Sonos play 5 (4x)

Started by audio_stabilo, September 24, 2018, 22:37:50

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

audio_stabilo

Hallo!

Weet iemand wat het doet als je 2 play 5 speakers bij een stereopaar play 5's zet ? Krijg je dan achter je ook stereo? ( leuk voor feestjes of even lekker overal geluid door je woonkamer) dit moet wel uit te schakelen zijn.

En weet iemand als je play 5 speakers voor stereo gebruikt... wat gebeurd er dan als je een playbar toevoegd met surround speakers achter. Kan ik dan surround luisteren en apart stereo via de play 5? Wil namelijk in dat geval dat de rest niet mee doet. Surround voor alleen films en game... stereo via de play 5 voor muziek. Of ga je dan met groepen werken ? Krijg je dan nog vertragingen?

Bedankt!

audio_stabilo


MaxxMark

Je Sonos heeft standaard 3 opties/situaties:
- Mono: ofwel bij 4 play 5 speakers (of 4 verschillende items) komt uit alle 4 hetzelfde geluid)
- Stereo-pair: ofwel je kunt 2 speakers als paar koppelen. De andere 2 kan je ook als paar koppelen. Dan heb je 2x een stereo pair. Als je die gezamenlijk dan aanstuurt zou je 2x een stereo signaal krijgen
- Surround setup: ofwel je kunt een opstelling (bijv 5 play 1's,  een play-bar + surrounds, play-bar + sub + surrounds, etc. etc.) als een surround opstelling maken waarbij er front speakers, rear speakers en een subwoofer zijn (maximaal 5.1 zover ik weet). Deze opstelling gedraagt zich dan als een geheel.

Afwijken op de standaard kan natuurlijk onverwachte resultaten opleveren. Maar veelal gaat Sonos er redelijk ok mee om. Mijn vermoeden is dat in het geval dat Sonos het niet meer weet, hij gewoon over gaat naar "Alle speakers worden mono". Ofwel; als je een  surround opstelling hebt, en je vervolgens die opstelling samen met 2 extra speakers in "Party mode" zet, acht ik de kans aanwezig dat Sonos ze allemaal weer individueel als 'mono' speaker gaat gebruiken.
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

audio_stabilo

#3
Quote from: MaxxMark on September 25, 2018, 18:02:47
Je Sonos heeft standaard 3 opties/situaties:
- Mono: ofwel bij 4 play 5 speakers (of 4 verschillende items) komt uit alle 4 hetzelfde geluid)
- Stereo-pair: ofwel je kunt 2 speakers als paar koppelen. De andere 2 kan je ook als paar koppelen. Dan heb je 2x een stereo pair. Als je die gezamenlijk dan aanstuurt zou je 2x een stereo signaal krijgen
- Surround setup: ofwel je kunt een opstelling (bijv 5 play 1's,  een play-bar + surrounds, play-bar + sub + surrounds, etc. etc.) als een surround opstelling maken waarbij er front speakers, rear speakers en een subwoofer zijn (maximaal 5.1 zover ik weet). Deze opstelling gedraagt zich dan als een geheel.

Afwijken op de standaard kan natuurlijk onverwachte resultaten opleveren. Maar veelal gaat Sonos er redelijk ok mee om. Mijn vermoeden is dat in het geval dat Sonos het niet meer weet, hij gewoon over gaat naar "Alle speakers worden mono". Ofwel; als je een  surround opstelling hebt, en je vervolgens die opstelling samen met 2 extra speakers in "Party mode" zet, acht ik de kans aanwezig dat Sonos ze allemaal weer individueel als 'mono' speaker gaat gebruiken.

Dankje wel. 2x stereopaar is mooi idd voor feestjes ofzo.
Maar dit moet ook uitgezet kunnen worden. Dan moet het andere stereopaar in een andere groep staan ? Geen last van vertragingen?

Geld dit ook voor surround en stereo gebruik? Stereo in aparte groep zetten?

Of wat wel zou kunnen is toch: stereo met play 5 en sub in een aparte groep.

Surround met beam...Surround en sub in aparte groep

JGvH

#4
Ik heb de beam ff geprobeerd met 2 x play1 voor surround. De beam valt als muziekliefhebber sowieso tegen. Als je 2 achterspeakers configureerd kun je alleen selecteren of ze zacht mee spelen met muziek of niet. Ik zou er echt niet aan beginnen. Ik weet dat jij altijd op zoek bent naar verbeteringen in kwaliteit, ik zeg dus niet doen. In mijn beleving is sonos verre van Hifi.

xlr8

Mwah, dat valt wel mee. Je moet idd geen Beam of Playbar gaan inzetten voor muziek, zelfs met surrounds of sub erbij is het dan nóg vlees nóg vis.

2x Play 5 in stereo modus goed opgesteld uit de hoeken én op een setje stevige statieven geplaatst is het best een lekker stukje muziek om aan te horen.     

i2Paq

Quote from: xlr8 on September 26, 2018, 13:52:55
2x Play 5 in stereo modus goed opgesteld uit de hoeken én op een setje stevige statieven geplaatst is het best een lekker stukje muziek om aan te horen.   

Yep, 60cm hoge stands maken het verschil.

Klinken heerlijk!

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

audio_stabilo

Quote from: xlr8 on September 26, 2018, 13:52:55
Mwah, dat valt wel mee. Je moet idd geen Beam of Playbar gaan inzetten voor muziek, zelfs met surrounds of sub erbij is het dan nóg vlees nóg vis.

2x Play 5 in stereo modus goed opgesteld uit de hoeken én op een setje stevige statieven geplaatst is het best een lekker stukje muziek om aan te horen.   

Duidelijk. Surround hoeft ook niet perse. Maar wat doet het als ik 2 play 5 erbij zet in de toekomst voor rond om geluid in de kamer met een feestje bijvoorbeeld. Is dat ook 2x stereo ? Achter moeten ze dan wel wat zachter kunnen dan voor. Dus 2e groep ? Loopt dat synchroon ?

xlr8

Precies, 2 groepen aanmaken. Je noemt ze dan bijvoorbeeld  "woonkamer voor" en "woonkamer achter" als je de 2 setjes samen in een groep zet spelen ze synchroon en kan je de balans mbt voor en achter nog instellen.

Suggestief dus het oldskool quadrofonie  8)


xlr8

Quote from: i2Paq on September 26, 2018, 14:58:56
Yep, 60cm hoge stands maken het verschil.

Klinken heerlijk!

Idd !  geen audiofiel geneuzel maar gewoon lekkerrrrr  :pompom:

PS. mss toch wel een beetje audiofiel tweaken?  ---->  ze zijn best gevoelig voor de juiste fase ;)

Ralf67

Voor feestje ?

Kan je beter een PA set huren  :D

audio_stabilo


BJF

Ik zit eraan te denken om iets soortgelijks te doen, maar dan met 2 keer een Sonos Connect, gekoppeld aan een paartje Dynaudio Focus 200 XD voor en een paartje Dynaudio Xeo 2 achter. Gewoon voor de leuk, zolang de Xeo's nog niet verkocht zijn.
Beide Connects in één groep en spelen maar in quadrofonie  ;)
NAD M10 V2
Elac FS247

i2Paq

Quote from: BJF on September 28, 2018, 10:50:11
Ik zit eraan te denken om iets soortgelijks te doen, maar dan met 2 keer een Sonos Connect, gekoppeld aan een paartje Dynaudio Focus 200 XD voor en een paartje Dynaudio Xeo 2 achter. Gewoon voor de leuk, zolang de Xeo's nog niet verkocht zijn.
Beide Connects in één groep en spelen maar in quadrofonie  ;)

Quadrofonie is iets anders van opzet maar swa  ;)

Ik had een Sonos Connect aan Beolab Penta 3, heerlijk.

Maar ja, niet echt een "audiofiel" opzetje  :D

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

BJF

Ok, dubbel stereo dan  ;)

Zolang ik een Connect als bron gebruik zal het nooit echt audiofiel worden denk ik, tenzij in een gemodificeerde (CineMike e.d.) versie?
Hoe dan ook, ik vind het prima. Mijn vrouw kan het bedienen en dat is criterium nummer 1.
NAD M10 V2
Elac FS247

xlr8

Waarom zou een Connect niet audiofiel zijn ?  Dat ding spuugt eentjes en nulletjes je DAC in wat dan pas een bepalende factor is alsmede de versterking daarachter.
Wil je dit principe upgraden laat je het doosje ff door Magna HiFi onder handen nemen en smeden tot Ultimo. (Modificatie betreft enkel de coaxiale dig. uitgang)

Minder 'audiofiel' (what's in a name) is de analoge uitgang ja, klinkt wat aangedikt wat voor velen prettig in het gehoor ligt en daarnaast is het ook wel lekker ongecompliceerd in het gebruik.
Kleine tweaks die toch wel iets doen zijn bv juiste fase, een netfilter en de WiFi uitzetten als je LAN gebruikt.
Heb zelf als slaapkamer setje een Connect pre-out aangesloten met vd Hul interlink D102 op een Linn LK85 eindversterker die een paartje Mirage OS3 FS speakers laat zingen via vd Hul Clearwater touwtjes. Het geheel is een prettig ruimtelijk geluid waar ik me nergens aan irriteer,  binnen de HT ruimte en stereo cave is er altijd wel de onrust of dit/dat mss niet beter kan, kabeltjes veranderen, schuiven met speakers etc...

Mbt lekker muziek luisteren is dat setje dan wellicht de beste  ;D




BJF

Ach, het is net als met varkens: iedereen is audiofiel, alleen de een wat meer dan de ander. :angel:

Ik las het al eens eerder, Wi-Fi uitzetten als je LAN gebruikt. Wat moet ik me daarbij voorstellen? In de instellingen van de Connect kan ik dat niet vinden...
NAD M10 V2
Elac FS247

chansig

Effe googelen. Ook deze Tweak heb ik geprobeerd en ook deze hoorde ik niet.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

xlr8

Quote from: BJF on September 28, 2018, 19:26:57
Ach, het is net als met varkens: iedereen is audiofiel, alleen de een wat meer dan de ander. :angel:

Ik las het al eens eerder, Wi-Fi uitzetten als je LAN gebruikt. Wat moet ik me daarbij voorstellen? In de instellingen van de Connect kan ik dat niet vinden...

Heb het PDFje @work en je raad het al... daar ben ik nu niet  :)
Volge deze link:
https://bsteiner.info/articles/disabling-sonos-wifi
en je bent helemaal het manneke varkentje als je 'persist of' kiest. :clapping:

Let wel: heb je meerdere spelers binnen je Sonos net ofwel Mesh netwerk die zijn gelinkt aan de Connect zul je deze niet meer kunnen benaderen en zal je ze opnieuw moeten toevoegen. Uiteraard afhankelijk hoe je infrastructuur is ingedeeld.
De Connect moet je dan zien als stand alone player.

Als je het niet hoort ben je gelukkig geen audiofiel en dat maakt het leven een stuk dragelijker  :D
Bijkomend voordeel is dat de kloemel niet meer zo warm wordt en in idle de permanente energie consumptie zakt van 4w. naar 2w.   


BJF

Dank! Altijd leuk om even mee te spelen.
NAD M10 V2
Elac FS247

xlr8

Ben es benieuwd of je verschil hoort, wederom baat het niet schaadt het niet want 2w. idle minder is altijd meegenomen.
Ze spreken ook van een hogere lifecycle omdat het ding 50% minder heet wordt. Tsjah, maar wie is "ze"  ?  ::)

i2Paq

Quote from: xlr8 on September 28, 2018, 22:22:15
Ben es benieuwd of je verschil hoort, wederom baat het niet schaadt het niet want 2w. idle minder is altijd meegenomen.
Ze spreken ook van een hogere lifecycle omdat het ding 50% minder heet wordt. Tsjah, maar wie is "ze"  ?  ::)

Je hoort het niet, ook niet op een Connect Magna.

Om werkelijk iets aan de temperatuur te doen helpt het om gaatjes i de zijkant te boren. Dat heb ik gedaan en het verschil liep bijna op tot 10-graden.

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

xlr8

Of je het hoort of niet laat ik in het midden want hierin werkt altijd een stukje subjectiviteit in mee.

Feit is wel dat de Connect minder warm wordt icm lager energieverbruik.

audio_stabilo

Iemand ervaring met zpcontroler voor de Samsung gear ? Ik toets het ip adres in... maar maakt geen verbinding

audio_stabilo