"Ruis" als eindversterker niet is aangesloten

Started by theshadow, October 9, 2018, 09:30:11

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

theshadow

Ik heb sinds kort een rotel rb951 eindversterker voor het aansturen van een set atmos plafond speakers. Het vreemde is dat uit de speakers een ruisachtige geluid komt als de eindversterker niet is aangesloten - rca is niet aangesloten. Sluit is deze aan dan is de ruis weg. Ik heb al andere speakers geprobeerd, andere rca kabels en geen rca kabels. Zodra de eindversterker niet is aangesloten is de ruis duidelijk te horen. Ik weet ook niet als ik het als ruis moet omschrijven. Hoe kom ik van dit probleem af?



Verstuurd vanaf mijn SM-A510F met Tapatalk


solitaire

Heeft je versterker een stroomplug met aarde, en heb je hem geaard aangesloten ?
Hinterm Horizont geht's weiter.

theshadow

Is een versterker zonder randaarde. Versterker heeft een vaste 2 polige stekker.

Verstuurd vanaf mijn SM-A510F met Tapatalk


solitaire

#3
mmmm, geen idee verder ...

de ruis komt uit de speakers, en niet uit je versterker zelf, begrijp ik ?



edit/  ik denk niet dat het helpt, maar je weet 't nooit ... even de stroomplug omdraaien ?
Hinterm Horizont geht's weiter.

theshadow

Daar had ik ook al aan gedacht maar helaas.

Verstuurd vanaf mijn SM-A510F met Tapatalk


Rowdy

Heb je de schakelaars aan de achterzijde goed staan?

theshadow

Schakelaars? Ik weet dat er jumpers zijn die je kan verstellen. Hier heb ik niet aangezeten. Schakelaars aan de achterkant heb ik niet gezien.

Verstuurd vanaf mijn SM-A510F met Tapatalk


Rowdy

Zag via google schakelaars aan de achterzijde van de Rotel RB951, zoals Bridge / Stereo enz.

theshadow

Oh ja, sorry die zijn er inderdaad. Schakelaar staat op stereo - zo wil ik de versterker ook gebruiken.

Verstuurd vanaf mijn SM-A510F met Tapatalk


solitaire

heb je die schakelaars, alle, al eens gebruikt - flink schakelen - om de contacten even 'schoon' te krijgen (met versterker uit mind you)
Hinterm Horizont geht's weiter.

theshadow

Nee dat nog niet. Zal ik vanavond doen

Verstuurd vanaf mijn SM-A510F met Tapatalk


jossie

Is het continue  hetzelfde geluid of 'hobbelt' het een beetje zoals de wind?

Als je geen kabels aansluit zijn de ingangen 'open'. Dan is het normaal dat een eindtrap wat meer ruist. Als je de voortrap aansluit (en die staat aan) wordt de ingang ahw kortgesloten met de uitgangsimpedantie van de voortrap. Dan verdwijnt het grootste deel van de ruis, dat is normaal.

Als de ruis 'onrustig' is, is er waarschijnlijk wel een probleem in de eindtrap, het moet steady klinken... leeftijd?
Omni !

theshadow

#12
Het geluid hobbelt niet. Het is een continue geluid. Dat er iets aan ruis is, is niet erg maar is nu te luid. Het is overduidelijk te horen.

De versterker is al een oud beestje. Ik denk een jaar of 15. Misschien wel ouder. Ik denk dat het inderdaad te maken heeft dat de ingang open staat. Collega neemt morgen een rca connector mee waarmee ik de rca ingang sluit - de buitenkant van de rca verbind met de binnenkant met een hoge weerstand er tussen. Kijken of een open rca ingang het probleem is.

Verstuurd vanaf mijn SM-A510F met Tapatalk

jossie

Daar moet geen hoge weerstand tussen maar bij voorkeur een lage, rond de 100 Ohm. Geen 47K oid nemen, dat is te hoog.

Maar ik begreep dat je de voortrap toch al aangesloten hebt? Dat is qua test hetzelfde. Is er in de praktijk een probleem of ben je bang dat er iets mis is?
Omni !

theshadow

Ik zou graag willen weten of er iets mis is. Heb dit nog niet eerder meegemaakt

solitaire

al duidelijkheid over wat er aan de hand was/is ?
Hinterm Horizont geht's weiter.

theshadow

Ik heb het laten rusten. Als de versterker is aangesloten hoor ik niks...geen ruis. Verder doet de versterker zijn goed zijn werk. Uitzoeken ....... ik weet niet waar ik moet beginnen vandaar gekozen om het te laten rusten

solitaire

'normaal' staat 'ie ook aangesloten, dus ruisloos, stel ik me zo voor

prima zo lijkt me :coffee:
Hinterm Horizont geht's weiter.

theshadow

Als ik meer kennis had of iemand kende die de oorzaak kon achterhalen dan had ik dat gedaan. Voor nu neem ik het lief, zeker gezien ik er geen last van heb. Versterker is idd aangesloten

scrutinizer

Jossie heeft je daarin van antwoord voorzien. ;)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

theshadow

Intern een weerstand parallel plaatsen op de rca uitgangen?

scrutinizer

#21
Nope!
Dat wanneer deze ruis met open ingang stabiel is er hoogstwaarschijnlijk weinig aan de hand is met de eindversterker. ;)

Daarnaast stelt hij je 2 vragen, om dit samen met je bovenwater te krijgen, waar je geen antwoord op gaf.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

theshadow

Oeps, onbewust geen antwoord gegeven. Ik was idd bang dat er wat mis was met de versterker. Hij is nu aangesloten op de voorversterker waardoor ik geen ruis heb. Als er nog een andere manier is om van de (stabiele) ruis af te komen dan hoor ik dat heel graag.

scrutinizer

Denk niet dat er veel aan schort...
Ingang dient belast te zijn voor zijn functie. ;)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

theshadow