Grounding Box

Started by Arno P, September 30, 2018, 21:01:46

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Arno P

Van de reacties zie ik van 4 mensen dat ze er enigszins ervaring mee hebben en de rest spuit vooroordelen zonder ervaring of doet analyses naar beste kunnen.

Het kan zijn dat ik de vraag explicieter in het start topic had kunnen stellen.

Kan iedereen die zelf ervaringen met een grounding box heeft gehad zijn met/zonder ervaringen delen (en de rest kijkt mee?)

Kingpin

Quote from: Arno P on October  2, 2018, 12:09:20
Kan iedereen die zelf ervaringen met een grounding box heeft gehad zijn met/zonder ervaringen delen (en de rest kijkt mee?)
My 2 cents.

Mijn eigen "grounding box" die bestaat uit een multi-pass filter, dc-blocker en L, N en ground in ster bedraad.



Tijdens testen of "aarding" daadwerkelijk invloed heeft op de klank (in mijn geval) heb ik op de luisterplek een schakelaar gemonteerd waarbij ik de aarde aan of uit kan schakelen.
Zo kan ik zonder tijdverlies realtime luisteren of dit invloed heeft ..... in mijn geval totaal niet !
Wel doet de combi multi-pass filtering/dc-blocker en sterbedrading in positieve zin z'n invloed op het klankbeeld.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Mitch--

Quote from: Arno P on October  2, 2018, 12:09:20
Van de reacties zie ik van 4 mensen dat ze er enigszins ervaring mee hebben en de rest spuit vooroordelen zonder ervaring of doet analyses naar beste kunnen.

Het kan zijn dat ik de vraag explicieter in het start topic had kunnen stellen.

Kan iedereen die zelf ervaringen met een grounding box heeft gehad zijn met/zonder ervaringen delen (en de rest kijkt mee?)

Tsja, das toch wel een beetje het sentiment van het forum helaas, als het maar een beetje op iets 'onmeetbaars' gaat lijken gaat iedereen er vrolijk zn plasje over doen, en dan vooral de zogenoemde 'believers' voor gek uitmaken :(

Tegenwoordig zie je zelfs moderators van het forum mensen aanraden om mindfuck te gaat kijken omdat het zogenaamd allemaal maar goochelarij is en hoe makkelijk je dus beinvloedbaar bent, jammer hoor, mijn mening en ervaring was goedbedoeld, wie weet heb je er wat aan.......
Harbeth Compact 7ES-3 40th Anniversary-Lejonklou Källa-Lejonklou Superkikkin-Lejonklou Tundra 2.5-Linn K400 'Lejonklou spec'

alexander2

Quote from: Mitch-- on October  2, 2018, 16:05:01
Tsja, das toch wel een beetje het sentiment van het forum helaas, als het maar een beetje op iets 'onmeetbaars' gaat lijken gaat iedereen er vrolijk zn plasje over doen, en dan vooral de zogenoemde 'believers' voor gek uitmaken :(

Tegenwoordig zie je zelfs moderators van het forum mensen aanraden om mindfuck te gaat kijken omdat het zogenaamd allemaal maar goochelarij is en hoe makkelijk je dus beinvloedbaar bent, jammer hoor, mijn mening en ervaring was goedbedoeld, wie weet heb je er wat aan.......

Je mag er boos om worden maar waar stopt de logica?

Kjelt

Mijn mening is als privepersoon, die staat in zwart.
Als ik als admin post is het in het rood.

solitaire

#30
Quote from: Kingpin on October  2, 2018, 14:42:58
My 2 cents.

Mijn eigen "grounding box" die bestaat uit een multi-pass filter, dc-blocker en L, N en ground in ster bedraad.



Tijdens testen of "aarding" daadwerkelijk invloed heeft op de klank (in mijn geval) heb ik op de luisterplek een schakelaar gemonteerd waarbij ik de aarde aan of uit kan schakelen.
Zo kan ik zonder tijdverlies realtime luisteren of dit invloed heeft ..... in mijn geval totaal niet !
Wel doet de combi multi-pass filtering/dc-blocker en sterbedrading in positieve zin z'n invloed op het klankbeeld.

Bewuste fabrikanten hebben een andere POV hierop, Eric, en waar jij naar verwijst zou niet zijn waar het bij deze accessoires om gaat.

Kort door de bocht: signaal-grond en stroom-aarde zijn om verschillende redenen onvoldoende om electrische vervuiling (hé, ik moet het even een naam geven, maar genoemd worden vaak slechte printplaat lay-out / mechanische trillingen / inwerking allerhande stralingen) efficient af te voeren. Daartoe sluit men een kabel aan zo dicht mogelijk bij een printplaat via bestaande connectoren (zo kan een USB verbinding op een CD speler dichterbij de printplaat zitten en effectiever funktioneren dan een coax verbinding op diezelfde speler) en voert die
- of eerst af naar een kunstmatige aarde (meestal een massa mineralen die electrotechnische eigenschappen wordt toegeschreven), en via deze kunstmatige aarde soms (soms is het ook alleen een kunstmatige aarde) nog verder af naar stroom-aarde (fase en nul niet aangesloten, alleen randcontact)
- of direct af naar stroom-aarde (fase en nul niet aangesloten, alleen randcontact), en dan zijn het vaak kabels voorzien van een extra laag die een vergelijkbare uitwerking zou hebben als de eerder genoemde mineralen

Hopelijk heb ik eea. zo een beetje goed (...) omschreven :nopompom:
Hinterm Horizont geht's weiter.

Mitch--

#31
Quote from: alexander2 on October  2, 2018, 16:33:53
Je mag er boos om worden maar waar stopt de logica?

Ik word niet boos hoor, het is maar een forum, heb wel belangrijkere zaken aan mn hoofd.

Maar het is een erg goede vraag waar de logica stopt, vooral de logica dat als iets ruikt naar 'niet-meetbaarheid' de club van 'non-believers' een soort van totalitair regime aannemen om dit meteen weer de kop in te drukken, waarom wil iedereen toch zo graag gelijk hebben, en vooral direct afstraffen dat mensen iets anders 'vinden' of 'denken' dan dat volgens hun logisch is, en dit vervolgens voor 'mindfuckness' of regelrechte 'onzin' afdoen.... waar stopt die logica  ::)
Harbeth Compact 7ES-3 40th Anniversary-Lejonklou Källa-Lejonklou Superkikkin-Lejonklou Tundra 2.5-Linn K400 'Lejonklou spec'

chansig

Ja, ja het is me allemaal wat.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

solitaire

Sorry Hans Springsteen, maar dat is niet waar het om gaat; wat is het allemaal, dat is de vraag ...

;)
Hinterm Horizont geht's weiter.

Mitch--

Quote from: chansig on October  2, 2018, 18:37:33
Ja, ja het is me allemaal wat.

Gr. Hans

gelukkig heb je je zegje weer gedaan  :)
Harbeth Compact 7ES-3 40th Anniversary-Lejonklou Källa-Lejonklou Superkikkin-Lejonklou Tundra 2.5-Linn K400 'Lejonklou spec'

chansig

Quote from: solitaire on October  2, 2018, 18:40:01
Sorry Hans Springsteen, maar dat is niet waar het om gaat; wat is het allemaal, dat is de vraag ...

;)

:D

Quote from: Mitch-- on October  2, 2018, 18:40:14
gelukkig heb je je zegje weer gedaan  :)

Ik wilde steunend overkomen..maar dat is niet gelukt ?

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Mitch--

ik ga het overleven hoor
Harbeth Compact 7ES-3 40th Anniversary-Lejonklou Källa-Lejonklou Superkikkin-Lejonklou Tundra 2.5-Linn K400 'Lejonklou spec'

Arno P

DUS......

Nog meer mensen met ervaring mbt de dirt-boxes?

Arno P



alexander2

Quote from: Mitch-- on October  2, 2018, 18:35:45
Ik word niet boos hoor, het is maar een forum, heb wel belangrijkere zaken aan mn hoofd.

Maar het is een erg goede vraag waar de logica stopt, vooral de logica dat als iets ruikt naar 'niet-meetbaarheid' de club van 'non-believers' een soort van totalitair regime aannemen om dit meteen weer de kop in te drukken, waarom wil iedereen toch zo graag gelijk hebben, en vooral direct afstraffen dat mensen iets anders 'vinden' of 'denken' dan dat volgens hun logisch is, en dit vervolgens voor 'mindfuckness' of regelrechte 'onzin' afdoen.... waar stopt die logica  ::)

Ik denk even hardop ...als je iets hoort en je logica zegt dat het niet kan maar de persoon in kwestie blijft erop doorgaan en beweert het tegendeel dan kan je in het begin denken, laat maar.
Alleen bij de mensen die "verder" gaan houdt het niet op. Ik heb even enkele url's doorgenomen en dan kom je dit tegen :



Hout icm grounding???
Dan mag je toch wel even in de gordijnen? ;)


Bobbyklus

Akiko Audio maakt vergelijkbare produkten, zij beweren dat de resultaten ook door metingen bewezen zijn. Zelf heb ik ervaring met een zelfgemaakt geval, min of meer afgekeken van Akiko.
De aardedraad van het stekkerblok door een stuk 50 mm PVC pijp laten lopen en kristal, toermalijn, grafiet en niet magnetisch materiaal ingegoten in epoxy als vulling. De aarde gestript waar die in de epoxy zit. Zo heb ik er een slordige 25 euro tegenaan gegooid.
En.. Jazeker, een zo duidelijke verbetering dat a-b 'en absoluut niet nodig is. Het effect is sterk genoeg om zeker niet meer van deze dingen te maken voor bv de luidspekerpolen of rca's.

Maar ja, juist mijn twee centen..

Groet,  Bob
JOB 250, Lindemann 858, AAZ Reference Flow mk2, Metrum Adagio,April Music Eximus dp-1, B&W nautilus, JBL4312A, Gamut M7

Sopper

Quote from: Bobbyklus on October  5, 2018, 02:09:06

En.. Jazeker, een zo duidelijke verbetering dat a-b 'en absoluut niet nodig is.

HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA
(Sorry)
# Lejonklou Källa - Streamer # Lejonklou Sagatun Mono 1.7 - Voorversterker x2
# Lejonklou Tundra Mono 3.0 - Eindversterker x2
# Graham LS8/1F - Luidsprekers
# Bekabeling - Trivium Audio Cables

Kjelt

Ik lees graag meetrapporten of white papers hierover die bij de AES zijn ingediend, tot nu toe nog niets gevonden.
Doet me denken aan de persoon die een flinke shock kreeg omdat iemand hem vertelde dat zijn generator wel geaard moest zijn en hij dit vervolgens deed  :D

Bobbyklus

Ik reageerde ook altijd HAHAHAHAHA-achtig op dit soort produkten, maar het bleef me toch verbazen dat er zoveel bekende reviewers de werking onderschrijven. Hadden die allemaal geen probleem om zo voor paal te staan?? Dus maar een keer flink gegoogled om de ingrediënten van die buisjes of doosjes uit te vinden en er eentje nagebouwd.
Tsja, het werkt gewoon.
Blijft wel een punt dat er soms idiote prijzen voor gevraagd worden.

Groet, Bob
JOB 250, Lindemann 858, AAZ Reference Flow mk2, Metrum Adagio,April Music Eximus dp-1, B&W nautilus, JBL4312A, Gamut M7

Sopper

Quote from: Bobbyklus on October  5, 2018, 14:02:59
Ik reageerde ook altijd HAHAHAHAHA-achtig op dit soort produkten, maar het bleef me toch verbazen dat er zoveel bekende reviewers de werking onderschrijven. Hadden die allemaal geen probleem om zo voor paal te staan??

Zij worden ervoor betaald.
# Lejonklou Källa - Streamer # Lejonklou Sagatun Mono 1.7 - Voorversterker x2
# Lejonklou Tundra Mono 3.0 - Eindversterker x2
# Graham LS8/1F - Luidsprekers
# Bekabeling - Trivium Audio Cables

Bobbyklus

Ik in elk geval niet haha..
JOB 250, Lindemann 858, AAZ Reference Flow mk2, Metrum Adagio,April Music Eximus dp-1, B&W nautilus, JBL4312A, Gamut M7

alexander2

Quote from: Bobbyklus on October  5, 2018, 14:02:59
Ik reageerde ook altijd HAHAHAHAHA-achtig op dit soort produkten, maar het bleef me toch verbazen dat er zoveel bekende reviewers de werking onderschrijven. Hadden die allemaal geen probleem om zo voor paal te staan?? Dus maar een keer flink gegoogled om de ingrediënten van die buisjes of doosjes uit te vinden en er eentje nagebouwd.
Tsja, het werkt gewoon.
Blijft wel een punt dat er soms idiote prijzen voor gevraagd worden.

Groet, Bob


Misschien een foto en waar heb jij de info vandaan gehaald? Als het weinig kost dan lijkt het mij wel leuk als iemand die gaat uittesten.

Bobbyklus

Het grappige is dat ik eigenlijk totaal geen hoge verwachting had van het expirimentje, ik ging er van uit dat het wel veel ingewikkelder was dan het leek. Daarom geen foto's gemaakt tijdens de fabricage. Misschien heb ik net goed gegokt met de verhoudingen en hoeveelheden. Dat er kwartssteen, toermalijn, niet magnetisch metaal en koolstof in moest heb ik uit vele verschillende sites kunnen halen. Uiteindelijk had ik bergkwarts, roze kwarts, toermalijn, grafietpoeder en fijngeknipte koper uit zo'n zoveelhonderdaderige ls kabel. Alles in de epoxyhars. Een stuk 50 mm PVC pijp, één kant een contrastekker met drie losse aders eraan in de pijp vast gezet met epoxypasta, een grote klont, zodat het in de pijp achter de stekker goed afgedicht is. De + en - draad geïsoleerd laten en de aarde strippen waar deze ruim binnen de pijp valt. De koperdraadjes van het gestripte stuk los van elkaar halen zodat je meer kontakt met de mineralen krijgt. De pijp dan volgieten, heel lanzaam, met een goed vloeibare dunne epoxyhars. De de drie aders, die hier uit de pijp komen netjes vlechten en een stekker erop. Kun je het overal zo tussen zetten of eruithalen.

Voor de duidelijkheid: alleen de aarde maakt dus direct kontakt met de mineralenmix, de andere aders blijven geïsoleerd!! Disclaimer: doe dit niet als je niet komfortabel bent met elektriciteit, ik aanvaard geen aansprakelijkheid in deze.

Groet, Bob
JOB 250, Lindemann 858, AAZ Reference Flow mk2, Metrum Adagio,April Music Eximus dp-1, B&W nautilus, JBL4312A, Gamut M7