James’s Theater W.I.P. (Update 01/03/2022)

Started by DaSilva, October 3, 2018, 12:51:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

DaSilva

Voorwoord.

Hallo,

mijn naam is Jim en ik sluimer al enkele jaren hier en op een collega-forum.
In die tijd heb ik al heel mooie projecten zien passeren.
Maar nu is het eindelijk eens tijd om mijn eigen project voor te stellen: "James's Theater"
Ik droom al heel lang van een eigen Home-Theater en 3 jaar geleden zijn de eerste stappen gezet richting realisatie van die droom.
Wij hadden een huis met alle ruimtes op het gelijkvloers, een piramidedak en daar onder een "onbruikbare" zolder.
Wij hebben dan beslist om het hele dak eraf te halen en te vervangen door een volwaardig verdiep in houtskelet weliswaar met een schuin aflopend dak (+-10 graden) omwille van de bouwvoorschriften hier in de wijk.
Hier hebben onze 2 kinderen een mooie kamer gekregen, een logeerkamer en een extra badkamer.
Maar dus ook een ruimte van 8m50 op 5m50 voor onze HT en een kleine technische ruimte.
Omdat de dochter haar kamer net naast deze ruimte ligt, en er ook akoestische voordelen zijn, hebben we beslist om een "kamer in een kamer" te maken.
De box in de box meet 7m op 4m66, het laagste punt is 2m06 en het hoogste punt 3m66.
(Ik heb een 35cm tussen de 2 volumes gelaten zodat ik nog helemaal rond het binnenvolume kan manoeuvreren, ik ga alleen een beetje op mijn lijn moeten letten 😂). 
De fronts en de subs zou ik willen wegwerken in een Baffle-Wall waardoor ik vooraan weer een 80cm verlies ... er moeten 2 SVS PB13-Ultra's in weggewerkt worden dus die hebben wel wat ruimte nodig ...

Realisatie.

De ruimte op zero-day.



Thermische isolatie van de ruimte (zoek waar de AV/netwerk rack gaat komen te staan 😂).






Akoestische isolatie van de binnenmuur.



Dampfolie voor de isolatie en een gevezen laag OSB op de muren, vloer en plafond van de buitenschil (voor de stevigheid van het houtskelet).



Een strook Vibrablock tussen de vloerlaag OSB en de muren.
En alle hoeken en kanten zijn afgedicht met Green Glue Noiseproofing Sealant.



De volgende stap was een laag Vibrablock over heel de vloer en dan nog een laag OSB van 18mm.
Deze laag is echter niet gevezen maar is "zwevend" geplaatst op de Vibrablock.
De platen zijn onderling wel verlijmd met houtlijm.



Op de volgende foto is de opbouw van de basisvloer duidelijk te zien.
Van onder naar boven:
- Vloerroosterbalk
- Green Glue Joist Tape
- OSB 18mm
- Vibrablock
- OSB 18mm



Nu is de volgende stap het bouwen van het ontkoppelde platform waar het gehele binnenvolume op komt te staan.
Voor de ontkoppeling gebruik ik de Akoelat 60 dewelke op 40cm hart/hart komen te liggen.







Deze rooster wordt dan opgevult met Rockwool Rocksono en nog een laagje OSB 18mm, onderling verlijmt en op de balken verlijmt en gevezen (de laatste laag OSB! ... voor de vloer toch 😂).

Na het ontkoppelde platform even tijd gemaakt om de media rack te installeren in de technische ruimte.





Next phase ... constructie en isolatie van de binnenmuren (box in box).
Deze staan ook op het ontkoppelde platform op nog eens 2 stroken Vibrablock en ze raken het bestaande plafond  en de buitenmuren niet.
Achteraf bezien had ik de muren beter net naast het ontkoppelde platform gezet maar goed ze staan en ik ga ze niet meer verzetten 😂







Na het afwerken van de binnenmuren heeft de ruimte ook heel even dienst gedaan als poolruimte ... een mens moet af en toe toch eens kunnen ontspannen ook, niet?



Volgende stap was het ontkoppelde plafond.
Dit heb ik gedaan met de Dreamscreen Prosilence clips en Furring Channels van bij onze vriend Werner van Cinedream.
Op de Furring Channels nog een strook Green Glue Joist Tape, opvullen met isolatie en, jawel, NOG een laag OSB!
De laag OSB van het ontkoppelde plafond raakt de binnenmuren ook niet en is netjes afgekit met Green Glue Sealant zodat er geen geluid kan ontsnappen.







Nu het binnenvolume klaar is eerst even heel de boel mat zwart geschilderd (OSB schilderen = HEL!).
En dan eindelijk tijd voor de leuke dingen.
Eerst op de lijst staat de Baffle Wall waar alle voorste luidsprekers en de subs in komen en waar het projectiescherm op gemonteerd gaat worden.
Ook weer op 2 lagen Vibrablock en zonder het ontkoppelde plafond te raken.
Na wat testwerk heb ik besloten om de zijkanten van de Baffle Wall schuin te maken in functie van het "indraaien" van de front L/R luidsprekers.
Ter hoogte van de baffle wall is de ruimte 2m23 hoog.





Painted it all black en de huisjes voor de speakers gemaakt.



Als je een beetje inzoomt kan je bovenaan de buizen zien voor alle elektrische leidingen, speakerkabels, HDMI kabels, ...
Deze lopen allemaal naar de media rack en elektriciteitskast in de technische ruimte.
Ik heb de stroomkabels zo ver mogelijk gescheiden van de luidsprekerkabels.
Voor alle bekabeling heb ik gekozen voor het merk Supra.
Alle voedingskabels die binnen komen zijn Supra LoRad, alle luidsprekerkabels Supra PLY3,4S.
Elke buis begint en eindigt met een wartel om het geheel luchtdicht te maken en zodoende geen orgeleffect te krijgen 😉





Hieronder een close-up van een speaker huisje.
Onder de speaker een laag Vibrablock.
De zijkanten zijn dichtgemaakt met Pan-Terre plaatjes waarop dan piramideschuim is gekleefd.



Montage van het Dreamscreen Motomask Pro frame.
Het is een 129" (2m85 breed 1m60 hoog) 16:9 frame met masking naar 2.40:1
De holle ruimte in het frame heb ik voor de zekerheid maar opgevuld met Rockwool Rocksono.
Het doek is de Dreamscreen V7 Ultraweave met Textileshield Pro maar die wordt pas als allerlaatste erin geplaatst zodat hij mooi proper blijft.



Als, voorlopig, laatste foto de baffle wall met alle speakers erin geplaatst.
Zoals je kan zien zijn er nog 5 "huisjes" leeg.
Die zijn voor de veiligheid gemaakt voor als er ooit een Dolby Stratos ofzo moest komen 🤣
De PB13 Ultra's hebben ondertussen ook al een upgrade gekregen naar de nieuwe amp die bedienbaar is via Bluetooth.
Ik had dit eigenlijk gedaan omdat, eens de subs op hun plaats staan, ik niet meer aan de bediening achteraan kan maar ik moet zeggen dat naast de draadloze verbinding de subs wel wat meer punch hebben naar mijn mening.
Dus de upgrade is het meer dan waard!!



Nu ben ik bezig aan de 6 kolommen voor de Front Wide, Side Surround en Rear Surround speakers.
Er komen ook nog 4 Atmos speakers in het plafond dus uiteindelijk zullen er 15 speakers en 2 subs zijn.
Ik hoop enkel dat de Front Heights niet te laag hangen maar ze konden helaas niet hoger.

Zo ik hoop dat mijn verhaal een beetje leuk leest want ik ben nooit zo een schrijver geweest 😉
Ik zal deze post ook regelmatig updaten als er veranderingen zijn om zo hopelijk ooit tot een afgewerkte HT te komen.
Als er opmerkingen moesten zijn laat die dan maar zeker weten want ik wil achteraf geen, of toch zo weinig mogelijk, "had ik maar's" hebben.
Groetjes, Jim

Update 01/03/2022.

Sjaak_Banaan

Helpen met je vraag kan ik niet...., maar aanmoedigen wel, dit zie er al indrukwekkend uit Jim! :pompom:
Ga zo door en blijf die updates maar posten, altijd leuk om te volgen. 
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

Marco66

Woonkamer: Marantz SC-7S1, AUDIOPHONICS AP300-S250NC, Auralic Altair, Totem Arro.
Ht: Classe Sigma SSP MK2 & AMP5, Totem Tribe 1 LCR, Totem Mite, M&K Sound V10, JVC DLA-X7900, Panasonic DP-UB9004, Dune HD Max Vision 4K, Lumene Movie Palace 92 inch

mr.crash

Welkom op het FORUM.
Ziet er goed uit.
Ik ( we ) gaan dit volgen.

Grt Han
...Naam luisterruimte / HT..
.........TAKE FIVE...............

mikeske

wow super start alvast, deze volg ik zeker  ;D
Marantz AV7703 & BD7004 - Harman/Kardon signature 2&3 kanaals EV - Panasonic 4k speler - Apple tv 4k - Playstation 5
Pro-ject debut III carbon esprit met Tube Box pre en Speedbox
XTZ speakers en stereo subs - Velodyne spl1200 voor film
Epson 9300W 120" screenline tensioned en LG oled 65" en heeel wat Nordost

frankp

Poeh...da's geen half werk zeg. Dat pak je goed aan.  :worship:

DaSilva

Sorry voor het gebrek aan updates maar ik heb het enorm druk gehad op het werk dat de HT weer even stil is blijven staan.
De technische ruimte is ondertussen wel al klaar en de rack staat mooi op zijn plaats maar die foto's volgen later nog.
Ik ben mij nu aan het voorbereiden op de start van de constructie van het houtskelet van de HT muren.
Nu ben ik aan het twijfelen tussen geschaafde balken van 45x58mm of SLS hout van 38x63mm.
De buitenzijde blijft gewoon open (met isolatie tussen de balken) en aan de binnenzijde komt eerst een laag OSB van 12mm en een laag gyproc.
We moeten er wel rekening mee houden dat heel het binnenvolume "los" komt te staan ... dwz de vloer is het enige contactpunt.
Alvast bedankt voor de goede raad.

DaSilva

Eerste post geupdate en links naar de foto's gefixed.

anton

Diepe buiging  :worship: :worship:. Ziet er helemaal top uit !!!!!!

blue-eyes

Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

reza

Zo dan..
Dat is een tijd geleden dat we zo een mooie HT van het begin af aan hebben mogen aanschouwen.
Heel mooi en zeer professioneel gemaakt!
Dit wordt wel een mooi theater.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

PascalP

Wow!  :pompom: :pompom:
Hier gaan velen op het forum inspiratie uit halen, dat weet ik zeker!  :headbanging:
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

papaleo

Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

Teejoo

Idd top voorbeeld qua isolatie. Werkt het ook zoals verwacht?


buckler

Respect hoor... diep respect.
Trouwens dat frame van het dreamscene scherm liegt er ook niet om, schitterend
JVC NZ9 , MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart StudioTek 100  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Oppo UDP 203 CineMike stuffe 2 , Isotek

Refie

Wat een prachtige constructie! Als de vervolgstappen op dit niveau blijven, dan wordt het een subliem HT.
Denon X3000, Parasound A21+, A52+, Quadral Aurum: Orkan 9, Base Maxime 9, Phase 9, Sub Orkus DSP, Chromium Phase. ATV 4K, Sony UBP-X800M2, XR-65A90J
Outdoor: Loxone Audioserver 4x Stereo extension 4xPolk Atrium 8, 2x Aurum Phase 9, 4x Quadral C7, XR-75X90J
Loxone, Tesla

DofN

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

StarScreaM90

Wauw! Wat een mooi project. Daar is goed over nagedacht. Ik ga het volgen. Overigens ben ik benieuwd hoe je de ventilatie gaat regelen....
Video: LG OLED CX 65 Inch (OLED65CX6LA)
Audio: Anthem AVM 70 AV-processor - IOTAVX AVXP1 (2x)
Speakers: 3x Arendal 1723 S Monitor (LCR) - 2x Klipsch RP-502S (Side Surround) - 2x Klipsch RP-500M (Rear Surround) - 4x Klipsch RP-500SA (Atmos) - 2x Arendal 1723 1S Subwoofer
Bron: Panasonic DP-UB824 - Playstation 4 Pro

ACQUA

Panasonic TX-55F Z830E - Marantz PM6006 - Apple TV 4K - Audio Physic Spark - SUPRA CABLES ( CinéHome )

denoontje

vet project zeg...suc6 met verdere stappen

Robbo

Ik zie dit topic nu pas. Maar zeer zeer goed gedaan  :clapping: 
Je hebt zeker je huiswerk goed gedaan.

Vraag: waarom 2x left en right speakers ?



DaSilva

Quote from: Robbo on March  6, 2022, 16:47:33
Ik zie dit topic nu pas. Maar zeer zeer goed gedaan  :clapping: 
Je hebt zeker je huiswerk goed gedaan.

Vraag: waarom 2x left en right speakers ?

Omwille van het schuine plafond heb ik gekozen voor 4 Atmos speakers en 2 Front Heights ipv 6 Atmos'en.
Ik hoop alleen dat dat de Front Heights hoog genoeg staan om effect te hebben.

Robbo

Ah ok. Ik had het wel gelezen maar nu begrijp ik je bedoeling.