Nieuw + vraag Audyssey

Started by Milanarends, September 22, 2018, 20:18:45

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Milanarends

hallo,

Dit is mijn 1e post op  dit forum. Mocht ik wat verkeerd doen hoor ik dat graag!

Ik ben zo'n 1 jaar geleden begonnen met een HT set van Onkyo. HTS3800. Stelt niet veel voor. Met een passief subwoofertje en 5 klein satteliet speaker.
Begon toch na verloop van tijd te jeuken om wat groter en beter spul op de kop te tikken.

Hierop besloten om 2x klipsch r15m te kopen. Érg blij mee. Daarop heb ik de r25c van klipsch gekocht. Heerlijk geluid wat uit de klipsch speakers komt.

Vriend van mij had zijn speakers geupgrade, daarop volgde de volgende upgrade vanuit mijn kant doordat hij ze aan mij wilde verkopen. De Boston Acoustics a250. Geen top of the notch natuurlijk, maar volstaat voor mij. Krijg kippenvel op de kont af en toe.

Nu is mijn volgende setup
2x Boston Acoustics a250 (F/L)
2x Klipsch r15m (surr)
1x Klipsch R25c (center)
2x Jamo (fh l/r)
1x Jamo 200 sub (Nieuwe moet er binnenkort komen)
Denon x2400h receiver

Nu heb ik 2 weken geleden een nieuwe receiver gekocht.. De Denon x2400h. Geweldig geluid met Audyssey. En in direct mode is het helemaal geweldig.

Ik was benieuwd geraakt naar de Audyssey equalizer. Ik zat hierdoor een beetje te kijken wat hij nu daadwerkelijk doet. Het verschil tussen reference & flat is mij helder.

Máár ik zag dat audyssey heel veel bij regelt bij 80-100hz. Is het zo dat audyssey die freqeuncies naar beneden zet zodat het klinkt zoals audessey wil?

Juist met op stereo mis ik de wat lagere tonen. Bij direct/pure direct heb ik de lage tonen weer terug. Ik snap dat de FL speakers dan op LARGE gezet worden zodat alles door de FL speakers gaat zonder de sub.
Ik snap dat het oude subwoofertje niet geweldig lage tonen produceert. Maar waarom word het juist bij de FL zo naar beneden gedraait door audyssey?


PS de center speaker probeer ik te verkopen via MP. Zodat er ruimte komt voor een center speaker uit dezelfde serie van de bostons ivm klank. Ook dacht ik aan de Klipsch rsw12 sub. Enige suggesties zijn natuurlijk hartelijk welkom..

Het gaat om een slaapkamer. +/- 4x4. Is weliswaar een toekomstige aankoop, voor straks in mijn eigen huis!
(Misschien update naar een r26/28f van Klipsch) Geweldig geluid vind ik dat.




activ

Welkom op het forum!

Goed dat je de tijd genomen hebt om het even uitgebreid te beschrijven. Met het antwoord op je vraag kan ik echter vrij kort zijn: Als Audyssey iets naar beden regelt dan is dat omdat er te veel van is, of je dat vervolgens mooi vindt is een heel ander verhaal. Wat veel mensen doen is Audyssey inmeten en aan,  maar vervolgens de sub een paar dB harder zetten.

Voor wat betreft tips over speakers: Het is vooral een kwestie van smaak, maar het is sowieso goed om waar mogelijk bij 1 serie van 1 merk te blijven zodat alles de zelfde klank kleur heeft.

Milanarends

Dankjewel activ voor je bericht. Helder!

Ik dacht misschien dat audyssey hetgeen meet wat er ook daadwerkelijk is ipv dat hij het bij regelt.
Dat is nu helder dat het dus idd een equalizer is, en gewoon bij regelt. Ik ga eens kijken hoe het is met by pass left right, zodat alles wel volgens audyssey geregeld word behalve de front left right.

Ook heb ik de Bostons op Mp gezet, en zal wanneer de portemonnee het toe laat serieus gaan kijken naar de r26/28f van klipsch. Hopelijk zijn ze ergens te beluisteren hier in de buurt.

Over de bass settings heb je natuurlijk gelijk, die heb ik lichtelijk aangepast. Maar ben er dan achtergekomen dat het woofertje nauwelijks een meerwaarde is tov de speakers op large.

Natuurlijk begrijp ik dat ik geen echte full band speakers heb, maar het laag is gewoon vele malen mooier dan de subwoofer. Lijkt erop dat de sub adem te kort komt oid. Is natuurlijk ook érg lastig om nu conclusies te trekken doordat ik nu op een relatief erg kleine kamer zit te spelen. Ik kan ze natuurlijk eens naar de woonkamer verhuizen om het spul eens in een grotere kamer te beluisteren. Maar eens een dagje voor uit trekken.

Ikzelf vind de r15ms fijner spelen met sub dan de vloerstaande a250's. Veel meer helderheid, waar de Bostons wat 'in de diepte' spelen.. helaas mis ik midden/laag in de boekenplank speakers..

Nogmaals bedankt voor de reactie!

Sjaak_Banaan

Ben je al met je subwoofer aan het slepen geweest? De locatie van de subwoofer kan enorme impact hebben. Zet maar eens een testtoon aan en ga eens door je kamer lopen, je zult horen dat het op de ene plek veel luider klinkt dan de andere. Hetzelfde geldt trouwens voor je overige speakers.
Zie ook: https://www.youtube.com/watch?v=R4o13mNmlaA

Ik weet niet in welke omgeving je woont, maar ik heb goede ervaring met H&C Hifi, met een beetje geluk kun je daar een showmodel scoren met flinke korting. ;)
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

palmspar

#4
Ik heb het subwoofer level ook 3db harder gezet, audyssey stelt het perfect af op referentie volume 0 db op de volumeschaal.
Maar luister je op een zachter volume moet de sub steeds harder om hetzelfde geluidsbeeld te krijgen.
Dyn EQ werkt ook zo je kan het eens aanzetten al vinden de meesten de bas dan weer te hard staan.

Milanarends

Niet aan het slepen geweest! Is idd ook nog een tip om eens te proberen natuurlijk. Maar dat is voor straks i guess ivm de kleine kamer. Had hem overigens eerst wel in een hoek staan. Toch vond ik dit een beetje te heftig / leek net alsof die soort van nagalmen was.
Helaas zit ik in niet in in de buurt van de audio zaak die je opnoemde, ik woon namelijk in het uiterste puntje van Groningen.

Je verhaal van klinkt logisch palmspar. Maar wat is het referentie volume? Is dit het volume waar de test tonen van audyssey gemeten word?
De dynamic eq had ik op het begin even aanstaan, ik vond de bass net wat te overdreven worden idd. Al lees ik verschillende meningen met de xt en xt32. Helaas laat mijn budget de xt32 niet toe!

Nog wel een vraag over de eq van audyssey. Is het 'normaal' dat er zulke diepe dalen in zitten bij om en nabij 60-100 hz? Zie namelijk dat sommige frequenties naar -20 db gezet worden. Lijkt mij in verhouding erg veel.. of hebben jullie zoiets van dat het wel goed zal zijn?

palmspar

Je hebt een volumeschaal die van 0 tot 100 gaat en de andere die van -79 tot 18 gaat .
Bij die laatste is 0 db referentie dat is ongeveer 80 db gemiddeld op de zitplaats.
In de bios staat het ook zo hard, en op dat volume is de film gemixt.
Die schaal kun je veranderen in het menu van denon.

Sjaak_Banaan

Quote from: Milanarends on September 23, 2018, 18:02:05
Niet aan het slepen geweest! Is idd ook nog een tip om eens te proberen natuurlijk. Maar dat is voor straks i guess ivm de kleine kamer. Had hem overigens eerst wel in een hoek staan. Toch vond ik dit een beetje te heftig / leek net alsof die soort van nagalmen was.
Helaas zit ik in niet in in de buurt van de audio zaak die je opnoemde, ik woon namelijk in het uiterste puntje van Groningen.

Nog wel een vraag over de eq van audyssey. Is het 'normaal' dat er zulke diepe dalen in zitten bij om en nabij 60-100 hz? Zie namelijk dat sommige frequenties naar -20 db gezet worden. Lijkt mij in verhouding erg veel.. of hebben jullie zoiets van dat het wel goed zal zijn?

Als je de sub op je huidige plek niet goed hoort en in de hoek te luid hoort, dan staat die denk ik toch niet helemaal goed.

Ik weet niet hoe goed de akoestiek in jouw kamer is, maar ik denk dat je gewoon een paar probleemfrequenties hebt onder de 100 Hz waardoor Audyssey misschien wat drastisch reageert.
Wat je eens kan doen is het gratis RoomEQ Wizard programma downloaden en daar de Generator starten en die frequenties gaan spelen.
Dan hoor je vanzelf wel of die zonder correctie veel harder klinken en of de correctie dus terecht is.

Of... jij of een forumlid moet eens een meting verrichten in die kamer....
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

Milanarends

Ah top man! Hier ga ik me wel mee vermaken denk ik met de room eq wizard :D. Dankjewel!

Milanarends

Vandaag de R26f mee gekregen. Echt super blij mee! Wat een verschil..

De Jamo sub gaat de zolder op en ga wachten op een leuke kortongsactie voor een serieuzere sub die wat meer een aanvulling is. Op dit moment heb ik hem op full staan. Blaast met gemak de sub weg..

Ook heb ik hem eerst getest met de bruggetjes ertussen. Toch geprobeerd met de optie bi AMP op mijn receiver en tot mijn verbazing hoorde ik zeker verschil.. rare is dat ik op veel forums lees dat dit nauwelijks verschil zou maken. Hier misschien mezelf maar eens in verdiepen..


Milanarends

Updateje; vandaag de r115sw via 2e hands aangeschaft. Bij aankomst schrok ik wel even van de grootte van de sub. Maar toch mee genomen, en totaal geen spijt van. Wat een monster man. Bij sommige frequenties word mijn gezichtsveld wazig. Genoeg power dus..

Nu hopen op snel een woning en genieten van films games en muziek!

Probleem met audyssey dat die de sub erg terug regelt is er wel nog steeds. Daarop gekozen om de optie bypass l&r te doen. Jammer genoeg kwam ik daar later achter.

Toch nog bedankt voor de hulp van jullie!

Ralf67

Je kan de subwoofer na de meting toch gewoon 10 db harder zetten in het menu.

Milanarends

Quote from: Ralf67 on October  6, 2018, 17:27:57
Je kan de subwoofer na de meting toch gewoon 10 db harder zetten in het menu.

Volgens mij heb ik het probleem al gevonden. Ik deed steeds maar 3 metingen met Audyssey. Nu heb ik alle metingen doorgelopen, de microfoon 60cm van de muur geplaatst en de gain wat naar beneden gedraaid. (2strepen). Het bron niveau aangepast tot +7 db, omdat mijn speakers 7db terug gezet werden. Ik hou af en toe van stevig muziek.

De sub word 10,5db terug geregeld. Mijn f+l 7&9db. Lijkt mij nu wel redelijk? Bass is nu aanwezig ipv afwezig.

Raar dat na alle luister posities de bass wel goed geregeld word??

Iig opgelost lijkt het.

xlr8

Audyssey kan net zoals een vrouw rare dingen doen als je het niet goed doet  :D

Vooropgesteld moet je alle 6 metingen doorlopen en bij xt32 alle 8.

De meest ideale parameters voor een correcte meting is o.a.
-Zet bij voorkeur het microfoontje op een goed fotostatief ipv het bijgeleverde kartonnen raketje én op precieze oorhoogte.
-Hou tussen de metingen de afstanden binnen de 40 - 50 cm als je het statief met microfoon verplaatst alsmede de achterwand wat gemiddeld rond de 60 cm. moet zijn.
-zorg dat de eerste én laatste run je sweetspot is en dat tenminste 2 runs een 5 to 10 cm.vóór de bank/zitplaatsen worden meegenomen, dus statief op de grond voor de bank op dezelfde oorhoogte als de 4 runs met ingeschoven statief op de bank
-de ruimte moet muisstil zijn, bij voorkeur geen dimmers aan, ronkende koelkasten of CV's op de achtergrond etc... liefst in de late avonduren waarbij zo min mogelijk voorbijrazend verkeer de meting(en) kunnen verstoren.
-de set en met name de subwoofer moet 'warm' zijn, fase op 0 en crossover op de sub uit als je LFE gebruikt.
-speakers op small en subwoofer 'yes'

Als Audyssey is afgerond worden de metingen berekend en bij de vraag Dynamic EQ en/of Volume kies je voor 'nope'.

De sub kan je later naar smaak een aantal DB's verhogen alsmede het crossover punt lager of hoger zetten. Experimenteren met de aangegeven settings kunnen leuke resultaten geven.
Dynamic EQ aan/uit alsmede het -5, 10 of 15 DB punt zijn subjectief. Dynamic volume wil je iig niet... i guess  :)

Succes !

Milanarends

Ik heb de app multeq gekocht omdat ik toch wel eens benieuwd was wat het nou daadwerkelijk deed. Erg geinig, maar voor €25 euro mochten er wel wat meer functies op zitten.

De dynamic EQ geef ik nu een tijdje de kans. Heb hem voor films op 0 db gezet.

Bij de playstation waar ik voornamelijk games speel en veel muziek op luister heb ik hem op 10db gezet.

Hier onder de metingen volgens Audyssey






Nog wel een vraagje @ xlr8. De 1e meting heb ik natuurlijk de mogelijkheid om de microfoon op oorhoogte 50cm voor de muur te zetten. Bij 1 van de laatste moet je achter je luisterplek laten meten. Dat betekend dat ik de microfoon zo'n beetje tegen de muur aan moet zetten. Moet je hier ook de 40-50cm aanhouden? Of maakt dit niks uit doordat audyssey afgaat op de 1e (luisterplek) meting?

Gaat overigens om de xt, en geen xt32.

Mvg milan.

xlr8

Als de bank tegen de muur staat pak je die meting niet op die plek achter de bank welke wordt voorgesteld (de guide afbeelding is ter illustratie) maar verdeel je ze over de breedte.



Milanarends

Dus kortweg gezegd; kalibratie microfoon altijd 40-50 cm van de muur? En de laatste metingen die geïllustreerd worden over de breedte gebruiken. Zo ja is het helemaal helder..

xlr8

Bijna exactamundo, hou maar eerder minimaal 50--60 cm. aan  :) 

Milanarends

Haha ik snap er niks meer van.
Zoals je aangeeft heb ik de metingen gedaan. Netjes de metingen gedaan volgens de normen; 55cm van de muur, zo'n 40-50 cm steeds van de 1e luisterplek gezet. En de laatste 2 calibraties diagonaal gezet tussen de 2 vierkanten als je begrijpt wat ik bedoel haha.

Nu geeft het zeker weten een veel mooier geluid. Maar audyssey regelt de hoge tonen tot 10db bij.. ik zal zo eens een foto posten. Ik heb een kussen achter de microfoon gezet, omdat simpelweg ik altijd met kussen muziek/films kijk doordat het op miijn slaapkamer is.

Begrijp me niet verkeerd, ik hou van hoge noten in muziek! Maar wat Audyssey probeert bij te regelen valt niet in zijn marge.. Is dit normaal? Of moet ik dit kussen er helemaal niet achter doen. Ik las op verschillende fora's dat meerdere mensen dit doen. Maar ik zie ''door de bomen het bos niet meer'' ;p..

Milanarends


morca

Adsy boost daar idd veel te veel.
In eerdere metingen zag ik dit ook al bij je.

Adsy is niet feilloos.
Het werkt wel vaker niet correct.
Oplossing is dan niet gebruiken of de eq Manuel in the stellen.

Hoe klinkt het? Hoge tonen moeten haast wel hoorbaar veel te hard staan

Ralf67

#21
Of een beetje doof  :D

Maar je kan de app toch ook tot bv 250 hz laten corrigeren.

Doe ik ook, en werkt heel goed.

morca

Heel erg doof   :D
Het betreft de XT versie daar werk
Quote from: Milanarends on October 10, 2018, 11:39:57
Ik heb de app multeq gekocht omdat ik toch wel eens benieuwd was wat het nou daadwerkelijk deed. Erg geinig, maar voor €25 euro mochten er wel wat meer functies op zitten.

De dynamic EQ geef ik nu een tijdje de kans. Heb hem voor films op 0 db gezet.

Bij de playstation waar ik voornamelijk games speel en veel muziek op luister heb ik hem op 10db gezet.

Hier onder de metingen volgens Audyssey






Nog wel een vraagje @ xlr8. De 1e meting heb ik natuurlijk de mogelijkheid om de microfoon op oorhoogte 50cm voor de muur te zetten. Bij 1 van de laatste moet je achter je luisterplek laten meten. Dat betekend dat ik de microfoon zo'n beetje tegen de muur aan moet zetten. Moet je hier ook de 40-50cm aanhouden? Of maakt dit niks uit doordat audyssey afgaat op de 1e (luisterplek) meting?

Gaat overigens om de xt, en geen xt32.

Mvg milan.
Xt bedienen met de app????

Milanarends

#23
Heb de denon x2400h. Volgens mij is dat gewone xt toch?


Ik heb idd de app en kan gewoon dingen aanpassen.. alle functies.

Staaled

#24
Quote from: Milanarends on October 11, 2018, 20:12:25
Haha ik snap er niks meer van.
Zoals je aangeeft heb ik de metingen gedaan. Netjes de metingen gedaan volgens de normen; 55cm van de muur, zo'n 40-50 cm steeds van de 1e luisterplek gezet. En de laatste 2 calibraties diagonaal gezet tussen de 2 vierkanten als je begrijpt wat ik bedoel haha.

Nu geeft het zeker weten een veel mooier geluid. Maar audyssey regelt de hoge tonen tot 10db bij.. ik zal zo eens een foto posten. Ik heb een kussen achter de microfoon gezet, omdat simpelweg ik altijd met kussen muziek/films kijk doordat het op miijn slaapkamer is.

Begrijp me niet verkeerd, ik hou van hoge noten in muziek! Maar wat Audyssey probeert bij te regelen valt niet in zijn marge.. Is dit normaal? Of moet ik dit kussen er helemaal niet achter doen. Ik las op verschillende fora's dat meerdere mensen dit doen. Maar ik zie ''door de bomen het bos niet meer'' ;p..
Als je kijkt lig jij weer op het kussen en is er dus een andere situatie. ;)

Je kan eens zonder kussen meten om te zien wat ADSY doet.

@ Morca: in dat gebied wordt je niet doof van een dergelijke boost. het zal wat puntiger of zijdiger klinken.
op 1- 2kHz iets dergelijks en je wordt knetter. ;D
edit: en ADSY boost wel, maar als het goed enkel tot de targetcurve. er zou dus geen disbalans mogen zijn.

Bij mij boost ADSY boven de 10kHz trouwens ook. Valt mij niet op wat ook aan de leeftijd kan liggen. ;)
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)