Hoe BT2020 calibreren?

Started by hifiman, October 5, 2018, 10:41:44

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

hifiman

Aangezien ik mijn films kijk op een projector (JVC X5000) heb ik geen interesse in HDR. Wel heb ik interesse in het kunnen kijken van UHD films met behoud van de grotere kleurenruimte (BT2020). Ik gebruik dus tonemapping om HDR terug te mappen naar SDR met behoud BT2020. Dit werkt op zich prima (HTPC met madvr), de vraag is alleen hoe calibreer ik nu mijn projector voor BT2020. Ik heb wel BT2020 calibratie patronen maar deze zijn dan weer in HDR. Bestaan er BT2020 patronen in SDR ?

Tips zijn welkom.




williams

Hoi Ronald ik heb even naar de autocall van JVC gekeken en hier moet dat mee lukken .
Selecteer een user  die je hier voor wilt gebruiken  en selecteer dan het rec2020 kleurenprofiel .
Selecteer dan een ongebruikte custum voor Color Temp die je hier voor wilt gebruiken .
En als laatste een custum voor Gamma tussen de 2,2 en 2,4

Open hierna het autocall tooltje en vink gamma en color aan bij calibratie en je zult zien dat de de autocall tool de settings dan overneemt van de JVC .


zie foto hieronder.
JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

home@the movies

#2
Quote from: hifiman on October  5, 2018, 10:41:44
Aangezien ik mijn films kijk op een projector (JVC X5000) heb ik geen interesse in HDR. Wel heb ik interesse in het kunnen kijken van UHD films met behoud van de grotere kleurenruimte (BT2020). Ik gebruik dus tonemapping om HDR terug te mappen naar SDR met behoud BT2020. Dit werkt op zich prima (HTPC met madvr), de vraag is alleen hoe calibreer ik nu mijn projector voor BT2020. Ik heb wel BT2020 calibratie patronen maar deze zijn dan weer in HDR. Bestaan er BT2020 patronen in SDR ?

Tips zijn welkom.

Als je die calibratie patronen weergeeft via de HTPC met de HDR/SDR tone mapping is er toch geen enkel probleem? dan zijn die patronen perfect in BT2020 kleuren maar in SDR, net zoals de UHD's die je weergeeft. Ik zie het probleem niet ;)

home@the movies

Quote from: williams on October  5, 2018, 17:18:45
Hoi Ronald ik heb even naar de autocall van JVC gekeken en hier moet dat mee lukken .
Selecteer een user  die je hier voor wilt gebruiken  en selecteer dan het rec2020 kleurenprofiel .
Selecteer dan een ongebruikte custum voor Color Temp die je hier voor wilt gebruiken .
En als laatste een custum voor Gamma tussen de 2,2 en 2,4

Open hierna het autocall tooltje en vink gamma en color aan bij calibratie en je zult zien dat de de autocall tool de settings dan overneemt van de JVC .


zie foto hieronder.

Ik denk niet dat dit de vraag was, maar ik kan mij vergissen :-)


williams

QuoteAls je die calibratie patronen weergeeft via de HTPC met de HDR/SDR tone mapping is er toch geen enkel probleem? dan zijn die patronen perfect in BT2020 kleuren maar in SDR, net zoals de UHD's die je weergeeft. Ik zie het probleem niet ;)

Het idee was erachter om juist de tonemapping te vermijden vandaar het idee via de autocall tool.
We hadden het gevoel dat de tonemapping niet alleen de gamma hdr curve beïnvloed maar ook de kleuren .

Maar als het zo ook werkt als je hierboven beschrijft  is het nog beter want dan kunnen we een andere meter gebruiken i.p.v. de spyder 5 die gekoppeld zit aan autocall .
JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

home@the movies

Quote from: williams on October  5, 2018, 18:52:22
Het idee was erachter om juist de tonemapping te vermijden vandaar het idee via de autocall tool.
We hadden het gevoel dat de tonemapping niet alleen de gamma hdr curve beïnvloed maar ook de kleuren .

Maar als het zo ook werkt als je hierboven beschrijft  is het nog beter want dan kunnen we een andere meter gebruiken i.p.v. de spyder 5 die gekoppeld zit aan autocall .

Als de tone mapping de kleuren beïnvloed dan gaat hij de kleuren bij weergave van een effectieve UHD op dezelfde manier beïnvloeden.
Ik heb geen ervaring met madvr, dus geen idee hoe goed of slecht te tone mapping van HDR/2020 naar SDR/2020 is.
Dat is iets wat je toch kan nameten, meet eerst de color space in HDR/2020 en doe dan hetzelfde met de SDR conversie, dan zie je toch direct of er wat schort aan de tone mapping of niet.

williams

QuoteAls de tone mapping de kleuren beïnvloed dan gaat hij de kleuren bij weergave van een effectieve UHD op dezelfde manier beïnvloeden.
Ik heb geen ervaring met madvr, dus geen idee hoe goed of slecht te tone mapping van HDR/2020 naar SDR/2020 is.
Dat is iets wat je toch kan nameten, meet eerst de color space in HDR/2020 en doe dan hetzelfde met de SDR conversie, dan zie je toch direct of er wat schort aan de tone mapping of niet.

Morgenavond gaan Hifiman en ik ermee  aan de gang .
We houden het forum op de hoogte van madvr met de tone mapping en de calibratie van rec2020
JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

simsatit

Quote from: williams on October  5, 2018, 19:46:42
Morgenavond gaan Hifiman en ik ermee  aan de gang .
We houden het forum op de hoogte van madvr met de tone mapping en de calibratie van rec2020

Top!
Heel benieuwd
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

J.A.F._Doorhof

Ik denk dat je je ook goed moet realiseren dat je nooit BT2020 zal halen op een projector.
Beste is om te proberen een "redelijk goede" P3 calibratie te maken.

Verder snap ik niet goed waarom je het hele HDR gebeuren zou willen vermijden, Ik vind juist het HDR aspect van de nieuwe films subliem, er zit een duidelijk voordeel in dynamiek van het beeld (mits goed afgesteld natuurlijk)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

williams

Quotek denk dat je je ook goed moet realiseren dat je nooit BT2020 zal halen op een projector.
Beste is om te proberen een "redelijk goede" P3 calibratie te maken.

Verder snap ik niet goed waarom je het hele HDR gebeuren zou willen vermijden, Ik vind juist het HDR aspect van de nieuwe films subliem, er zit een duidelijk voordeel in dynamiek van het beeld (mits goed afgesteld natuurlijk)

Ik weet dat we niet de volle rec2020 halen bij de x5000 of mijn rs420 maar kijken hoever we komen .
HdR ziet er inderdaad ook erg goed uit op de laatste generatie van de JVC ,maar zowel Hifiman als ik gebruiken een htpc met madvr en de tonemapping is hier wel erg goed van en kan zelf cuncurren met de tonemappin van Panasonic .
Verder heeft de htpc met madvr nog wat andere voordelen met upscaling en wat andere features
JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

hifiman

Quote from: J.A.F._Doorhof on October  6, 2018, 09:33:09
Ik denk dat je je ook goed moet realiseren dat je nooit BT2020 zal halen op een projector.
Beste is om te proberen een "redelijk goede" P3 calibratie te maken.
Dat weet ik, maar hoe zinvol is dat als er geen materiaal is dat gemastered is op P3 ?

Quote from: J.A.F._Doorhof on October  6, 2018, 09:33:09
Verder snap ik niet goed waarom je het hele HDR gebeuren zou willen vermijden, Ik vind juist het HDR aspect van de nieuwe films subliem, er zit een duidelijk voordeel in dynamiek van het beeld (mits goed afgesteld natuurlijk)
1. Omdat mijn projector dat dynamische bereik simpelweg niet heeft
2. Omdat het niet goed te calibreren is qua cms
3. Omdat het black level om zeep gaat
Dan zie ik liever een mooie tonemapping met behoud van het uitgebreidere kleurenpalet.

hifiman

#11
Quote from: williams on October  5, 2018, 17:18:45
Hoi Ronald ik heb even naar de autocall van JVC gekeken en hier moet dat mee lukken .
Selecteer een user  die je hier voor wilt gebruiken  en selecteer dan het rec2020 kleurenprofiel .
Selecteer dan een ongebruikte custum voor Color Temp die je hier voor wilt gebruiken .
En als laatste een custum voor Gamma tussen de 2,2 en 2,4

Open hierna het autocall tooltje en vink gamma en color aan bij calibratie en je zult zien dat de de autocall tool de settings dan overneemt van de JVC .


zie foto hieronder.
Ik doe liever geen autocal, anders dan om de gamma recht te krijgen. Simpelweg omdat het resultaat matig is, mede doordat ik alleen de spider kan gebruiken die erg onnauwkeurig is.

hifiman

#12
Ik zit even in chromapure te loeren en zag toen deze optie, volgens mij is dit wat we willen Wil, BT2020 mappen op DCI-P3. Neemt niet weg dat we dan nog steeds BT2020 SDR patronen nodig hebben, maar wellicht dat het kan met de patroon generator van chromapure zelf.

Uit de documentatie:
You can also select Enable Gamut Overlay on CIE Charts to display a secondary gamut on top of the Reference Gamut. This is useful when using Rec. 2020. It allows you to see where your
measurements fall relative to more realistic gamuts, such as P3 or Rec. 709.
If you also select Use overlay gamut as calibration target, the calibration results will be based on the overlay gamut, though the test patterns will be based on the reference gamut.

hifiman

Quote from: home@the movies on October  5, 2018, 18:04:11
Als je die calibratie patronen weergeeft via de HTPC met de HDR/SDR tone mapping is er toch geen enkel probleem? dan zijn die patronen perfect in BT2020 kleuren maar in SDR, net zoals de UHD's die je weergeeft. Ik zie het probleem niet ;)
In principe heb je gelijk, echter ik het display graag onafhankelijk van de bron calibreren, elke keer als er wat aan madvr's tonemapping wijzigt zou ik anders opnieuw moeten calibreren.

nielvm

Al eens met colorhcfr geprobeerd? Als je daar bt2020 selecteert, dan doet die dat met sdr output. Daar moet ik net met een omweg HDR van maken  ;)
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

hifiman

Quote from: nielvm on October  6, 2018, 18:08:05
Al eens met colorhcfr geprobeerd? Als je daar bt2020 selecteert, dan doet die dat met sdr output. Daar moet ik net met een omweg HDR van maken  ;)
Bedankt voor de tip!!  O0 Ik ga er eens naar kijken!