Grounding Box

Started by Arno P, September 30, 2018, 21:01:46

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Arno P

Onlangs naar de XiFI beurs geweest en heel wat geluisterd. Ik was erg onder de indruk van een demonstartie van een grounding box...merk CAD en het effect op het geluid met/zonder.
Thuis gekomen eens wat verder ingelezen want technisch gezien kom ik er niet meteen uit....1 geleider naar een doosje waar mogelijk bepaalde mineralen als Tourmaline/Dravite, Magnetite in zitten?
Entreq is een vergelijkbaar voorbeeld...en het dichste komt het in de buurt van een antennewerking waarbij het van het audioapparatuurchassis gegenereerde HF/Ruis wordt weggeleid naar een doos mineralen die het stoorsignaal absorbeerd oid.

Wat zijn jullie ervaringen (ABX tests gedaan?), zelfbouwpogingen?

https://www.computeraudiodesign.com/gc1-ground-control/

Arno P

#1
Zoiets van Entreq

Peerless Monster

Geen ervaring mee. Maar je hebt wel de heilige graal te pakken als je dit lukt...
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

chansig

2000 of 4600 euro...ik vraag me af: Welke stenen zitten er niet in die van 2000

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

alexander2

Ik heb zo een apparaat mogen zien/horen maar ik hoorde geen enkel verschil, het betreft vnl. het uitschakelen/filteren/ontdoen ( ? )  van hoogfrequente ruis.


video's voor de geïnteresseerden

https://www.youtube.com/watch?v=MCD0uNCzyHg

https://www.youtube.com/watch?v=92eXO7X19B4



solitaire

#5
Mijn ervaring is met een aantal producten, oa. Entreq Silver Minimus met Eartha Challenger / Copper, Gutwire Perfect Ground,  Vortex HiFi Ground Optimizer en Taiko Setchi D2.

Echter ik voel me niet OK audio-connectoren met stroom/aarde te verbinden, wat met bv. lekstroompjes die lopen via de aarde ... of bliksem (direct of verder weg) ... En de kabels kunnen zelf ook antennes zijn want waarom is er een potentiaal verschuiving richting artificial ground en niet richting connector / printplaat (er loopt geen stroom)... Te veel maar'en. OH, trouwens, er zijn wel degelijk positieve resultaten te boeken, dus ik blijf me er in verdiepen, en wellicht koop ik nog wel eens wat. De CAD model 1 bv. .... doet zeker leuks, en geen verbinding met earth-ground.

https://www.youtube.com/watch?v=sIwV0YDRUNU&feature=youtu.be ;)
Hinterm Horizont geht's weiter.

alexander2

Quote from: solitaire on September 30, 2018, 22:07:47
Mijn ervaring is met een aantal producten, oa. Entreq Silver Minimus met Eartha Challenger / Copper, Gutwire Perfect Ground,  Vortex HiFi Ground Optimizer en Taiko Setchi D2.

Echter ik voel me niet OK audio-connectoren met stroom/aarde te verbinden, wat met bv. lekstroompjes die lopen via de aarde ... of bliksem (direct of verder weg) ... En de kabels kunnen zelf ook antennes zijn want waarom is er een potentiaal verschuiving richting artificial ground en niet richting connector / printplaat (er loopt geen stroom)... Te veel maar'en. OH, trouwens, er zijn wel degelijk positieve resultaten te boeken, dus ik blijf me er in verdiepen, en wellicht koop ik nog wel eens wat. De CAD model 1 bv. .... doet zeker leuks, en geen verbinding met earth-ground.

https://www.youtube.com/watch?v=sIwV0YDRUNU&feature=youtu.be ;)

Torus Power zal jou dan ook niet onbekend klinken?

Kjelt

Sorrie maar mijn bullshit detector slaat mijlenver uit.
Als je hf ruis die het systeem zelf genereert wilt kwijtraken kun je dat toch beter bij de bron aanpakken en dus voorkomen?
Dit soort "oplossingen" ben ik twintig jaar geleden al tegengekomen in het spirituele circuit waarbij je bepaalde grote mineralen en halfedelstenen in je huis kunt zetten om negatieve energieen te absorberen. Je moest deze dan wel elke week onder de koude kraan afspoelen en in de volle zon zetten om ze te regenereren anders raakten ze verzadigd.



Kingpin

Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Arno P

Quote from: Kjelt on September 30, 2018, 22:32:57
Sorrie maar mijn bullshit detector slaat mijlenver uit.
Als je hf ruis die het systeem zelf genereert wilt kwijtraken kun je dat toch beter bij de bron aanpakken en dus voorkomen?
Dit soort "oplossingen" ben ik twintig jaar geleden al tegengekomen in het spirituele circuit waarbij je bepaalde grote mineralen en halfedelstenen in je huis kunt zetten om negatieve energieen te absorberen. Je moest deze dan wel elke week onder de koude kraan afspoelen en in de volle zon zetten om ze te regenereren anders raakten ze verzadigd.

Ik kan mijn zo'n eerste rationele reflex goed voorstellen...had ik ook...totdat ik de AB vergelijking zelf heb ervaren.
De vraag aan jou is dus of jezelf ook echt een AB vergelijking hebt gehad/gedaan (liefst blind)

Kjelt

#10
Nee heb ik niet, sta er wel voor open.
Aan jou dan weer de vraag wat was exact de A situatie en de B situatie.
Het grounden van het chassis kan in sommige gevallen een verschil maken dus als de situatie A ongeaard was en B geaard evt via een toverkastje kan ik me verschil wel voorstellen.
Als situatie A geaard was en B geaard via toverkastje en de aarde was identiek kan ik me het wat minder voorstellen. Die ABX test zou ik best eens willen doen. Vooral als het een significant verschil maakt ben ik achterdochtig  ;)

Mitch--

Heb toevallig het effect van de CAD GC1 afgelopen zaterdag bij Chattelin gehoord en ik moet zeggen dat ik het verschil toch wel zeer groot vond, dit was op de Zanden en Kroma Audio set.

In een direct vergelijk werd het totale geluidsbeeld strakker en vooral opener, alsof er een deken werd weggehaald voor de speakers, jammer dat het een enorm kostbaar ding is (2000 euro) anders had ik er wel oren naar gehad!
Harbeth Compact 7ES-3 40th Anniversary-Lejonklou Källa-Lejonklou Superkikkin-Lejonklou Tundra 2.5-Linn K400 'Lejonklou spec'

i2Paq

Lekker geloven en kopen wat jij denkt dat voor je werkt  :D

Ik lach ondertussen hartelijk om diegene die er in trappen en hun geld aan dergelijk "snake oil" oplossingen uitgeven.

Als een degelijke en dure set dit nodig heeft dan is er iets grondig mis, met de set dan wel met de eigenaar  :nopompom:

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

alexander2

Quote from: i2Paq on October  1, 2018, 10:42:40
Lekker geloven en kopen wat jij denkt dat voor je werkt  :D

Ik lach ondertussen hartelijk om diegene die er in trappen en hun geld aan dergelijk "snake oil" oplossingen uitgeven.

Als een degelijke en dure set dit nodig heeft dan is er iets grondig mis, met de set dan wel met de eigenaar  :nopompom:

Het is een bijzonder wereldje en je kan er niet omheen zodra er veel geld wordt uitgegeven dan komen dit soort producten er ook bij kijken. Ik heb wel is het idee dat de kopers niet achter willen blijven en natuurlijk komt er ook vanuit de dealers een bepaalde druk met heeeeeeeeeel veel argumenten.
Het meest bizarre wat ik ooit mee heb gemaakt was dat een dealer die aan een stel klanten vertelde dat kastje X ervoor zorgde dat je versterker ineens als een versterker klonk wel 3,4,5,x zo duur???
Dat zijn voor mij momenten dat ik afhaak want dan kan je net zo goed een Erres versterker kopen van Marktplaats voor een paar tientjes  en je sluit een magisch iets aan en je hebt een versterker die plots in waarde is gestegen EN veel beter klinkt.


Kingpin

Quote from: i2Paq on October  1, 2018, 10:42:40
Als een degelijke en dure set dit nodig heeft dan is er iets grondig mis, met de set
Dat is vaak ook het punt, omdat bv aarding niet goed wordt toegepast met het gevolg dat dit invloed kan hebben.
Maar een aardedraad in fluwelen doekjes of stenen te leggen waardoor het geluid opknapt .. come on. Ik R&D zelf op het werk met extreem gevoelige materie (op moleculair level), dan had dit in de wetenschap echt wel worden toegepast, en anders snel een patent aanvragen ... wie weet.

Even terugkomend op het filmpje, de tussentijd om 'verschillen' waar te nemen is veels te lang. Ik ben wel benieuwd hoe lang de tussentijd was tijdens de XFi?
Heb thuis ook wel eens geëxperimenteerd, en als de tussentijd te lang is dacht ik ook dat er 'verschillen' waren. Daarna zo een systeempje gemaakt dat ik met een drukknop op de luisterplek kon bedienen ... idd geen verschil, maar dan ook niets.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

noot87

Bij serieuze interesse ben ik wel bereid een bak met stenen te vullen voor € 2.000. Omdat het zo ongeloofwaardig klinkt als ik er kinderkopjes in stop zal ik er enkele edelstenen bij doen, want dat klinkt toch een stuk beter.
NAD M10 + KEF R7 + Rythmik FV15HP

Mitch--

Er word gevraagd naar ervaringen, dan word er een ervaring gedeeld en zit iedereen weer op de kast dat het geldklopperij en belachelijk...................... top mannen, ga zo door, dikke pluim!  :)
Harbeth Compact 7ES-3 40th Anniversary-Lejonklou Källa-Lejonklou Superkikkin-Lejonklou Tundra 2.5-Linn K400 'Lejonklou spec'

Sopper

Als ze op de website nou "CAD believes" veranderen in "CAD has measured and proven", dan zou ik het misschien serieus gaan lezen.

Quote:
"CAD believes that one of the key reasons so many digital audio products "sound digital" is due to this high frequency noise. From the very beginning of CAD we have worked hard to reduce unwanted noise in all our products. Materials and technologies that are used in our 1543 MKII DAC, USB Cables and CAT are included in the GC1 and GC3 Ground Controls."




# Lejonklou Källa - Streamer # Lejonklou Sagatun Mono 1.7 - Voorversterker x2
# Lejonklou Tundra Mono 3.0 - Eindversterker x2
# Graham LS8/1F - Luidsprekers
# Bekabeling - Trivium Audio Cables

Cyreg

ik speel ~maandelijks 'n Densen CD af van 3 minuten: Densen DeMagic Reference (€20)

Hoop vreemde geluiden hoog en laag van luid naar zacht en dit zou de CDP t/m speakers demagnetiseren

Ooit geprobeerd en er is verschil na de CD, gaat MID te lijf en klinkt meer transparant en clear ....maar ik weet niet tot hoe lang dat werkt; enfin kost me de kop niet hé  ;)

setup:    Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE; Cyrus FM7 >> DNM V3 Interlinks >> 
             Exposure 3510 INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > M-WaY 2DW+ Gold  > Furutech e-TP60E > AH! KB10 (3510), AH! KB10 (PSU1), AH! KB10 (8SE), AH! KB10 (FM7)

solitaire

#19
Er zijn regelmatig bullshit ideeen/producten die, hoewel ik onwetend ben op het moment van beluisteren, toch een uitwerking hebben (ik ken niet het product en niet moment wanneer ik er naar luister).

Vaak loop ik dan tegen een dezelfde combinatie van problemen aan: 1/ als ik de werking probeer te doorgronden lijkt het me absoluut ... bullshit, en 2/ ik weet eigenlijk onvoldoende van de materie om te bepalen wat buttshit is en wat niet.

En ik denk dat dit, in eerlijkheid, voor velen van ons geldt. Niet erg, niemand weet alles. Wat rest is een gevoel van 'dit klopt niet' vs. 'toch neem ik iets waar'. Liever sluit ik een ongebruikte ingang op mijn voorversterker niet aan op de WCD, maar toch brengt de Gutwire Perfect Ground die je zo moet toepassen zeker wel resultaat. Herkenbaar, herhaalbaar, blind, ... En zo zijn er wel meer producten. Echter de twee 'aarde' punten (signaal en stroomnet) met elkaar verbinden gives me the creeps; een kunstmatige 'aarde' (het bekende doosje mineralen) kan net zo goed werken naar mijn ervaring, en laat me beter voelen. Oh nee, ook niet, want dan voel ik me een adept van allerhande ingestraalde spullen, wat ik nog nooit begrepen heb en nog nooit een effect heb horen hebben (is dit Nederlands ...?).

De Taiko Setchi heb ik meerdere malen toegepast kunnen beluisteren, waaronder de D2-RCA bij mij thuis op mijn CD speler, in de plaats van een 75R plug ( ;)). Echt waarneembaar (we spreken hier over kleine verschillen !, sommige 'non- believers' steken hier graag de draak mee). Maar lees je de bijbehorende 'description' (https://www.taikoaudio.shop/Setchi-D2-Grounding-Block) schiet je toch minimaal in de lach ...

Dus: hoe ik het wend of keer, alleen mijn gehoor is er blij mee ... En da's de enige reden dat ik blijf luisteren naar op het eerste (tweede derde vierde enz) gezicht idiote producten. Ze kunnen wel zeker effect hebben.


edit/  de Setchi schijnt een batterij toe te passen ipv mineralen
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

Quote from: alexander2 on October  1, 2018, 11:09:29
Het is een bijzonder wereldje en je kan er niet omheen zodra er veel geld wordt uitgegeven dan komen dit soort producten er ook bij kijken. Ik heb wel is het idee dat de kopers niet achter willen blijven en natuurlijk komt er ook vanuit de dealers een bepaalde druk met heeeeeeeeeel veel argumenten.
Het meest bizarre wat ik ooit mee heb gemaakt was dat een dealer die aan een stel klanten vertelde dat kastje X ervoor zorgde dat je versterker ineens als een versterker klonk wel 3,4,5,x zo duur???
Dat zijn voor mij momenten dat ik afhaak want dan kan je net zo goed een Erres versterker kopen van Marktplaats voor een paar tientjes  en je sluit een magisch iets aan en je hebt een versterker die plots in waarde is gestegen EN veel beter klinkt.

De groep die bereid is te investeren in deze toch wat alternatieve producten neemt wel toe de laatste jaren heb ik het idee (en ook al geprobeerd aan te kaarten hier). Maar ik ben het met je eens dat een deel dat doet wegens peer pressure of 'druk' vanuit een detaillist (in mijn audio-groepje zitten een aantal detaillisten, en zo wordt ik dus zelf ook, meestal in eerste instantie onwetend, in contact gebracht met dit type producten).
Hinterm Horizont geht's weiter.

alexander2

Quote from: solitaire on October  1, 2018, 19:59:11
De groep die bereid is te investeren in deze toch wat alternatieve producten neemt wel toe de laatste jaren heb ik het idee (en ook al geprobeerd aan te kaarten hier). Maar ik ben het met je eens dat een deel dat doet wegens peer pressure of 'druk' vanuit een detaillist (in mijn audio-groepje zitten een aantal detaillisten, en zo wordt ik dus zelf ook, meestal in eerste instantie onwetend, in contact gebracht met dit type producten).

Ik vind dit soort tweaks erg moeilijk om te beoordelen want ik hoor het verschil vrijwel nooit daarentegen heb ik naast mensen gezet die helemaal uit hun dak gingen. Wederom de uitspraak die ik hier ook lees .......alsof er een deken wordt weggehaald voor de speakers.




noot87

Ik denk en hoop dat de nieuwe generatie juist minder in dit soort vreemde dingen gaat geloven. Er is zoveel informatie op internet dat de onzin steeds meer gefilterd zou moeten worden. Fora als deze werken hier aan mee. Audiofielen willen altijd tot op detail zaken verbeteren. Mensen doen niet anders dan elkaar na-praten. Als je iets wil waarnemen, zul je nog denken dat het zo is ook, placebo.
NAD M10 + KEF R7 + Rythmik FV15HP

solitaire

#23
Zoals ik al schreef, ik wil helemaal niet 'iets' waarnemen (ja, muziek !). Ik voel me over veel tweaks op z'n best ambivalent, en mijn kleine portemonnee is er ook helemaal niet bij mee. Jammer dan, soms is het domweg hoorbaar ! Ook niet een kwestie van 'geloof'.

En vaak, als ik er mee in aanraking kom, betreft het een tweak die ik niet ken, waar ik nog nooit iemand over gehoord heb. Partijdig kan ik dus niet zijn, afgezien van het gegeven dat ik altijd open sta voor iets nieuws.

Mij gaat de hobby om het 'herkenbaar / levensecht / overtuigend' weergeven van muziek. In de tientallen jaren dat ik deze hobby heb is me gebleken dat dit niets te maken heeft met een rechte freq. karakteristiek of het steeds verder terugbrengen van vervormingen. Voor een doorontwikkeling van de gebruikte technieken is maximaal gebruikmaken van wetenschap in de breedste zin van het woord een vereiste, maar puur luisteren naar een setup en voelen dat muziek levensecht op je overkomt heeft weinig met meettechniek en dergelijke te maken. Zelf had ik aan het begin van mijn hobby-loopbaan een aha-erlebnis 'zo levensecht kan het dus ook' toen ik een setje Rehdeko's hoorde spelen, toch zeker niet speakers die goed meten...

Sterker nog, ik denk dat het inbrengen van wat vervorming, of het nou een buis is, een trafo, of een geoxideerde kabel, de weergave ten goede kan komen. Deze grounding spullen zouden dat best wel eens kunnen doen, met de antenne werking van de kabels die gebruikt worden ?
Hinterm Horizont geht's weiter.

Kjelt

#24
Quote from: solitaire on October  2, 2018, 09:17:23
Sterker nog, ik denk dat het inbrengen van wat vervorming, of het nou een buis is, een trafo, of een geoxideerde kabel, de weergave ten goede kan komen. Deze grounding spullen zouden dat best wel eens kunnen doen, met de antenne werking van de kabels die gebruikt worden ?
Dus in plaats van "storing" weg te leiden zou dit wat storing introduceren waardoor het lekkerder klinkt? Interessante gedachte alleen zou die storing dan afhangen van apparatuur die in de nabije omgeving opgesteld aanwezig is dus per situatie verschillen ?

Dit soort tweaks zou je moeten lenen voor de aanschaf en zelf in je eigen installatie bevestigen, klinkt het dan beter, prima wie ben ik dan om er iets over te zeggen of van te vinden. Maar tijdens demonstraties als daar duidelijke verschillen te beluisteren zijn dan wordt daar meestal wel wat gerommeld ala Mindf*ck zullen we maar zeggen. Dat is nu een programma waar je kunt zien hoe makkelijk je beinvloedbaar bent en voor het lapje kunt worden gehouden tenzij je echt geloofd dat die man een tovenaar is  :tounge2: