Werkzaamheden aan huis van de buren in mijn tuin

Started by WillyP, October 10, 2018, 11:05:15

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

WillyP

Zowel mijn naaste buren als wij bewonen een hoekhuis. Beide huizen zijn van elkaar gescheiden door een tuin die helemaal van ons is. Wij hebben niet veel contact maar de verstandhouding is niet slecht en dat wil ik graag zo houden.

Vorig jaar wilden wij onze tuin laten renoveren. Omdat de blinde muur van de buren aan onderhoud toe is, hebben wij onze buren gevraagd of ze van plan waren om deze muur opnieuw te laten voegen. Het antwoord luidde: "De eerste jaren niet, geen geld.".

We besloten daar niet op te wachten; de tuin is inmiddels gedaan en het resultaat is werkelijk prachtig.

Een paar weken geleden werd er aangebeld: de buurvrouw en een man van een voegbedrijf, die meedeelde dat alle groen verwijderd moet worden binnen een meter van de muur. De vijver kan gedurende de werkzaamheden (minstens een week) wel afgedekt worden.

Ik ben heus bereid om mijn buren toegang te verlenen tot mijn tuin maar hier zitten wel mitsen en maren aan. Het is veel werk om het groen weg te halen, maar veel belangrijker nog, het lijkt me niet te voorkomen dat er schade optreedt aan tegels, plantenbakken, pergola's, planten in de tuin en in de vijver. De vraag is ook in welk seizoen dit het beste kan gebeuren om zoveel mogelijk schade aan het groen te voorkomen. En waar moet ik alles laten zonder al te veel te vernielen? In ieder geval komt de schade voor rekening van de buren, lijkt me. Al met al een lastige situatie.

Mijn vraag is nu, wat is wijs? Zijn hier voorbeeldcontracten voor of modelreglementen? Ik wil graag een goede verstandhouding met mijn buren maar het kan niet zo zijn dat ik voor eventuele schade opdraai.

Met vriendelijke groeten.

WillyP

i2Paq

Het probleem is dat een derde partij het werk gaat doen en als die er een zooi van maken zit jij met het probleem.

Je moet dan je buren aansprakelijk gaan stellen maar voordat daar ook maar iets uit komt zit jij met de ellende en de kosten.

Ik zat met eenzelfde situatie toen onze buren gingen verbouwen en ondanks duidelijke afspraken ging het mis. Troep, herrie, gebouwd over de perceelgreens etc.

Toen wij gingen verbouwen was dat volgens onze buren ook geen probleem, totdat de buurman het in zijn bol kreeg en ik ineens geen toestemming meer kreeg om via zijn tuin onze buitenmuur op de bouwen.

Dan sta je wel even raar te kijken.

Ik zou een borgstelling vragen ivm. eventuele schade.

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

BernHardN

even heel kort; jij moet ze toestemming geven tot 1 meter (gevel recht) en zij moeten schade herstellen.

Onkyo TX-NR818
Front: Vifa Sense
Sony Oled KD-65AG9

SVS Sub
Apple tv4K
Shanling MTW100

i2Paq

Quote from: BernHardN on October 10, 2018, 12:04:02
even heel kort; jij moet ze toestemming geven tot 1 meter (gevel recht) en zij moeten schade herstellen.

Niet geheel correct; als jij dat niet geeft heeft die buurman geen enkele poot om op te staan en zullen er rechtszaken gevoerd moeten worden.

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

BernHardN

Dat zou kunnen, toen wij gingen verbouwen was ons dit verteld namelijk.
Ik mocht een meter in hun net "verwerkte" tuin graven en heb daarna weer netjes hun grind terug geharkt en een conifeer geplant!

Onkyo TX-NR818
Front: Vifa Sense
Sony Oled KD-65AG9

SVS Sub
Apple tv4K
Shanling MTW100

i2Paq

#5
Quote from: BernHardN on October 10, 2018, 12:16:46
Dat zou kunnen, toen wij gingen verbouwen was ons dit verteld namelijk.
Ik mocht een meter in hun net "verwerkte" tuin graven en heb daarna weer netjes hun grind terug geharkt en een conifeer geplant!

Ik kan het je met zekerheid vertellen.

Mijn mazzel was dat de buurvrouw voor rede vatbaar was en ik een knal oranje zeil had opgehangen om zo de ontbrekende zijmuur enigzins af de dichten  :D

Maar het heeft 2 weken geduurd voordat de metselaars aan de gang mochten.

Maar nu komt het: Deze metselaars wisten van de precaire situatie, dat er geen enkel stukje steen, cement of wat dan ook mocht achterblijven in die tuin.
Dat spreek je tot uit een den treuren door.

Gelukkig waren de buren niet thuis en checkte ik nadat de metselaars vertrokken waren. Wat een teringzooi lieten ze achter  >:(
Net was ik klaar met opruimen, harken en schoffelen toen de buren thuis kwamen  :satisfied:

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

Nahpets

Betreft het een vraag naar NL's recht?

Indien ja, is hetgeen je zoekt 'ladderrecht' of Art. 5:56 BW.

In het kort, je kunt het niet tegenhouden en alle schade moet vergoed worden.
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

VlisChris

Dus maak foto's van de huidige situatie zou ik zeggen?
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Roksan

KEF LS 50 Meta
NAD M10 V2
SVS 2000 PRO

i2Paq

Zoals ik al eerder zei: zorg voor een borgstelling, dan loop je achteraf niet achter de feiten aan.

Je hebt met een derde partij te maken, als deze schade veroorzaakt dan krijg je ge maken met aanspraakelikkheidstelling en dat kan erg lang gaan duren.

Door de borgstelling heb jij je geld en mag de buurman achter zijn geld aan bij de veroorzaker van de schade.

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

WillyP

Dank voor alle reactie, zeer gewaardeerd. Het zou toch veel eenvoudiger zijn geweest - ook voor de buren - waneer de muur gevoegd werd voor onze tuin werd gerenoveerd. Dan hadden de voegers hun gang kunnen gaan.

Quote from: i2Paq on October 11, 2018, 20:05:51
Zoals ik al eerder zei: zorg voor een borgstelling, dan loop je achteraf niet achter de feiten aan.

Je hebt met een derde partij te maken, als deze schade veroorzaakt dan krijg je ge maken met aanspraakelikkheidstelling en dat kan erg lang gaan duren.

Door de borgstelling heb jij je geld en mag de buurman achter zijn geld aan bij de veroorzaker van de schade.

@i2Paq, hoe kun je zo'n borgstelling het beste regelen? Wat als de buren daar niet voor voelen?

Groet,

WillyP

i2Paq

Quote from: WillyP on October 11, 2018, 23:32:43
@i2Paq, hoe kun je zo'n borgstelling het beste regelen? Wat als de buren daar niet voor voelen?

Groet,

WillyP

Uitleggen dat dit voor jou een voorwaarde is om toegang te krijgen tot je tuin.

Geef je die toegang niet dan dienen ze naar de rechter te gaan om dit af te dwingen, en dat kost hen geld.

Wat ik weet is dat je via bv. een 3de partij (Notaris) een 3de geld rekening voor deze borg kunt gebruiken.

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

MechanicalAnimal

Quote from: i2Paq on October 12, 2018, 09:24:27

Geef je die toegang niet dan dienen ze naar de rechter te gaan om dit af te dwingen, en dat kost hen geld.


ik ben geen expert maar als je die rechtszaak niet wint, dan draai je toch op voor de kosten?

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/rechtspraak-en-geschiloplossing/vraag-en-antwoord/wie-betaalt-de-kosten-van-een-rechtszaak

blijkbaar loop je dus wel een risico dat je de rekening gepresenteert krijgt als de rechter dit beslist.
SONY Bravia XR-65X95L- PM11S3 - Denon Heos Link - Galactica MKII/Avalon Isis

VlisChris

Daarnaast: dwingen en dreigen en mensen in een hoek drukken om je gelijk te halen?
Het komt weinig minnelijk over, en bij mij zou het voldoende aanleiding zijn mijn mening over iemand bij te stellen.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

i2Paq

Quote from: MechanicalAnimal on October 12, 2018, 11:01:52
ik ben geen expert maar als je die rechtszaak niet wint, dan draai je toch op voor de kosten?

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/rechtspraak-en-geschiloplossing/vraag-en-antwoord/wie-betaalt-de-kosten-van-een-rechtszaak

blijkbaar loop je dus wel een risico dat je de rekening gepresenteert krijgt als de rechter dit beslist.

Geen idee, wat als jij je terecht zorgen maakt over schade/kosten en wie dat gaat betalen?

Zal niet de eerste keer zijn dat een uitvoerder schade veroorzaakt en dat jij dan achter je geld aan moet omdat de opdrachtgever en veroorzaker naar elkaar wijzen.

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

i2Paq

Quote from: VlisChris on October 12, 2018, 11:04:17
Daarnaast: dwingen en dreigen en mensen in een hoek drukken om je gelijk te halen?
Het komt weinig minnelijk over, en bij mij zou het voldoende aanleiding zijn mijn mening over iemand bij te stellen.

Dreigen, dwingen?

Je geeft aan ongerust te zijn en zou graag zekerheid hebben zodat jij achteraf niet achter je geld aan moet.

Als de buurman dat niet snapt, tja, over wie dien jij dan jouw mening bij te stellen?

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

alexander2


i2Paq


Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

alexander2

#18
Ik heb zelf ooit in een rijtjeswoning gewoon en daar liep een gevel van een buurman door naar in mijn tuin. In mijn koopakte stond dat ik hem alle medewerking moest verlenen ivm onderhoud. Ik mocht ook niets tegen zijn gevel planten.
Ik heb er zelf nooit zo een punt van gemaakt en borgstellingen zijn leuk maar dan moeten de buren wel meewerken en het is een beetje raar om dit van te voren te eisen.
Voor voegen is niet echt veel meters nodig hoor en waarom zouden die mensen op uit zijn om je tuin te mollen?

Oeps ik vergat nog even iets toe te voegen en het klinkt misschien raar maar de buren hebben altijd het recht om onderhoud te plegen alleen dienen ze dit netjes te melden en ben je het er niet mee eens dan stap je naar de rechter en dat weet je 1 ding zeker dat je bezig bent om de relatie helemaal kapot te maken.

Ik begrijp niet waarom je die mensen niet wil helpen? Bang voor schade stuur dan een aangetekende brief dat je ze volledige medewerking verleent maar je stelt ze aansprakelijk voor alle schade.

Mijn oude situatie zag er zo uit.



Zoals je ziet loopt de gevel door en voor dat stuk moest ik volledige medewerking verlenen en mocht ik er niets tegenaan bouwen/planten en zelfs tegenplaatsen zoals een fiets.

VlisChris

#19
Quote from: i2Paq on October 12, 2018, 11:10:36
Dreigen, dwingen?



Je deelt mee dat iemand pas kan uitvoeren, wat die wettelijk gewoon mag uitvoeren, als aan de door jou opgelegde regels wordt voldaan.
Nee. Dat is niet netjes nee.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

alexander2

Quote from: VlisChris on October 12, 2018, 13:26:59
Je deelt mee dat iemand pas kan uitvoeren, wat die wettelijk gewoon mag uitvoeren, als aan de door jou opgelegde regels wordt voldaan.
Nee. Dat is niet netjes nee.

Ik onderstreep dit volledig want het zijn wel je buren en geloof mij beter een goede buur dan een verre vriend. Ik begrijp dat de topicstarter er niet blij mee is maar om er zo een drama van te maken? Het zal misschien onsympathiek overkomen maar dan had je het niet moeten kopen. Gewoon overleggen met een goed kop koffie en probeer een connectie te vinden waardoor het gesprek makkelijker verloopt. Dreigen met dit en dat geeft spanning en daar zit niemand op te wachten.

i2Paq

Nogmaals: de buren hebben inderdaad het recht (op papier), maar als je er samen met hen niet uitkomt dan kun je gewoon weigeren en dan mag de buurman naar de rechter omdat af te dwingen.

Zolang jij niet meewerkt en geen toestemming verleend gebeurd er dus gewoon niets. Gaat men echter  aan de gang dan is het gewoon huisvredebreuk en zal de Politie ingrijpen.

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

VlisChris

Het verschil is dat wij er zonder tegenbericht vanuit gaan dat zulke zaken, zoals bijna altijd, gewoon minnelijk opgelost kunnen worden.
Dan is er op dit moment nog volstrekt geen aanleiding om te spreken over gangen naar de rechter of huisvredebreuk enz.

Nergens voor nodig op dit moment als ik een en ander lees van de TS.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

alexander2

Quote from: i2Paq on October 12, 2018, 15:43:36
Nogmaals: de buren hebben inderdaad het recht (op papier), maar als je er samen met hen niet uitkomt dan kun je gewoon weigeren en dan mag de buurman naar de rechter omdat af te dwingen.

Zolang jij niet meewerkt en geen toestemming verleend gebeurd er dus gewoon niets. Gaat men echter  aan de gang dan is het gewoon huisvredebreuk en zal de Politie ingrijpen.


Als JIJ het er niet mee eens ben dan mag JIJ een kort geding aanspannen en dan moet je wel hele goede argumenten hebben om dit te weigeren!
Ik begrijp niet waarom je zou weigeren?
De TS wist dat dit ooit zou gebeuren dus ik begrijp niet waarom je het die mensen zo moeilijk moet maken?
Ga een gesprek aan, wat is daar zo moeilijk aan?

minplus

Wat veel geouwehoer voor mij op een paar mensen na.
Je gaat toch gewoon onder het genot van een goed glas wijn/bier/cognac en wat stukjes kaas en worst met je buren babbelen en in 99% van de gevallen is er dan geen probleem meer.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right