Bijzonder filter Vifa Vivace 87

Started by INIURIA, September 17, 2018, 13:01:34

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

INIURIA

Ik heb nog een setje Vifa Vivace 87 staan. Dit weekend de units eruit gehaald om te kijken of alles nog is zoals het hoort te zijn voor zover ik hier verstand van heb. Heb op internet diverse filters gevonden voor de '87 maar nooit zo'n opbouw als in de mijne. Onderstaande foto vond ik op internet.



Ik heb ze niet zelf gebouwd. Er staat mij bij dat de verkoper/bouwer ten tijde van de bouw bij Siemens werkte en hierdoor volgens eigen zeggen toegang had tot prima componenten en na verloop van tijd nog wel eens wat aanpassingen deed.







Het lijkt allemaal een stukje uitgebreider gebouwd dan het bovenste 'standaard filter' waaronder de toegepaste ringkerntrafo?!? (zie onderste foto met '3.3 uf' erop).

De foto's zijn niet top maar wie kan hier wat over roepen? Thx!



The_Ark

ziet ernaar uit dat de Elco C5 vervangen is door vele parallel geschakelde MKC's (?);
de "ringkerntrafo's" met 3,4 uF erop geschreven snap ik niet, zal ook wel een goede C zijn

audiolover86

#2
Het zijn inderdaad heel veel kleine caps in parallel, 3.3uF lijkt een custom cap te zijn.
Grappig hoe het 25-30 jaar geleden ging, tegenwoordig zet je daar een 3.3uF Audyn cap neer en klaar ben je, idem voor die kleine condensatoren.

dre73

Er is niets mis met een MKC trouwens.
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

INIURIA

Dus eigenlijk is dit een achterhaald ontwerp anno 2018 zeg maar? Hoe verhoudt zich dit ontwerp (theoretisch gezien) tot het oorspronkelijke ontwerp in kwalitatieve zin buiten het feit dat het wellicht achterhaald is in de huidige tijd?

Dank tot zover!

dre73

Nee hoor.
Het is een prima doordacht ontwerp.
En meerdere condensatoren parallel gebruik ik ook heel vaak:niets mis mee.

En achterhaald.......
De units zijn van mooie kwaliteit,maar er is uiteraard altijd beter. ;)
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

jossie

Ik vind het toch voor de hand liggend dat het gewoon de spoelen zijn, zeker gezien de waardes in het schema:

3,3 uf = 3,3 mH
0,56 = 0,56 mH
2 uf =2 mH

Alleen de 0,1 staat niet met opschrift op de foto.


Omni !