Afspelen van content met laptop/htpc/. Welke minimale eisen aan het ding?

Started by doubjj20, September 17, 2018, 13:19:38

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

doubjj20

Voorheen speelde ik content af via mijn laptop op de beamer.
Het ding maakte nogal wat herrie, maar over het algemeen voldeed dat redelijk. Beeld was soms wat schokkerig.
Echter is deze nu overleden, dus moet ik iets anders hebben.
Op termijn wil ik een NAS installeren en dan misschien een dedicated PC/raspberry neerzetten om content af te kunnen spelen (downloaden via de NAS op dat moment)

Ik heb nu geen 4K en atmoz (op termijn gok ik van wel) dus ik zoek nu een oplossing om vloeiend HD content af te kunnen spelen met goed geluid.
Ik zat te denken om dit voorlopig met een laptop te doen en externe harde schijf, omdat ik niet weet wanneer ik overga naar 4K en atmoz.  En ik heb begrepen dat een Raspberry dit niet kan.

Daarnaast zal de laptop enkel gebruikt worden voor fotoboeken te maken en internet surfen. Dus daarvoor is een klein en goedkoop ding voldoende.
Ik zal niet downloaden en afspelen tegelijk.

Wat zijn de minimale systeem en videokaart eisen wat ik daarvoor aan moet houden?
Mijn scherm is 2.7mtr breed

Of is er een andere slimmere oplossing? Ik zou eventueel ook een HTPC kunnen bouwen die ik dan in de toekomst 4k en atmoz geschikt kan maken, maar omdat die niet mobiel is, heeft een laptopje de (zeer) lichte voorkeur.

RalphH

Hier een 10 jaar oude htpc (amd x4 9950) met een redelijk recente rx560 gpu welke hevc ondersteund. Laatste heb je wel nodig voor hardware video decoding van 4k. Met een hele dikke cpu kan t ook, maar is weer duurder.
Atmos is verder niet zo bijzonder, zelfde vereisten als de oudere hd streams.

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

RalphH

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

denoontje

Mijn tip, geen laptop voor films...maar....

Koop (evt 2e hands via forum) dune mediaplayer..kan evt hd in, kan aan de nas. Ook via de poorten extra schijven aan te sluiten.
Speelt zo goed als alles.
Vorige generatie doet hd en ook atmos.
Nieuwere verzie 4k


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

RalphH

Als t enkel om film gaat, inderdaad een mediaplayer. Pak dan wel een beetje een rappe, erger me doorgaans dood aan de laadtijden van die dingen.
Die shield apparaatjes schijnen ook wel ok te zijn, is ook een topic van.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer