JVC Auto Tone Mapping versus Panasonic HDR Optimizer.

Started by home@the movies, October 8, 2018, 14:05:47

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

reza

Quote from: hcfreak on August 18, 2019, 16:44:15
Reza, Tejoo, bedankt maar hoe kom ik aan de contactgegevens van beide heren om eens te informeren of en wanneer ze kunnen.


Werner is tevoorschijn gekomen :D die zit nabij Antwerpen. Rob woont heel dichtbij.
Als je Rob Dingen in de zoek functie intypt kom je vanzelf bij zijn naam. Maar of hij dit nog doet weet ik niet?
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

hcfreak

JVC DLA-X 9500 B, Denon A-110, Panasonic DB UB 9004, Philips BDP Fidelio, Philips DVD 9000 SA vM, vM, Projecta Proscreen 270cm, Front: Pio Sound Eagle, SVS Ultra 13,  Dali Helicon C200, surround: Dynaudio X12, Back surround Mordaunt Short 912, Atmos 4 x KEF HTS 3001(ingebouwd achter plafond), VU + Uno 4K SE, Xbox 360 en PS3

PascalP

Vind de HDR prestaties van mijn JVC RS400 (X5000) een beetje tegenvalllen en kijk hierdoor dus liever naar 1080p content, maar heb nu nog een Pana 424 erbij gekocht om eens te kijken hoe die het doet t.o.v. mijn UB900 met tonemapping, bepaalde settings die ik als startpunt kan aanhouden (in zowel de speler als projector)?
Ben ook iemand die schijfje erin wilt proppen en op play drukken, 1x instellen en niet meer aankomen :P

Denk dat ik dan de 424 exclusief ga gebruiken voor 4K schijfjes en de UB900 laat staan voor HD schijfjes, nog steeds een groot gemis op de Pana's dat ie geen 'source direct' functie hebt, wil met mijn e-shifter HD schijfjes gewoon in 1080p weergeven namelijk.

Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

denoontje

De 424 deed het al heel mooi op de n7 zonder frame to frame tonemapping van jvc



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

PascalP

#204
Quote from: denoontje on January  6, 2020, 13:02:11
De 424 deed het al heel mooi op de n7 zonder frame to frame tonemapping van jvc


bepaalde do's/dont's die je kwa settings in de Pana kunt aanbevelen?

heb momenteel in mijn projector 2 presets ingesteld
HD - rec.709 profiel en 2.4 gamma curve, input level: super white, e-shift uit (en dan uiteraard de UB900 op 1080p output)
UHD - rec.2020 profiel en de 'D' gamma curve, input level: standard, e-shift aan (en dan de UB900 op 4K output)

Wat zou ik moeten kiezen icm de HDR optimizer van de Pana?
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

riwi

Sowieso moet je de Gamma D niet gebruiken. Al is het irritant dat de x5000 automagisch die stand kiest als de HDR vlag langs komt.
Ik had op mijn X5000 een custom gamma (aangemaakt mbv de autocal van de JVC en een Spyder sensor)
En ik had van AVS het rec2020 kleuren profiel gedownload (van Manni)

Er is een post van Werner over de Pana settings hier op het forum. Dat zijn de eerste paar posts in deze thread. Die zou ik dus nog even nalezen.

PascalP

#206
Quote from: riwi on January  6, 2020, 13:20:01
Sowieso moet je de Gamma D niet gebruiken. Al is het irritant dat de x5000 automagisch die stand kiest als de HDR vlag langs komt.
Ik had op mijn X5000 een custom gamma (aangemaakt mbv de autocal van de JVC en een Spyder sensor)
En ik had van AVS het rec2020 kleuren profiel gedownload (van Manni)

Er is een post van Werner over de Pana settings hier op het forum. Dat zijn de eerste paar posts in deze thread. Die zou ik dus nog even nalezen.

Staan inderdaad heel veel goede tips in dit topic, maar ook hier geldt natuurlijk zoveel mensen, zoveel meningen ;)
Krijg de Pana vandaag of morgen binnen en dan kan ik ermee aan de gang, maar na het hele topic nogmaals doorgelezen te hebben en hoe ik het nu inschat denk ik persoonlijk dat om de beginnen de HDR->SDR conversie van de Pana w.s. het 'makkelijkste' is om mee te beginnen en dat ik dan een preset maak met rec.2020, 2.4 curve en e-shift aan en dan low lamp modus.
Maar waar ik eigenlijk niks over kan terugvinden in dit topic is welk input level te gebruiken? Super White zoals ik ook voor HD content gebruik? Of toch eerder standard of extended?

Die custom gamma curve's moet ik me nog eens in verdiepen, dit zou dan later kunnen als ik de Pana wel HDR laat uitsturen icm high lamp modus, toch?
Heb die Spyder meter sowiezo al, moet binnenkort sowieso de 2.4 curve nog eens met Autocal doen omdat ik wat last heb van gamma drift.
En dan een custom curve maken die meer de HLG of PQ curve volgt? Of zie ik het dan helemaal verkeerd?
Moest je dan met de HDR flag iedere keer handmatic switchen van de D curve naar je custom curve?

Zou dan uiteindelijk 3 presets op mijn projector hebben lijkt me:
1. HD - Rec.709, 2.4 gamma, e-shift uit, low lamp
2. UHD SDR - Rec.2020, 2.4 gamma, e-shift aan, low lamp
3. UHD HDR - Rec.2020, custom gamma(?), e-shift aan, high lamp
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

riwi

Quote from: PascalP on January  6, 2020, 13:53:17
... denk ik persoonlijk dat om de beginnen de HDR->SDR conversie van de Pana w.s. het 'makkelijkste' is om mee te beginnen en dat ik dan een preset maak met rec.2020, 2.4 curve en e-shift aan en dan low lamp modus.
De Pana kan HDR naar HDR converteren en het dynamische bereik limiteren. Dus je doet dan geen conversie naar SDR. Dus je houd een HDR gamma (ST.2084) en niet een "gamma 2.4" oid.

Quote from: PascalP on January  6, 2020, 13:53:17
Maar waar ik eigenlijk niks over kan terugvinden in dit topic is welk input level te gebruiken? Super White zoals ik ook voor HD content gebruik? Of toch eerder standard of extended?
Al het video materiaal hoort limited te zijn volgens mijn. Superwhite is niet nodig en kost te veel licht. Extended is alleen als je met ee PC speelt die RGB full uitstuurt.

Quote from: PascalP on January  6, 2020, 13:53:17
Moest je dan met de HDR flag iedere keer handmatic switchen van de D curve naar je custom curve?
Dat is zo en was zwaar irritant.


PascalP

Quote from: riwi on January  6, 2020, 14:03:55
De Pana kan HDR naar HDR converteren en het dynamische bereik limiteren. Dus je doet dan geen conversie naar SDR. Dus je houd een HDR gamma (ST.2084) en niet een "gamma 2.4" oid.
Al het video materiaal hoort limited te zijn volgens mijn. Superwhite is niet nodig en kost te veel licht. Extended is alleen als je met ee PC speelt die RGB full uitstuurt.
Dat is zo en was zwaar irritant.

Thanks, ga ermee aan de gang en zal kijken hoe het allemaal uitpakt :D
Dat Gamma switchen is wel zwaar irritant dan inderdaad!
Hoe verloopt die custom curve die jij gebruikte dan? Dit was dan ook icm high lamp modus?

Video materiaal is ook limited (16-235) en PC full/extended (0-255), maar vind zelf super white (16-255) er net iets beter uitzien met HD content, zal ook nog eens proberen op limited nadat ik de gamma drift gecorrigeerd heb.
Vind het wel zwaar irritant dat deze setting niet mee onder de presets van de JVC wordt opgeslagen, nu ben ik deze vaak aan het aanpassen in het menu als ik een PC/PS4 e.d. eraan hang.
Anders had ik ook nog een gaming/pc preset kunnen maken.
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

denoontje

Poe lastig...in de n7 was eer uiteindelijk via firmwareupdate een panasonic colour profile die moest je instellen zoals in deze link. De 9000 had een instelling meer vs de 424 mbt tonemap setting. Is ergens draadje over op het forum.

https://www3.jvckenwood.com/english/download/dla-nx9_dla-nx7_dla-nx5_dla-n7_dla-n5_dla-n11_dla-n8_dla-n6_dla-rs3000_dla-rs2000_dla-rs1000/pdf/for_DP-UB9000_setup_procedure_en_v1.pdf


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

riwi

Quote from: PascalP on January  6, 2020, 14:22:43
Hoe verloopt die custom curve die jij gebruikte dan? Dit was dan ook icm high lamp modus?

Die Custom Gamma voor HDR was gemaakt met autocal. Hoe die precies liep weet ik niet meer. Ik gebruikte daarbij inderdaad wel de high lamp mode destijds. Maar dat zou met de mapping in de Pana dan niet hoeven.

ppeter

#211
Heb dit weekend eens een foto genomen van de info, tijdens het spelen van de film Gemini Man met de N5.
Eerste foto is van een stream (80GB) 4K HDR, en de tweede een UHD disc 60 FPS met de Panasonic UB900. Op de tweede foto van de UB900 is te zien, dat er geen BT2020 is van de color space maar een variant van de 709?

Bij het opstarten van content, krijg ik even de info van de N5 over de resolutie en eventuele HDR. Meestal krijg ik dan HDR10 te zien, terwijl bij de UHD gewoon HDR vermeld word.

Nu heeft de UB900 ook een HDR helderheid slider (optimizer?) om meer helderheid te kunnen geven aan het beeld. Hoe stel ik dit nu in (staat nu op +2), om te combineren met de TM van de N5?
JVC DLA-N5 * iVision TabTensioned 4K Cinema Screen 230 * Panasonic OLED TX-55GZ1500 * Panasonic DMP-UB900/UHD/4K * Marantz Cinema 40 - 5.1.2 * Focal Chora 826 - Chora Center - Chora 806 + Cambridge Minx 22 ATMOS Rear High + Sub Klipsch R-112SW * Nvidia Shield TV Pro 2019 * Apple TV 4K 2022 *
 ** iPad Pro 11-inch 2020 * iPhone 12 Pro 2020 * MacBook Pro ** Apple Watch Ultra **

reza

Je (moet) kan in principe alles uitzetten in je Panasonic aangezien je JVC alles doet!
Het is niet handig om allerlei dingen door elkaar aan te zetten.

De Panasonic was/is fantastisch voor projectoren zonder tonemapping. Nu kan je gewoon vertrouwen op je N5
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

papaleo

En staat er in de Pana niet de instelling 'hdr to sdr conversion'?
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

ppeter

Quote from: papaleo on April 18, 2021, 11:01:56
En staat er in de Pana niet de instelling 'hdr to sdr conversion'?
Dacht het wel en zal nu op 'auto' staan, zal dit dan uitzetten.
JVC DLA-N5 * iVision TabTensioned 4K Cinema Screen 230 * Panasonic OLED TX-55GZ1500 * Panasonic DMP-UB900/UHD/4K * Marantz Cinema 40 - 5.1.2 * Focal Chora 826 - Chora Center - Chora 806 + Cambridge Minx 22 ATMOS Rear High + Sub Klipsch R-112SW * Nvidia Shield TV Pro 2019 * Apple TV 4K 2022 *
 ** iPad Pro 11-inch 2020 * iPhone 12 Pro 2020 * MacBook Pro ** Apple Watch Ultra **

reza

Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"