OLED OF qLED

Started by eisha2002, September 24, 2018, 15:01:40

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

eisha2002

zit met een klein dilemma een 65" LG OLED65C8P od de 75" QLED QE75Q7F wat adviseren jullie

htandre

OLED, veel mooier beeld, vind ik.
Qled, is een lcd scherm.
HT-ruimte: Yamaha RX-A780, Dune H4K Pro, Sony UBP X800M2, JVC D-ILA X7900BE, 4 x Totem Kin mini, 4 x Atacama Duo 7,Totem Kin mini Flex (Centre), Sub SVS PB1000
Wooonkamer: Yamaha N603, Totem Kin Mini, Rel Quake II, LG55B7.
Keuken: Yamaha BAR400, Sony KD 43X8307C

eisha2002

toch wel had al een OLED maar verleden week ingebroken en meegenomen :( nu op zoek naar een nieuwe had 65b6v zit er nog veel verschil met de 2018 modellen en dan de OLED65C8P met name

papaleo

#3
Quote from: htandre on September 24, 2018, 15:35:26
OLED, veel mooier beeld, vind ik.
Qled, is een lcd scherm.

'Veel mooier beeld'?
In welke opzichten dan allemaal?
Het enige wat ik kan bedenken wat beter is met een oled tov led tv is de betere kijkhoek en zwartwaardes...
Maar kijk je een oled in een huiskamer waar je ook sfeer verlichting (bv schemerlamp) aan heb,dan heb je ook niet veel meer aan de betere zwartwaardes...het is anders wanneer je een oled in een batcave hangt...,tja dan zijn de betere zwartwaardes een welkome toevoeging op de algehele beeld kwaliteit.

Ik kan geen ordeel geven wbt de nieuwe qled's maar heb zelf een (uit 2015) Sony KD75x9405c led tv en dat is gewoon smullen wbt de beeldkwaliteit en niet te vergeten de motion is geweldig bij de premiums van Sony
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

minplus

De goedkoopste en qua formaat het best bij je kijkafstand passende nemen en de rest investeren in camera-bewaking?
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

Xstream

#5
Quote from: papaleo on September 24, 2018, 20:31:51
'Veel mooier beeld'?
In welke opzichten dan allemaal?
Het enige wat ik kan bedenken wat beter is met een oled tov led tv is de betere kijkhoek en zwartwaardes...
Maar kijk je een oled in een huiskamer waar je ook sfeer verlichting (bv schemerlamp) aan heb,dan heb je ook niet veel meer aan de betere zwartwaardes...het is anders wanneer je een oled in een batcave hangt...,tja dan zijn de betere zwartwaardes een welkome toevoeging op de algehele beeld kwaliteit.

Ik kan geen ordeel geven wbt de nieuwe qled's maar heb zelf een (uit 2015) Sony KD75x9405c led tv en dat is gewoon smullen wbt de beeldkwaliteit en niet te vergeten de motion is geweldig bij de premiums van Sony
Als ik in de MM oid loop, dan zie ik 't anders meteen wanneer 't om OLED gaat. En dat is ook geen batcave ...
Ik vind het beeld een bepaalde rust hebben. Net zoals vroeger met de plasma's. Die LCD's die schreeuwen altijd zo. Veel kleur, contrast en brightness. Natuurlijk zijn er ook LCD's die 't zeker beter aanpakken, maar bij Samsung heb ik dat nog niet ontdekt.
Sowieso hekel ik hun marketing aanpak met QLED. Puur bedoelt om mensen te misleiden dat 't net zo goed als OLED is ... terwijl het in feite gewoon nog een LCD scherm is. Maarja, daarmee onderscheid je je niet ... mensen denken dan toch dat QLED speciaal is. En dat is 't niet ...

Mijn vote zou ook zeker naar een LG OLED gaan. Maar ik moet wel zeggen: een grotere TV heeft wellicht meer impact op een gave kijkbeleving. Maar dat hangt ook een beetje van je kijkstijl en kijkafstand af.

En inderdaad wat budget overhouden voor extra beveiliging ;-)
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

darkrunner

Ik hekel qled niet omdat het gewoon een goed beeld is en betaalbaar een 82 qled koop je ook voor een minder €1500 dan een 77 oled

Heb biede naast elkaar gezien en vond de kleuren van veel qled veel natuurlijker en het zwart op de qled was ook gewoon goed.

pacific

De kwaliteitverschillen tussen de 2017 en 2018 op de "C" versie is relatief klein. Zie rtings.com.

Sent from my COL-L29 using Tapatalk


Dura

Ik heb nog een oude plasma, maar als die ooit kapot gaat neem ik zeker een OLED. Vind daarvan de kleuren veel natuurlijker dan van LCD, vooral groen en blauw op bijvoorbeeld natuurfilms zien er vreemd uit. Met goed afstellen kun je nog wel een eind komen maar het blijft iets kunstmatigs houden in mijn ogen.
Harbeth P3ESR, Powernode N330, LG G3 55"

ritchard

Zelf veel gehoord over zwart is zwart bij een Oled.
Tot je een Oled hebt dan snap je het direct ook als je zon in je huiskamer schijnt.
Qled blijft een lcd scherm...

Gr. Ritchard
Mcintosh MX123, Mcintosh MC207, Hifi Rose 150B. Arcam Rphono. Thorens 125 MK2, Naim Audio CD3, Sonus Faber Olympica 3, Olympica 1, Olympica center, Venere Wall/Atmos, 2 x SVS SB-3000, MiniDSP DDRC-24, Epson EH-LS11000W, Screen INT 114 inch 4K, lg oled65g26la, Nividia Shield pro, Audioquest Mackenzie xlr.

minplus

Klopt er iets van het gerucht dat Oleds minder lang meegaan? Heeft iemand er een onderzoek over gezien?
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

Xstream

#11
Quote from: minplus on September 29, 2018, 16:17:14
Klopt er iets van het gerucht dat Oleds minder lang meegaan? Heeft iemand er een onderzoek over gezien?
LG TV's gebruiken witte leds met kleurfilter. Dat "gerucht" komt van het gebruik van gekleurde leds waarbij blauw qua intensiteit door de jaren afneemt en het beeld dus wat minder wordt.
De nieuwe LG TV's gaan 100.000 uur mee (de wat oudere 30.000 uur). Dat is zo'n 30 jaar. De kans dat je die TV dan al vervangen hebt is veel groter dan dat je LED's op zijn ;-)
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

alexander2

Quote from: minplus on September 29, 2018, 16:17:14
Klopt er iets van het gerucht dat Oleds minder lang meegaan? Heeft iemand er een onderzoek over gezien?

Dezelfde geruchtenstroom ging toen ook over Plasma.

https://www.flatpanelshd.com/news.php?id=1465304750&subaction=showfull

Xstream

Quote from: eisha2002 on September 24, 2018, 15:01:40
zit met een klein dilemma een 65" LG OLED65C8P od de 75" QLED QE75Q7F wat adviseren jullie
Wellicht is de Philips 65OLED873 ook nog een optie?
Voordeliger, ambilight, ook een LG OLED scherm en Android TV met wat meer opties ipv LG OS.
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

minplus

Quote from: alexander2 on September 29, 2018, 16:33:27
Dezelfde geruchtenstroom ging toen ook over Plasma.

https://www.flatpanelshd.com/news.php?id=1465304750&subaction=showfull

OK.

Moet wel zeggen dat ik 1x een plasma (Panasonic) heb gehad en nog nooit is een TV bij mij zo snel kapot gegaan, dat was een jaar of 3 geleden. M'n veel oudere Sony Led draait nog probleemloos en heeft nu minstens 2x zoveel draaiuren. Net als een ook oudere Philips Led.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

Xstream

Quote from: minplus on September 29, 2018, 17:14:44
OK.

Moet wel zeggen dat ik 1x een plasma (Panasonic) heb gehad en nog nooit is een TV bij mij zo snel kapot gegaan, dat was een jaar of 3 geleden. M'n veel oudere Sony Led draait nog probleemloos en heeft nu minstens 2x zoveel draaiuren. Net als een ook oudere Philips Led.

Tja, en hoe is dat relevant? Kan altijd incidenteel gebeuren natuurlijk, LCD's kunnen ook stuk gaan (zo ging mijn Sony LCD stuk). Hier gaan 2 Pana plasma's nog steeds lekker. 1 ervan is ruim 7 jaar oud, de ander alweer 12 jaar. Geen enkel probleem. Maarja, het gaat hier om OLED en ook niet om Panasonic.
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

ppeter

Quote from: minplus on September 29, 2018, 17:14:44
Moet wel zeggen dat ik 1x een plasma (Panasonic) heb gehad en nog nooit is een TV bij mij zo snel kapot gegaan, dat was een jaar of 3 geleden. M'n veel oudere Sony Led draait nog probleemloos en heeft nu minstens 2x zoveel draaiuren. Net als een ook oudere Philips Led.
Dan heb je helaas wel pech gehad, en alle merken gaan wel eens stuk.
De meeste Panasonic Plasma users waaronder mezelf (2x), kunnen bevestigen dat Panasonic Plasma heel betrouwbare toestellen zijn. Mocht deze nog beschikbaar zijn, kocht ik gelijk terug een Pana Plasma!

Led kan me nog steeds niet bekoren, dus mijn volgende zou een OLED kunnen worden? Helaas hebben deze ook de Plasma issues waaronder soms problemen met de uniformiteit en het inbranden, ook het contrast en de helderheid is iets lager voor HDR weergave.

Dus ik begrijp de twijfel van eisha2002, om een keuze te maken tussen al die mooie toestellen.
Succes!
JVC DLA-N5 * iVision TabTensioned 4K Cinema Screen 230 * Panasonic OLED TX-55GZ1500 * Panasonic DMP-UB900/UHD/4K * Marantz Cinema 40 - 5.1.2 * Focal Chora 826 - Chora Center - Chora 806 + Cambridge Minx 22 ATMOS Rear High + Sub Klipsch R-112SW * Nvidia Shield TV Pro 2019 * Apple TV 4K 2022 *
 ** iPad Pro 11-inch 2020 * iPhone 12 Pro 2020 * MacBook Pro ** Apple Watch Ultra **

Tinus_

#17
Ach, inbranden is nu minder een issue sinds het RTL4 en SBS6 logo zijn aangepast.
Rebuilding my HT

ppeter

#18
OLED wint het weer met voorsprong tov de beste LCD toestellen in een shootout 2018.
Alleen spijtig dat de Panasonic FZ800/950 niet zijn opgenomen in de vergelijking!

https://www.flatpanelshd.com/news.php?subaction=showfull&id=1537850002#comment-4120981629
JVC DLA-N5 * iVision TabTensioned 4K Cinema Screen 230 * Panasonic OLED TX-55GZ1500 * Panasonic DMP-UB900/UHD/4K * Marantz Cinema 40 - 5.1.2 * Focal Chora 826 - Chora Center - Chora 806 + Cambridge Minx 22 ATMOS Rear High + Sub Klipsch R-112SW * Nvidia Shield TV Pro 2019 * Apple TV 4K 2022 *
 ** iPad Pro 11-inch 2020 * iPhone 12 Pro 2020 * MacBook Pro ** Apple Watch Ultra **

twido

de nieuwste qled is toch wel beter dan oled vind ik. Vooral de hoge lichtopbrengst kan in sommige huiskamers een heel verschil maken.

MichielO

#20
OLED is een andere techniek, QLED is inderdaad gewoon LED.
Samsung probeerde destijds een andere soort OLED te maken dan LG. Zij kregen het niet onder de knie en zijn daarmee gestopt. I.t.t. de andere merken (Philips, Sony, Panasonic etc.) kon (wilde) Samsung natuurlijk niet de OLED panels van hun grote concurrent gebruiken en hebben ze inderdaad als marketing truc de "QLED" bedacht. Samsung heeft een grote naam, dus "Jan Consument" trapt daar wel in. Net als de curved toestellen van even geleden.

QLED (en dus LED) is tegenwoordig zeker niet slecht, maar ik zou voor OLED gaan. Dat is gewoon het beste (aangezien plasma er niet meer is  ;) ).


Lucky.L

Aangezien ik een kamer heb met veel lichtinval zal mijn volgende toestel weer een (Q) Led toestel zijn.
Vind de zwart waarde van mijn F9000 nog steeds heel goed.

Gr.Michel
Kef R7,Lyngdorf TDAI 3400,Canare 4S11,  Samsung 65QN85A.,Mede8er med600x3d,Panasonic DMP-UB 700 ,  Samsung HW-Q900A

darkrunner

#22
Tja Samsung 88 inch qled €3555, lg u7inch qled €6500...

Ik heb beide gisteren naast elkaar mogen zien en inderdaad Lg zijn zwart is top maar ook zijn Samsung zijn zwart is prima.

4k daar kan Lg toch niet aan de Samsung tippen, vind kleuren van Samsung ook beter maar dit is uiteraard puur persoonlijk.

Ik laat de overpriced oled hype wel aan me voorbij gaan en koop een dikke led tv (lol precies dat her slechte.tv's zijn...) moet ook nog eens de Sony's 8505/8596 gaan bekijken die zijn nu ook onder de rond de €3800/4000 te krijgen lijkt me een nette prkjs voor een 85inch.


EdwinB

Het hangt er ook vanaf hoe je TV/film kijkt, als je bijvoorbeeld films kijkt met weinig verlichting aan of in het donker dan is OLED vele malen beter dan (Q)LED. Kijk je overdag met veel zonlicht of in de avond met veel verlichting aan dan is LED wellicht een betere/goedkopere optie voor je.


Littletycoon

Quote from: darkrunner on October 12, 2018, 11:31:18
Tja Samsung 88 inch qled €3555, lg u7inch qled €6500...

Ik heb beide gisteren naast elkaar mogen zien en inderdaad Lg zijn zwart is top maar ook zijn Samsung zijn zwart is prima.

4k daar kan Lg toch niet aan de Samsung tippen, vind kleuren van Samsung ook beter maar dit is uiteraard puur persoonlijk.

Ik laat de overpriced oled hype wel aan me voorbij gaan en koop een dikke led tv (lol precies dat her slechte.tv's zijn...) moet ook nog eens de Sony's 8505/8596 gaan bekijken die zijn nu ook onder de rond de €3800/4000 te krijgen lijkt me een nette prkjs voor een 85inch.
Veel succes met je 82"" edge lit samsung. Ik ga dan voor de 4999 lg oled c8 77"