You don't see in 4K

Started by camilo, September 26, 2018, 08:41:35

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

camilo

Leuk filmpje gevonden op youtube: You don't see in 4K. Ben bang dat'ie gelijk heeft: ik projecteer full hd 2,90 meter breed en kijk op een afstand van 5,50 meter. De individuele pixels zie ik op die kijkafstand al lang niet meer; scherpstellen doe ik door het midden te zoeken tussen "onscherp de ene kant uit en onscherp de andere kant uit". De reacties op het filmpje liegen er trouwens niet om.

Kjelt

Misschien een link van het filmpje toevoegen ?  :D

Robbo

Het is juist het idee dat je de individuele pixels niet zien.  Ooit gehoord van het kippengaas effect ?

Kjelt

Er zijn zeker meerdere zaken die spelen.

1) resolutie
2) interpixel space
3) grootte scherm / kijkafstand
4) .... ?

Eentje die vaak vergeten wordt maar wel erg irritant kan zijn is 2) de interpixel space, de ruimte die tussen de pixels zit.
Als je dicht op het scherm staat zie je dat als een dun zwart kader om de 3 pixels heen waar soms nog aansturingslogica in zit.
Deze staat volledig los van de resolutie van het paneel maar kan storender zijn dan de resolutie zelf.

camilo

En of ik het kippengaas effect ken! Mijn eerste projector was een Eiki met 3 x 100.000 (RGB) pixels, dat was zo rond 1995. Daarna kwam de Philips LC 2000: 480 X ? pixels. Dat was toen nog een "top of the line" videoprojector, 17.000 gulden euro kostte dat ding en werd drie keer omgeruild i.v.m. dode pixels. Vervolgens de eerste widescreen homevideoprojector: een Sony (type weet ik niet meer), 480 x (iets van) 1200 pixels. Tóen was dat een sensatie.  Ik kwam pas goed op gang met een HD-ready van Hitachi. Vervolgens 2 Full HD Sanyo's, de 700 en de 2000. En nu, wat ik min of meer als eindstation zie, een Epson TW 9200, gekocht voor 3D.  Ik denk iets van 3000 LD's, DVD's en BD's te hebben, dus de toegevoegde waarde van 4 K voor mijn collectie zie ik niet zo 1,2,3. Ik kijk liever naar een goede klassieker in standaardresolutie en "middengolf-geluid" dan naar de zoveelste "must see" Marvel, ook al is die in 3D en wordt ik bijkans mijn stoel uitgeschud door de explosies.

Ben ik "tegen" 4K? Welnee! Heb ik er behoefte aan? Niet echt. Zetten 4 K en 8 K door?  Natuurlijk: als je voor dezelfde prijs van een 2 K ook een 4 K scherm kunt maken, maar die 4 K voor méér kunt verkopen, dan doe je dat toch. Planned obsolescence heet dat en daarmee houd je de produktie op gang. Stilstand is achteruitgang.


jasjenl

Marantz SR8002 / Parasound 2205AT / Denon HEOS Link HS2 / 2x Quadral Aurum 7 / 2x Quadral Phonologue Pico / Quadral Base Prestige / Samsung UE40H6200AW / Epson TW9400W / Oppo BDP 83 / Apple TV / PS5