Upgrade, waarheen leidt de weg?

Started by Geertidow, September 20, 2018, 17:07:37

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Geertidow

Beste leden,

Stel ik heb een Bluesound node 2, Naim nait xs2, en een paar B&W CM8 S2.

Over liggen goede kwaliteit kabels maar geen fenomenale. Ik ben daar geen grote aanhanger van.

Gegeven dat ik qua akoestiek niet zo veel mogelijkheden heb, en gegeven dat het me op langere termijn leuk lijkt iets aan mijn set toe te voegen dat het geluid kan verbeteren (uiteraard moet ik het testen thuis) en gegeven dat ik geen honderden euro's in kabels wil stoppen, wat zou een logische upgrade zijn. O ja, nog een gegeven dat om esthetische redenen de boxen ook niet zullen veranderen.

Een aparte voeding voor de versterker? Een losse DAC? Een andere streamer?
Ik ben blij met wat ik heb en ik heb geen haast, ik vind het vooral leuk.

Groeten Geert

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Set 1: Bluesound Node II (Roon) | Technics SL-Q3 |  Sony TA-FE530 | B&W CM8 S2
Set 2: RP4 (RopieeeXL/Roon) | Marantz CD 63 MK-II | MiniDSP Flex | NC502MP/NC500MP (Ghent case) | Focal Chora 816 & A*BNB 10" sub

Ralf67

Ik denk dat je een grote stap kan maken met het testen van een (betere) externe dac.

Eenvoudig in de set in te passen, en vast wel ergens te lenen.

chansig

Iets met een dsp....bv een streamer en dan de Paradigm PW Link. Vierhonderd euro en een verbetering waar geen enkele kabel, DAC etc tegenop kan.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Geertidow

Kan ik ergens in normale mensen taal lezen over dsp?

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Set 1: Bluesound Node II (Roon) | Technics SL-Q3 |  Sony TA-FE530 | B&W CM8 S2
Set 2: RP4 (RopieeeXL/Roon) | Marantz CD 63 MK-II | MiniDSP Flex | NC502MP/NC500MP (Ghent case) | Focal Chora 816 & A*BNB 10" sub

chansig

Op dit forum zeker....even zoeken.

Maar heel kort: De Dsp corrigeert je laag. Haal bulten weg en vult pieken een beetje aan. Gevolg is een strakker laag wat zorgt voor een betere algehele weergave. Fijne is dat je verder geen kennis hoeft te hebben...bij de Paradigm hoef je alleen de microfoon vast te houden. De rest door de ARC helemaal zelf.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Sirius666

Quote from: Geertidow on September 20, 2018, 17:20:56
Kan ik ergens in normale mensen taal lezen over dsp?

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Kabels en dacs gaan géén schokkende verbeteringen brengen. De dac van de Node 2 is al prima.

Eens met Hans. Mits je voor je gevoel last hebt van een boomerige weergave (als gevolg van de akoestiek). De Node streamt natuurlijk al....dat is dan wel ietwat zonde van de streamerfunctie van de Paradigm.

Geertidow

Ik vind het erg om te zeggen, maar ik snap niet heel veel van dsp. Kan ik een losse dsp kopen die niet streamt en die ik kan aansluiten op mijn bestaande versterker oid? Ik snap wat een dsp doet (of althans, wat het doel is) maar ik ben te onhandig om een hifiberry te maken e.d. Ik heb gegeven mijn akoestiek last van bass overkill, met name bij jazz (contrabas).

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Set 1: Bluesound Node II (Roon) | Technics SL-Q3 |  Sony TA-FE530 | B&W CM8 S2
Set 2: RP4 (RopieeeXL/Roon) | Marantz CD 63 MK-II | MiniDSP Flex | NC502MP/NC500MP (Ghent case) | Focal Chora 816 & A*BNB 10" sub

Sirius666

Quote from: Geertidow on September 20, 2018, 17:47:29
Ik vind het erg om te zeggen, maar ik snap niet heel veel van dsp. Kan ik een losse dsp kopen die niet streamt en die ik kan aansluiten op mijn bestaande versterker oid? Ik snap wat een dsp doet (of althans, wat het doel is) maar ik ben te onhandig om een hifiberry te maken e.d. Ik heb gegeven mijn akoestiek last van bass overkill, met name bij jazz (contrabas).

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Hoezo erg? Vragen mag toch altijd ;) In een woonkamer wordt het laag vaak teveel aangesproken. Roomgain heet dat. Met een dsp meet je op verschillende plekken in dB's waaruit vervolgens blijkt welke frequenties bijv. pieken (bij teveel laag) vertonen. Middels dsp kan je zo'n piek omlaag halen. Je past het signaal simpelweg aan. Als je nu boemerig laag hebt dan onderdrukt dat het midden en hoog van de speakers. Als het eea meer in balans is dan is de weergave ook veel beter te pruimen. Dit brengt tov andere dacs/kabels 100% échte klankmatige verbeteringen met zich mee

Dit is vaak een makkelijkere oplossing dan akoestische aanpassingen in een woonkamer te doen aangezien dat optisch een grote invloed heeft.

Dirk

Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Geertidow

Oké ik ben wel om, maar hoe doe ik dat als ik zelf geen technicus ben. Ik vind het zonde om nog een streamer aan te schaffen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Set 1: Bluesound Node II (Roon) | Technics SL-Q3 |  Sony TA-FE530 | B&W CM8 S2
Set 2: RP4 (RopieeeXL/Roon) | Marantz CD 63 MK-II | MiniDSP Flex | NC502MP/NC500MP (Ghent case) | Focal Chora 816 & A*BNB 10" sub

Dirk

om op je oorspronkelijke vraag te reageren; is de plaatsing van zowel speakers als luisterplek geoptimaliseerd?
dat je qua akoestiek niet veel kan/wil doen daar kan ik nog enigszins in komen, maar een (akoestisch) optimale positionering vd set wordt imo nog veel te vaak zwaar onderschat ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Roksan

Je kunt eens naar een minidsp kijken met Dirac. Er staat er eentje op Marktplaats te koop (kom je tweedehands niet heel veel tegen)
KEF LS 50 Meta
NAD M10 V2
SVS 2000 PRO

chansig

Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

chansig

Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

chansig

Quote from: Geertidow on September 20, 2018, 18:16:25
Oké ik ben wel om, maar hoe doe ik dat als ik zelf geen technicus ben. Ik vind het zonde om nog een streamer aan te schaffen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Verkoop je de andere....altijd denken in oplossingen. :D

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Geertidow

De maar is wel dat ik de app echt belangrijk vind. Iets zegt me dat die streamer die je aanraadt niet super is qua app/gemak. Is er geen losse dsp oid?

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Set 1: Bluesound Node II (Roon) | Technics SL-Q3 |  Sony TA-FE530 | B&W CM8 S2
Set 2: RP4 (RopieeeXL/Roon) | Marantz CD 63 MK-II | MiniDSP Flex | NC502MP/NC500MP (Ghent case) | Focal Chora 816 & A*BNB 10" sub

Geertidow

Ik zal eens gaan kijken. Qua akoestiek zie foto. Hij blijft maar 90 graden draaien. Mijn excuses

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Set 1: Bluesound Node II (Roon) | Technics SL-Q3 |  Sony TA-FE530 | B&W CM8 S2
Set 2: RP4 (RopieeeXL/Roon) | Marantz CD 63 MK-II | MiniDSP Flex | NC502MP/NC500MP (Ghent case) | Focal Chora 816 & A*BNB 10" sub

Geertidow

Deze niet :)

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Set 1: Bluesound Node II (Roon) | Technics SL-Q3 |  Sony TA-FE530 | B&W CM8 S2
Set 2: RP4 (RopieeeXL/Roon) | Marantz CD 63 MK-II | MiniDSP Flex | NC502MP/NC500MP (Ghent case) | Focal Chora 816 & A*BNB 10" sub

Geertidow

Quote from: Roksan on September 20, 2018, 18:21:52
Je kunt eens naar een minidsp kijken met Dirac. Er staat er eentje op Marktplaats te koop (kom je tweedehands niet heel veel tegen)
MiniDSP DIRAC DDRC-22D met microfoon. Ik zal daar eens voor gaan sparen. Maar room optimalisatie sta ik voor open. Ik heb alleen een grote liefde van wie ik veel maar niet alles mag.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Set 1: Bluesound Node II (Roon) | Technics SL-Q3 |  Sony TA-FE530 | B&W CM8 S2
Set 2: RP4 (RopieeeXL/Roon) | Marantz CD 63 MK-II | MiniDSP Flex | NC502MP/NC500MP (Ghent case) | Focal Chora 816 & A*BNB 10" sub

Geertidow

Dus, een MiniDSP met live Dirac ga ik misschien wel voor sparen...

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Set 1: Bluesound Node II (Roon) | Technics SL-Q3 |  Sony TA-FE530 | B&W CM8 S2
Set 2: RP4 (RopieeeXL/Roon) | Marantz CD 63 MK-II | MiniDSP Flex | NC502MP/NC500MP (Ghent case) | Focal Chora 816 & A*BNB 10" sub

jahtari

Een mooi tapijt en een akoestisch schilderij doen waarschijnlijk veel meer. Ik zie veel harde oppervlaktes - dat betekent meer galm. Krijg je er met een dsp niet meer uit.
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

Geertidow

Dat tapijt kan denk ik wel, dat schilderij kan ik op mijn buik schrijven denk ik.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Set 1: Bluesound Node II (Roon) | Technics SL-Q3 |  Sony TA-FE530 | B&W CM8 S2
Set 2: RP4 (RopieeeXL/Roon) | Marantz CD 63 MK-II | MiniDSP Flex | NC502MP/NC500MP (Ghent case) | Focal Chora 816 & A*BNB 10" sub

DofN

Quote from: jahtari on October 17, 2018, 21:18:01
Een mooi tapijt en een akoestisch schilderij doen waarschijnlijk veel meer. Ik zie veel harde oppervlaktes - dat betekent meer galm. Krijg je er met een dsp niet meer uit.

Beide dan hé. Tapijt, eerste reflectiepunten beetje aanpakken én DSP.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Kees-O

#23
-

simsatit

Vraagje, hoe fijn vind de Naim het als je gaat dsp-en op het laag?
Is dsp niet het meest rendabel als je een actieve subwoofer gebruikt? en dus de versterking van de fronts niet hoeft aan te spreken als je dips wilt corrigeren, wat best veel vermogen slurpt?
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.