Nieuw + vraag Audyssey

Started by Milanarends, September 22, 2018, 20:18:45

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Milanarends

#25
Haha wat een keuzes, jammer genoeg gaat mijn kennis niet ver genoeg om sommige dingen te ontkrachten. Ik probeer veel via google op te zoeken en uit te vogelen. Natuurlijk is niet alles waarheid, maar er staat zeker veel leuks tussen mbt audyssey en geluid.

Ik heb audyssey weer opnieuw laten meten, zonder kussen deze keer. De hoge tonen (10k-20k) worden niet meer zo hard geboost zodat alles ertussen op zijn max zit. Maar nog wel sommige op max. Nog steeds erg "helder". Het is niet de hoge toon die het glas laat breken zeg maar. Ook vind ik het niet schel klinken op een normaal luister niveau. Heb hem nog niet echt kunnen uittesten met een stukje stevige muziek.

Wel op sommige hoge freq lijkt het iig iets te helder worden voor bijv films of tv.

Audyssey laten regelen t/m 250hz heb ik nog niet getest. Wel heb ik tot 10khz hem laten stoppen met boosten. Voor mijn gevoel mis ik dan wel iets in het geluid. Nu proberen om eens via de curve editor dit netjes naar mijn smaak op te lossen. Lastig om met worstenvingers aardig secuur om te gaan met die curve.

Ps, bij de oude boston acoustics regelde audyssey helemaal niet veel bij met 10khz & +. (Zie 1e post F+L front).
Bij mijn aangeschafte klipsch heeft audyssey alleen problemen mee blijkbaar.. Kan dit misschien komen doordat de huidige positie de hoge tonen de meet microfoon niet halen?

Iig bedankt voor jullie (weer) nuttige input..

xlr8

Je eerdere metingen gaven consequent in het hoog ook een flinke lift, wellicht is je ruimte in dat gebied sterk absorberend en wordt dit gecompenseerd.

Met het gegeven Audyssey/Reference/Flat en Bypass fr L+R kan je ook eens verglijken, mischien per direct niet je gewenste sound maar vaak is het ook een stukje gewenning, geef het wat tijd.

Milanarends

Nog even bezig geweest, en zal van het weekend maar weer eens aan de slag. Zal eind volgende maand eens kijken naar microfoon voor REW.

Wat ik heb gedaan is de midrange compensation uitgedaan in de app. Ook heb ik het frequentiebereik nu van Audyssey tot +/-4000hz (waar boven audyssey zo hard boost erboven). Ook heb ik de subwoofer op gehoor afgesteld via de receiver. Kwam neer op 7db in de +. Audyssey dEQ op 10db gezet voor de ps4. Omdat ik deze voornamelijk gebruik voor muziek.

Nu na veel gepriegel heb ik eindelijk een idee hoe ik het hebben wil. Gok dat ik gewoon een probleem heb met de kamer. Ik ga eens testen in onze woonkamer. Gelukkig een vrijstaande woning. Ook een voordeel die app. De calibratie is niet weg wanneer je een nieuwe meting doet.

Heb ook nog een rondje gedaan door de slaapkamer waar de bass het mooiste klinkt. Helaas door zo'n kleine ruimte heb ik gewoon weinig vrijheid mbt plaatsing. Vooral omdat de sub zo groot is. Ook is de plaatsing van de sub nu niet ideaal. Staat naar rechts toe met de woofer ipv naar je toe. Nogmaals, door de beperkte ruimte.

Hou het wel op de hoogte..!

Milanarends

Ik zag een sticker op de achterkant van de sub met output 600w.

De r115sw staat op internet met rms 400w en piek 800w.

Is het normaal dat de fabrikant hiertussen gaat zitten? Ik kon namelijk nergens een r115sw vinden met 600w.. En zijn dacht ik ook geen oudere types van de r115sw.

morca

Quote from: Staaled on October 12, 2018, 13:05:08
Als je kijkt lig jij weer op het kussen en is er dus een andere situatie. ;)

Je kan eens zonder kussen meten om te zien wat ADSY doet.

@ Morca: in dat gebied wordt je niet doof van een dergelijke boost. het zal wat puntiger of zijdiger klinken.
op 1- 2kHz iets dergelijks en je wordt knetter. ;D
edit: en ADSY boost wel, maar als het goed enkel tot de targetcurve. er zou dus geen disbalans mogen zijn.

Bij mij boost ADSY boven de 10kHz trouwens ook. Valt mij niet op wat ook aan de leeftijd kan liggen. ;)
Je word er niet doof van. Maar teveel boost is ook niet ok voor de tweeters.

Idd Edwin bij 1 a 2 khz word je gek van die boost lol.

Maareuh de app werkt dus ook op de XT versie... dat wist ik niet.


Adsy maakt nou eenmaal veel fouten.
Ik heb het nog nooit perfect zien werken.

Vd week bij me neef een pioneer ingeregeld met macc.
Wat een slecht geluid.
Net als bij adsy doet ie alles verkeerd.

Daarna heb ik de handmatige eq geopend en alles met de hand op gehoor ingeregeld.
Daar was ie goed tevreden tov macc autocorrect.

Hij appte kom ff langs om hem in te stellen.
Ze eerste reveiver met dergelijk menu.

TS in me onderschrift eerste linkje staan nog veel tips mbt adsy en meten met rew.
Maar meeste is al genoemd denk ik.

Milanarends

Zal eind van deze maand de Umik aanschaffen en eens wat testen. Gelukkig erg veel info in je link!

Is het de bedoeling dat je de curve zo strak mogelijk probeert te maken? Zo ja kan ik de EQ van de app proberen te gebruiken hiervoor?

morca

Zo strak mogelijk kan voor muziek fijn zijn.
Bij film heeft een housecurve de voorkeur.

Vlak bestaat vaak niet in een huiskamer.
Door de invloeden vd ruimte akoestiek.
Lees ff stuk van het topic.
Daar staat bv ook dat je eerst meet.
Dan inregeld.
Weer meet en luister ook even een stukje .
Soms moet je op het oor wat finetunen.

Sjaak_Banaan

Quote from: Milanarends on October 19, 2018, 18:12:35
Zal eind van deze maand de Umik aanschaffen en eens wat testen. Gelukkig erg veel info in je link!

Is het de bedoeling dat je de curve zo strak mogelijk probeert te maken? Zo ja kan ik de EQ van de app proberen te gebruiken hiervoor?

zie hier, lekker goedkoop:
https://link.marktplaats.nl/m1334841128
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

Milanarends

Bedankt @Sjaak_Banaan! Heb hem via diegene gekocht. Zal morgen binnen komen volgens PostNL. Jammer maar helaas avond dienst dus nog even wachten met uitproberen.

Nu zat ik puur hypothetisch te denken om zelf wat meer controle te hebben over de EQ van audyssey. Helaas heb je via de losse EQ van de Denon niet héél erg veel keus. Aan het googlen geweest en kwam op het kastje MiniDSP uit waar iedereen zowat lyrisch over is icm REW&Umik..

Op het 1e moment dacht ik dat dit niet mogelijk was puur door het feit dat dit voor stereo opstellingen is, en ik zelf een 7.2 receiver heb. Toch langzaam aan wat verdere info gekomen. Ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel, dus zal het zo helder mogelijk proberen te vertalen in leek taal  :dontgetit:.

Wanneer je een losse dac aansluit (zoiets als dit; https://www.amazon.de/FiiO-Taishan-D03K-Digital-optischem/dp/B009346RSS/ref=sr_1_22_sspa?ie=UTF8&qid=1540239648&sr=8-22-spons&keywords=dac&psc=1) op de audio bron (in mijn geval een PS4), en vanaf de losse DAC hem koppelt met de minidsp, heb je dan alle mogelijkheden die de miniDSP heeft voor stereo? Dit omdat ik de PS4 voornamelijk gebruik voor muziek. Of is dit totaal niet mogelijk ivm verschillende inkomende signalen?

Nogmaals, puur hypothetisch. Eens kijken voor in de toekomst.

De Umik zal ik updaten hier.. mvg

Milanarends

Quote from: Milanarends on October 22, 2018, 22:38:11
Bedankt @Sjaak_Banaan! Heb hem via diegene gekocht. Zal morgen binnen komen volgens PostNL. Jammer maar helaas avond dienst dus nog even wachten met uitproberen.

Nu zat ik puur hypothetisch te denken om zelf wat meer controle te hebben over de EQ van audyssey. Helaas heb je via de losse EQ van de Denon niet héél erg veel keus. Aan het googlen geweest en kwam op het kastje MiniDSP uit waar iedereen zowat lyrisch over is icm REW&Umik..

Op het 1e moment dacht ik dat dit niet mogelijk was puur door het feit dat dit voor stereo opstellingen is, en ik zelf een 7.2 receiver heb. Toch langzaam aan wat verdere info gekomen. Ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel, dus zal het zo helder mogelijk proberen te vertalen in leek taal  :dontgetit:.

Wanneer je een losse dac aansluit (zoiets als dit; https://www.amazon.de/FiiO-Taishan-D03K-Digital-optischem/dp/B009346RSS/ref=sr_1_22_sspa?ie=UTF8&qid=1540239648&sr=8-22-spons&keywords=dac&psc=1) op de audio bron (in mijn geval een PS4), en vanaf de losse DAC hem koppelt met de minidsp, heb je dan alle mogelijkheden die de miniDSP heeft voor stereo? Dit omdat ik de PS4 voornamelijk gebruik voor muziek. Of is dit totaal niet mogelijk ivm verschillende inkomende signalen?

Nogmaals, puur hypothetisch. Eens kijken voor in de toekomst.

De Umik zal ik updaten hier.. mvg

ik kan de ingang wijzing naar tulp analoog

morca

#35
Quote from: Milanarends on October 22, 2018, 22:38:11
Bedankt @Sjaak_Banaan! Heb hem via diegene gekocht. Zal morgen binnen komen volgens PostNL. Jammer maar helaas avond dienst dus nog even wachten met uitproberen.

Nu zat ik puur hypothetisch te denken om zelf wat meer controle te hebben over de EQ van audyssey. Helaas heb je via de losse EQ van de Denon niet héél erg veel keus. Aan het googlen geweest en kwam op het kastje MiniDSP uit waar iedereen zowat lyrisch over is icm REW&Umik..

Op het 1e moment dacht ik dat dit niet mogelijk was puur door het feit dat dit voor stereo opstellingen is, en ik zelf een 7.2 receiver heb. Toch langzaam aan wat verdere info gekomen. Ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel, dus zal het zo helder mogelijk proberen te vertalen in leek taal  :dontgetit:.

Wanneer je een losse dac aansluit (zoiets als dit; https://www.amazon.de/FiiO-Taishan-D03K-Digital-optischem/dp/B009346RSS/ref=sr_1_22_sspa?ie=UTF8&qid=1540239648&sr=8-22-spons&keywords=dac&psc=1) op de audio bron (in mijn geval een PS4), en vanaf de losse DAC hem koppelt met de minidsp, heb je dan alle mogelijkheden die de miniDSP heeft voor stereo? Dit omdat ik de PS4 voornamelijk gebruik voor muziek. Of is dit totaal niet mogelijk ivm verschillende inkomende signalen?

Nogmaals, puur hypothetisch. Eens kijken voor in de toekomst.

De Umik zal ik updaten hier.. mvg
Een mini dsp word hier op het forum gebruikt om de subwoofer goed in te regelen.
De minidsp HD is beter als je hem voor je fronts inzet...maar:
Met de eq vd denon zou je een eind moeten kunnen komen mbt je fronts.
Welke adsy versie heb je.
De xt32 versie heeft bv veel meer banden.
En ook eq voor de sub

Ps als je een losse dac koopt.
Koop dan een betere.
Dat doet je stereogeluid zeker goed

Milanarends

#36
Heb de XT versie, helaas geen XT32.
9x regelaars. 63hz / 125 / 250 / 1khz / 2khz / 4khz / 8khz / 16khz.

Sub heeft geen EQ. Tenminste niet die ik kan aanpassen in de EQ..

--

De DAC was een voorbeeld haha. De site van Amazon stond er nog voor, vandaar.

Zou dit evt https://www.coolblue.nl/product/171955/cambridge-audio-dacmagic-100-zwart.html?tid=aud-492138571324:pla-339945926789&ref=828442&gclid=Cj0KCQjw6rXeBRD3ARIsAD9ni9DY1c4_giNuBLyc6HSevuYPk8yg1NdCrndPUEuVybOFITJZYYPMbTcaAvYKEALw_wcB wat zijn?

Mits het werkt? Begrijp ik goed dat de Minidsp niks doet mbt fronts? Of word dit simpelweg nauwelijks toegepast?

PS, kan je de minidsp ook gebruiken als externe DAC? Zag dat hij een toslink ingang heeft.

Ralf67

Allebei is beter, dus MiniDSP voor subwoofer en een losse DcMagic voor stereo.

Dat zijn leuke toverdoosjes om het geluid naar een hoger niveau te brengen.

Audyssey XT doet inderdaad weinig met het laag tegen XT32.

Milanarends

Hier toch maar eens naar kijken dus..

Idd met de XT kan ik weinig doen in het laag. Wel word de sub vlak gemaakt wat je kan aanpassen en zien in de audyssey app. Maar dan MOET je gebruik maken van de audyssey EQ. Omdat er niet extreem veel smaken zijn daarin lijkt het me beter om eens iets anders te proberen. Dan ga ik de minidsp gebruiken voor stereo,muziek. En probeer het audyssey reference aan t passen naar smaak voor films&games.

Ps4 -> minidsp toslink input -> 2x RCA naar l+r input van receiver en 1x sub. Klopt dat zo?

Na de aanschaf van een losse dac is het
ps4 -> externe dac -> RCA input minidsp -> RCA out minidsp op receiver&subh.

RalphH

#39
Quote from: Ralf67 on October 11, 2018, 21:54:43

Maar je kan de app toch ook tot bv 250 hz laten corrigeren.

Doe ik ook, en werkt heel goed.

^^

Idem hier, tot 300 meen ik.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Milanarends

#40

http://i64.tinypic.com/2sb6b5w.png


http://nl.tinypic.com/r/15pizcg/9

Hoop dat dit de goede manier van posten is. Anders hoor ik het graag!
Dit is met Audyssey uit. Geen EQ. 1/12 smoothing

Milanarends

#41
Na wat geprobeer met  de EQ kwam tot het volgende;


= Links


= Rechts


= SUB

Trouwens ook eens gemeten met de Audyssey reference, met doelgeluid op 2, waar het hoog sneller afvalt.

Bij die meting valt het hoog niet af, maar word het juist teveel geboost. Dus ga het mooi handmatig proberen.. laat wel weten of ik eruit kom!

Milanarends

#42
Maar weer even een update;

De MiniDSP aangeschaft. Helaas zal ik hem a.s. maandag terug sturen, om de simpele reden dat het geluid van de fronts wel naar beneden gaat met de afstandsbieding, maar niet de subwoofer. Enige oplossing was om de zone 2 pre out te gebruiken, of de bijgeleverde afstandsbediening. Ik heb daar geen trek in om de hele tijd te switchen. Maar eens op zoektocht gegaan, en in principe is er een leuk alternatief wat gratis is; EQ APO. Ook met deze EQ is het mogelijk om de fronts, center, surround, en sub te eq'en (apart). In principe aardig vergelijkbaar.

Ook te gebruiken samen met REW. Dus ik heb de EQ van REW t/m 350hz in de EQ geladen, en bliksem gelijk een groot verschil. Klinkt niet 'rommelig' in de bass. 

Het retourbedrag ga ik gebruiken voor een minipc, icm rew+apo. Tips voor een leuke (budget) minipc +/-250€ zijn welkom..

Gr.

Sjaak_Banaan

Misschien met een Raspberry Pi te realiseren? Dan hou je nog ruim budget over. :D
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

RalphH

Wat gaat er precies mis bij audyssey? In je metingen zie ik nog veel pieken in het laag, dat lijkt ongecorrigeerd of handmatig een curve gegeven (?). Als het gecorrigeerde hoog je niet bevalt, waarom laat je audyssey t hoog dan niet met rust laten?
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Milanarends

#45
@RalphH , de foto die je ziet is eigenlijk niet echt meer relevant haha.. Dit was toen ik nog aan het kloten was met Audyssey. Daar heb ik al afscheid van genomen.. Wat er precies misgaat met Audyssey zal ik niet weten. Weet wel dat die in zowel in het hoog en laag veel te veel corrigeert..



=  nu.. ziet dit er goed uit?

Ik ben overigens erg blij met het geluid op dit moment. Geen Audyssey meer in deze kamer iig.. Al het muziek gaat nu via de laptop :)

morca

Ziet er zeer goed uit
Belangrijker is hoe het klinkt maar dat zit al goed zie ik  :)

Je reflectie meting van eerder is ook erg goed tot 1.5 khz.
Daarboven heb je wat meer reflecties
Maar niet schokkend.

Misschien een paar panelen ophangen
In je akoestiek valt vaak het meeste verbetering te halen.

Milanarends

Dankjewel Morca. Veel aan je topic gehad mbt meten..!

Tot waar is het gebruikelijk om te EQ'en met REW? Is het mogelijk om hem over het hele bereik te laten corrigeren? Of is dit simpelweg niet aan te raden?

Mvg.

RalphH

Quote from: Milanarends on November  3, 2018, 19:16:27
@RalphH , de foto die je ziet is eigenlijk niet echt meer relevant haha.. Dit was toen ik nog aan het kloten was met Audyssey. Daar heb ik al afscheid van genomen.. Wat er precies misgaat met Audyssey zal ik niet weten. Weet wel dat die in zowel in het hoog en laag veel te veel corrigeert..


Ah, ok.
Ja EQapo is een leuk programmatje.

Vind zelf ook dat Audyssey niet bevordelijk is voor het hoog en middengebied, het wordt te strak getrokken en gaat dan plat klinken naar mijn idee. Daarnaast wordt er inderdaad geboost wat er meetbaar op de luisterplek niet is. Zie je bij jou goed in het +10kHz gedeelte. En in het laag heb je boven de 50Hz ook gewoon een piek van 15dB die gecorrigeerd wordt.
Dus dat doet ie gewoon zoals opgedragen naar mijn idee. Ik vind het daarom wel wat te kort door de bocht om te stellen dat Audyssey het niet goed doet,  of ik zie/lees wat over het hoofd, dat is niet ondenkbaar ;)

Ben geen fanboy ofzo, maar voor een basis EQ is het volgens mij zo slecht nog niet, zeker voor surround opstelling waarbij alle speakers gecorrigeerd worden, is het best een prima oplossing, vooral nu de app er is.
Daarnaast blijft geluid natuurlijk een smaakkwestie, je heb nu ook een housecurve in je EQ geprogrammeerd. De 1 vind die boost in het laag fijn, de ander wil het graag wat vlakker hebben. Ik ben ook wel voor wat stevig laag overigens hoor ;D.

Fijn overigens dat je nu al een heel eind tevreden bent.
En het hele bereik corrigeren zul je moeten proberen, kijken wat het wordt. Je zou moeten weten hoe de speaker fabriek af, in een meetopstelling (dode kamer ofzo) meet, en die curve volgen. Ga je in iedergeval naar de weergave toe zoals de fabrikant m bedoeld heeft.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Milanarends

Ah idd te kort door de bocht.. Ik kreeg het niet naar wens met Audyssey, dus ik ben naar alternatieven gaan kijken. Neemt idd niet direct weg dat de correcties niet goed waren. Ik miste persoonlijk gewoon idd het laag, wat weinig te corrigeren viel met audyssey buiten je sub enkele db's harder te zetten. Nu met deze EQ tov audyssey vind ik het laag echt 100x beter om naar te luisteren. Zonder dat het overheersend word.

De Audyssey curve zal ik eens naar wens maken icm de app zodat ik kan schakelen naar reference wanneer ik een film aan het kijken ben. De dynamic EQ vond ik namelijk een fijne optie voor films.

Ik zal eens gaan zoeken naar je laatste alinea. Enige tips waar ik die info makkelijk kan opvragen?

Bedankt voor jullie reacties!:)