Dus...welke speaker kabel...?

Started by DrDoo, September 25, 2018, 19:17:27

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

DrDoo

Wegens verandering van opstelling heb ik nieuwe speaker kabels nodig.

Versterker: Musical Fidelity M6SI
Speakers: Monitor Audio RS6
Speakers zijn nu bi-wire aangesloten.

Mijn speakers stonden altijd aangesloten met QED Silver anniversary bi-wire kabels (de non XT).
Nu heb ik dus nieuwe speaker kabels nodig...lengte 6 meter en 2 meter.

Ik wil niet al te veel geld uitgeven voor kabels (max 150? liever rond 75-100)

Merken die ik overweeg;
- Canare 4S11 (bi-wire mogelijk)
- Supra Rondo 4x 2.5mm2 (bi-wire mogelijk)
- Supra Ply 3.4S (Geen bi-wire...ga ik dit erg merken?)
- SignalCable Ultra (eigenlijk een beetje te duur...maar misschien het overwegen waard).
- QED Anniversary XT bi-wire (eigenlijk ook wat meer dan ik zou willen uitgeven).

Eigenlijk was ik er al over uit om voor de Canare 4S11 te gaan, echter las ik op een aantal Fora dat een aantal andere kabels niet heel veel duurder zouden zijn maar met een (veel) beter geluid. Vandaar nu mijn twijfel.

Vooral de Supra Ply 3.4S lees ik veel goede dingen over. Echter deze is dus niet bi-wire, ga ik daar erg veel verschil in merken vergeleken met mijn oude kabels (QED bi-wire). Signal Cable stond op mijn lijstje, heel veel mensen zijn hier lyrisch over...echter rond de 220 toch wel beetje teveel boven mijn budget.

Iemand nog suggesties / advies?

N1v3K

Had ik hier niet al op gereageerd?  :eh:

Anyway... Audioquest FLX slip 14/4

DrDoo

#2
Haha. Ja dat had je. Maar topic stond in het verkeerde forum.
Hoop op nog wat extra input.

In ieder geval bedankt voor je 2de reactie ;D

N1v3K


myself

Met zo'n mooie versterker zou je eigenlijk de rest van de rest in verhouding moeten houden en dus iets meer uittrekken voor je ls-kabels.

Kijk eens bij de 2e hands sectie hier op het forum


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

chansig

 Is natuurlijk afhankelijk van welke krachten en vaardigheden je een kabel wilt toedichten. Ik zou zeggen dat het ook goedkoper dan die 150 euro kan.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

WickedGame

Vanwege ons nieuwe huis diende ik in de loze leidingen een luidsprekerkabel te verwerken die daarin paste en niet te duur was aangezien er toch een flink aantal meters er doorheen getrokken moesten worden. Uiteindelijk heb ik een aantal kabels op proef genomen. Dit waren o.a.:

- Taga Audio Platinum 18 (te verkrijgen bij forumsponsor VIK)
Mijn review: https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=160914.0
Was mijn eerste keus, maar door de dikte helaas niet mogelijk om door de buizen te verwerken. Maar mocht je dit niet gaan doen kan ik je deze kabel van harte aanbevelen!

Uiteindelijk ben ik na veel testen op Supra Rondo 4x4.0 uitgekomen ivm de Bi-Wire mogelijkheid. Qua match op de Classé B&W set was die uitstekend, en ben er nog steeds heel tevreden over. Prijs kwaliteit zit bij Supra wel goed.

chansig

Vaardigheden/krachten zijn overigens andere woorden voor "matchen".  :D

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

twani

Quote from: chansig on September 26, 2018, 07:10:35
Is natuurlijk afhankelijk van welke krachten en vaardigheden je een kabel wilt toedichten. Ik zou zeggen dat het ook goedkoper dan die 150 euro kan.

Gr. Hans

Een mooie bouwmarktveter zal t allemaal doen inderdaad.

Die zijn iig vaak nog van écht koper dit itt. de vele Coperclad (blik met een dun laagje koper) namaak varianten.


DrDoo

Bedankt voor de replies zover.
De rondo stond inderdaad ook op mijn lijst.

@Hans en @Twani
Hebben jullie suggesties? Wellicht kabels die nog niet op mijn shortlist staan?

Sopper

Qed 79 strand
Mogami varianten
Canare varianten
Etc. Zat budget keuzes die geen meetbaar verschil tonen t.o.v. dure kabels.
# Lejonklou Källa - Streamer # Lejonklou Sagatun Mono 1.7 - Voorversterker x2
# Lejonklou Tundra Mono 3.0 - Eindversterker x2
# Graham LS8/1F - Luidsprekers
# Bekabeling - Trivium Audio Cables

MechanicalAnimal

Quote from: DrDoo on September 25, 2018, 19:17:27
Nu heb ik dus nieuwe speaker kabels nodig...lengte 6 meter en 2 meter.

Ik wil niet al te veel geld uitgeven voor kabels (max 150? liever rond 75-100)



nou heb ik er geen verstand van maar is het nog raadzaam om wel enigzins dezelfde lengtes aan te houden?

ik zit niet zo in de "hele dure kabels"-hoek tijdens kabeldiscussies, ikzelf gebruik janzen Supra 6N en nog 1 die ik ff niet voor de geest kan halen.
Ik heb namelijk meerdere kabels namelijk van versterker naar filterkasten naar luidsprekers en ook nog eens hoog en laag gescheiden.
SONY Bravia XR-65X95L- PM11S3 - Denon Heos Link - Galactica MKII/Avalon Isis

Leeuwarden

Gezien de snelheid waarmee het signaal zich door kabels verplaatst ga je het verschil in lengte tussen kabels niet horen.

DrDoo

Na wat ik gelezen heb zou je dit pas gaan horen/kunnen merken bij zeer grote afstanden. 100 meter plus...en zelfs dan...

Maar zoveel mensen zoveel meningen natuurlijk.
Mijn gevoel zei ook dat ik dezelfde lengtes moest aanhouden...echter na het lezen van meerdere berichten hierover lijkt het echt niet nodig.


solitaire

Kort geleden las ik er iets over ... even teruggezocht:

"There is an obvious logic in keeping the lengths of speaker cable used in the hi-fi system the same. The vast majority of pairs of speaker cable that we supply are of equal lengths. Increasingly though, people are using odd lengths of speaker cable in a system. This is something that we researched quite carefully. What we found was that a difference in length of not more than 40% worked pretty well. So a 5m/3m pair, 7m/4m pair and a 10m/6m pair were good. There are a couple of important points here though. Whilst the vast majority of amplifiers will be completely happy with a different length pair of speaker cables, some amplifiers use the speaker cable as part of the circuitry and in this case, cable lengths should be kept the same. Before using different lengths of speaker cable, it is important to check with the manufacturer of the amplifier."

https://www.chord.co.uk/speaker-cable-guide/

Nou is dit maar één mening, en 'zoveel mensen zoveel meningen' ...
Hinterm Horizont geht's weiter.

alexander2

Laat je niet gek maken door de kabel voodoo sekte aub. Koop een rol op bijv. Allekabels.nl en knip het op maat.
Al is 1 deel 50 meter en de andere 1 cm. geloof mij je hoort geen enkel verschil.
Wil je het voor je gevoel afwerken koop er een paar banaanstekkers erbij.
Ook ik ben er jarenlang ingestonken totdat ik snoeihard werd geconfronteerd met een een demo waar de meest exotische kabels op zaten en telkens werden verwisselend en wat denk je.......iets meer zwart, een sissende S en meer van die ongein en het overgrote deel hoorde helemaal geen enkel verschil.
Dat was natuurlijk niet de bedoeling van de demo maar ik zal deze nooit vergeten. :D



blue-eyes

LS kabel met gelijke lengte verkoopt wel beter, ook even een gedachte :)
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

solitaire

Quote from: alexander2 on September 27, 2018, 12:57:50
Laat je niet gek maken door de kabel voodoo sekte aub. Koop een rol op bijv. Allekabels.nl en knip het op maat.
Al is 1 deel 50 meter en de andere 1 cm. geloof mij je hoort geen enkel verschil.
Wil je het voor je gevoel afwerken koop er een paar banaanstekkers erbij.
Ook ik ben er jarenlang ingestonken totdat ik snoeihard werd geconfronteerd met een een demo waar de meest exotische kabels op zaten en telkens werden verwisselend en wat denk je.......iets meer zwart, een sissende S en meer van die ongein en het overgrote deel hoorde helemaal geen enkel verschil.
Dat was natuurlijk niet de bedoeling van de demo maar ik zal deze nooit vergeten. :D

"Laat je niet gek maken door de kabel voodoo sekte aub" is wel wat erg stigmatiserend, terwijl daar lijkt me absoluut geen aanleiding voor was ...

En wel grappig te lezen dat jij jarenlang in je eigen kortzichtigheid bent gestonken ... "iets meer zwart, een sissende S en meer van die ongein" zijn nou juist die details waarom sommige mensen 'exotische kabels' kopen ... Voor jou tellen details niet schijnbaar ...
Hinterm Horizont geht's weiter.

alexander2

Ik citeer iemand die dealer is en dit komt van november 2, 2007, 07:50:00 :

Verschil is onhoorbaar bij speakerkabels van voldoende diameter (vanaf 1,5 mm2.
Voor de gemoedsrust zou je de kabels even lang kunnen houden. Rol ze dan inderdaad niet op, hoewel de spoelwerking bij dat soort lengtes redelijk verwaarloosbaar is.

solitaire

'zoveel mensen zoveel meningen' ...
Hinterm Horizont geht's weiter.

alexander2

Quote from: solitaire on September 27, 2018, 13:11:10
'zoveel mensen zoveel meningen' ...

Dat klopt maar hou er wel rekening mee dat we hier praten over iemand die een beperkt budget heeft en niets is makkelijker om te roepen dat hij 'iets' meer moet uitgeven omdat hij anders details mist.
Maar ik ben wel is benieuwd in welke prijsklasse moet hij dan gaan zoeken volgens jou en waarom?

H&C Hifi



Koop gewoon een singlewire kabel.
Scheelt je hoop geld, gezien je componenten zou ik dan voor de Qed XT40 gaan, die vind ik zelf fraaier klinken dan de XT.

Totaal 8meter incl airloc pluggen en montage ben je  140 Euro kwijt ongeveer.

Ejorne

Quote from: HcHifi.nl on September 27, 2018, 13:38:43

Koop gewoon een singlewire kabel.
Scheelt je hoop geld, gezien je componenten zou ik dan voor de Qed XT40 gaan, die vind ik zelf fraaier klinken dan de XT.

Totaal 8meter incl airloc pluggen en montage ben je  140 Euro kwijt ongeveer.

Is Canare 4S11 niet goedkoper en ook bi-wire te gebruiken?

alexander2

Quote from: HcHifi.nl on September 27, 2018, 13:38:43

Koop gewoon een singlewire kabel.
Scheelt je hoop geld, gezien je componenten zou ik dan voor de Qed XT40 gaan, die vind ik zelf fraaier klinken dan de XT.

Totaal 8meter incl airloc pluggen en montage ben je  140 Euro kwijt ongeveer.

Misschien vindt hij dat nou net niet zo mooi klinken en dan?

solitaire

Quote from: alexander2 on September 27, 2018, 13:19:11
Dat klopt maar hou er wel rekening mee dat we hier praten over iemand die een beperkt budget heeft en niets is makkelijker om te roepen dat hij 'iets' meer moet uitgeven omdat hij anders details mist.
Maar ik ben wel is benieuwd in welke prijsklasse moet hij dan gaan zoeken volgens jou en waarom?

Quote from: alexander2 on September 27, 2018, 13:47:05
Misschien vindt hij dat nou net niet zo mooi klinken en dan?

Verschillen bestaan tussen kabels, onafhankelijk van bv. prijs. Zo is het best mogelijk dat een goedkoper exemplaar 'beter' presteerd dan een duurdere. Want 'goed / beter / best' is afhankelijk van vele zaken, bv. technische eigenschappen apparatuur en smaak van de luisteraar.

Dus... wat gaan we eten vanavond...? Iedereen geeft daarop input naar zijn/haar eigen ervaringen en smaak. Als de vraagsteller kiest voor iets dat hij/zij zelf nog niet eerder gegeten heeft bestaat er dus het risico dat het niet lekker gevonden wordt. Da's balen, maar wel een ervaring rijker, en een context waarnaar je tipgevers kan beoordelen.
Hinterm Horizont geht's weiter.