JVC Auto Tone Mapping versus Panasonic HDR Optimizer.

Started by home@the movies, October 8, 2018, 14:05:47

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Teejoo

Quote from: scoc on October 21, 2018, 23:43:58
Gewoon een losse mediaspeler zoals een Vero 4k+ er bij nemen voor 100€. Sowieso is een mediaspeler in een bluray speler niet zijn hoofdtaak maar eerder iets dat men er vaak bijgeeft met basisfeatures. En daarnaast vind ik Kodi gewoon beter.
Probleem is alleen dat geen enkele mediaspeler deze HDR optimizer heeft.

reza

Vraagje over het dynamische bereik. Ik lees al een paar keer dat dit op 4/5/6 zou "moeten" staan.
Is dat in de plus of de min?
Bij mij staat hij nu op min 2. Plus is helderder beeld maar minder contrast, dat wil je denk ik ook niet?
Ik heb het dus op min 2 staan en de helderheid op plus 6.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

reza

Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Kjelt


reza

Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

hifiman


pieper

Wat elektrische dingen en wat dingen waar geluid uitkomt

reza

Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

riwi

Quote from: reza on November  6, 2018, 13:39:25
Helaas zijn de slimme onderbezet op het moment :D

De vraag was niet goed gesteld dus dan kan niemand er wat mee. Wat kijk je, Hoe staat de mapping, wat is de weergever, wat is het doel?

't is net als die "42" op de ultieme vraag uit Hitchhikers guide to the Galaxy : What is the meaning of life and the answer to everything? Dan krijg je een waardeloos antwoord als "42".

Ik denk dat je moet beginnen met de juiste nits waarde van je display te kiezen (dwz 500), en dan kan je tweaken met die dynamisch bereik setting. Als je al begint met de 1000 Nits setting dan is alle vorm van correct video weergeven het raam uit :) Met HDR moet je consessies doen als je met een projector speelt.

Ik snap nu trouwens wel waarom de Pana met de Strip mode toch de HDR vlag uitstuurt. Dat doet hij omdat de JVC anders niet het Rec2020 profiel kan activeren volgens mij.

reza

Toch nog een slimmert op het forum vandaag :baaa:
Bedankt voor je antwoord.

Al beantwoord het niet mijn vraag :D

Ik denk dat er bedoeld wordt op de plus. Nu heb ik zelf maar mijn vraag beantwoord :popcorn:
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

williams

#110
Hoi Reza de brightness terug op 0 of 1 anders ga je het blacklevel omzeep helpen .
Brightness regelt over het gehele beeld vandaar terug naar 0 .
Te hoge brightness resulteerd in een washed out beeld en je verliest de dynamiek die je zo graag wilt.
De dynamische regelaar dan tussen 0 en 4 zetten afhankelijk hoeveel licht je op het doek wilt .
Maar ik denk dat jouw scherm wel goed gevult is met licht.
JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

reza

Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

hifiman

Quote from: riwi on November  6, 2018, 15:16:04
Ik snap nu trouwens wel waarom de Pana met de Strip mode toch de HDR vlag uitstuurt. Dat doet hij omdat de JVC anders niet het Rec2020 profiel kan activeren volgens mij.
Ik gebruik het BT2020 profiel gewoon in SDR mode, dus die HDR vlag is daar niet voor noodzakelijk.

home@the movies

Quote from: hifiman on November  6, 2018, 18:34:36
Ik gebruik het BT2020 profiel gewoon in SDR mode, dus die HDR vlag is daar niet voor noodzakelijk.

Wat Riwi zegt klopt wel degelijk, de HDR vlag is ook voor gebruik in SDR BT2020 nodig omdat heel wat weergevers anders de BT2020 optie niet in willen schakelen. dat is logisch omdat SDR/BT2020 geen norm is en dus in principe niet herkend hoeft te worden. Waneer de HDR vlag meegegeven wordt denkt de weergever dat er wel degelijk HDR binnenkomt en geeft hij dan ook alle opties die je wil.

home@the movies

Quote from: reza on October 23, 2018, 08:20:32
Vraagje over het dynamische bereik. Ik lees al een paar keer dat dit op 4/5/6 zou "moeten" staan.
Is dat in de plus of de min?
Bij mij staat hij nu op min 2. Plus is helderder beeld maar minder contrast, dat wil je denk ik ook niet?
Ik heb het dus op min 2 staan en de helderheid op plus 6.

Niemand kan die vraag voor jou beantwoorden omdat het nu net die instelling is die je toelaat een persoonlijke keuze te maken afhankelijk van je smaak en de mogelijkheden van je weergever.
Wil je meer lichtopbrengst omdat je weergever niet echt lichtsterk is dan zal je de slider eerder naar de positieve kant zetten.
Heb je een projector die wat sterker is zal je vermoedelijk eerder opteren om hem naar de negatieve kant te zetten.
Hetzelfde geldt voor je persoonlijke voorkeur ivm meer licht of meer dynamisch bereik, wat jij wil is vaak het tegenovergestelde van wat een andere gebruiker wil zien. Gewoon kiezen wat het beste bij je eigen voorkeur en mogelijkheden van je toestel past is hier het juiste antwoord denk ik.

reza

Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Teejoo

#116
Gisteren nog een interessante mailwisseling  gehad met Werner ivm mijn aanstaande projector aanschaf. Wellicht ook voor hier een interessante verduidelijking (of juist niet. ;)) zeker gezien de voorgaande posts m.b.t. de helderheid om deze verder hier te voeren.

Ik begrijp als mindere beeldfreak ook dat dat een UHD disc de voordelen heeft van HDR (= grote range tussen donker een helder) en een groter kleurbereik (REC2020). Ook is me duidelijk waarom een projector veel te donker wordt als ik hem zomaar een HDR signaal ga voeden omdat hij het totale signaal naar z'n eigen bandbreedte gaat vertalen waardoor een felle scene ervoor zorgt dat alle te donker is.

Even vooraf: ik wil niks hoeven instellen per film en gewoon reguliere blu-rays en UHD's door elkaar kunnen gebruiken. Mijn scherm is ook niet te groot met 92inch. Ik schrok even toen Werner aangaf: "Bij weergave in HDR gaat alles uiteraard naar de hoge lamp stand om voldoende lichtopbrengst te hebben" .

Ik schrok daarvan omdat ik de geplande JVC N7 en Panasonic upgrade eigenlijk niet in high lamp wil draaien vanwege het lawaai. Ik was en ben ook in de veronderstelling dat bij gebruik van de HDR optimizer de bandbreedte dynamisch wordt beperkt waardoor ik prima een HDR signaal kan kijken zonder dat de lichtopbrengst verhoogd dient te worden als ik een UHD ga kijken.

Dat beaamd Werner ook, maar dan ik ik de posts van Reza niet meer begrijpen. Wat moet je dan nog instellen?

Verder wordt er door Werner nog aangegeven dat de HDR naar SDR BT2020 conversie ook nog een optie is. Wat heeft dat dan voor invloed op de lampmodus? Dat gaat toch alleen over de kleur?

Nog even een aanvulling: ik brgrijp dat in de N7 ook nog een kleurfilter zit waardoor je bij een UHD een 15% minder licht hebt wat je wilt compenseren tiv een normaal Blu-ray signaal. Maar stel je hebt dat niet. Dan zou er toch geen verschil in maximale helderheid meer mogen zijn tussen beide signalen? (Bij HDR via de optimizer die op projector is gezet)

reza

Hoi Teejoo,

er zijn meerdere instellingen in de pana. Als eerste kies je welke bron je door wilt geven : Rec 709. BT2020. of de HDR--SDR conversie met behoud van de 2020 kleuren. Dit hoef je slechts 1 x te doen ( kan uiteraard nog steeds aangepast worden ). Als ik jou zo hoor dan is de conversie voor jou het beste geschikt. Als je deze optie kiest dan blijft de lamp in lowmodes draaien, omdat de HDR highlites worden gestript. Je hebt dan wel gewoon de beeldlijnen en het grotere bereik van de kleuren(BT2020) maar minder highlites.. Het voordeel van deze functie is dat het beeld minder last heeft van clipping, zeker in de lichte scenes.
Hier kan je dus voor kiezen, ik kies er voor om die clipping voor lief te nemen ( behalve als het de hele film door zou gaan ) en te genieten van alle lampjes en extra kleurtjes die worden geshowed.

Dit is dus de eerste setting.

Daarna als je nog contrast en andere zaken wilt regelen kan je dat doen met de HDR optimizer. Daar had ik het over.
Daar kan je de nits piekhoogte verder mee afregelen, daar liep ik wat mee te rommelen. Daar zetten veel mensen de schuif in de plus waar ik naar de min ga.
Mijn projector heeft heel veel licht aan boord, zeker op het gebied van HDR en andere projectoren hebben daar wat minder licht, vandaar dat ze dan naar de plus gaan (denk ik).


Om heel eerlijk te zijn neig ik ook steeds meer naar de conversie modes, dit omdat het de lamp spaart! Als ik nergens naar zou hoeven omkijken dan zou ik lekker in highlamp modes blijven draaien, dit omdat ik vind dat dit er nog steeds het spectaculairst uitziet, maar dat is mijn bescheiden mening.


Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

home@the movies

QuoteVerder wordt er door Werner nog aangegeven dat de HDR naar SDR BT2020 conversie ook nog een optie is. Wat heeft dat dan voor invloed op de lampmodus? Dat gaat toch alleen over de kleur?

Als je de de conversie HDR/SDR BT2020 doet dan krijg je een standaard SDR gamma curve die geen rekening meer houd met hoge Nits waarden van HDR. Hierdoor gaat je beeld er dus niet meer "donker" uitzien omdat de projector nu gewoon SDR signaal krijgt.
Je hoeft dus enkel de slider in de optimizer op het juiste "aantal nits" te zetten tov de helderheid van je projector en klaar.
Hierdoor kan je dus ook in low lamp blijven draaien en toch baat hebben van de resolutie en het groter kleurbereik, do grotere dynamiek van HDR offer je dan wel op.
Zoals Reza ook al aanhaalt zijn er heel wat mensen die twijfelen tussen beide vanwege het al dan niet gebruik van de hoge lamp modus.
Ook is de Panasonic zowat de eerste speler die de conversie HDR/SDRBT2020 op een heel erg goede manier voor elkaar heeft. Andere spelers gingen daar behoorlijk in de fout waardoor het gebruik van deze optie niet echt een keuze was.


Teejoo

Quote from: home@the movies on November 17, 2018, 11:49:33
Als je de de conversie HDR/SDR BT2020 doet dan krijg je een standaard SDR gamma curve die geen rekening meer houd met hoge Nits waarden van HDR. Hierdoor gaat je beeld er dus niet meer "donker" uitzien omdat de projector nu gewoon SDR signaal krijgt.
Je hoeft dus enkel de slider in de optimizer op het juiste "aantal nits" te zetten tov de helderheid van je projector en klaar.
Hierdoor kan je dus ook in low lamp blijven draaien en toch baat hebben van de resolutie en het groter kleurbereik, do grotere dynamiek van HDR offer je dan wel op.

Zoals Reza ook al aanhaalt zijn er heel wat mensen die twijfelen tussen beide vanwege het al dan niet gebruik van de hoge lamp modus.
Ook is de Panasonic zowat de eerste speler die de conversie HDR/SDRBT2020 op een heel erg goede manier voor elkaar heeft. Andere spelers gingen daar behoorlijk in de fout waardoor het gebruik van deze optie niet echt een keuze was.
Duidelijke uitleg heren, dat stukje begreep ik dus niet. Voor mij zal ik dan idd toch kiezen voor de conversie als ik dat zo lees. Op deze manier kun je dus ook voor beide typen signaal (HDR/SDR)de helderheid op elkaar afstemmen middels de 'nits' regelaar bij HDR.

Dan nog de vervolgvraag: heb ik dan wel nog profijt van de N7 tov van de N5 als ik het zo ga doen omdat ik er natuurlijk bewust voor kies HDR in te perken? Of zelfs het voordeel van JVC tov Sony omdat dit vooral bij HDR speelde? Dat is wel een vraag die nu gaat spelen omdat ik nu een keuze wil gaan maken en bestellen.



reza

Sowieso heb je meer contrast met de N7 tegenover de N5. Dat zie je natuurlijk al terug in het beeld. Wat ik niet kan begrijpen is dat je zo een prachtige machine wilt kopen die HDR weer kan geven als geen ander. Wat eigenlijk de beste upgrade is de laatste tijd, en dan wil je hem niet in high lamp modes zetten voor het geluid? Ik heb de foto's gezien van je ruimte. Ik geloof niet dat je last zal hebben van het geluid van je projector...  :D
Of je zet het geluid op 0 tijdens het film kijken? Ik zit 50cm van mijn projector vandaan en er is geen moment dat ik last heb van het geluid van de Higlamp modes..
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Teejoo

Ik vind bijgeluid echt wel een belangrijk iets. Ik geniet enorm van een goed klinkende film, en dan is juist zo'n stilte die valt erg belangrijk. En dat effect wordt minder als dan opeens een projector op de voorgrond treedt.

Ik heb nu mijn VW95 in high mode draaien omdat de lamp nu >1000 uur zit, en dat gaat vind ik net. Ook omdat het een rustig geluid is qua klank. Ik hoor juist van Riwi bijvoorbeeld dat de JVC van de huidige serie in high lamp veel meer herrie maakt.

Ik las dacht ik op AVS dat de nieuwe N5 op high mode ook echt wel goed hoorbaar was.

Kortom: ik vind geluid belangrijker dan het onderste uit de kan halen bij beeld. Vandaar dat ik me nu afvroeg of dan de N7 ook met de instelingen zoals ik hem ga gebruiken wellicht weinig toevoegd tov de N5.

Zo ook het vergelijk met de Sony's: zwartwaardes vond ik op de show redelijk gelijk, maar dat zal in mijn volledig verduisterde ruimte dus beter zijn, dat geeft Werner ook aan. Wel vond ik de JVC duidelijk scherper.

reza

Tja...
Dan zou ik lekker een paar duizend in mijn zak houden als ik jou was :D
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

simsatit

De N5 is sowieso heel lichtsterk, dus dan zul je aan low lamp genoeg hebben, zeker met convertie naar sdr.
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

home@the movies

QuoteDan nog de vervolgvraag: heb ik dan wel nog profijt van de N7 tov van de N5 als ik het zo ga doen omdat ik er natuurlijk bewust voor kies HDR in te perken? Of zelfs het voordeel van JVC tov Sony omdat dit vooral bij HDR speelde? Dat is wel een vraag die nu gaat spelen omdat ik nu een keuze wil gaan maken en bestellen.

Scherpte is wat beter op de JVC en contrast ook, dat profijt haal je er uiteraard ook uit bij gewoon Blu Ray kijken.

Het grote verschil tussen de N5 en de N7 (en zeker de Sonys') is vooral het gebruik van het nieuwe P3 filter, dat zit niet in de N5 en geeft je 100%P3 kleuren.
Dat voordeel heb je evengoed als je de conversie HDR/SDR BT2020 doet omdat je de color space blijft behouden.
Verder is het contrast op papier een stuk hoger, dat is iets wat we nog moeten bevestigd krijgen als we het toestel zien.
Het is dus aan de koper om uit te maken of je voor deze 2 extra's al dan niet de meerprijs wil bijleggen.