Ook op laag volume, done: de foyer en het (film-)theater is af!

Started by Mc T, October 7, 2018, 18:59:52

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Mc T

Bij mijn zoektocht naar de mogelijkheden voor een projectiescherm dit mooie forum tegen gekomen en mij vanmorgen aangemeld.

Mij zelf kennende was het verstandiger om voor ons thuisbioscoopje niet de route te bewandelen van mooi, mooier,  mooist. Daar ik weet dat dit voor mij zou uitmonden in een oneindige zoektocht en dito investeringen.

We wonen in een rijtjeshuis en filmpje kijken doen we in de woonkamer. Behalve de speakers in het zicht met de kabels door de vloer heen weggewerkt en een witte muur hebben we verder geen speciale aanpassingen gedaan. Het begin van een film avondje begint bij ons op de avond bij beginnende schemer.
     
Het moest een  geluidsinstallatie worden met de zweem van een filmmix studio/ vintage apparatuur daar dan sound 'nou eenmaal is zoals die is' en daar dan in berust. Home studio speakers reageren goed op kleine EQ correcties en dat maakte het tweaken op onze woonkamer/ persoonlijke voorkeur eenvoudig. Daarbij bleek de JBL cinema sound system manual een nuttig naslagwerkje.

Ons vertrekpunt  is misschien wat bijzonder:  het creëren van een bioscoop-beleving bij minimaal benodigd volume. Dat is fijn voor de buren uiteraard, maar is ontstaan vanuit de irritatie-factor/ gehoorschade risico door oorverdovende volumes in veel bioscopen en bij concerten. Waar we dus met oordoppen in van de voorstelling  'genieten'...

We hebben een PCtje gekocht die wat meer toegespitst is op gaming en hifi.

Speakers:
Front: 3x Tannoy Reveal Center   
Rear:  2xTannoy Reveal
Sub:   1x Tannoy S-Sub, 15" Een actieve 5.1 sub met  5 extra versterkertjes aan boord.

De sub uitgang van de pc is gesplitst met een XLR y-kabel, één gaat naar de S-sub en de andere gaat via de preamp, versterker naar een set bass-shakers gemonteerd in onze 3-zitbank (uiteraard is ook hierbij de speakerkabel onder de vloer naar de bank toe gewerkt).

Bass-shakers: 2x Aura AST-1FA
Versterker:  InterM REF-2075

Om het ingangsvolume op te krikken en voor de benodigde EQ  (van bass-shakers naar sublaag-shakers) staat er een microfoon preamp voor de versterker :
Preamp:  Behringer  Ultragain-Pro MiC2200 (2x parametrische EQ)

Projector:  Optoma GT1080e

Toekomst:
In ons nieuwe huis (ca. half maart) hebben we ruimte om er meer een echte privé bioscoop van te maken. Met de wens om de speakers achter het projectie scherm te plaatsen. Dat is ook nodig omdat de sub die we in opslag hebben de beeld hoogte anders wat zal beperken.

Uitbreiding op bovenstaand systeem:
Side: 4x Tannoy Reveal
Versterker: InterM REF-2075

Sub: JBL 4642A, 2x18"
Versterker:  een Crown K2 of Crown MA2400


Hebben jullie vragen of opmerkingen naar aanleiding van mijn verhaal, dan lees ik dat graag van jullie!

Ralf67

Ja, mooie set om mee te beginnen.

Maar waar blijven de foto's ?

mr.crash

Welkom op het FORUM.
En ja graag foto`s

Grt Han
...Naam luisterruimte / HT..
.........TAKE FIVE...............

Mc T

..dank je voor het welkom. De setup hebben we al jaren en is een blijvertje. En heeft relatief een krats gekost daar Reveals nou eenmaal in gebruikte staat absoluut lowbudget zijn. Dus al jaren plezier en een money saver (we hebben nog genoeg andere hobby's ;-)

Als nieuwe projector technologie betaalbaar is geworden en weer een serieuze upgrade kopen we steeds weer een vervangend toestel. Daar hebben we wel een aantal types van 'versleten'. De PC staat in het bureau waarbij de kabels onder de vloer naar de S-sub zijn gewerkt (een bundel midprice XLR microfoonkabels waar ik mini-jacks aan gesoldeerd heb).

De salontafel draaien we een kwartslag/ de projector op de punt en de drankjes op de twee benen van de 'y'-vorm. Op de vloer staan kleine stipjes als reminder voor de juiste positie om te dienen als projectortafel. De HDMI-kabel trekken we onder de sub vandaan. Stekker van de beamer in het stopcontact en spelen maar! Mits de zon onder is uiteraard...

Als remote gebruiken we een Logitech diNovo mini, ook alweer wat jaren oud maar goed is goed, ook een blijvertje. Akoestisch en met de witte muren is het natuurlijk verre van ideaal maar we moeten er ook nog kunnen wonen en genieten, een prima compromis.

     

morca

Welkom op het forum
Mooie set en hoe kom je op de keuze van die dikke sub .

Je huis is mooi en netjes. Het is wel een akoestische nachtmerrie al die harde vlakken...

Mc T

De S-sub 5.1 is de studio variant van de Tannoy Saturn 15" sub. Met dit verschil dat er de 5 extra versterkers inzitten voor het aandrijven van de overige 5 speakers. De sound en rendement van de enkel woofer 2-weg speaker en de center uitvoering was te verschillend naar mijn mening. Maar kwam later bij een producer nog twee centers tegen die hij gebruikte als stereo set. En nu heb ik twee enkel woofer exemplaren over die ik dan in de toekomst mooi als side speakers te gebruiken. Het is dus (home-)studio spul, meer info (google tannoy reveal voor het pdfje):



Of doel je op de JBL 4642A sub, die kwam ik tegen en kon ik niet laten staan (al dacht mijn rug daar anders over ;-)

Mc T

#6
...het huis is verkocht en we zijn deze maand verhuisd. Ietsepietsie meer ruimte dan voorheen, van 68m2 rijtjes huis naar 390m2 vrijstaand :-) En dus ruimte voor een HT! Maar dat wordt een mega slow-build. Vandaar in dit stadium nog geen foto's. Afmetingen van de beoogde ruimte heb ik nu kunnen opmeten: 7,2x5,6x2,5m.

Maar kon het niet laten even een setje speakers aan te sluiten, twee Tannoy Reveal's center op stands en het JBL 4642a subwoofertje. Als versterking geen hi-fi maar een PA-rackje. Met een DBX Driverack crossover, een Ram DQL 2.0 op de Tannoy's en een Ram DQL 4.0 (4 ohm bridged) om de JBL mee wakker te schudden. Het Crossover ingesteld op 50Hz, gain op het gehoor en verder alles recht laten staan. En heel voorzichtig aan met de volumes, behalve het subje zijn de versterker vermogens wellicht ook een beetje overkill...

De JBL had wat maanden in de opslag gestaan en wie weet hoe lang bij de vorige eigenaar. De woofers en de randen als nieuw maar leken wat stram geworden. Een verdachte resonantie uit één van de woofers bleek gelukkig niet een aanlopende spreekspoel maar het speakerrooster waarvan de rubberen montage rand van was doorgesleten. Zonder is toch veel mooier ;-)

Na een uurtje voorzichtig laten spelen al een verschil van dag en nacht. De ruimte is nu nog 25m lang. Ik had niet verwacht dat het zo 'recht' zou blijven klinken op verschillende afstanden over die lengte. Van de laagste tot de hoogste noot, plezierig, geen éénnoot- of hoofdpijnsub lijkt. In de ruimte is niets geoptimaliseerd, nog 'drama' dus dat zegt nog niets (daar valt weinig aan te meten ;-)

Voor de HT gaat weer hetzelfde motto gelden als in ons vorige huis: 'Ook op laag volume' . Maar wel belangrijk, het geluid blijft tot op oncomfortabel hard volume binnenshuis (dat hebben gecheckt bij verschillende buren in huis ;-) Gelukkig maar, overlast veroorzaken is het laatste dat we zouden willen uiteraard.   

Tot later!       

Xander32

Gefeli met het nieuwe huis, veel woonplezier gewenst 👍🏻.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Richi

Lekker bezig. Leuk om te lezen. Veel plezier in het nieuwe huis toegewenst.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus XLR / William Tell ZERO • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

IndianaJ

Leuk om te lezen en ben reuze benieuwd als de verbouwing gaat beginnen.
Neem er rustig de tijd voor zou ik zeggen.

En alsnog gefeliciteerd.
Je hebt een prachtige stek gescoord.
We zien je verhalen (en zeker ook de foto's graag tegemoet)
My topic: https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=167501.0

Onkyo TX-NR807 | Onkyo TX-RZ900 | Optoma UHD35 | Main Quadral Platinum M40 | Centre Quadral Platinum M10 | Back Quadral Quintas 500F | Sub SVS PB12 Plus |

minplus

Quote from: Mc T on March 11, 2019, 23:09:01
...het huis is verkocht en we zijn deze maand verhuisd. Ietsepietsie meer ruimte dan voorheen, van 68m2 rijtjes huis naar 390m2 vrijstaand :-) En dus ruimte voor een HT! Maar dat wordt een mega slow-build. Vandaar in dit stadium nog geen foto's. Afmetingen van de beoogde ruimte heb ik nu kunnen opmeten: 7,2x5,6x2,5m.

Maar kon het niet laten even een setje speakers aan te sluiten, twee Tannoy Reveal's center op stands en het JBL 4642a subwoofertje. Als versterking geen hi-fi maar een PA-rackje. Met een DBX Driverack crossover, een Ram DQL 2.0 op de Tannoy's en een Ram DQL 4.0 (4 ohm bridged) om de JBL mee wakker te schudden. Het Crossover ingesteld op 50Hz, gain op het gehoor en verder alles recht laten staan. En heel voorzichtig aan met de volumes, behalve het subje zijn de versterker vermogens wellicht ook een beetje overkill...

De JBL had wat maanden in de opslag gestaan en wie weet hoe lang bij de vorige eigenaar. De woofers en de randen als nieuw maar leken wat stram geworden. Een verdachte resonantie uit één van de woofers bleek gelukkig niet een aanlopende spreekspoel maar het speakerrooster waarvan de rubberen montage rand van was doorgesleten. Zonder is toch veel mooier ;-)

Na een uurtje voorzichtig laten spelen al een verschil van dag en nacht. De ruimte is nu nog 25m lang. Ik had niet verwacht dat het zo 'recht' zou blijven klinken op verschillende afstanden over die lengte. Van de laagste tot de hoogste noot, plezierig, geen éénnoot- of hoofdpijnsub lijkt. In de ruimte is niets geoptimaliseerd, nog 'drama' dus dat zegt nog niets (daar valt weinig aan te meten ;-)

Voor de HT gaat weer hetzelfde motto gelden als in ons vorige huis: 'Ook op laag volume' . Maar wel belangrijk, het geluid blijft tot op oncomfortabel hard volume binnenshuis (dat hebben gecheckt bij verschillende buren in huis ;-) Gelukkig maar, overlast veroorzaken is het laatste dat we zouden willen uiteraard.   

Tot later!     

Gefeliciteerd! Richting platteland gegaan? :alien:

Ik heb wat moeite met de combinatie van de 2 dik gedrukte regels. Of eigenlijk vnl. met de 2e... :confused:

If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

Mc T

...een HT van 25 meter lang voor twee, da's dan meer een dorpsbioscoop, toch? ;-) Vandaar het plan om een tussenwandje te plaatsen op 7,2 meter (ook voordeliger als het gaat om de stookkosten...). 

blue-eyes

Wel benieuwd naar het huis als dit 390m2 is :)


Klinkt als gaaf, dedicated ruimte optie!
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Mc T

...dank jullie voor de reacties aan ons, with room for three pony's, haha. 

Het is wellicht een groot ding maar het huis-gedeelte is niet direct heel groot. Die 68m2 van ons vorige huis, afgezien van het ontbreken aan hobbyruimte en tuinruimte, was groot genoeg voor ons als zijnde twee keer formaat kabouter. En met de huidige energie-transitie moet je toch een beetje oppassen dat je het later ook nog betaalbaar comfortabel warm kan krijgen.  Maar mijn partner had mij de belofte gedaan van ooit een sleutelschuur. En voor haar zelf een lapje grond om te moestuinen en eigen vanallesennogwat-kamertje. De wat wij nu noemen multifunctionele ruimte is daarop en bonus (met 'startrek'-deur/ e-schuifdeur, da's toch een mancave's musthave?! ;-)

Maar het komt niet zomaar, dito megaklus om het verder pas te maken op onze wensen: achterstallig onderhoud, hier en daar wanden (ver-)zetten, 9 extra deuren plaatsen, ca. 30 dubbelglasruiten, 2e badkamer en 2 wc's een make-over + 4 wc's toevoegen... Je moet er maar zin in hebben, schouders er onder! Vandaar een mega slow-build, ook aangaande de HT. Maar het is natuurlijk wel heel leuk om nu al een muziekje op de to-be installatie te kunnen spelen tijdens het klussen, happy! 
   

Mc T

...het eerste plukkie aan bouwspul is afgeleverd, 112 gipsplaten, een 1/4 container aan isolatie, grote bundels houten balken en latten. 4 loeizware deuren uit een voormalig gemeentehuis en 7000 schroeven. En afgelopen twee dagen noeste arbeid geleverd om de tuin te verlossen van achterstallig onderhoud. Tussendoor wat gemijmerd over de to-be HT terwijl ik wat trailers af speelde op de opgestelde speakertjes (o.a. A star is born :-)

En komende week verwacht ik een flink aantal samples aan verschillende stoffen binnen te krijgen. Dan maar 's wat proefopstellingen maken en uitproberen om akoestisch transparant te kunnen projecteren op een beperkt budget. Er is daarover heel wat bekend en uitgeprobeerd op dit forum en andere fora's.  Maar voor mij als tijdverdrijf/ ontspanning/ eens zelf ervaren naast de noeste klusarbeid. 
   

blue-eyes

Af en toe een foto? :)

Succes!
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Mc T

..er is nog niet veel te zien, het plannetje en eerste foto's. De tussenwand van de thuisbios komt voor de eerste paal op de foto, de tweede achteraan moet weg. Maar ik heb nog zo veel meer op te ridderen, vandaar: slowwww-build...

Xander32

Een flink project, maar je hebt het zelf goed door; slow build.
Veel bouwplezier dan maar 👍🏻
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

blue-eyes

Wat was de oude functie van het gebouw?
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Mc T

...de winkel van sinkel in het oosten zeg maar. Slow-build maar ben wel een gelukkige die er nog een jaartje sabattical er aan mag plakken (lees: ontslag genomen...). Mijn vriendin is nu aan haar tweede week bij haar nieuwe werkgever begonnen, de carriere tijger ;-) / full-time. Dus in vergelijking met de hardewerkers die dat bouwen na werktijd moeten doen een ongekende luxe, dat beseffen we/ik maar al te goed. En het is zo makkelijk om meters te maken, al hoewel, flink wat meters te gaan haha

Qua botten/ structureel geen tegenvallers tot nu toe, eerder meevallers. Label F bleek label C (!?), 6cm geïsoleerde spouwen, schuimpie onder het betonvloer en alle systemen doen het. Er zou geen verwarming zijn in de winkel (wel ventilatie/ afgekoppelde airco en warmte zou toen komen van de toenmalige koelvitrines (?)). Dat bleek geen airco te zijn maar een werkende CV-verwarming op knappe modulerende ketels en geïsoleerde toevoerleidingen. De startrek deur die het niet meer zou doen maar zoeft als nieuw etc.

Vandaar, we zijn happy!!   

Mc T

#20
Een kleine update. Een ingenieursbureau is nu voor ons aan de slag om de dwarsbalk die taak van de ´laatste sta in de weg´ moet vervangen te berekenen. Dan kan daarmee de balk geproduceerd worden.Met dan uiteraard de klus van het plaatsen (er moet ook dan nog flink wat elektra omgelegd worden). Dan zijn we zomaar weer een flink aantal weken verder vermoed ik.

En tussentijds met wat lenen hier en daar een aantal versterkers uit kunnen proberen. Een aantal nieuwe modellen, wat oudere modellen. Wel allemaal uit de PA-hoek. Om 's te kijken wat een goede match geeft op ons JBL 4642A-subje. Iemand opperde om ook de Stage Accompany ES10 er aan te hangen. 'Die krijgt het niet warm van 4 ohm bridged, speelt zuiver, laag en hard. Klinkt gewoon lekker en kost ook nog eens een krats'.

En daar sluit ik mij nu bij aan!

Daarop op zoek gegaan naar een nette nicotine vrije ES10. Een fraaie ES10 heb ik gevonden bij een SA dealer. Hij is geserviced/ wat onderdelen zijn vervangen en daarmee weer op fabrieksspecs. Het uiterlijk, van binnen en van buiten als nieuw. En ook nog 's tegen een hele beperkte investering, da's mooi meegenomen. Qua vermogen meer dan genoeg. Staat het volume op standje keihard, dan blijven de clipleds nog steeds uit bij de hardste passages die daarop volgen (soundtrack The dark night rises, adembenemend....). Stond met mijn vingers in mijn oren want dat gaan we echt niet doen, motto 'ook op laag volume' blijft. Nice to now dat het kan ;-)
       



Het speakerset wordt steeds completer, weer een setje rode Reveals kunnen ophalen om straks een 9.1 opstelling te kunnen maken. In het dak ook nog eens 4 reveal's? Ik vind ze wat groot maar vooral wat zwaar om boven mijn hoofd te laten bungelen. Misschien 's een setje Tannoy's met 5" of 6" ICT  (een speaker met een door inductie aangedreven tweeter systeem(?)) aanhoren/ beoordelen voor dit doel. Die zijn minder zwaar, specs liggen in de buurt van de Reveals, zijn standaard voorzien van een muurbeugel en is ook als systeemplafondspeaker gemaakt (en worden wederom voor een krats aangeboden).   

Tot zover...     

Mc T

#21
Op zoek gegaan naar speakers met de Tannoy ICT unit er in. En bijvoorkeur de ICT unit in een plafondspeaker uitvoering. Het zijn de Tannoy CMS50ICT geworden. Nog een paar dagen en dan zouden er 6 exemplaren van thuis bezorgd moeten worden. Eens kijken of die dingen een beetje klinken en bruikbaar zijn als plafond speakers in onze to-be thuisbios (en of dat samen wil met de Reveal's).

4 in het plafond van de bios. Dan heb ik er nog twee over voor de achterliggende multifunctionele ruimte om een achtergrond muziekje over af te spelen.


Mc T

De zes units binnen gekregen. Ze zien er netjes uit, onder de roosters, de units zelf zijn als nieuw. Prachtig zwart en geen enkel stofje. Het waren helaas wel de 100v exemplaren. Het 100v spul lag er snel uit, ombouw naar 'gewone' speaker 2 minuten werk elk.

Het geluid is zoals gehoopt, niet de v&d sound, haha

De ICT tweeter, zou het echt werken als een tweeter? Maar dat doen ze. Het totale kastje, zonder EQ volwaardig, klinken groter dan dat je van zo'n speakertje zou verwachten. En spelen ook veel harder dan verwacht. Afgekapt en met de sub er onder, maal 2, zonder op te breken. Een paar stukjes antideunplaat fixte het metalen koffiebus-achtige door de metalen behuizing.

Volgens mij wel bruikbaar voor onze thuisbios. We zijn er voorlopig nog niet aan toe maar 4 gaten in het plafond zagen voor tzt eerste test durf ik wel aan, leuk.

Mc T

Het rekenen aan de balk is gedaan, het moet een HEA-300(!). Da's een flink grotere/ zwaardere balk dan waar ik had verwacht waar ze op uit zouden komen. Met nog een extra 80x80 koker als staander.

Het systeemplafond is er nu deels uit. Qua akoestiek is het verschil enorm, dat had ik niet verwacht. Dat zo'n plafond alleen al het verschil maakt tussen bruikbaar en onbruikbaar. Voor het spelen van een muziekje maar ook mbt gekletter gereedschap en praten.

Verlichting omhoog gehangen en elektra omgeleid om de balk kwijt te kunnen. Gelijk maar de complete elektrainstallatie gekuist. Over de jaren is er steeds meer bij geprikt en geharkt. 

Nu staat het hele pandje qua belasting mooi verdeeld over drie fases. Met in de voorheen winkel een net aan stopkontakten aan het dak; geschakeld en continu voeding. En vanuit de meterkast nu rechtstreeks krachtstroom. Voor de werkplaats en/of om op het buitenterrein bij de achterdeur krachtstroom in te kunnen prikken. En voor de HT ook twee aparte krachtstroom leidingen (de kabels lagen er toch al). Maak ik als de draagbalk straks op zijn plek zit achter het projectie doek voor op elke fase een apart stopcontact/ 220v. Heb ik in de HT een brommetje of last van schakelende apparaten dan kan ik dat wellicht oplossen door één van de andere twee stopkontakten te pakken. En de tweede kracht stroomleiding, wellicht voor grote verbruikers als tzt elektrisch bij verwarmen.


Verder blijft het een slow-build. Voor nu is prio om ervoor te zorgen dat we eind augustus er ook warmpjes bijzitten (tussendeuren + dubbelglas, aanpassingen aan de  CV, dat soort klusjes). En daarna weer verder met de leuken dingen als de to-be HT! 

 

Mc T

Om toch al een beetje aan te proeven een weekendje spelen met de reeds verzamelde spulletjes met wat geleende spullen. Genoten!

Gewapend met : rolmaat, een AVR-x4400h, CD met testgeluiden, yamaha o1v96 mengtafel/ 12 auxen + stapeltje versterkers en een phoniq PAA3 Db-meter/ analyzer. En met een hele partij houten balken, plankjes en spijkers, plantenstandaards, steenwol, dekens, ijzerdraad en gipsplaat aan het hobbyen geslagen. Met als doel, behalve een leuk weekend HT'en een beginnetje te maken waar alles een plekje moet gaan krijgen.

De sub halverwege langs de wand geeft een mooiere curve maar op de een of andere manier laat de 4642a heel goed weten waar die staat (los van gekozen crossover frequentie). Kom ik ooit een tweede 4642a dan 's proberen ergens links of rechts achter in de hoek tegen pieken en dalen. De Tannoy sub-15 ook even geprobeerd ipv de JBL, zet die maar naast de bank (maakt niet uit met dat typische subwoofer gedonder 'gedonder' ;-). Plaatsing van de JBL ook door het dynamische/ voelen in combinatie met horen. (laag, lager, infra, blijft heel clean/ muzikaal als het ook zo op opgenomen is. De Tannoy maakt overal subwoofer-geluid van ;-). De JBL klinkt/ werkt gewoon beter als hij gewoon midden voor staat. Links of rechts in de hoek maakt gek genoeg toch niet veel uit qua pieken en dalen (wat ik wel verwachte ivm hoeklading, op de zijkant zetten deed ook weinig).     



De zijkant surrounds zijn er inderdaad twee (o jee...) en stonden parallel op een aparte versterker ivm. 3 ohm. da's wellicht geen goed idee op de 4400h/ tzt 4500h?). De voorspeakers en de center met de tweeter op 1 meter hoog. De surroundspeaker 25cm onder het plafond en alleen wat gekanteld/ niet gericht op luister positie. En de 'Atmos' speakertjes aan lasdraadjes! ;-)

Heerlijk geamuseerd, met het gepruts/ houtje-touwtje en blij verast over de totaal sound in dit nog uiterst summiere stadium. Uiteraard worden snel ongezonde volumes gehaald al op het standje laag. Op gewoon volume is het gek genoeg/ tikkeltje bizar wellicht...

Lucht/ ruimte, headroom en dynamiek te over. De tekening zal wat fronzen teweeg brengen. Een en ander omdat ik aan heel wat regels niet gehouden heb gehouden. Zo wil ik de speakers niet in de weg hebben staan en graag zie zoals in een 'echte' bioscoop. Daarnaast op de locaties uitgekomen aan de hand van meten en luisteren. Wat geeft de beste 'plaatsing' in de film zonder dat je de 'speakers hoort' spelen op hun plekjes.

Dus met wat gemeet en geschuif uitgekomen op de posities op de tekening (kan ik het later aan de hand van de tekening ook weer terug op zijn plaats hangen voor een vervolg, wel zo handig!).

Maar het blijft een slow-build. Maandag a.s. gaat de HEA 30 steunbalk op zijn plek!