hoge toon ruis power adapter 2Qute Dac

Started by manco401, September 25, 2018, 09:22:14

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

manco401

Hallo,

Ik heb recent een 2Qute gekocht, tweedehands, ben erg tevreden met het geluid. Alleen merkte ik recent een soort hoge toon ruis op wanneer de muziek afstaat. Eerst dacht ik dat het de stekkerblok was of tv maar het blijkt de voeding van mijn 2Qute te zijn.
Is een andere voeding kopen de oplossing? Na wat googlen komt dit wel vaker voor met voeding adapters.

Het is een vrij goedkoop chinees ding die meegeleverd is en ik dacht ook al eens een linaire voeding te proberen maar volgens de handleiding mag je geen andere voeding gebruiken dan wat is meegeleverd. De welbekende ontwerper, Rob Watts, zegt zelf ook dat de 2Qute niet beter klinkt met een linaire voeding en dat je mogelijk de dac kan beschadigen daarmee..

Rowdy

#1
 Wat er kan gebeuren bij een niet originele voeding dat de + en - omgedraaid zijn.
Ifi Audio iPower: heeft verschillende uitgangsspanningen. Kijk naar de originele voeding wat de spanning en stroomsterkte zijn, zoek dan de iPower adapter. Spanning moet hetzelfde zijn. Stroom mag hoger, maar niet lager.

manco401

Dank voor de tip. De ipower 12V is blijkbaar wel niet meer leverbaar.

Matthijs1973

die is heel goed verkrijgbaar bij amazon.de, van de week mijn 3e besteld ;-)
NAD M33 // NAD C588 // NAD C568 // Harbeth SHL5plus xd // AudioQuest Niagara 1200

Rowdy

Quote from: manco401 on September 25, 2018, 10:57:57
Dank voor de tip. De ipower 12V is blijkbaar wel niet meer leverbaar.
Stuur sponsor Wifimedia eens een PB, hij kan je meer vertellen over de verkrijgbaarheid.

Kingpin

De 2Qute is 12V / 0,5A. IFi ipower zou voldoende moeten zijn.
Misschien kun je eens een goede lineaire voeding lenen (let op de polen) dan kun je voor jezelf uitmaken of het wat uitmaakt in je set of niet.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

manco401

Heb reeds een een iPower gekocht op amazon.de
Zo'n sbooster is toch wat duur. En als de ontwerper van de 2Qute al zegt dat het geen bal uitmaakt, waarom zou ik er dan geld aan hangen.
Ik wil graag nog mijn macbook air vervangen door een echte streamer zoals een Auralic Aries of dergelijk, denk dat ik daar meer winst kan halen op audio kwaliteit. Ik lees ook vanalles over usb purifiers, regenerators, enz maar ik heb toch mijn twijfels of al die tussenstukjes niet hun eigen problemen brengen.

StereoMike

Als je (over)gevoelig bent voor hoge tonen is de IFi iPower misschien ook niet zo'n goede keus.
Sometimes the greatest way to say something is to say nothing at all from Justin Timberlake

manco401

#8
Heeft dan iPower dan zo'n invloed op de hoge frequenties? Voor de duidelijkheid de hoge toon ruis komt uit de power adapter, niet uit mijn speakers :)

StereoMike

Quote from: manco401 on September 25, 2018, 20:11:10
Heeft dan iPower dan zo'n invloed op de hoge frequenties? Voor de duidelijkheid de hoge toon ruis komt uit de power adapter, niet uit mijn speakers :)
De iPower geeft zelf hoogfrequent (fluittoon) geluid vooral bij lage belasting.
Sometimes the greatest way to say something is to say nothing at all from Justin Timberlake

Matthijs1973

grappig, nooit gehoord en ik heb er 2 in het stereomeubel en 1 in de meterkast. Ik kan je garanderen dat als deze geluid zouden maken dat mijn vriendin dit gehoord zou hebben en de Ifi's direct het huis zouden verlaten. Dus nee, ik heb er 3 en nog nooit een hoog frequente fluittoon bij gehoord. Lijkt me dat er dan een probleem bij jouw Ifi is.
NAD M33 // NAD C588 // NAD C568 // Harbeth SHL5plus xd // AudioQuest Niagara 1200

manco401

Vandaag gearriveerd en reeds enkele uren getest aan de 2Qute, zeker verbetering hoorbaar! Geluid is strakker, afgelijnder, lijkt ook dieper, maar ik ben niet goed om dat soort dingen te omschrijven. Ook hier gelukkig geen hoogfrequent fluittoon uit het apparaat. Zelfs niet als ik mijn oor er tegen houd. Maar er zitten er inderdaad tussen die dit wel hebben zag ik op headfi fora ergens. Nu nog mijn macbook air vervangen door een echte streamer, maar heb wel altijd mijn twijfels of een digitaal transport zo'n invloed heeft op de geluidskwaliteit in verhouding met wat die kosten (Auralic Aries etc..)

StereoMike

Quote from: Matthijs1973 on September 28, 2018, 19:13:48
Lijkt me dat er dan een probleem bij jouw Ifi is.
Waarschijnlijk wel. Tussen 2015-2016 hebben we er 14 getest en ongeveer 60% had dit probleem. Overigens waren dit allemaal exemplaren uit een 2015 batch.
Sometimes the greatest way to say something is to say nothing at all from Justin Timberlake

StereoMike

Quote from: manco401 on September 29, 2018, 00:51:02
Nu nog mijn macbook air vervangen door een echte streamer, maar heb wel altijd mijn twijfels of een digitaal transport zo'n invloed heeft op de geluidskwaliteit in verhouding met wat die kosten (Auralic Aries etc..)
Gewoon een keer zelf proberen en het hoeft natuurlijk geen Aries te zijn.
Sometimes the greatest way to say something is to say nothing at all from Justin Timberlake

Rowdy

Ik gebruik de Ifi Audio iPower in combinatie met de Chromecast Audio. Heb geen last van een hoogfrequent fluittoon.