ONKYO TX-8150 icm B&W

Started by Bakkums, September 25, 2018, 20:43:38

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Bakkums

Hallo forum genoten,

Ben op zoek naar een nieuwe/gebruikte stereo set en zit te denken aan onderstaande:

Versterker: ONKYO TX-8150
Speakers: B&W CM8 of 683 S2 of 603 (2018)

Iemand van jullie advies voor mij wat een verstandige keuze is?
Versterker mag ook anders zijn, mits het in de zelfde prijs klasse zit en incl audio streaming.
Mijn smaak is over het algemeen een gedetailleerde sound en een beetje richting de heldere/schelle kant. Mijn ervaring met Onkyo  icm B&W hierbij was goed, praat hier alleen over minimaal 5 jaar geleden en met nog oudere luidsprekers.

Hoor graag jullie combinaties en eventuele toelichting. Mocht iemand luidsprekers te koop hebben staan, dan houd ik mij ook aanbevolen. (Kleur Wit  ;D )

Bakkums

Misschien iemand ervaring met alleen de Onkyo of alleen de luidspreker keuze?
Elke bruikbare informatie is gewenst.

Bakkums

Luidspreker keuze wordt aangepast nadat de vrouw en ik de speakers in het echt hebben gezien. (Niet gehoord)
De speakers 603 en 683 s2 vallen af wegens de grote.

Keuze nu cm 8 s2 of 704, deze zijn qua formaat redelijk gelijk aan elkaar qua geluid verwacht ik meer van de 704. Is de Onkyo geschikt voor de cm8 en de 704 of heeft de 704 meer vermogen nodig?

Alvast bedankt voor jullie input.

Nexterday

#3
Hallo, qua formaat snap ik de voorkeur voor een 704 wel. Mijn ervaring is echter dat ze pas echt mooi spelen als je ze echt goed aanstuurt. En dan zegt de kwaliteit van de versterker meer dan het vermogen. De Onkyo die je noemt lijkt me onder de maat. Met een versterker uit die klasse klinkt het dan al snel wat kaal en dun.
Ik heb de 704 gehoord met een NAD C368 en ik vond ook dat maar een tamme bedoening. Met een Arcam SA10 versterker speelt het stukken opener en levendiger. En die Arcam is goedkoper en heeft ook minder vermogen... De Arcam vond ik ook beter dan een Rotel A12, al speelt een AVM A30 weer nog beter. Maar die kost dik 2000 euro...de Arcam kost 850. Overigens...als je op 704 formaat iets zoekt in het wit...wellicht is een Martin Logan Motion 20 of een Elac 247.3 het overwegen waard. Kosten ongeveer hetzelfde en spelen echt heel mooi en detailrijk. Ga vooral zelf luisteren, dat zegt in een half uur meer dan 2 weken online speuren...  Succes!
Music is the answer.

Bakkums

Bedankt voor je toelichting. Ga dit meenemen in mijn zoektocht. Daarnaast snap ik dat luisteren meer zegt dan ervaringen van anderen, maar om alles te gaan luisteren vind ik een beetje overdreven, dus wil een beperkte selectie maken om te gaan beluisteren.

Bakkums

Heb mijn keuze gemaakt en er voor gekozen om het eerst met een budget versterker te doen Onkyo tx 8150 en de luidsprekers zijn de B&W cm8 s2 geworden.

Eerste indruk positief, maar kom van een soundbar. Daarnaast de speakers gewoon aangesloten en wil dit weekend of aankomende week ook eens bi-amp proberen.

Mocht alles ingespeeld zijn en goed aangesloten en geplaatst, dan zou ik mijn bevindingen even delen.

twido

proficiat, veel plezier ermee.

Bakkums

Na enkele uurtjes gespeeld te hebben was mijn verwachting is hoger qua geluid. Heb de speakers nog niet bi-amp aangesloten dus dit is nog een optie om beter geluid te creëren.

Eerste test, goedkope dacht 2mm kabel vervangen voor Van den Hul goldwater kabel. Helaas had ik nog maar 1.5 meter liggen dus 1 speaker aangesloten. Wat een verschil zeg, luidspreker klinkt veel opener en zang/hoge tonen klinken aanzienlijk zuiverder.

Test 2 wordt als volgt. Goedkope kabel bi-amp aansluiten en vergelijken met de Van den Hul kabel. Daarna knoop doorhakken of ik bi-amp ga aansluiten of goede kabels kopen voor single aansluiting.

Iemand nog tips?

Toni71

Een goede tip? Tsja...de meningen zijn hier over verdeeld, maar ik zou een mooi stuk 4mm2 gewone luidsprekerkabel kopen (opletten geen cca) en dat single aansluiten.

Het geld voor eventuele duurdere kabel in je zak houden.

solitaire

De Goldwater ken je en bevalt je: koop er een stuk bij en je bent klaar. Persoonlijk heb ik niet zo veel met bi-wiren.

Als je tijd hebt, of upgraditis, ga dan kabels vergelijken om te kijken of het binnen je budget nog beter kan (en niet bi-wiren betekend alle budget voor één kabel ! ... of gewoon lekker muziek voor kopen ...).
Hinterm Horizont geht's weiter.

Bakkums

Bedankt voor jullie reacties.

Heb al van velen vernomen dat luisteren het enige is wat telt. Neemt niet weg dat ik jullie mening ook wil weten/horen.

Gisteren een luidspreker bi-amp aangesloten en 1 single met de "goede" kabel. Wat mij hierbij op viel is dat de hoge tonen bij de bi-amp en zang nu mooier uitkomen  dan voorheen, enige wat ook erg verandert is de bas weergave.  Deze lijkt een stuk korter en niet dreunerig. Vind ik persoonlijk prettig.
Daarnaast is het verschil met de "goede" kabel aanzienlijk afgenomen.

Denk dat mijn keuze nu valt op: Supra Rondo 4×4.0mm2

Deze kan ik bi-amp aansluiten en als dit niet bevalt altijd nog bi-wire.

Kom hier later deze maand of anders aankomende maand op terug.

twido

Quote from: Bakkums on October 15, 2018, 22:29:05
Na enkele uurtjes gespeeld te hebben was mijn verwachting is hoger qua geluid. Heb de speakers nog niet bi-amp aangesloten dus dit is nog een optie om beter geluid te creëren.

Eerste test, goedkope dacht 2mm kabel vervangen voor Van den Hul goldwater kabel. Helaas had ik nog maar 1.5 meter liggen dus 1 speaker aangesloten. Wat een verschil zeg, luidspreker klinkt veel opener en zang/hoge tonen klinken aanzienlijk zuiverder.

Test 2 wordt als volgt. Goedkope kabel bi-amp aansluiten en vergelijken met de Van den Hul kabel. Daarna knoop doorhakken of ik bi-amp ga aansluiten of goede kabels kopen voor single aansluiting.

Iemand nog tips?

Denk ook wel dat je goed kabels kunt kopen voor weinig geld, heb ik toen ook gedaan.
Maar wat ik wou vragen was wat jullie tegen bi-amp aansluiting hebben? Mijn spelen zo altijd maar als ik het beter kan doen op een andere manier wil ik hier best van leren.

myself

Upgrade van ls kabels zal je meer brengen dan bi-ampen. Dus als je echt moet kiezen zou ik de kabels upgraden. Ben je in de positie om beide te doen, zal je merken dan bi-ampen je meer controle over en rust in het geluid geeft. Vooral de lage tonen knappen ervan op en uiteraard ook stemmen etc.

Blijf experimenteren is het beste advies


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

Bakkums

Even verder gekeken en twijfel nu tussen onderstaande 2 kabels:

Supra rondo 4x4
Audioquest FLXslip 14/4

Misschien dat ik bij een audio dealer de kabels eens kan lenen, mits aanwezig, dan kan ik luisteren welke mijn voorkeur geniet.

WickedGame

Quote from: Bakkums on October 18, 2018, 19:46:44
Even verder gekeken en twijfel nu tussen onderstaande 2 kabels:

Supra rondo 4x4
Audioquest FLXslip 14/4

Misschien dat ik bij een audio dealer de kabels eens kan lenen, mits aanwezig, dan kan ik luisteren welke mijn voorkeur geniet.

Beide kabels ken ik in combinatie met B&W.

En mijn persoonlijke voorkeur ging uit naar de Supra Rondo. Maar goed als je wat kan lenen/testen zou het mooi zijn. Als je overigens wil bi-ampen/bi-wiren dan kan je bij forumsponsor vik vragen naar Taga Audio Platinum 18. Dit had mijn kabel bijna geworden maar die paste niet door de buizen in de muur :(

Bakkums

Heb besloten om de supra rondo 4x4 aan te sluiten op mijn set en heb hier geen spijt van.

In eerste instantie had ik ze Bi-amp aangesloten en dit klonk in het hoog en midden gebied zeer helder, beetje scherp en gecontroleerd. De bassen waren ook zeer gecontroleerd maar hierdoor vielen ze mij een beetje tegen.
Vervolgens alles Bi-wire aangesloten en moet zeggen dat dit voor mij tot nu toe het beste klinkt. Hoog en midden is nog steeds goed, scherpste randje is er wel af maar voor mij nog steeds prettig (mijn voorkeur ligt tegen schel aan). Bas is nu meer aanwezig maar overheerst niet.

Voor mij is deze combi uitstekend.