Niewe HT-subwoofer

Started by Edo, April 20, 2004, 18:22:08

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Edo

Hallo allemaal,

In mijn zoektocht naar een leuke zelfbouw sub kom ik div ontwerpjes tegen, maar heb nog niet echt de knoop doorgehakt wat nu te gaan maken.
Ik heb ontwerpen gezien van Seas, Alcone, Visaton, Peerless, Focal, noem maar op, maar tsja...wat nu te kiezen.
Misschien dat iemand ideeen/suggesties/ervaring heeft met bepaalde units.

Het enige is dat de inhoud geen 100 liter kan worden i.v.m. de ruimte. Ik weet het, niet ideaal, maar rond de 30/40 liter inhoud zou je toch wel wat leuks kunnen bouwen.
Waar ik al een tijd naar zit te kijken is de alom bekende Peerless XLS10. Leuk maar al erg vaak gemaakt (misschien omdat ie zo goed is), maar b.v. de nieuwe Visaton TIW 200 XS lijkt me een ook erg leuke kandidaat.
Maar goed, laten we eens kijken wat mensen hier vinden van bepaalde DIY subs in de "~30 liter klasse".
Wie heeft er ervaringen/ideeen in deze klasse?

Edo
Kijk ook eens op het Zelfbouwaudio forum:
http://www.zelfbouwaudio.nl

Peerless Monster

EHm, de mijnus?

Ook te koop overigens. Ik heb er 2.
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Edo

Oeps, je doet je naam wel eer aan zeg....Peerless monster.
Echt super mooi. Vrees dat ie alleen te groot is voor bij mij thuis.
je gebruikt de XLS12 neem ik aan?

Edo

Kijk ook eens op het Zelfbouwaudio forum:
http://www.zelfbouwaudio.nl

Bart_M

Subs in de 30 liter klasse....
Ik denk niet dat er heel veel te vinden is.
Wellicht een carsub?

Waarvoor zoek je een sub? Is het voor HT of voor hifi?

Grtn,
Bart

Edo

Ik ben meer in de Hifi, vandaar m'n proteus en klasse A buizenversterker. Nou wil het nog wel eens gebeuren dat ik een DVD opzet en hierbij mis ik het sublaag. Oftwel klein subje erbij voor wat extra.
Dat ik een DVD kijk is denk ik 10x per jaar, dus een mega/groot/duur ontwerp hoeft niet. Als maar net dat beetje extra erbij komt.
Een autowoofer heb ik aan zitten denken. Mijn vorige woofer, de Infinity Perfect Kappa 10.1 werkt perfect (kon ik alleen erg goed verkopen, dus vandaar dat ie weg is)

De enige knaller die ik tegen gekomen ben is de bekende Peerless XLS 10 met passief membraam.
Die zit in een kast van 31,5 liter en hoor daar goede verhalen over.

Kijk, het liefst zou ik een grotere kast neerzetten met een heerlijke focal jongen erin. Heb er helaas geen plaats voor, dus moet het wat kleiner.

Maar iemand bijvoorbeeld met die nieuwe Visaton TIW 200 XS. Schijn ook een beest te zijn wat speelt in 30 liter...!!!

Iemand al ervaring me misschien?
Kijk ook eens op het Zelfbouwaudio forum:
http://www.zelfbouwaudio.nl

Peerless Monster

Hoi Edo,

Nee, nee het is niet de 12, maar de 10, met membraan.
Hij is niet zo duur. Hij moet nu nog 450 euro opbrengen.

Maar het is een speciaal Peerless design(doorgemeten door Peerless), die de 30 liter wel iets overschrijdt.

Dus doe je voordeel ermee. Een kant en klare peerless sub, maar hij is inderdaad vrij groot op de foto. In het echt valt het wel mee.

Grtz.
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Vigier

Edo,

wat wil je met de TIW200XS in 30 liter gaan doen? Gesloten kun je hem in 25 liter kwijt, maar dan haalt hij de 50 Hz nog niet.
In bassreflex moet je echt niet onder de 40 liter gaan. Vanaf 46/47 liter kun je hem vlak laten spelen...

Conclusie van de Duitse bladen was overigens dat dit een topwoofer is, zolang je hem maar de ruimte geeft!

Groet, Joris