Grounding Box

Started by Arno P, September 30, 2018, 21:01:46

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

i2Paq

Dus de aarde draad loopt door de kwarts-epoxy heen?

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

Bobbyklus

Eigenlijk lopen alle drie draden door de epoxy heen, maar alleen de aarde draad is gestript, waar deze in de epoxy zit. Of dit de beste methode is weet ik niet, maar deze eerste proef was iig. Zeer geslaagd. De andere draden zou ik btw zeker niet strippen, uit veiligheid.
JOB 250, Lindemann 858, AAZ Reference Flow mk2, Metrum Adagio,April Music Eximus dp-1, B&W nautilus, JBL4312A, Gamut M7

Arno P

Bob waar heb je Tourmaline gekregen?

Bobbyklus

Tourmaline en kwarts misschien even op marktplaats zoeken. Waar ik woon is een New Age shop met allemaal van die vage handelswaar, daar hadden ze alles. Grote stukken kapot slaan tot 3-8 mm.
JOB 250, Lindemann 858, AAZ Reference Flow mk2, Metrum Adagio,April Music Eximus dp-1, B&W nautilus, JBL4312A, Gamut M7

solitaire

zoekopdracht Google 'tourmaline powder suppliers' bracht al enkele bronnen



btw https://www.whatsbestforum.com/showthread.php?25059-Tourmaline-in-Audio     
Hinterm Horizont geht's weiter.

br@m

Het lijkt meer kwaad te doen dan goed - of eigenlijk - de box doet niets maar de kabel er naartoe wel - zie hier:
https://audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/entreq-signal-grounding-preliminary-measurements.476/

De manual van Entreq is ook interessant. Wat te denken van deze passage:
QuoteIt will continue sound better and better the coming hours. After ca 24 hours you reach nearly full
effect.
You can not do a A-B test directly with connect / disconnect because it take some time before the
drain start flow and also when disconnect some time before the stay voltages build up the magnetic
fiels
B&W 803N | Classé CA-2200 | Classé CP-800ii | Classé CDP-300 / Denon DP-30Lii / HP T610 Daphile

Sopper

Quote from: br@m on October  6, 2018, 10:29:25
Het lijkt meer kwaad te doen dan goed - of eigenlijk - de box doet niets maar de kabel er naartoe wel - zie hier:
https://audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/entreq-signal-grounding-preliminary-measurements.476/

De manual van Entreq is ook interessant. Wat te denken van deze passage:

:clapping:

Meten is weten  :worship:
# Lejonklou Källa - Streamer # Lejonklou Sagatun Mono 1.7 - Voorversterker x2
# Lejonklou Tundra Mono 3.0 - Eindversterker x2
# Graham LS8/1F - Luidsprekers
# Bekabeling - Trivium Audio Cables

Arno P

Quote from: Sopper on October  6, 2018, 10:53:50
:clapping:

Meten is weten  :worship:

Beperkt. (zo kan de meetmethode in die link niet correct zijn en wordt er in een te beperkte richting gemeten...kabel te lang, andere groundloops door meetkabels enz)
Ik ben iemand die van nature alles gemeten wil hebben en anders bestaat het niet ...
Nou...ik heb ook geleerd dat je blind moet testen en ook al is het verschil misschien niet te verklaren...er is een verschil (of het dan beter of slechter is is een ander verhaal)
Recent voorbeelden heb ik zelf gehad in de keuze voor de filtercomponenenten van mijn hoorn non-plus-ultra crossover. Goede audiocondensatoren vs DTAC, AB switch blind met als referentiechecks mijn zoon/vrouw die het verschil konden aanwijzen (15sec CD track op repeat)
Idem voor de spoelen, luchtspoel standaard (enorme draaddiameter) vs wax geimpregneerd. Overduidelijk verschil (blind getest, en bevestigd met andere luisteraars).
Metingen hieromtrent laten helemaal geen enkel verschil zien...SPL curve, THD, fase, Impulssignaal, verliesfactor....mijn best shot....micro-vibratie in traditionele componenten...
Hoe dan ook, dit was slechts een illustratief voorbeeld om ook het fenomeen groundbox te evalueren.
Er was overduidelijk verschil hoorbaar (omsteltijd 20sec), door meerdere mensen....geen placebo hocuspocus.
Radende,  2kabels naar 1 groundbox kan een potentiaalverschil tussen 2 componenten gelijktrekken en de box hangt er toevallig tussen maar doet niets.
Of, een test herhalen met 1 box per compenent/apparaat op afstand AB geschakeld met blind luisterpanel.
Als het dan nog effect heeft->EMC...vak apart (waar ik jaren mee heb gewerkt en gaat verder dan normaal electronicadenken...als er geen geleider is kan het niet enz)->HF noise op chassis->kabel eraan naar bakje met "antenne" erin met daaromheen HF gevoelig materiaal dat op deze energie reageerd/dempt oid.


Recent voorbeeld

alexander2

Intrigerend dit alles maar ik blijf met vragen zitten zoals :

Stel je koopt in de hoogste regionen een versterker, moet er dan nog steeds zo een kastje bij?
Indien ja, waarom doet de producent dat niet? We praten over bijv. 75K aan versterkers?
Het zijn toch die producenten die beweren de beste componenten te gebruiken?
Ik kan mij niet voorstellen dat high end producenten dit gedeelte missen?

Kjelt

Quote from: Arno P on October  6, 2018, 11:26:56
Beperkt. (zo kan de meetmethode in die link niet correct zijn en wordt er in een te beperkte richting gemeten...kabel te lang, andere groundloops door meetkabels enz)
Ik ben iemand die van nature alles gemeten wil hebben en anders bestaat het niet ...
Aangezien je eletrotechnische en EMC kennis bezit hoef ik je niet uit te leggen dat het juist dan zeer belangrijk is om de gebruikte setup die je beluisterd hebt in detail te analyseren.
Welke componenten waren geaard welke niet wat waren de interlinks etc etc.
Iedere elektrotechneut kan binnen 5 minuten een audioset en test in elkaar zetten waar een ruis op te horen is en door een verbinding van het chassis evt met een weerstand naar aarde te leggen dit opeens verdwenen is. Dus die luistertest zonder grondige analyse en vermelding van de gebruikte spullen is essentieel.
Dat heb ik nergens hier gelezen. Vandaar mijn achterdocht.
Verder weet je dan ook dat bv kabels rond een grafietkern wikkelen al de nodige effecten heeft dus ja het kan best iets doen, alleen ik twijfel zeer als het significant is dat je het meteen met een AB test kunt horen, dan hebben ze iets overdreven of weggelaten.
En ga me nu niet vertellen dat dit niet gebeurt in de high end wereld, zelfs Meridian heeft zich schuldig gemaakt door hun nieuwe codec met een mp3 van 128kb te vergelijken zonder dit expliciet te vermelden tijdens de test. In de marketing worden vaak vieze spelletjes gespeeld. Daarom zeg ik ook, leen zo'n ding hang hem aan je eigen set (vermeld dan ook even alle componenten en hun wel of niet aanwezige aardverbinding) en dan ben ik benieuwd.

Kjelt

Quote from: alexander2 on October  6, 2018, 12:06:55
Intrigerend dit alles maar ik blijf met vragen zitten zoals :
Stel je koopt in de hoogste regionen een versterker, moet er dan nog steeds zo een kastje bij?
Indien ja, waarom doet de producent dat niet? We praten over bijv. 75K aan versterkers?
Het zijn toch die producenten die beweren de beste componenten te gebruiken?
Ik kan mij niet voorstellen dat high end producenten dit gedeelte missen?

Kennelijk missen alle producenten deze baanbrekende ontdekking  ;D
Maar high end heeft helemaal niets te maken met bv voldoen aan alle eisen incl. EMC compatibiliteit.
Juist in de duurste apparatuur waar maar enkele van gemaakt worden ontbreekt vaak een dergelijk testcertificaat, iets wat op massaproducten wel standaard gebeurd.
Uiteraard niet alle highend firma's, de meesten weten heus wel waar ze mee bezig zijn maar bij sommige is het uiterlijk belangrijker dan de functie.
Daarnaast beweren sommigen dat niet afgeschermde componenten beter klinken.
Tja dan moet je wel even van je luisterkamer een kooi van Faraday maken en al je mobiele en andere storende apparatuur uit je luisterkamer verwijderen  :D

solitaire

https://forum.audiogon.com/discussions/entreq-ground-conditioners-what-s-the-theory#26


Voor de rest kan ik me prima vinden in een reactie van een audio-handelaar in een van de WhatsBestForum threads: 'Engineer or Voodoo Paranormal, I will buy and even import their products if I can personally hear the improvement with my own ear in my own system. NASA engineer and pretty measurement mean nothing for something I can't hear either better or worse'.
Hinterm Horizont geht's weiter.

boem

Maar als je het effect van zo'n ground box wil meten zal je meetapparatuur ook wel met een ground box geaard moeten zijn? Anders lekt alles zo naar onze vervuilde aarde...
Na heel wat up/side/down-grades: squeezebox touch- antimode dc 2.0 - audiogd dac-19 - vanmedevoort ca440 - holton nxv500 - troels super mini monitor

Jimi Hendrix

#63
Zonder er een waarde oordeel aan te verbinden, doet dit me een beetje denken aan de pyramides die Klinktbeter vroeger tussen de componenten van zijn set had staan. Ik kan zo even niet op de naam van dat spul komen, maar het is een mengsel van mineralen, koperdraad een epoxy hars.



Orogonite heet het blijkbaar. Sta je daar dan ook voor open, omdat het gelijkwaardige eigenschappen zou hebben?

De kostprijs van de materialen van deze grounding boxes komt niet boven maximaal een paar tientjes uit. Leuk voor een doe het zelf experiment. Of zeer lucratief om zelf een handeltje in the beginnen  ::) Zwarte tourmalijn haal je goedkoop in bulk in China via Ebay. En voor de 'special editions' van de boxes kan er vast ook nog wel wat paarse amethist bij ;-)

Verder geen persoonlijke ervaring hiermee.



What we do now echoes in eternity


Kjelt

Ik heb er geen uur voor over misschien even het desbetreffende tijdstip van het relevante stuk vermelden?
Of wil dit zeggen dat je inmiddels op andere gedachten of een ander inzicht hebt gekregen ?

Arno P

Quote from: Kjelt on November 19, 2018, 16:31:05
Ik heb er geen uur voor over misschien even het desbetreffende tijdstip van het relevante stuk vermelden?
Of wil dit zeggen dat je inmiddels op andere gedachten of een ander inzicht hebt gekregen ?

In het begin zit een mooi stuk over menselijke perceptie in hocus pocus audiospullen...later veel over recordingafwijkingen

Kjelt

en hoe zit het met je groundbox plannen ?

Arno P

Quote from: Kjelt on November 19, 2018, 16:42:26
en hoe zit het met je groundbox plannen ?

Tsja.....net mijn dedicated groep klaar  ;)

Voor de rest te weinig info over de bakstenen die men gebruikt...dus nog even niets

Arno P


Kjelt

Quote from: Arno P on December  4, 2018, 10:52:31
Heerlijk over the top:
http://www.acoustic-revive.com/english/rtp/rtp_01.html
En dan nog steeds de ouderwetse IEC inlet zonder trekontlasting en 10A max current gebruiken  :wacko:

Sopper

Quote from: Arno P on December  4, 2018, 10:52:31
Heerlijk over the top:

http://www.acoustic-revive.com/english/rtp/rtp_01.html

Nog nooit zoveel bullshit op 1 pagina gezien; praten we hier nou echt gewoon over stroom?
# Lejonklou Källa - Streamer # Lejonklou Sagatun Mono 1.7 - Voorversterker x2
# Lejonklou Tundra Mono 3.0 - Eindversterker x2
# Graham LS8/1F - Luidsprekers
# Bekabeling - Trivium Audio Cables

J.A.F._Doorhof

Even indammen aub
Iedereen heeft recht op een mening of opinie
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Sopper

Quote from: J.A.F._Doorhof on December  4, 2018, 20:22:56
Iedereen heeft recht op een mening of opinie
Ik val toch niemand aan als ik vind (mening) dat de uitleg van de werking van de componenten op de gelinkte website, onzin is?
Geen enkele (wetenschappelijke) onderbouwing van de statements die ze maken; alleen maar geneuzel met termen die niemand kent en daardoor interessant lijken; oftewel verkooppraat.


# Lejonklou Källa - Streamer # Lejonklou Sagatun Mono 1.7 - Voorversterker x2
# Lejonklou Tundra Mono 3.0 - Eindversterker x2
# Graham LS8/1F - Luidsprekers
# Bekabeling - Trivium Audio Cables

J.A.F._Doorhof

Voor veel mensen is het geen onzin en dit is een audio/video forum.

Dus heb gewoon respect voor wat andere vinden. Of zeg het gewoon netter

Sent from my CLT-L29 using Tapatalk

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"