advies qua subwooferbouwen

Started by riederalp, May 5, 2004, 08:24:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Edo

Even snel een berekening laten maken door m'n computer:

De Infinity zou volgens de simulatie op 17.51 liter en 36.67 liter komen. (gesloten/basreflex)
De JBL zou volgens de simulatie op 85.34 liter en 179.79 liter komen. (gesloten/basreflex)

Kleine kanttekening is dat de JBL rond de 90 dB uitkomt in de simulatie en de Infinity op 84 dB zit. Scheelt wel wat.
Kijk ook eens op het Zelfbouwaudio forum:
http://www.zelfbouwaudio.nl

riederalp

waar haal jij die gegevens vandaan van de infinity
want JBL heeft meer gegevens dus zo kon ik niks in voeren want ik heb het programma win isd

Edo

#27
Die gegevens staan gewoon op internet op www.infinitysystems.com
Het was even zoeken weet ik nog, maar ik heb ze daar gevonden.
Hier de data die ik heb:

Re=4.1 ohm
Sd=346 cm2
BL=13.01 Tm
Vas=32.1 liter
Mms=166.8 gram
Fs=28.35 Hz
Qms=8.83
Qes=0.42
Qts=0.38
Xmax=14.15

Met die gegevens nog even in WinISD een plaatje gemaakt:



Edo
Kijk ook eens op het Zelfbouwaudio forum:
http://www.zelfbouwaudio.nl

riederalp

Moeders vindt het prima dat er een sub komt maar zo'n grote voor die jbl nee
liever niet zij ze
dus als jij die pdf hebt graag

kan je me ook adviseren voor een versterker

michiel

Quote from: riederalp on May  9, 2004, 20:58:12
Moeders vindt het prima dat er een sub komt maar zo'n grote voor die jbl nee
liever niet zij ze
dus als jij die pdf hebt graag

kan je me ook adviseren voor een versterker

Ik zou opzoek gaan naar een DT 300. IS dat te duur, dan zou een DT 150 ook prima volstaan! DEze modules zijn niet de duurste, en doen het goed. Ik heb zojuist een subje gemaakt met de dt 150, en ik ben er erg tevreden over. 

Walter.PPK

#30
Lees ik nou 124 dB  bij 30hz? De gevoeligheid van die kappa perfect is vrij laag iets van 85,6dB/1w/1m. Het maximum zal ergens rond de 117 dB liggen vrees ik. Maar dan moet je wel eerst 700 watt toevoegen! Ik die woofer al wat vaker gehoord in een gesloten behuizing in een auto. Geweldige driver. Mooi diep geluid. Gaat alleen niet echt super hard.

GreenGras

Walter: Gelukkig is het ook een SQ driver en geen SPL sub. Mijn gegevens komen uit WinISD beta 0.44 en geven de volgende graph qua SPL bij 2 kappa perfect 12 inch drivers in een gepoorte 232 liter kist met 340w aan versterking:



Lees ik de grafiek verkeerd of klopt er iets niet in de gegevens binnen Winisd?
B&W Nautilus 802 | B&W Matrix 803 | B&W Matrix I | B&W CC6 | B&W DS6 | 2x Bryston 7B SST | Accuphase DP-65 | Denon AVR-4520 | PT-AE4000 | Siltech cables | HTPC | PS3 | B&W ASW608 sub | DIY sub |
My DVD collection[/url

Edo

Ik denk dat er ergens wat fout zit in je data GreenGras.
Als ik de gegevens invoer in winISD (0.50a6), twee woofers neem en 340 watt invul, kom ik maar op 114 dB. En als je kijkt naar de grafieken van Infinitie zelf denk ik dat deze waarde beter overeenkomen met de werkelijkheid.

m.v.g.
Edo
Kijk ook eens op het Zelfbouwaudio forum:
http://www.zelfbouwaudio.nl

Walter_PPK

Hmmm daar klopt niet veel van greengrass. Het is toch de kappa perfect 12.1?

met 340 watt kom je aan 114 dB met 700 watt kom je aan 117 dB. Maar goed het zijn maar richtcijfers. Maar wat een diepgang. -3dB op 19hz.  Zo bouw je een goeie subwoofer. Ik zou er wat meer vermogen op zetten mar die bsb zal opzich z'n werk net verkeerd doen.
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

Jean Pierre

FF een vraagje als tussendoortje  8). Als je zelf een sub gaat maken, moet je dan veel rekenwerk enz doen ? En waarom vind je zo weinig diy cilinder woofers in een buis dus ?

mvg yash

Edo

Rekenwerk valt op zich wel mee, tegenwoordig goede (goedkope/freeware) software voor.
En rond, tsja, rechthoekig is makkelijk te maken van hout, makkelijk te bewerken, minder rekenwerk en je zet het makkelijk "weg". Rond is wat meer rekenwerk, moeilijker te maken voor de meeste en je zet hem niet zo makkelijk in de hoek. Denk dat dat de belangrijkste redene zijn voor mensen om lekker rechthoekig te bouwen.

M.v.g
Edo
Kijk ook eens op het Zelfbouwaudio forum:
http://www.zelfbouwaudio.nl

Bart_M

Ik weet niet of het veel moeilijker is.
Je hoeft geen bracing te gebruiken, die ronde buizen zijn gewoon grote rioolbuizen oid.
2 ronde schijven erop en klaar. :)

Niet actief

Quote from: KrunK on May 12, 2004, 20:20:37
Ik weet niet of het veel moeilijker is.
Je hoeft geen bracing te gebruiken, die ronde buizen zijn gewoon grote rioolbuizen oid.
2 ronde schijven erop en klaar. :)

:D Die heb ik dus ooit eens gebouwd......
Een soort tube trap op een karretje (hij lag).
Weinig last van resonanties en ook de geluidsdoorlaatbaarheid bleek te verwaarlozen.
ThingMan.

GreenGras

Hmmm ik heb de WinISD 0.50a6 eens naast de WinISD 0.44 open gezet en in beide de infinity kappa Perfect 12 woofer geselecteerd. Ik begrijp nu inderdaad waarom er verschillen zijn:

In 0.44 staat bij SPL 96dB, in 0.50a6 staat bij SPL 85,64dB en da's inderdaad nogal een verschil... Dit verklaart een hoop!  ;D
Verder klopt de diameter ook niet, bij de ene staat er 30,5cm en bij de ander 26cm...... Nie echt handig dus!

Ik ga in het vervolg in ieder geval de nieuwere versie gebruiken, komt toch een stuk geloofwaardiger over  ;) Gelukkig komen de parameters voor de kasten en vents wel overeen dus niet al het bouwwerk is voor niets geweest (alhoewel ik al weer nieuwe plannen heb...). >:D

Tnx voor de info guys!
B&W Nautilus 802 | B&W Matrix 803 | B&W Matrix I | B&W CC6 | B&W DS6 | 2x Bryston 7B SST | Accuphase DP-65 | Denon AVR-4520 | PT-AE4000 | Siltech cables | HTPC | PS3 | B&W ASW608 sub | DIY sub |
My DVD collection[/url