Apps / hardware niet meer ondersteund, is er een oplossing ?

Started by Kjelt, October 9, 2018, 09:28:30

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Kjelt

Onderstaand is hoe ik persoonlijk tegen de recente ontwikkelingen aan kijk en toch wel een aantal issues zie waar ik nu zelf ook last van heb.

We hebben in recente jaren een overgang meegemaakt hoe je je apparatuur bedient.
Hadden we eerder vooral IR en RS232 aansturing waarbij een losse "universele" afstandsbediening het control point was,
is dit de afgelopen jaren langzaam maar zeker verschoven naar mobiele telefoons en tablets die via Wifi de apparatuur aansturen.

Dit had een groot aantal voordelen zoals niet meer hoeven te richten, alle knopjes en functies mooi en overzichtelijk op 1 pagina,
goed werkende virtuele potmeters voor volume etc. etc.

Had je vroeger de infrastructuur hiervoor helemaal zelf in de hand, nu is de "intelligentie" verschoven naar de app,
de applicatie die je via een Appstore moet downloaden en installeren op je control device.
Op zich een mooie ontwikkeling en ik gebruik dit ook al enkele jaren met veel plezier.

Echter nu komt het, de apps en evt infrastructuur (bv iRule) zijn en blijven volledig eigendom van de fabrikant en zijn op geen enkele manier zelf te onderhouden of te upgraden.
Je blijft dus volledig afhankelijk van de fabrikant. En dan komt de onvermijdelijke dag dat er iets niet meer werkt.
Voorbeelden : iRule is overgenomen en stopt er mee, welliswaar pas over enkele jaren maar toch het houdt op.
Nu had ik daar zelf niet zo heel veel tijd aan besteed gelukkig maar ik ken mensen die er toch wel een honderd uur ofzo in hebben gestoken
en nu een alternatief moeten zoeken waarbij de vraag is hoelang dat dan nog gesupport wordt?

Dan de apps van de fabrikanten. Ik loop er nu zelf tegenaan dat de app van de vorige Dune generaties niet meer op het nieuwe iOS (11 en 12) werkt.
Dus als ik een iOS update doe (wat aan te raden is voor security patches etc.) heb ik geen Dune app meer, die valt dan niet meer te downloaden/installeren vanuit de appstore.
Apple legt de verantwoordelijkheid voor updates compleet bij de ontwikkelaar neer, slecht vind ik dat.
Zij veranderen hun OS dusdanig dat oude apps niet meer werken maar bieden geen workaround zoals een emulator aan.
Alle apps van App ontwikkelaars die inmiddels over de kop zijn, zijn in 1 klap waardeloos geworden. Behalve mijn Dune app zijn dit nog 6 andere oude apps die van de ene op de andere dag obsolote zijn.
Dune zelf bestaat nog maar doet niets. Na anderhalf jaar is er nog geen upgrade beschikbaar waardoor het er op neer komt dat de apparatuur bij 2e hands verkoop ook veel minder waard is.

Nou was het vroeger natuurlijk ook niet koek en ei. Neem bv de Pronto waar Philips in 2009 mee is gestopt. Je kunt geen nieuwe hardware meer kopen en de software wordt niet meer doorontwikkeld.
Echter je kunt de oude software nog gewoon op het internet vinden en met een oudere pc gewoon gebruiken voor de configuratie van je hardware.
Je kunt dus zelfs 8 jaar later deze hardware nog steeds (her)programmeren en gebruiken.

Dan heb je nog de home automation tak, waarbij niet alleen de stereo en ht apparatuur maar werkelijk alles in het huis bediend wordt.
Ook daar zie je al slachtoffers van failliete bedrijven of bedrijven die geen nieuwe hardware of support leveren.
Een vriend van me die zijn huis geautomatiseerd heeft kreeg anderhalf jaar geleden te horen dat er een compleet nieuwe serversoftware was en dat de oude niet meer ondersteund werd.
Klein detail de nieuwe software was qua API niet backwards compatible, gevolg 8 weekends van zaterdag en zondag herprogrammeren van de interfaces om
alles weer op de nieuwe software aan de gang zien te krijgen.
Heel veel van de home automation protocollen zijn gesloten, en dat is nou net iets dat je het liefst niet in je huis wilt hebben.

Hoe nu verder ?
Wat apps betreft en dus de mooie tablet control zie ik het somber in. Hiervoor is de infrastructuur te gesloten.
Je kunt niet 1,2,3 zelf een Apple app bouwen en installeren, daarvoor heb je development kits en uitgebreide kennis nodig.
Een Android app is misschien wel haalbaar ik heb hier zelf geen ervaring mee.

Waar het eigenlijk op neer begint te komen is dat we op zoek willen naar een Open Source platform qua functionaliteit iets als iRule maar dan volledig draaiend op de hardware.
De IR codes kunnen we dan zelf wel leren maar aangezien de meeste apparatuur inmiddels wel IP control heeft zal dat slechts voor een enkel oud apparaat nodig zijn.
Liefst draaiend op Android maar ook bv op een Raspberri Pi met touchscreen en toegankelijk voor ook niet technische mensen (gecompileerde apps en exes)

Wellicht bestaat zoiets al ?
Ik ben benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken. Wellicht dat de nieuwere generaties hier heel anders tegenaan kijken.
Mijn stiefzoon bv is al gewend dat zijn hardware na 2 jaar obsolete is en hij weer een nieuw toestel wil kopen.

hifiman

Hier ook een toekomstig irule "slachtoffer"  :crazy: Heel veel uren in gestopt, ben er zeer tevreden mee, maar straks heb ik er niks meer aan en ik ken vooralsnog geen alternatief dat alles kan wat ik er nu mee doe.

i2Paq

Ik heb bewust een oude iPad bewaard, just in case.

Maar ik ben het met je eens. Straks heb je een +5-jaar oude streamer en kun je er niets meer mee omdat de fabrikant een nieuwe App. heeft ontwikkeld en de ondersteuning voor oudere modellen aan het afbouwen is.


Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

Teejoo

Vandaar dat ik erg blij ben dat ik via het forum nog een 2-tal pronto's heb gevonden. Ik heb nog steeds geen beter alternatief gezien qua flexibiliteit en de combinatie met harde knoppen en touch. Je moet ze alleen helemaal programmeren, dat wel. Ewig zonde dat ze daarmee gestopt zijn.

Kingpin

Dit soort 'problemen' wordt alleen maar meer sinds de opkomst van cloud services .... het klinkt zo mooi maar de meesten hebben geen benul als iets 'omvalt'.
Je zal je hele muziekverzameling maar in een cloud hebben staan en die is er morgen plotseling niet meer.

Zo ben ik ook wel een aantal keren op de koffie gekomen. Kocht voor toendertijd een dure tv van €5k,- met de veronderstelling dat hun op de toekomst gerichte 'platform' kon updaten met insteekmodules (hd recording, sat ontvangst etc) totdat ik na 2 jaar wilde updaten en er letterlijk niets meer werd ondersteunt.
Of zoals mijn domotica systeem die door het gehele huis verweven zit. Heb daar eens een app gekocht zodat grafisch gezien alles mooi ingedeelt kon worden, wat idd dagen heeft gekost.
De app slaat de config file op in de cloud totdat de fabrikant failliet ging en de cloud service nadertijd ook niet meer bestond .... betekend dus dat er op dit moment hopenlijk maar niets mis moet gaan met de app (fingers crossed).

Nee ik ben zeker geen voorstander van cloud based apps.
Ik bewaar ook meestal de install files van belangrijke apps zodat ik zeker weet dat deze niet 'verdwijnen' op het www.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

br@m

Herkenbare problematiek. Dit is ook de reden dat ik geen kostbare apparatuur aanschaf zonder IR. En dat ik een paar Harmony's bewaar. En een 2e hands Pronto heb gekocht. Met Harmony en Pronto heb je m.i. qua AB de meeste DHZ mogelijkheden, tenzij je richting arduino/raspberry Pi wilt gaan.

Maar het gaat niet alleen om afstandbediening, wat dacht je van streamers die afhankelijk zijn van een website die door de leverancier wordt beheerd? Vroeg in deze eeuw was ik (denk ik) onderdeel van de voorhoede die een van de eerste hifi streamers heeft gekocht, namelijk de Turtle Beach Audiotron. Dat ding was zijn tijd ver vooruit, doet het overigens nog steeds. Voor het beluisteren van internetradio streams had Turtle Beach een website waar je zelf je radio stations kon programmeren.

Na een aantal jaren stopte TB met de Audiotron. De website bleef nog een behoorlijk aantal jaren in de lucht maar op zeker moment was een product management wisseling en weg was de site.

Voor mij een reden om met SqueezeCenter (LMS) te blijven werken. Mijns inziens het beste OS streaming platform dat er is, en ook het meest toekomstbestendig schat ik in.
B&W 803N | Classé CA-2200 | Classé CP-800ii | Classé CDP-300 / Denon DP-30Lii / HP T610 Daphile