JVC Auto Tone Mapping versus Panasonic HDR Optimizer.

Started by home@the movies, October 8, 2018, 14:05:47

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

reza

Quote from: Teejoo on January 18, 2019, 11:14:06
Ja, dat denk ik ook Riwi. Mooie ontwikkeling. Nu wel nog een HDMI ingang op de Panasonics 😊

?
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Teejoo

Quote from: reza on January 18, 2019, 11:16:43
?
Zodat je bijvoorbeeld je Apple TV kunt aansluiten en gebruik kunt maken van de HDR optimizer.

riwi

Maar dat gaat niet lukken met een firmware update zo'n HDMI input ;)

Teejoo

Quote from: riwi on January 18, 2019, 11:27:56
Maar dat gaat niet lukken met een firmware update zo'n HDMI input ;)
Wat zijn we weer lekker droog vandaag 😊

Teejoo

#154
Vraag Werner: Leest de Panasonic HDR Optimizer nou gewoon de metatadata uit, of analyseert hij de content? Want hoe gaat hij dan om als er geen of foutieve metadata op de disc staat? En sowieso hoe kan hij dynamisch de curve aanpassen als hij niet zou analyseren. Dit naar aanleiding van een discussie op AVS waarin men zegt dat hij helemaal niets dynamisch doet.

Mijn vertaling van jouw verhaal is dat hij wel analyseert en op basis daarvan doorlopend de tonemapping aanpast. Of zit ik verkeerd?

home@the movies

Quote from: Teejoo on January 19, 2019, 10:42:23
Vraag Werner: Leest de Panasonic HDR Optimizer nou gewoon de metatadata uit, of analyseert hij de content? Want hoe gaat hij dan om als er geen of foutieve metadata op de disc staat? En sowieso hoe kan hij dynamisch de curve aanpassen als hij niet zou analyseren. Dit naar aanleiding van een discussie op AVS waarin men zegt dat hij helemaal niets dynamisch doet.

Mijn vertaling van jouw verhaal is dat hij wel analyseert en op basis daarvan doorlopend de tonemapping aanpast. Of zit ik verkeerd?

Ik zal het woordje Dynamisch aanpassen omdat het blijkbaar wat verkeerd geïnterpreteerd wordt.
Voor alle duidelijkheid, de Pana. doet geen continu analyse van de metadata zoals een Dolby Vision of HDR10 dat zou doen, in die zin is de optimizer dus NIET dynamisch. Ik zou een ander woord moeten gebruiken om uit te leggen dat hij meer doet dan gewoon het beeld lichter of donkerder maken.
Hy analyseert niet de metadata op de disc, je kiest een bepaalde preset die gekoppeld is aan je weergever, daarbij hoort een aantal NIT, zoals bvb 500 NIT voor de stand projector met lage lichtopbrengst.
Wat voor metdatata er ook op de disc staat, de Pana gaat dit aanpassen naar wat jij in het instellingsmenu gekozen hebt.
Verder kiest je met de optimizer de andere parameters waarbij je hij het "weggegooide " signaal gaat compressoren om de details die waren verloren gegaan in meer of mindere mate terug te halen.

Ik zal het "Dynamische" aanpassen in het topic, met excuses voor de verwarring.

home@the movies

ik heb even het "Dynamische" uit de uitleg gehaald omdat voor wat verwarring heeft gezorgd bij verschillende mensen.
Nog even duidelijk zijn, de Pana. past zijn tone mapping niet continu aan adhv de metadata, je kiest een vaste preset en daarmee gaat hij verder aan de slag.

Mijn excuses voor de verwarring.

Gr
Werner

Teejoo

Maar wat doet hij dan als er geen metadata op staat?

Verder ben ik dan benieuwd hoe het samen met de JVC's werkt. Want volgens JVC zelf zou de combi het beste zijn.

Wellicht dat je daar eens mee kunt testen nu je de NX9 hebt.

home@the movies

Quote from: Teejoo on January 31, 2019, 17:02:37
Maar wat doet hij dan als er geen metadata op staat?

Verder ben ik dan benieuwd hoe het samen met de JVC's werkt. Want volgens JVC zelf zou de combi het beste zijn.

Wellicht dat je daar eens mee kunt testen nu je de NX9 hebt.

Maakt niet uit of er al dan niet metadata op de disc staat omdat de Pana. zelf de metadata meestuurt die je dus eerder in het setup menu hebt gekozen.

Test zal voor volgende week zijn, we staan nog 3 dagen op een beurs met een stand dus even geen tijd nu  ;) maar doe ik zeker van zodra ik weer tijd heb.

riwi

Quote from: home@the movies on January 31, 2019, 21:22:24
Maakt niet uit of er al dan niet metadata op de disc staat omdat de Pana. zelf de metadata meestuurt die je dus eerder in het setup menu hebt gekozen.

Ik denk dat de Pana wel degelijk de metadata van de disk leest. Immers hij leest niet de "content" dus welke andere bron van informatie zou hij moeten hebben om de mapping te doen van "geauthor'de" dynamisch bereik naar het in het menu ingestelde target bereik?

Dwz hij leest van disk 4000 Nits max waarde en met de ingestelde Max 500 Nits in het menu gaat ie dan een curve toepassen voor de vertaling van de content van 4000 naar 500 (en dat is niet simpel alles delen door 8 ). Met de regelaars in de Panasonic kan je dan nog verder aan die curve trekken voor persoonlijke voorkeur. Eigenlijk net als je dat met SDR doet door de Gamma curve te veranderen.

Stop je er een disk in met metadata 1000Nits, dan past hij een andere curve toe denk ik om te mappen naar de ingestelde 500 Nits max waarde. Dus hij leest wel de metadata van de disk.

Correct me if I'm wrong :)

Teejoo

Quote from: riwi on February  1, 2019, 14:25:48
Ik denk dat de Pana wel degelijk de metadata van de disk leest. Immers hij leest niet de "content" dus welke andere bron van informatie zou hij moeten hebben om de mapping te doen van "geauthor'de" dynamisch bereik naar het in het menu ingestelde target bereik?

Dwz hij leest van disk 4000 Nits max waarde en met de ingestelde Max 500 Nits in het menu gaat ie dan een curve toepassen voor de vertaling van de content van 4000 naar 500 (en dat is niet simpel alles delen door 8). Met de regelaars in de Panasonic kan je dan nog verder aan die curve trekken voor persoonlijke voorkeur. Eigenlijk net als je dat met SDR doet door de Gamma curve te veranderen.

Stop je er een disk in met metadata 1000Nits, dan past hij een andere curve toe denk ik om te mappen naar de ingestelde 500 Nits max waarde. Dus hij leest wel de metadata van de disk.

Correct me if I'm wrong :)
Vandaar ook mijn vraag. Ik had gedacht dat hij echt zou analyseren, en dan snap ik de meerwaarde ook in combinatie met de JVC. Want nu snap ik het verschil tussen de tonemapping en HDR optimizer niet meer.

home@the movies

#161
Quote from: riwi on February  1, 2019, 14:25:48
Ik denk dat de Pana wel degelijk de metadata van de disk leest. Immers hij leest niet de "content" dus welke andere bron van informatie zou hij moeten hebben om de mapping te doen van "geauthor'de" dynamisch bereik naar het in het menu ingestelde target bereik?

Dwz hij leest van disk 4000 Nits max waarde en met de ingestelde Max 500 Nits in het menu gaat ie dan een curve toepassen voor de vertaling van de content van 4000 naar 500 (en dat is niet simpel alles delen door 8). Met de regelaars in de Panasonic kan je dan nog verder aan die curve trekken voor persoonlijke voorkeur. Eigenlijk net als je dat met SDR doet door de Gamma curve te veranderen.

Stop je er een disk in met metadata 1000Nits, dan past hij een andere curve toe denk ik om te mappen naar de ingestelde 500 Nits max waarde. Dus hij leest wel de metadata van de disk.

Correct me if I'm wrong :)

Ik heb ook niet gezegd dat hij de metadata van de disc niet leest, wel dat het geen probleem is of er al dan niet metadata op de disc staat.
Stop je er een disc in die GEEN metadata bevat dan zal de Pana. alsnog een 500 nit curve (als je die waarde hebt ingesteld) meegeven naar de projector toe.
Ik heb hier een aantal discs die geen metadata bevatten, bij afspelen met de Pana.geeft de JVC effectief de 500 nit als metadata in de uitlezing van het menu.
Zet je de optimizer uit dan is het resultaat dat er geen metadata meekomt en het beeld er dus effectief anders uitziet.
In het menu van de JVC komt er dan ook geen uitlezing van het aantal nit.


home@the movies

#162
Quote from: Teejoo on February  1, 2019, 15:22:30
Vandaar ook mijn vraag. Ik had gedacht dat hij echt zou analyseren, en dan snap ik de meerwaarde ook in combinatie met de JVC. Want nu snap ik het verschil tussen de tonemapping en HDR optimizer niet meer.

Het is nochtans heel simpel hoor  ;)

A) De Auto tone mapping van de JVC gebruikt de EFFECTIEVE metadata die op de disc staat.
Dus als je GEEN optimizer gebruikt en je speelt een UHD/HDR disc af met de auto tone mapping van de JVC met bvb een disc die op 4000 Nit zit dan zal de JVC tone mapping dat hele bereik willen laten zien, wat dus wil zeggen dat hij zijn beeld dmv de auto tone mapping donkerder gaat maken.

B) De Optimizer van de Pana. gaat remappen naar een curve met 500 nit, waardoor de JVC dus 'denkt' dat hij veel meer kan laten zien omdat er meer reserve is in zijn dynamisch bereik.
Resultaat, het beeld gaat een stuk lichter zijn dan dezelfde film met de Auto tone mapping van de JVC.


Teejoo

Quote from: Teejoo on January 17, 2019, 19:44:40
Mmm, interessant JVC nieuws over de combinatie van hun projector en de Panasonics. ( wel google translaten voor de mensen die toevallig geen Japans spreken)

https://www3.jvckenwood.com/projector/dla-v9r/feature02.html#mapping

https://panasonic.jp/bdplayer/products/ub9000/hdr.html#mapping

Hoe cool is dit dat fabrikanten dit doen. Laat ik nu net een 9000 hebben staan 😊
Hoi Werner, heb je dit inmiddels al getest nu je de NX9 al een tijdje hebt? Ik ben heel benieuwd wat je van de combinatie van beide systemen vindt.

Teejoo

Quote from: home@the movies on February 11, 2019, 00:00:56
Het is nochtans heel simpel hoor  ;)

A) De Auto tone mapping van de JVC gebruikt de EFFECTIEVE metadata die op de disc staat.
Dus als je GEEN optimizer gebruikt en je speelt een UHD/HDR disc af met de auto tone mapping van de JVC met bvb een disc die op 4000 Nit zit dan zal de JVC tone mapping dat hele bereik willen laten zien, wat dus wil zeggen dat hij zijn beeld dmv de auto tone mapping donkerder gaat maken.

B) De Optimizer van de Pana. gaat remappen naar een curve met 500 nit, waardoor de JVC dus 'denkt' dat hij veel meer kan laten zien omdat er meer reserve is in zijn dynamisch bereik.
Resultaat, het beeld gaat een stuk lichter zijn dan dezelfde film met de Auto tone mapping van de JVC.


Hallo Werner, gebruik jij nou 500 nit of 350 nit curve met de JVC?

The Luggage


papaleo

Quote from: The Luggage on March 11, 2019, 11:41:03
Video van Vincent Teoh over de HDR Optimizer van de Panasonic spelers:

https://www.youtube.com/watch?v=oTw_Toh0PzA

Hierin is ook duidelijk dat de 824 niet de zelfde opties heeft als het vlaggeschip de 9000,In de 9000 heb je toch meer instel-mogelijkheden als in de 824.
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

The Luggage

Quote from: papaleo on March 11, 2019, 11:44:49
Hierin is ook duidelijk dat de 824 niet de zelfde opties heeft als het vlaggeschip de 9000,In de 9000 heb je toch meer instel-mogelijkheden als in de 824.

Het verschil is blijkbaar een extra keuzemogelijkheid voor projectoren, namelijk een extra keuze tussen 350 en 500 nits. 

Als ik het goed begrijp, heeft de 824/800 enkel de mogelijkheid om 500 nits te kiezen en voegt de 9000 de mogelijkheid toe om ook 350 nits te kiezen.

Ik vraag mij af voor welke projectoren de 350 nits setting echt een meerwaarde is?  Of hangt dit misschien eerder af van de grootte van het projectiescherm (kleiner scherm = meer nits = geen meerwaarde van de 350 nits setting?).

Zou Werner daar bij gelegenheid eens iets over kunnen zeggen?

papaleo

Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

home@the movies

Quote from: The Luggage on March 11, 2019, 12:24:57
Het verschil is blijkbaar een extra keuzemogelijkheid voor projectoren, namelijk een extra keuze tussen 350 en 500 nits. 

Als ik het goed begrijp, heeft de 824/800 enkel de mogelijkheid om 500 nits te kiezen en voegt de 9000 de mogelijkheid toe om ook 350 nits te kiezen.

Ik vraag mij af voor welke projectoren de 350 nits setting echt een meerwaarde is?  Of hangt dit misschien eerder af van de grootte van het projectiescherm (kleiner scherm = meer nits = geen meerwaarde van de 350 nits setting?).

Zou Werner daar bij gelegenheid eens iets over kunnen zeggen?

Ik heb nu de 824 in gebruik waar de laagste keuze dus 500 is, ik ben aan experimenteren met het wisselen tussen enerzijds de settings van de optimizer nog wat aan te passen en anderzijds de manuele tone mapping setting van de JVC.
Volgende week zet ik de 9000 bij in de keten en ga ik wat wisselen tussen beide spelers, het is allemaal een kwestie van waar je zelf de nadruk op wil leggen. Met 500 ga je uiteraard wat "meer" highlights overhouden dan met 350 maar de keuze is afhankelijk van de hele setup, projector, scherm, ruimte en je eigen voorkeur.
Ik kijk nu al een tijdje HDR op low lamp op een 0.8 scherm met de optimizer op 500 en de picture tone van de JVC wisselend tussen ongeveer 3 en 7 afhankelijk van de film en dat bevalt me prima. ik heb een mooie balans tussen voldoende licht en goed contrast, maw een mooi dynamisch bereik dat echt wel een meerwaarde bied tov de Blu Ray versie.

Teejoo

#170
Ik begrijp dus dat je nog steeds per film aan het bijregelen bent? Komt dat dan door de verkeerde metadata? Want dat gebruikt de panasonic toch als uitgangspunt bij het remappen?

home@the movies

Quote from: Teejoo on March 11, 2019, 21:31:54
Ik begrijp dus dat je nog steeds per film aan het bijtefelen bent? Komt dat dan door de verkeerde metadata? Want dat gebruikt de panasonic toch als uitgangspunt bij het remappen?

Ja maar eerder om wat experimentele gebruikerservaring op te doen met verschillende mogelijkheden, dat is voor mij als reviewer en calibrator wel belangrijk. Gebruik je de 350Nit instelling van de 9000 optimizer dan ga je bijna 100%zeker al zeer tevreden zijn met wat je ziet zonder nog iets te gaan wijzigen. Heel af en toe kan het wel eens gebeuren dat je net wat meer of minder wil in de hij lights of de donkere partijen maar dat is voor de speelvogels onder ons ;-)

pameijer

Is er eigenlijk een apparaat dat deze HDR Optimizing doet zonder dat het meteen een diskspinner is (die ik toch niet gebruik)? Ik zou hem dan graag tussen de HDMI out van de Marantz SR6011 en de JVC X7900 plaatsen. En dan graag wel een iets goedkoper dingetje dan de Lumagen  :blink:
Anthem MRX1120 | Sony UBP-X800M2 | Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V | Vu+ Duo2 | LG OLED55C7 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP sub en héél veel muziek!

maximus79

Quote from: pameijer on March 12, 2019, 08:26:52
Is er eigenlijk een apparaat dat deze HDR Optimizing doet zonder dat het meteen een diskspinner is (die ik toch niet gebruik)? Ik zou hem dan graag tussen de HDMI out van de Marantz SR6011 en de JVC X7900 plaatsen. En dan graag wel een iets goedkoper dingetje dan de Lumagen  :blink:

Dan zal je naar een HTPC (ik weet het, apparaat om er tussen te zetten, maar er hoeft geen discdrive in) moeten gaan in combi met MADVR, dat ook nog eens beter werkt dan de tonemapping van de panasonic btw. Of wachten op de ENVY, maar daar is de prijs en specs nog niet van bekent.
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

evilniek

Quote from: maximus79 on March 12, 2019, 08:49:00
Dan zal je naar een HTPC (ik weet het, apparaat om er tussen te zetten, maar er hoeft geen discdrive in) moeten gaan in combi met MADVR, dat ook nog eens beter werkt dan de tonemapping van de panasonic btw. Of wachten op de ENVY, maar daar is de prijs en specs nog niet van bekent.

Wat is de "ENVY" waar kan ik meer info vinden als ik vragen mag?
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo