Ook op laag volume, done: de foyer en het (film-)theater is af!

Started by Mc T, October 7, 2018, 18:59:52

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Xander32

Mooi project joh. Ik ben erg benieuwd naar het eindresultaat 👍🏻.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Sjaak_Banaan

Gaaf project inderdaad, dat ga ik ook lekker volgen.

En een plee in je home cinema, dat is echt handig! Hier lopen ze de halve tijd naar boven wanneer we film combineren met lekkere biertjes... :P

Ook wel echt een big ass scherm in de planning, wat voor doek en projector wil je daarvoor gaan gebruiken? Volgens mij heb je wel echt een mega projector nodig voor een AT scherm op dat formaat.

Heb je niet meer foto's en al wat resulaten van je metingen?  ;D
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

Mc T

#27
...nog beter, twee WC's! Haha De aangrenzende multifunctionele ruimte en de bios moeten ook praktisch blijven qua gebruik. Voor groepen, vergaderruimtes, knutsel of eetruimte/ verlengstuk woonkamer? En met groepen dan graag niet op ons prive-toilet. En de locatie was qua riool aansluit ook de meest handige plek voor een toiletgroep naast dat ik de HT niet te breed/ te vierkant wilde hebben.

Wat testjes gedaan met allerhande doekenstoffen, zeil/ zonnescherm etc. Promotie 'decodoek' was het meeste naar mijn zin (mix van prijs, gemak en resultaat). Ik wil de film zien en niet het filmdoek. Nu, juist met laserprojectie in de bioscoop, ik zit graag op 1/3 vooraan voor een oogvullende beleving. En dan zie je dat scherm 'schitteren' afhankelijk van kleur/ licht partijen. Misschien heb je dat wel eens gezien opgemerkt met een laserpointer in het donker op wit, dan komt er ook een soort van aura van/rond de laserpunt.

Dus 'standaard' decodoek/ peesdoek/ spandoek wordt het. Ook de afval in het hoog bij het plaatsen van de speakers achter doek laat zich mooi compenseren. En ik laat tzt een tweede doek maken met een mooi plaatje er op geprint. Het verwisselen is 10 minuten werk. Dat lijkt mij wel kek voor de ruimte bij niet HT gebruik.

Als beamer nog steeds de Optoma GT1080e. Breedhoek beamer/ dicht op het scherm. Veelsteveel licht voor een verduisterde ruimte. Bij een kernexplosie/ opgaande zon dito in de ruimte zelf. In de moderne bioscopen vind ik dat ook meer hinderlijk geworden. Wordt heel de zaal aangelicht, zie je de zaal en zit ik direct niet meer in de filmverhaal. Dus de Optoma kan flink teruggeschroefd worden en wordt zwart ook weer zwarter. En wat me trok bij de Optoma, met het wat terug halen van de lichtopbrengst en gegoochel in de instellingen kan je er een mooi analoog/ echte film-randje aangeven.   

Qua resolutie, het verschil tussen films is zo groot. Als de film op een manier is gefilmd meer geschikt voor TV dan haak ik af op dit formaat (o.a. closeups van gezichten , moet je 's kijken hoe diep je dan in de neusgaten kan kijken ;-) Wellicht imperfectie qua resolutie maar blokjes kijken op de gegeven kijk afstand ervaar ik niet. 

Metingen, ik heb wel notities gemaakt, foto's van de dagen, een beschamende vertoning en vervaarlijke capriolen met speakers op hoogte.... Vandaar, die heb ik niet gemaakt, was ook te druk in de weer met van alles.

De 4400 met zijn preamp's uit zonder geen processing/ Audyssey direct de mengtafel in. Via de stapel amps naar de speakers. En in de mengtafel gaan sleutelen/ corrigeren. Met de PAA3 in de hand door de ruimte voor db's/ analyzer.

In de mengtafel aan de slag met looptijdverschillen, met de kanaal EQ + AUX sends EQ, dan heb je 8 parametrische EQ's. Met nog eens meer EQ's, laag- en hoogaf filters als crossover met het er tussen routen van compressoren. In de ruimte zelf gestoeid met balen steenwol, plaatmateriaal, gordijnen en de speaker posities/ hoeken etc.

Gaat het bovenstaande ergens over, ach, weet ik niet. Maar heb mij wel kostelijk geamuseerd, aan het eind hoorde ik niet meer de speakers spelen/ plaatsing van de speakers/ wel de locaties bedoeld in de film luisterend met mijn ogen dicht. Er lijkt muziek in te zitten ;-)

Wel overweeg ik om er dan permanent een 01v96 of een LS9 er tussen te knopen. Ook handig voor het inprikken van microfoons tbv presentaties. Heb je een bibliotheek aan presets tot je beschikking en dynamische processing. En bij de LS9 volgens mij ook dynamische EQ.

En gas er op door de main-out fader omhoog te schuiven bij een favoriet muziekstukje voor en paar tellen? Uber-concert-feel, heerlijk...niets mooiers dan dat. 

Kan des temeer eigenlijk niet wachten tot het bouwwerk achter de rug zou zijn. Maar dat zal zomaar richting het einde van het jaar zijn. Nog bezig met de buiten- en binnenboel, CV, dubbelglas (stonden er net weer drie extra op de stoep...).  Etc, etc....       

Mc T

...er in gezet, een lomp stuk ijzer:



De gaten in de muur heb ik weer dicht gemetseld dus we kunnen weer een beetje herrie maken:


Nu met de kruislijnlase in de weer voor het nauwkeurig uitzetten van de te bouwen wandjes. De twee rijtjes witte systeemplafond, voor aan op de foto, gaan er nog uit.


pameijer

Wat een gaaf project zeg! Echt weer eens heel wat anders dan wat je normaliter hier voorbij ziet komen. Ben je professioneel ook met geluid bezig?
Anthem MRX1120 | Sony UBP-X800M2 | Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V | Vu+ Duo2 | LG OLED55C7 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP sub en héél veel muziek!

Mc T

..als bijbaan/ eigen av bedrijfje heel wat vlieguren achter de mengtafel gemaakt. Waar de herrie begon stopte ik haha. Inkomsten waren minder belangrijk en daarmee keuze vrijheid voor mooie klusjes en prachtige locaties. Knetterhard, daar zijn andere veel beter in. Werkte met kleine sets die eigenlijk ook bloedhard gingen maar was juist van functionele c.q. lage volumes. En het publiek was ook veelal stil, dat maakt het natuurlijk en stuk makkelijker om een goed soundje neer te zetten. Doel: de muzikanten laten horen als of het onversterkt was/ niet over een PA speelde. 

Bijkomend voordeel, opruimen met oordoppen in, snel alles inladen en voor twaalven weer thuis. Terwijl de jongens met speakers tot aan dak aan ht knallen waren en doortrokken tot de zon weer opkwam. Mooie locaties maar zelden akoestisch geoptimaliseerd. Geen soundcheck en toch moest het klinken. En met de juiste spulletjes, goed neerzetten/ richten kwam het wel goed. Zelfs met de eerste digitale mengtafeltjes, toch wel heel gemakkelijk om die vliegende start te kunnen maken. Maar het blijft zwaar werk en risico op gehoorschade blijft. Lichamelijke ongemakken maakte een goede reden om er toen mee te stoppen. Zodat ik er nu ook nog van kan genieten!     

Mc T

#31
Het is weer een tijd geleden maar het moment komt er aan om tijd te besteden aan het opbouwen van de HT ruimte.

Qua apparatuur stappen gezet, maar niet gekozen voor de route van een receiver of processor.

Als bron een PC met voor nu een 7.2 set up. Van de PC de Yamaha 01v96VCM
mengtafel in https://europe.yamaha.com/en/products/proaudio/mixers/01v96vcm/features.html. Met een Behringer ADA8000 8 kanaals in/out via Adat om aan de benodigde uitgangen te komen (toekomst bestendig: L+R + 12 extra uitgangen).

Als versterker de Tannoy sub15 met de 5 extra versterkers aanboord. Voor de kanalen sub 2, LS, RS, LR, ,RR, center gaat naar speakers zone 2 buiten de HT. En een Apart Champ 4 https://www.biamp.com/products/product-families/apart/power-amplifiers#champ-4. Voor LF, RF met kanaal 3 en 4 bridged op de center. De JBL 4642a als sub 1 op de Stage Accompany ES10.

Ik had en AVC-3700h staan, dat was 'm niet voor mij, O.a. de magie van zo'n microfoontje voor room correction en de beperkte instelmogelijkheden via de app. Nu helemaal happy met de 01v96vcm als hart van het spul. EQ's te over, looptijden verschillen in te stellen etc. Met als bonus de ingebouwde effecten. Concertje die ik nog in herinnering is qua sound weer te reproduceren. Maar dan met om het even welk stukje muziek, volume onder je vinger op de fader, sta je zelf achter de knoppen van je concertje aan huis, genieten.... (en 't is nu alleen nog maar provisorisch en in een niet geoptimaliseerde ruimte).

Voor velen een gruwel maar voor mij ook weer wat nostalgie en niet geheel negatief: een 14 tal Galaxy hotspotjes verzameld. 100watt RMS 2x 5" fullrange per kastje. die je midden tussen je ogen spugen ;-) Met de 'dsp' van de Yamaha en met JBL subje er onder, bijzonder wat die dingen kunnen produceren (qua volume en  sound).  Ik weet nog niet hoe ik die speakertjes ga gebruiken. 4 stuks in zone 2 ophangen denk ik. En per 4 onder elkaar als mini 'line-array' links en rechts van het projectie scherm. Gewoon, voor de lol/ man-cave factor? Hou ik er nog twee in de mats als floormonitor als 's een muziekgezelschapje komt spelen of karaoke avondje? haha             

Mc T

...de mengtafel na ophalen en inpluggen van multikabel spinner. Compleet in rackcase.

En met daarbij in even grote flightcase een multikabel van 40 meter/ spinner via Harting 108. 36 kanalen: 24x in/10 send uit/ 2 stereo uit + splitter om via Harting 108 de monitor mengtafel in te pluggen. Niet te tillen zo'n kabeltje in flightcase. Geen wonder dat met het huidige digitale geweld iedereen overgaat op digitale multikabels of de mengtafel op het podium zet en bediening via Ipad/ touchscreen.

Het hart van to-be HT, plug&play:


De definitieve indeling van de HT, morgen de start van de bouw van de wanden (beide zijden van de wanden worden voorzien van 2 lagen gipsplaat):

Mc T

Voor de tussenwand heb ik nog wat hr++ ramen staan om uit te kiezen. Het was even puzzelen voor de juiste mix. De aangrenzende ruimte is 15 meter diep met alleen ramen in de voorpui. Bij dag valt er al niet veel licht binnen, bij nacht aarde donker. Dus veel ramen in de tussenwand is geen probleem. En het maakt de ruimtes ook voor andere doeleinden meer bruikbaar en prettiger qua atmosfeer. Reflectie door harde oppervlakken, daar moet dan wel wat meer en aan gebeuren, dat zien we dan wel weer. In de geluidssluis alleen in de deur grenzend aan de HT een smal raam maar misschien ook in beide, dan één voorzien van raamluikje die gesloten kan worden tegen licht inval.

 

pvd_66

Samsung QE75Q9FN - NAD M17v2 - NAD M27 - Dali Helicon 400MKII Front - Dali Opticon Vokal Center - B&W Cinema 7 Surround - 4 x Atmos B&W CCM 663 RD - SVS SB-3000 -  Panasonic DMP UB704 - Auralic Aries Mini - Ayre QB-9 DSD - Apple tv4 - Siltech - Audioquest

Mc T

...iets om naar uit te kijken, heerlijk om er nu echt een zet tegen aan te geven.

Een gedeelte van de ruimte is aanbouw. Er zaten wat tegels los waarvan het probleem wat dieper zat. Kango er in en en een geologische opgraving in de vloer van 10 tegels lang ;) Beton gestort en volgende week terug tegelen en voegen. En nu verder met het demonteren opmaat maken van het systeemplafond op de grenslijn van de HT.

Er komt als het goed is een koerswijziging binnen HT qua apparatuur. Als aanleiding, de PC als bron, daar was m'n vriendin het niet mee eens. Liever een knoppendoos met volume, stabiel en zonder gedoe. Gelijk heeft ze. De mengtafel onthoud zijn instellingen/ motorfaders. Dus dat is met de versterkers in de juiste volgorde aanzetten als 'met druk op de knop'. Een Denon DN-500AV pre-amp + nog eens twee stuks Apart 4-kanaals versterkers zouden met de bode moeten aankomen op ons adres. Nog meer om naar uit te kijken  :)   

Schollaw

Interessant! Ik denk er al geruime tijd aan om een mengtafel in mijn HT te integreren. Nergens vond ik wat feedback. Heb jij hier eerder al ervaring mee gehad? Werkt dat goed?

mvg
Parasound a52- parasound hca 2205a - marantz av 7702 mkII - Dali m 375 - Dali h 80 - b&w 610 xp en velodyn spl 12 r- oppo udp 203 - panasonic txp - epson eh tw 9300

Mc T

De redenen voor mij zijn: de funfactor/ het gevoel van het live concert op de beamer met je zelf achter de knoppen ;-) Het zelf pielen voor roomcorrection. Als ik bij andere ga luister hoor ik vaak zo'n 'typisch' zoniet overtrokken 'bioscoop geluid' (los van kwaliteit/ budget van de installatie e.d,). Net als 'live geluid' bij concerten (oorverdovende volumes/ bassen of je door de midden moet), het typische geluid vaak bij Nederlandstalige artiesten en 'radio geluid' (ook bij tv en streaming, alles krijgt zo'n bloed irritant keelhisje mee). Wat ik wil is dat ik niet de speakers hoor maar de ambiance ervaar zoals het bedoeld is (of wellicht eerlijker, naar mijn eigen smaak ;-). De akoestiek moet goed zijn, anderzijds stond ik met concertjes overal. En het moest altijd weer voor elkaar komen, goede akoestiek of niet. Vandaar ook mijn voorliefde voor 'via de mengtafel'/ zelf de regie. Vergeet ik nog op te merken, de grote verschillen tussen de opnames in muziek en film. Met m'n mengtafeltje heb ik nu een stuk of wat presets/ starthulps om dat te counteren (en EQ preset/ starthulp om Beq in te stellen op het subkanaaltje, Beq is geweldig...).

Een analoge mengtafel zou nog een meter aan rand apparatuur nodig hebben. De 01v96 heeft alles aan boord en 96khz, klinkt goed en kost verhoudingsgewijs een krats. Recentere tafels die dat matchen, dat kost gauw een pak duiten. Dan is de lol er ook een beetje van af. En als bonus, naast de EQ's en routing:de ingebouwde effecten (verslavend..), de gates/ compressors/ limiters. Een meetmicrofoon van DBX op één van de mic inputs en de interne pinknoise generator. En zelfs quick&dirty  met ipad en bijvoorbeeld Decibel Ultra als analyzer? Verrassend wat voor stappen je dan kan maken om je geluid te vinden. Even de PC aan de mengtafel hangen voor een multitrack opname, dan kan je ook de looptijd verschillen zichtbaar maken en vervolgens instellen op de auxen naar de versterker.

De ruimtes gaan we ook gebruiken als multifunctionele ruimtes, een presentatie, karaoke of een bandje dat komt spelen, dat kan er dan ook allemaal overheen (al dan niet met een setjes Pa speakers en monitoren er bij).

Dus zomaar een mengtafel er tussen, daar zou ik de meerwaarde niet in herkennen. Maar met zo'n dappere knoppendoos als de 01v96, da's wel heel gaaf en tegen een hele kleine investering (vanaf 350,- Behringer ADA8000 nodig voor genoeg outputs te kunnen maken, ca. 50,-, ipad bediening mogelijk via P). Alternatief voor de o1v96, de Allen & Heath QU16 ca. 1200,-? Of de Ipad doosjes als QU-SB en QU-paq? De Soundcraft UI24R ca. 650,- zou dan mijn voorkeur hebben (value for money/ beeldscherm/touschscreen in te pluggen op het kastje zelf simultaan met de ipad bediening en recording software bundel included!). Via (alleen-) een ipad is niet mijn ding. Wel een beetje in verdiept maar de vrije routing en het maken van fadergroups is volgens mij op de 01v96 het meest handige voor HT gebruik (toekomstbestendig tot 11.2 surround). En het is gewoon een fraai technisch speelgoedje/ hobbydingetje.   

Heb je nog andere vragen dan hoor ik dat van je Schollaw.

Mc T

Per ongeluk dit nieuwe bericht geplaatst tijdens het veranderen van voorgaand bericht. Vandaar deze leeg/ lees mee in bovenstaand bericht, excuses hiervoor.

Mc T

Zowaar tussen de bedrijven door weer wat tijd kunnen besteden aan de hobbyruimte. De speakers zijn om drie redenen omhoog gegaan. Als bescherming tegen kinderhandjes (front kom weliswaar achter het projectiedoek te hangen). Bij een borrel hangt het geluid boven de hoofden. En als derde reden: het nastreven van live en bioscoop beleving.

Bij een concert, al dan niet versterkt, en op mijn favorieten positie in de bioscoop komt het geluid van hoger af. Ik heb wat met akoestiek geëxperimenteerde in de ruimte met een partijtje pipe&drape. Maar vond niet de live en bioscoopbeleving die ik tussen mijn oren heb. Met de speaker op hoogte wel, sound, druk en op een beperkt volume (maar da's min of meer te danken aan de dsp power en de ingebouwde grappen en grollen (Efx) van de mengtafel).

Beugels gelast en omhoog met die speakers! Er zit nu vrij veel glas in de ruimte/ achterwand. Met het pipe&drape experimentje ook een startpunt gevonden voor hoeveelheid en locatie gordijnen en de akoestische panelen. Maar dat is nog zo ver weg in tijd ;-) De elektrische installatie is nog van de oude situatie, wordt uiteraard
ook nog wat tijd aan besteed. Eerst maar 's meter en meters gipsplaten monteren...


Het glas is hr++, de folie dubbelzijdig alu geperforeerd, beide kanten van de wand komen twee lagen gipsplaten (4 lagen totaal) met daartussen 70mm isolatie:


     

pameijer

Hele gave ruimte man! Niet zo'n correcte HT ruimte die precies doet wat de director bedoeld heeft maar gewoon het echte live-effect, helemaal goed!  :clapping:
Anthem MRX1120 | Sony UBP-X800M2 | Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V | Vu+ Duo2 | LG OLED55C7 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP sub en héél veel muziek!

Mc T

...en niet alleen live/ de artiest staat bij mij in de to be HT ruimte.  Speel ik een muziekje met de deuren in huis open, dan lijkt het wel of je door de gangen van Ahoy loopt. Het ophangen van de speakers heeft flinke weerslag op de projectie van de speakers en het jbl subje,die heeft dat al van nature. Trijntje met People get ready..... Of af en toe een stukje dance, da's toch wel met dat club/ basement beleving haha. Het dak van het hele huis is nu volledig vernieuwd en dus ook geisoleerd, op standje asociaal is er buiten niets van te horen, gelukkig maar!

Het verbouwen van het huis gedeelte is zo goed als afgerond, mag ik nu aan deze hobby ruimtes mijn tijd gaan besteden, eindelijk....

Mc T

...zo, we zijn weer wat maandjes verder.

Af en toe wat tijd besteed aan aan de HT bouwerij. De toiletgroep is af, de toegangsdeur omgebouwd naar barndoor.

En we zijn zowaar nu het projectieschermpje aan het bouwen. We willen het frame kunnen weghalen, o.a. omdat de onderkant van het metalenframe net een paar centimeter voor de sub komt te staan. Moet de sub van zijn plek kunnen we er tenminste bij:



Zichtmaat: 2.40:1 projectie verhouding en  420x175cm als zichtmaat. 

Mc T

We zijn al weer een tijdje verder maar het werkje is af. Onze mancave/peoplecave annex foyer en (film-)theater. We hebben er namelijk theater aan toegevoegd (theater zaalgeluid ook in suround).

We hebben LCR + suround voor het podium geluid en LCR achter het 4,60 brede projectie scherm bij film. Als het doek goed genoeg is voor Eye Amsterdam dan is het ook goed genoeg voor ons. Akoestiek was een dingetje om het werkbaar te houden voor muzikanten en voor filmpje draaien.

We hebben de tannoys vervangen door een soort van mini line arrays met full range speakers er in (midden boven het podium hangt ook zo'n kastje uit 2 units aan elkaar). We gebruiken dezelfde ook als floormonitoren en in de foyer hangen er twee 2 + subje. We moeten er nog een paar bij hebben (o.a. suround vervangen door deze kastjes). Dan zouden we straks 28 van deze met dubbel 5" kastjes in gebruik hebben.

Bij een spl 115db is er buiten eigenlijk niets van te horen, niet meetbaar in het omgevingsgeluid.
We hebben het bouwen zo veel mogelijk volgens bouwbesluit en regelgeving gedaan (o.a. brandvertragende gordijn met certificaat, brand/ontruiming, noodverlichting etc). Parkeren kan op eigen terrein, dus zouden we 's een evenement organiseren dan zou dat niet al te moeilijk moeten zijn.
 










Richi

Fraai hoor! Wat een ruimte zeg. Heerlijk. Deze ruimte schreeuwt om een paar mooie theater / bioscoop stoelen.  8)
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus XLR / William Tell ZERO • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Mc T

#45
...en om het compleet te maken de sanitairgroep M/V en etc. Net zo geluidsdicht als het theater zelf en met flinke ventilatie/afvoer, da's wel zo prettig. Voorstellingen zijn bij ons dus altijd met pauze, dat was vroeger zo en zo ook bij ons! haha.




Mc T

#46
Quote from: Richi on August 11, 2022, 10:33:00
Fraai hoor! Wat een ruimte zeg. Heerlijk. Deze ruimte schreeuwt om een paar mooie theater / bioscoop stoelen.  8)

We willen qua meubilair/  stoelen vooral flexibel kunnen zijn. Stepelbaar, het theater snel leeg racen voor een yoga klasje. De foyer voor een expositie of workshop. Wat we zelf leuk vinden zijn bijvoorbeeld de huiskamer concertjes of filmvertoning in een kerkje. En dan hebben onze stoelen wel de luie zit ipv vaak de aktieve zit van de bekende hotel/ verhuur stoelen. De bearchare's zijn meer voor ons zelf, vinden we prima. Maar grappig genoeg wordt er heel positief op gereageerd zo niet bijna gevochten om die rijtjes stoelent  haha

Ik krijg zelf altijd een beetje de kriebels van het woord 'beleving' maar dat is 'm toch wel bij ons vermoed ik. De gezichten als ze bij ons op visite komen. Het huis zelf maar als ze dan de 'foyer' binnen lopen, een grote lach op de gezichten. Door het formaat, wat er te zien is met het knusse, niet modern maar ook niet ouderwets. En als dan de deur van het theater open gaat. Dan is het helemaal van hou op zeg. En dan moet de demo nog beginnen. Die soort van mini line arrays raken je een soort van recht tussen je ogen. Als je niet weet wat er achter het scherm hangt zou je denken een mega hornloaded systeem. Ik vermoed dat dat met het relatief hoge rendement te maken heeft (95db bij twee kastjes onder elkaar). Maar meer nog meer door de eigenschap van een (echte-) line array, -3db per verdubbeling afstand in vergelijking met gewone speakers -6). De belastbaarheid van de kastjes is ook niet verkeerd (vroeger had ik aan een 2x 500wrms/ 8ohm versterker per kanaal twee van deze rakkers doorgelust hangen en dat ging wel eens op tot clip leds blinked (maar dan stond ik er niet voor haha).

Dat is ook de reden dat we de Tannoys van het plafond hebben gehaald. Nu is het een prachtige match op ons JBL 4642a subje.

En op laag volume de 'echte' bioscoop beleving, dat vinden we geweldig. Je wil ook niet harder om dat het al zo intens dynamisch is, duw je de master volume op de mengtafel open dan moet je evenredig naar voren gaan leunen haha. Leuk dat het kan maar niet nodig.


De foto's zijn weinig flatteus, kan het in echt allen maar meevallen, toch?  ;-)

               

Richi

Die flexibiliteit is natuurlijk ook veel voor te zeggen. Zo had ik het nog niet bekeken. Mooi dat het qua apparatuur zo goed uitpakt ook. Geniet ervan!
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus XLR / William Tell ZERO • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Mc T

#48
Over de techniek en de laatste de laatste kiekjes:
In de foyer:
2.1 geluid
Verlichting 2 dimmergroepen
4 16a elektra groepen + 1x 16a 3fase

In het (film-)theater:
7.1 geluid voor film én theater  4 versterker kanalen tbv de floor monitoren, via de multi kabel 16 input kanalen tbv microfoons of instrumenten.
Verlichting via DMX 6x 2-kanaals dimmers/ 12 lichtgroepen + 6 RGBW spots + hazer (rookmachine, heel transparant/ mistje om het licht uit te laten komen)
4 16a elektra groepen + 16a 3fase

Voor beide ruimtes apart te bedienen circuits voor basis warmte middels de radiatoren (tot ca. 16 graden) op de huis cv-ketel. Voor circulatie en bij verwarming tot ca. 20 graden middels de plafond cv-heaters (die op een aparte CV ketel zitten samen met de cv-heater van de werkplaats 60m2).

Daarnaast een verse lucht ventilatie/ circulatie systeem van ca. 300m2 en separate ventilatie in de sanitair groep.

Qua koeling, verwarming en ventilatie kijken we het voor nu zo aan, op dit moment geen wensen of opmerkingen (ook vandaag met deze hitte golf blijft het ca. 20,5 graad in beide ruimtes. Alleen positieve reacties (het wordt aangenaam ervaren en in het theater door de akoestiek als je daar binnen stapt, dat wordt opgemerkt en blijkbaar als heel prettig ervaren). Ook is het hele huis stralingsarm maar dat is meer bijvangst door de keuze/ manier van isoleren (ook de binnenmuren en het glas als buitenmuren/ HR++ glas + breekfolie voor de veiligheid).

De verbouwing (zie de foto's van de begin situatie), de totale installatie/ installaties (constructief, afwerking, elektra, sanitair, ventilatie, HT etc.) maar dan ook alles echt alles in beide ruimtes, inclusief alle inrichtingen stoffering dus, voor naar mijn mening een habbekrats (onder de 6000euri). Wel met veel uurtjes klussen uiteraard en spulletjes bij elkaar sprokkelen, dat wel natuurlijk.

Afgelopen jaar waren de ruimtes al regelmatig in gebruik en zijn we uitgekomen op 1525m3, dat valt niet tegen in een pandje van ca. begin 1900 en 500m2, toch?. 

Geen installatie porn helaas (vertekening foto, alles hangt recht):