JVC Auto Tone Mapping versus Panasonic HDR Optimizer.

Started by home@the movies, October 8, 2018, 14:05:47

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

simsatit

De X7500 komt eerdaags binnen en dan ga ik het testen met de st2084 vs de 2.4 gamma, ben benieuwd!
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

hifiman

Quote from: Kjelt on October 11, 2018, 10:42:25
Mwah die X5000 is zo weer geupgrade natuurlijk, niet nu dan wel over een aantal jaar.
;D

Teejoo

Wat ik niet helemaal begrijp aan de huidige discussie: is dat nu niet opgelost met de oplossing van Werner? Waarbij ik me realiseer dat de Panasonic van HDR met 4000nits op een dynamische wijze HDR met 500Nits maakt en de beeldinhoud daarop aanpast?

Beter gaat het toch niet met de beperkingen van een projector? En dan is het toch ook niet nodig om bijvoorbeeld het kleurbereik handmatig te beperken?

simsatit

#78
Hoi Teejo,

het is denk ik in 'the eye of the beholder', de gemiddelde recente projector op een gemiddeld scherm haalt ongeveer 130 nits.
Je kunt je dus inderdaad afvragen of een donker gamma daar geschikt voor is, het blijkt dus inderdaad dat de meningen daar over verdeeld zijn, het is dus een smaak kwestie denk ik zo.

Panasonic geeft je de keuze, dat maakt de oplossing van Panasonic dus zeer de moeite tov de concurentie, en verzacht de pijn voor velen met de gestopte Oppo 4K spelers.

Nu nog een HDMI in op het volgende model, en dan is het helemaal af.
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

reza

Ik heb net ook weer even zitten klooien :D
met de panasonic. Nu mis ik toch vaak de highlights in de film die ik met de Sony x800 wel had. Ik heb de pana nu op de tweede stand gezet, die gaat tot 800nits en dat vind ik eigenlijk veel mooier :tounge2:
De projector stand beperkt imo teveel licht. Ik heb dit alleen met batman vs superman/ Infinity War bekeken maar dat zag er echt wel beter uit.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Teejoo

Quote from: simsatit on October 11, 2018, 15:28:36

Nu nog een HDMI in op het volgende model, en dan is het helemaal af.
Idd. Mooiste zou zijn in de projector of de processor.

simsatit

Quote from: reza on October 19, 2018, 12:33:38
Ik heb net ook weer even zitten klooien :D
met de panasonic. Nu mis ik toch vaak de highlights in de film die ik met de Sony x800 wel had. Ik heb de pana nu op de tweede stand gezet, die gaat tot 800nits en dat vind ik eigenlijk veel mooier :tounge2:
De projector stand beperkt imo teveel licht. Ik heb dit alleen met batman vs superman bekeken maar dat zag er echt wel beter uit.

Interessant,
Vraagjes;

Hoe groot is jou scherm, wat is de afstand van beamer tot scherm en heb je een high gain scherm?
Misschien heb je wel een behoorlijk aantal nits van je scherm in jou situatie, de X5900 geeft ook gewoon 1800lumen in gunstige omstandigeheden.
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

simsatit

Quote from: Teejoo on October 19, 2018, 13:25:06
Idd. Mooiste zou zijn in de projector of de processor.

De N5 heeft iig auto tone mapping, albeit niet een super ideale, vergeleken met de Pana, maar het is er tenminste, dat is dan mooi voor bv, HDR 4K gaming en HDR 4K streaming services.
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

reza

Mijn scherm is 2.25 breed 21.9.
Gain 1.0
De projector staat ongeveer 3.5mt van het scherm.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

simsatit

Quote from: reza on October 19, 2018, 14:30:44
Mijn scherm is 2.25 breed 21.9.
Gain 1.0
De projector staat ongeveer 3.5mt van het scherm.

Ik denk dat je dan best veel nits zou kunnen halen, hangt ook wel af van hoe donker je ruimte is natuurlijk.
Ik heb een 2 meter breedt scherm, maar mijn prijector hangt 5 meter van het scherm, ietwat meer contrast, ietwat minder lumens.
Als de N5 er is zal ik eens gaan vergelijken met lage stand en middelste stand Pana HDR optimiser.
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

reza

Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

simsatit

>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

reza

Het plan is om een 2.80 breed scherm te gaan halen. Maar als ik dan (te) veel licht in moet leveren dan hou ik liever mijn 98 inch scherm.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

simsatit

Quote from: reza on October 19, 2018, 17:54:07
Het plan is om een 2.80 breed scherm te gaan halen. Maar als ik dan (te) veel licht in moet leveren dan hou ik liever mijn 98 inch scherm.

ik wou dat ik een groter scherm kon plaatsen, 90' is niet veel, maar ik heb het er maar mee te doen;)
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

williams

QuoteIk heb net ook weer even zitten klooien :D
met de panasonic. Nu mis ik toch vaak de highlights in de film die ik met de Sony x800 wel had. Ik heb de pana nu op de tweede stand gezet, die gaat tot 800nits en dat vind ik eigenlijk veel mooier :tounge2:
De projector stand beperkt imo teveel licht. Ik heb dit alleen met batman vs superman/ Infinity War bekeken maar dat zag er echt wel beter uit.
Hoi Reza ik begrijp dat je met een hogere nits setting meer pop op het beeld hebt maar je staat wel dan de highlights te clippen .
Kijk b.v. is naar een heldere lucht met wat wolken en je zult zien dat je dan heel snel detail verliest in de wolken .
JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

reza

Ik zal er eens naar kijken maar films met veel overdag scènes kijk ik met de HDR - - - SDR conversie. Dus ik zal weinig geclipte zon zien  :tounge2:
Maar ook in het zwart zal ik eens kijken of ik gekke dingen zie.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Teejoo

Quote from: reza on October 19, 2018, 23:39:06
Ik zal er eens naar kijken maar films met veel overdag scènes kijk ik met de HDR - - - SDR conversie. Dus ik zal weinig geclipte zon zien  :tounge2:
Maar ook in het zwart zal ik eens kijken of ik gekke dingen zie.
Huh, zit je dan te switchen per film, of tijdens de film? Je weet van tevoren toch niet hoe de film uitziet?

reza

Je weet per film vaak wel wat voor scènes er in voor komen. Je weet dat als je sciencefiction kijkt dat het vaak donkere films zijn. Lachfilms, feel good, vaak veel overdag scènes, actie vaak een mix.
Is geen garantie uiteraard maar voor mij wel een richting om te bepalen waar ik start met de instelling. Meestal weet je na 15 min wel het "gevoel" van de film, dan kan je daarna altijd nog simpel omschakelen.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

scoc

Het zijn zo'n zaken dat mij persoonlijk onrustig maken ... ik wil gewoon niet zitten denken als ik een film kijk ... oh ik moet effe mijn setting veranderen. Ik wil gewoon film kijken en niet moeten pielen met instellingen. Ik kan me niet inbeelden dat de meeste mensen het zo willen.
Woonkamer (stereo): Aurender N20 | Devialet Expert 220 Pro | TAD ME1 | Purepower+ 1500 | Vicoustic panels
Woonkamer (tv): Apple TV 4K | Panasonic TX-55HZ1000E | Sonos Beam v2
HT: Oppo UDP-203 CineMike mod 2 | OSMC Vero 4K | Apple TV 4K | Lyngdorf MP-60 + MXA-8400 | Marantz MM7055 CineMike | ATC SCM11/C3C/SCM11 | 4 x Monitor Audio CSS230 | 2 x B&W DB3D | JVC DLA-NZ7 | Stewart Studiotek G3 | Propower 1050

Teejoo

Quote from: scoc on October 20, 2018, 14:15:45
Het zijn zo'n zaken dat mij persoonlijk onrustig maken ... ik wil gewoon niet zitten denken als ik een film kijk ... oh ik moet effe mijn setting veranderen. Ik wil gewoon film kijken en niet moeten pielen met instellingen. Ik kan me niet inbeelden dat de meeste mensen het zo willen.
Zo zit ik er ook in! Ik had gehoopt dat dit in elk geval voor blu-ray en UHD discs met de Panasonic in combinatie met een geschikte projector het geval was.

reza

Maar jongens het is geen groter punt dan de versterker harder of zachter zetten tijdens de film..
En zoals Werner een aantal posts geleden ook al aangaf, deze setting stel je 1 keer in, en de Pana doet de rest.
Ik was gewoon wat aan het klooien met het hoeveel aantal nits, mij bevalt het tot nu toe beter met iets meer.

Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

The Luggage

Als je een pana speler hebt en hem eenmaal hebt ingesteld volgens de kenmerken van je scherm, kamer en projector, is het nadien volgens mij inderdaad redelijk "plug and play". Tenzij je echt de hele tijd op kleine details in het beeld gaat letten. Maar als het je vooral om de film te doen is, dan kom je met een pana speler volgens mij al een heel eind, ook voor UHD.

Als je de pana speler wil combineren met een iets oudere JVC projector (bijvoorbeeld JVC X.000) en je wil die projector nog geruime tijd houden, dan kan je het gedoe met gamma D ontwijken door
- ofwel de pana SDR-2020 te laten uitsturen
- ofwel de pana HDR te laten uitsturen en een HD Fury Vertex (of eventueel Linker) aan de keten toe te voegen, zodat autoswitch naar gamma D niet gebeurt.

Als je een oudere JVC projector hebt en toch automatisch wil switchen tussen de rec709 (voor gewone blu ray) en rec2020 (voor UHD) stand van je projector, dan kan je een HD Fury Vertex gebruiken om de switch automatisch te laten gebeuren. Als je geen JVC hebt (of geen HD Fury) dan kan je volgens mij met een programmeerbare afstandsbediening wel een knop "kijk gewone blu-ray" en een knop "kijk UHD blu-ray" maken, om zo de projector zonder veel gedoe in de juiste stand te krijgen.

Ik ben zelf wel benieuwd naar het verschil tussen de pana die SDR2020 uitstuurt en de pana die HDR uitstuurt. Zelf gebruik ik op mijn X5000 voorlopig SRD2020 omdat mij projector (o.a. qua gamma) niet gecalibeerd is voor HDR. SDR2020 ziet er al heel mooi uit.

buckler

Sorry en misschien wat 'offtopic' maar ik zit met een schuin oog naar de nieuwe Pana te kijken... de 824 of de 9004.
Ik heb nu een Oppo 203 en die gebruik ik vaak met een externe harde schijf aangesloten via usb.
De Oppo speelt dan alles af behalve .ISO bestanden.
Nu mijn vraag aan de Pana eigenaars/gebruikers: Speelt de Pana ook alles af? Ook via de usb ingang? Cinavia? En ergens dacht ik te hebben gelezen dat hij dan geen True HD of DTS HD Master doorgaf of verwar ik nu spelers door elkaar en was dat de nieuwe Pioneer?
JVC NZ9 , MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart StudioTek 100  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Oppo UDP 203 CineMike stuffe 2 , Isotek

reza

Hij streamed zeer beperkt! Ook kwa geluid is het bar slecht. Alleen DTS krijg ik er uit.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

scoc

Quote from: buckler on October 21, 2018, 14:27:04
Sorry en misschien wat 'offtopic' maar ik zit met een schuin oog naar de nieuwe Pana te kijken... de 824 of de 9004.
Ik heb nu een Oppo 203 en die gebruik ik vaak met een externe harde schijf aangesloten via usb.
De Oppo speelt dan alles af behalve .ISO bestanden.
Nu mijn vraag aan de Pana eigenaars/gebruikers: Speelt de Pana ook alles af? Ook via de usb ingang? Cinavia? En ergens dacht ik te hebben gelezen dat hij dan geen True HD of DTS HD Master doorgaf of verwar ik nu spelers door elkaar en was dat de nieuwe Pioneer?
Gewoon een losse mediaspeler zoals een Vero 4k+ er bij nemen voor 100€. Sowieso is een mediaspeler in een bluray speler niet zijn hoofdtaak maar eerder iets dat men er vaak bijgeeft met basisfeatures. En daarnaast vind ik Kodi gewoon beter.
Woonkamer (stereo): Aurender N20 | Devialet Expert 220 Pro | TAD ME1 | Purepower+ 1500 | Vicoustic panels
Woonkamer (tv): Apple TV 4K | Panasonic TX-55HZ1000E | Sonos Beam v2
HT: Oppo UDP-203 CineMike mod 2 | OSMC Vero 4K | Apple TV 4K | Lyngdorf MP-60 + MXA-8400 | Marantz MM7055 CineMike | ATC SCM11/C3C/SCM11 | 4 x Monitor Audio CSS230 | 2 x B&W DB3D | JVC DLA-NZ7 | Stewart Studiotek G3 | Propower 1050