Projector calibreren?

Started by sweebee, September 23, 2018, 19:29:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

sweebee

Ik heb nu een tijdje de Epson TW9300. Deze is niet gekalibreerd, nu vroeg ik mij af hoeveel beter het wordt na het calibreren? Ik merk nu vooral bij donkere scenes dat het allemaal lastig te zien is. Ik heb net Solo (star wars) gekeken en in donkere scenes zie ik er bijna niets van. In lichte scenes wordt je dan weer verblind. Ik kijk overigens in een pik dondere kamer.

Kan ik het zelf iets mee, of moet ik hem dan echt laten kalibreren?

hifiman

Zet eerst je contrast en brightness eens goed, dit kan middels een simpele calibratie blu-ray, geen meet apparatuur voor nodig.

HJ

Als je een color analiser aanschaft en je hebt een pc/laptop dan kun je (na flink wat oefenen) zelf een heel eind komen. software om te calibreren kun je gratis downloaden.

Als ik het zo lees staat je projector nu niet optimaal, je zou best flinke winst kunnen boeken.



Verstuurd vanaf mijn telefoon.


sweebee

Ik heb momenteel ook auto iris aan staan op hoge snelheid. Maar wat is het beste? Wel of een auto Iris. Ik heb het gevoel dat de Iris de donkere scenes te donker maakt waardoor de lichte scenes te licht lijken.

Dus wel of geen auto Iris?

hifiman

Quote from: sweebee on September 23, 2018, 21:00:21
Ik heb momenteel ook auto iris aan staan op hoge snelheid. Maar wat is het beste? Wel of een auto Iris. Ik heb het gevoel dat de Iris de donkere scenes te donker maakt waardoor de lichte scenes te licht lijken.

Dus wel of geen auto Iris?
Zorg eerst een dat je goed/optimaal beeld hebt met de auto iris uit. Dan pas kun je gaan vergelijken of je met of zonder prefereert (hetgeen zowiezo al een kwestie van smaak is).

RonG

Solo is al op zich een donkere film, zelfs op mijn gekalibreerde 9300, 3D is al helemaal erg m.i.

Zet eens, als je deze hebt, guardians of the galaxy op.