrijk
We hebben jaren problemen gehad en pas sinds een jaartje of 2 iets beter.

Wonderbaarlijk was het de combinatie van ons een hond en een jaar later annewiek haar been breken die de band tot een een wat normalere sfeer bracht.

Woon er nu al meer dan 25 jaar en de vorige eigenaar was zijn inziens het probleem (en ik bepaalde dingen heeft hij gewoon gelijk) en dat is op ons gebotvierd.

Jaren lang regelmatig politie erbij en waarschuwingen gegeven, rechtzaak gehad die we gewonnen hebben (natuurlijk) etc etc. Zijn vrouw is een super mens maar hij is wat apart.

Toen Annewiek haar been brak vond hij haar en bleef er ook bij. Toen ze amper de deur in kwam met de rolstoel konden we ineens grote platen krijgen die hij er zelf neerlegde.

Kan niet uitdrukken hoe een last er van je af valt als je beuren normaal doen ;) dus voor 50.00 man laat lopen ;)

Wij zijn mensen die graag in goede harmonie leven met de omgeving. Je hoeft niet op de koffie elke dag maar toen Annewiek thuis zat was de eerste keer dat de buurvrouw hier ooit binnen kwam. Dat is niet hoe wij het willen.

Dus hopen dat de trend hier doorzet
Maar kleine frustraties of dingen zoals een verbouwing naast je. Een advies. Laat het gaan.... Echt ruzie met de buren is een ramp. We hebben echt geknokt voor normaal contact (gesprekken met de wijkagent, bemiddeling etc) dus als je iets hebt wat normaal gaat.... Koester het.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"