advies qua subwooferbouwen

Started by riederalp, May 5, 2004, 08:24:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

riederalp

Hallo
ik wil graag weten of ik met deze onderstaande speakers een subwoofer kan bouwen wat ik hoor van de ene dat het niet kan en van de wel want het gaat om autospeakers

en ook kan ik het beste met een basreflex werken of moet ik 2 speakers gebruiken en dan 1 maar aan sluiten wat dat ik bij een toppic gelezen over een speaker zonder magneet.

Infinity REFERENCE 1030W
productomschrijving:

Deze subwoofers voldoen volledig aan de traditie en filosofie van Infinity. Zij maken een grote membraanuitslag mogelijk door de "Long Xmax"-techniek, bieden een grote belastbaarheid tot max. 1200 watt en passen ook optimaal in een kleine behuizing.
En het beste: voor deze toppers hoeft u zelfs niet eens diep in uw beurs te tasten!
€ 119,-

of de :
RAVELAND AXX 1515 5
productomschrijving:

De grootste in bas en design. Erg stabiel aluminium spuitgietwerk, superbrede ophanging, grote uitsparing (lineaire X-max van 18 mm) zorgen voor basgolven, zelfs in de kleinste basreflexbehuizing (10" 15 liter, 12" 30 liter, 15" 50 liter).
Uitvoering: Alle membranen met aluminium coating, kapton spoeldragers, hoogwaardige schroefaansluitterminals, impedantie 4 W
€ 104,-


de bron van het boven staande kom weg bij: www.conrad.nl

het kan ook met lichter speakers
de kast wil ik maken van 18mm mdf
alles wat ik tot nu toe gehoort heb valt me tegen kwa geluid ik weet niet ik met dit wel kan maar max wil ik uit geven € 250.-

want verschillende die ik heb gehoort vondt ik te licht klinken en er zaten veel bij geluiden

die bij geluiden bij kennissen heb ik tijdens een film kijken op gelost met het stapelen van stenen want die subwoofer baken wandelen

dus wil ik kwa gewicht richting de 30kilo bij die raveland zit ik al aardig in de richting van 11 kilo

want ik heb gelezen met een Basreflex de kast een stuk groter wordt om die buis te kunnen weg werken want ik kan ook geen te kleine gebruiken
anders krijg je een stofzuiger effect

nu vraag ik echt hulp kwa beslissing en hoe ik het beste kan aan pakken


al vast bedankt paul

R

#1
Paul, ik zou je topic even openen of verplaatsen in of naar het DIY-DHZ gedeelte van het forum.

patrick_vdb

Quote from: Ruben on May  5, 2004, 10:17:21
Paul, ik zou je topic even openen of verplaatsen in of naar het DIY-DHZ gedeelte van het forum.

Bij deze al gebeurt ;)

Mvrg

Patrick

michiel

Car woofers zijn uitstekend geschikt om in een HT sub te steken. Dus wat houdt je tegen?! ???

Bart_M


Edo

Wat KrunK al schrijft: "diepgang" missen ze vaak.
Een carwoofer gaat in het algemeen niet zo laag als de "huiskamer" versie.
Kijk bijvoorbeeld naar de car en huis versie van de Peerless XLS subs.
De "car"versie zit met z'n Fr op 39 Hz, de "home" versie van de XLS10 zit op 18 Hz.

Kijk ook eens op het Zelfbouwaudio forum:
http://www.zelfbouwaudio.nl

riederalp

dat is niet helemaal waar de :
RAVELAND AXX 1515 5 gaat van 20 tot 1000Hz

SARK

#7
Ik dacht dat onze Duitse buren van Klang & Ton (of Hobby HiFi, ik begin nu sterk te twijfelen :-\) een zeer spannend ontwerp hebben gepubliceerd met de Raveland.
Ik ben alleen net verhuisd en zie voorlopig geen kans om de jaargangen door te worstelen  ;) ... sorry.
Misschien even googelen.
You're getting brutal, Sark. Brutal and needlessly sadistic.
----------------------------END OF LINE-----------------------------

Thank you, Master Control.

SARK

Eeeehhhhmmmm  ;D het spannende ontwerp was met een Ravemaster, maar ik geloof vast dat ze ook iets hebben gedaan met de Raveland.
You're getting brutal, Sark. Brutal and needlessly sadistic.
----------------------------END OF LINE-----------------------------

Thank you, Master Control.

Niet actief

Quote from: riederalp on May  5, 2004, 15:28:17
dat is niet helemaal waar de :
RAVELAND AXX 1515 5 gaat van 20 tot 1000Hz

Waarom moet een sub eigenlijk tot 1000Hz kunnen?
En, belangrijker, binnen welke grenzen is ie 20-1000Hz?

GreenGras

Een carsub is prima geschikt als subwoofer voor thuis. Let er alleen wel op dat je 2 kampen hebt binnen Car-hifi: SQ en SPL. SQ staat voor Sound Quality, SPL voor Sound Pressure Level.

Bij merken als Kicker, MTX, JBL, Raveland, Cerwin Vega en DLS bijvoorbeeld merk je dat met name het SPL belangrijk is geweest bij het ontwerp van de speakers, ze kunnen dan ook een enorme geluidsdruk opbouwen (daarom vaak grote Xmax) en gigantische vermogens aan. Mocht je dus een sub willen bouwen welke alleen gaat functioneren als LFE (het *.1 kanaal in surround) weergever in bijvoorbeeld een behoorlijk grote ruimte, dan kun je zeker deze merken overwegen.

Anderzijds heb je de SQ merken. Ik denk hier persoonlijk dan meteen aan bijvoorbeeld Focal, MB Quart, Dynaudio, Adire en Infinity Kappa woofers. Deze woofers klinken over het algemeen wat gecontroleerder en minder agressief, ook vaak strakker en droger. Deze units zijn dan ook beter bruikbaar bij de bouw van een "muzikale" sub welke moet kunnen integreren met je front speakers bijvoorbeeld. Persoonlijk zou ik voor deze laatste woofers kiezen omdat ze mijn idee over "high end weergave" meer benaderen maar dat is echt smaak en- persoonsgebonden.

De Infinity Reference woofer welke je in je post noemt is geen hoogdravende SQ of SPL woofer. Een beetje een middenklasser dus. Echter, voor 129,- euro en dus maar een tientje meer koop je een Infinity Kappa 120.1 se exemplaar en die is echt stukken beter! Op de website van caradio kun je eens kijken bijvoorbeeld, daar bieden ze hem aan. Voor de Focals, Dynaudio's of MB Quart woofers ben je duurder uit, reken op het dubbele maar ja... kwaliteit heeft altijd zijn prijs. De Infinity Kappa is denk ik een van de beste woofers binnen jouw budget maar de uiteindelijke keuze ligt natuurlijk bij jezelf.

Verder heb je een stabiele versterker nodig welke een behoorlijk vermogen kan leveren, ook een flinke (ringkern) voeding is zeker gewenst. Veel mensen staren zich blind op de Hypex versterkers maar voor het geld dat deze kosten koop je een beter en krachtiger exemplaar elders. Surf eens naar de website van BKelectronics (www.bkelec.com) en check onderaan de hoofdpagina de DT300 en BSB300 subwoofer versterkers maar eens. Beide zijn 300w RMS aan 4 ohm alleen is de DT "digitaal" en de BSB volgens het standaard mosfet principe opgebouwd.  De DT300 kost zo'n 225,- euro en de BSB300 zo'n 270,- euro. De verzendkosten inclusief verzekering zijn 25,- euro.

En als laatste de kast. Jebent van plan om 18mm MDF te gaan gebruiken en dit is inderdaad de minimale dikte welke je aan kunt houden. Persoonlijk zou ik je wanden verdubbelen (36mm) om een extra stevige en dus minder resonerende kast te maken. Daarnaast kan ik je aanraden een aantal "schotten" in de kast te plaatsen zodat deze nog steviger wordt en daarmee dus ook minder invloed op je geluid heeft.

Als ik het goed bereken kom je exclusief verzendkosten op 354,- euro uit. Tel daar 25,- euro aan verzendkosten bij op en je hebt voor jouw budget een heel mooie sub, inclusief het plezier van zelfbouw en de voldoening die daarbij hoort. Vergelijk als je de kans krijgt je zelfbouw woofer tenslotte ook eens met merkwoofers in dezelfde prijsklasse en je zult je grijns een week lang niet van je gezicht krijgen  ;)

Veel succes en vooral: plezier toegewenst!


B&W Nautilus 802 | B&W Matrix 803 | B&W Matrix I | B&W CC6 | B&W DS6 | 2x Bryston 7B SST | Accuphase DP-65 | Denon AVR-4520 | PT-AE4000 | Siltech cables | HTPC | PS3 | B&W ASW608 sub | DIY sub |
My DVD collection[/url

michiel

Quote from: KrunK on May  5, 2004, 11:24:49
Diepgang...?

Beetje kort door de bocht krunk... Er zijn zat hifi "woofers" die ook een diepgang van een surfplank hebben (al heb ik zelf aan de 70 cm diepgang met m'n formula board ;D).


Bart_M

We hadden het hier niet over woofers, maar over subwoofers...

riederalp

ik heb mijn besluit genomen het wordt een Infinity KAPPA PERFECT10.1D

op de site staat een pdf bestand met curven en grafieken kwa inbouw
alleen snap ik er niks van wat nu de beste manier is wie kan me helpen daar mee
http://www.infinitysystems.com/caraudio/product.aspx?ProdId='KAPPA+PERFECT10.1D'&Ser=KPE&Cat=SUB

bedankt paul

Bart_M

Edo heeft er ooit een sub mee gemaakt. Ik zou eens contact opnemen met hem. ;)

GreenGras

Die kappa perfect is een wereld subwoofer, ik heb zelf een zelfbouw HTsub met 2 van die jongens erin (alleen dan de 12 inch versie) en dat klinkt fantastisch.

Bijkomend voordeel is, dat de perfect 10 maar heel weinig kastvolume nodig heeft om tot goede resultaten te komen. Als je een gesloten kast bouwt heb je slechts 17,5 liter aan kastvolume nodig. Bij een gepoorte kast 37 liter.

Succes met de bouw in ieder geval!
B&W Nautilus 802 | B&W Matrix 803 | B&W Matrix I | B&W CC6 | B&W DS6 | 2x Bryston 7B SST | Accuphase DP-65 | Denon AVR-4520 | PT-AE4000 | Siltech cables | HTPC | PS3 | B&W ASW608 sub | DIY sub |
My DVD collection[/url

Bart_M

Maar het rendement is wel aan de lage kant geloof ik he?
Ik meen ooit ergens iets gelezen te hebben van 84 dB. Op zich niet erg, als je er maar genoeg vermogen in kan doen.

GreenGras

Hoi Krunk!

Geen idee waar je dat vandaan hebt maar de woofer heeft een sensivity van 94dB en da's best aardig te noemen toch?

GG ;)
B&W Nautilus 802 | B&W Matrix 803 | B&W Matrix I | B&W CC6 | B&W DS6 | 2x Bryston 7B SST | Accuphase DP-65 | Denon AVR-4520 | PT-AE4000 | Siltech cables | HTPC | PS3 | B&W ASW608 sub | DIY sub |
My DVD collection[/url

GreenGras

Ik zal een fotootje posten met mijn (DIY) sub:



Kast is gepoort en heeft een inhoud van 232 liter, versterker is 500w aan 4ohm en werkt nu met 2 woofers op 340w aan 8ohm.

Verder presteert de sub, terwijl het een SQ sub is, een maximaal SPL (dus bij 340w) van 124dB op 30Hz en dit zakt af naar 121dB op 20Hz. Dat is dus nog heel behoorlijk en daarnaast ook goed strak ;)

Verder wordt de sub alleen gebruikt bij films als LFE kanaal.

Fijn weekend! (ook voor je buren ;) )
B&W Nautilus 802 | B&W Matrix 803 | B&W Matrix I | B&W CC6 | B&W DS6 | 2x Bryston 7B SST | Accuphase DP-65 | Denon AVR-4520 | PT-AE4000 | Siltech cables | HTPC | PS3 | B&W ASW608 sub | DIY sub |
My DVD collection[/url

Bart_M

#19
94 dB in car @ 40 Hz.
Dat is iets anders dan het gemiddelde in free air.

Nogmaals, dit wil niets zeggen over de kwaliteit.

Bart_M

Ziet er trouwens wel goed uit. Eventueel een gordijn ervoor voor de WAF en klaar. :)

Edo

#21
Ziet er goed uit Greengras.

Ik heb inderdaad een subje gemaakt met deze woofer. Laag, strak, kleine kast, snel alleen je moet er wel wat vermogen in pompen.

Dat getal van 94 dB in gemeten in de auto, ga je in een grote ruimte meten, dus je huiskamer, kom je op een 84 dB uit.
Ga je dat weer simuleren in div softwareprogramma's, blijkt dit ook nogeens te kloppen. Zie grafiek hieronder.
Maar al met al een zeeeer leuke woofer waar ik jaren plezier van heb gehad, zowel in de auto als thuis in de woonkamer.
Hij's trouwens net een tijdje geleden verkocht .... snel naar het volgende project.




Edo
Kijk ook eens op het Zelfbouwaudio forum:
http://www.zelfbouwaudio.nl

Erik van Voorst (in memoriam)

HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

riederalp

dus als ik nu de subwoofer neem 1 heb ik genoeg
wat voor versterker moet ik er op zetten voor een actieve sub te maken want ik heb bij speakerland gekeken
maar als die versterker(hs80) moet natuurlijk wel onder die 20hz komen ander heb je toch niks aan speakers die daar wel onder zitten

Specifications K PERFECT 10.1 Infinity
Power Handling, Peak: 1400W
Power Handling, RMS: 350W
Sensitivity: 94dB (In Car)
Frequency Response (± 1.5dB): 18Hz - 150 Hz
Frequency Response (±3dB): 18Hz - 150Hz
Impedance: 4 Ohms
Mounting Depth: 6"

of JBL GTO GT15
RMS Power Handling :  250W 
Peak Power :  1000W 
Frequency Response :  20Hz - 400Hz 
Sensitivity :  91dB 
Impedance :  4 Ohms 
Voice-Coil Diameter :  50mm 
Cut-Out Diameter :  362mm 
Mounting Depth :  172mm 
Overall Diameter :  385mm 
Vas :  133 liter 
Qts :  0.44 
Fs :  28.36Hz 
Qes :  0.47 
Qms :  7.35 
Sealed Enclosure (vol) :  43L 
Vented Enclosure (vol) :  113L 

Kijk ik heb de TLX 8 van JBL die gaan 40hz tot 25.000hz
dus zou die speaker van jbl beter passen dan de Infinity

kan iemand eens voor mij kijken wat voor kast er om heen moet want ik heb zo'n programma om het te berekenen maar daar snap ik niks
er kan zo veel ingevuld worden

bedankt alvast paul


Edo

Quote from: riederalp on May  9, 2004, 18:53:27
kan iemand eens voor mij kijken wat voor kast er om heen moet want ik heb zo'n programma om het te berekenen maar daar snap ik niks
er kan zo veel ingevuld worden

bedankt alvast paul



He Paul,

De antwoorden staan hier al geschreven. De infiniy past in een basreflexkast van ongeveer 37 liter, de JBL gaat in een 113 liter kast.
Ga je een gesloten kast maken kan de Infinity in 17 liter en de JBL in 43 liter.
De Infinity kan dus in een veel kleinere kast.

Ik zou zelf voor de Infinity gaan als ik jou was.Mooi strak laag. Klinkt vele malen muzikaler dan de JBL.

Hou je van lekkere kickbass is de JBL een betere keuze.

Edo
Kijk ook eens op het Zelfbouwaudio forum:
http://www.zelfbouwaudio.nl