5 x JBL LSR305 + BK Sub als HT starter set?

Started by Sjettepet, September 16, 2018, 20:10:28

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Sjettepet

Ik krijg eindelijk de kans om in mijn (nieuwe) huis een deel van het souterrain in te richten als bioscoop(je). De ruimte meet ongeveer 6 x 5 en ik ga op 2,5 meter breed projecteren.

Voor het geluid mik ik voorlopig op 5.1 DTS als het hoogst haalbare binnen mijn budget. Reden: ik heb al een goede Vincent pre-pro staan. Deze heeft XLR-uit voor alle kanalen dus voor de luidsprekers heb ik mijn oog laten vallen op actieve studiomonitoren. De JBL LSR305 staat op dit forum hoog aangeschreven als 'Geheimtip'. Ik vraag me af of vijf van deze luidsprekertjes, gecombineerd met een BK 200 subwoofer, de ruimte overtuigend zullen vullen. De sub heb ik ook al overigens (dank PorcheHD!).

Wat zie ik over het hoofd?
ROON ROCK > Flac/DSD > Okto DAC8/Ropiee > Benchmark AHB2 >  Spendor A6R || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Topping D90/Pre90 > KEF LS50 / BK200

mijkie

ik denk dat je niets over het hoofd ziet !!

ik denk een hele mooie combi voor het geld !!
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

Ralf67

#2
Als je harder wil draaien een 2de of grotere subwoofer.

Maar als starter set zeker niet verkeerd.

jossie

Prima plan hoor. Het center zou ook een 308 kunnen worden...

En DSP op de sub(s) natuurlijk maar misschien was je dat al van plan.
Omni !

activ

Lijkt mij een hele leuke set, als er nog wat euro's zijn misschien een grotere sub voor wat meer impact.
Doe je een review als je het eenmaal hebt staan? Ben wel nieuwsgierig hoe de praktijk zal zijn.

Sjettepet

Bedankt voor jullie reacties! Altijd fijn om bevestiging te krijgen van een plan dat toch al behoorlijk vast in het hoofd zit.

Een LSR308 als center vanwege full-range?

Een tweede sub kan altijd nog, idd, maar ik beschouw mezelf niet als 'effectjager' (vroeger wel natuurlijk, eindeloos de pod-race be'kijken' met andere LFE settings).
ROON ROCK > Flac/DSD > Okto DAC8/Ropiee > Benchmark AHB2 >  Spendor A6R || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Topping D90/Pre90 > KEF LS50 / BK200

Dirc

hier 2x de 305 en 1 sub. Ik ben prima tevreden ermee.

oud_account_1

Ik vrees dat de 305 tekort gaat komen in een HT-ruimte, tenzij je het film-equivalent van lift-muzak gaat kijken  :ph34r:
Persoonlijk vind ik de 308 beter dan de 305.
De 305 is wel veel handzamer en iets budget-vriendelijker...
"The test of the machine is the satisfaction it gives you. There isn't any other test. If the machine produces tranquility it's right. If it disturbs you it's wrong until either the machine or your mind is changed."
― Robert M. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry Into Values

Sjettepet

Quote from: squadra on September 17, 2018, 15:14:39
Ik vrees dat de 305 tekort gaat komen in een HT-ruimte, tenzij je het film-equivalent van lift-muzak gaat kijken  :ph34r:
Persoonlijk vind ik de 308 beter dan de 305.
De 305 is wel veel handzamer en iets budget-vriendelijker...
Denk je dat ze een ruimte van 5 x 6 niet aankunnen, met zijn vijven, of zit het in de ruimtelijke afbeelding? Ik heb geen ervaring met nearfield monitors, vandaar mijn vraag.
ROON ROCK > Flac/DSD > Okto DAC8/Ropiee > Benchmark AHB2 >  Spendor A6R || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Topping D90/Pre90 > KEF LS50 / BK200

Sjettepet

Of is het een probleem dat de 305 niet full-range is? Dan dus liever 3 x 308 voor en 2 x 305 achter. Maar ja, zo blijf je natuurlijk opschalen.  ::)
ROON ROCK > Flac/DSD > Okto DAC8/Ropiee > Benchmark AHB2 >  Spendor A6R || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Topping D90/Pre90 > KEF LS50 / BK200

oud_account_1

Quote from: Sjettepet on September 17, 2018, 15:24:58
Denk je dat ze een ruimte van 5 x 6 niet aankunnen, met zijn vijven, of zit het in de ruimtelijke afbeelding? Ik heb geen ervaring met nearfield monitors, vandaar mijn vraag.
De 308's zijn in principe ook nearfield.
In onze woonkamer (in Thailand, dus heel erg open) komen de 305's niet tot hun recht, de 308 is veel volwassener qua geluid.
Wel jammer, want ik heb de 305's speciaal uit NL over laten komen.
Jouw ruimte is is met 6*5 wel kleiner, maar in een HT verwacht ik een hoger volume.
"The test of the machine is the satisfaction it gives you. There isn't any other test. If the machine produces tranquility it's right. If it disturbs you it's wrong until either the machine or your mind is changed."
― Robert M. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry Into Values

Sjettepet

Dank voor de waarschuwing. Ik denk dat ik er twee bestel om het volume te testen, en als het tegenvalt zet ik ze in als achterluidsprekers en komen er 308's voor. Overigens denk ik wel dat het in mijn kelder zonder ramen harder zal klinken dan in een Thaise woonkamer.
ROON ROCK > Flac/DSD > Okto DAC8/Ropiee > Benchmark AHB2 >  Spendor A6R || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Topping D90/Pre90 > KEF LS50 / BK200

jossie

Veel hangt af van je laag routing naar de sub. De 308 kan iets harder (niet veel) maar het ging mij er meer om dat het center kanaal eigenlijk meer power mag/moet hebben (alle actie) dan links en rechts (voornamelijk muziek).

LCR allemaal 308 is natuurlijk een optie, wel twee keer de prijs... Als budget bepalend is zou ik liever extra sub kiezen dan alle drie 308's. Met de extra sub wordt het LFE veel homogener in de ruimte.

Als je gewoon redelijk nivo draait en het onderste laag naar de sub rout kunnen 305's ook hoor... is toch al 400 Watt rms, haalt de gemiddelde receiver echt niet ;-)

Overigens, niet te lang treuzelen, de opvolgers zijn inmiddels leverbaar en mogelijk (iig nu...) het komende jaar duurder...
Omni !

Timvg

Ik zou in elke hoek een sub(je) plaatsen om zo alle modes aan te spreken en een (veel) evenwichtiger laag te bekomen over een groter oppervlak, evt gecombineerd met iets als een anti-mode.. De 305s kun je dan crossen op 80hz of 100hz, wat in theorie een uitstekend resultaat zou moeten geven. Ik zou noch de 305/308/705/708 full-range gebruiken - goed gebruik van bass management geeft in 9/10 gevallen een superieur resultaat.

Aangezien wij hier begin volgend jaar verhuizen heb ik een gelijkaardig plan maar dan met ofwel 5x 705 (heb er al twee) ofwel met iets van Genelec (heb er eveneens 2) aangevuld met meerdere subs.

Sjettepet

Wat ik hier als bottom line uithaal is dat ik prima met 5 x LSR305 en 1 x sub kan beginnen en later uitbouwen. Modular approach, I love it!
ROON ROCK > Flac/DSD > Okto DAC8/Ropiee > Benchmark AHB2 >  Spendor A6R || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Topping D90/Pre90 > KEF LS50 / BK200

jossie

Quote from: Sjettepet on September 19, 2018, 09:04:11
Wat ik hier als bottom line uithaal is dat ik prima met 5 x LSR305 en 1 x sub kan beginnen en later uitbouwen. Modular approach, I love it!

Met bovenstaande set zit je al een aardig eind boven de bottom line hoor  ;D   (ook al bedoel je dat niet...)



Omni !

Sjettepet

Nee dat bedoel ik niet, maar jouw reactie is geruststellend.

Inmiddels toch gekozen voor 3 x 308 en 2 x 305.   

De 308's waren nog lastig te vinden maar uiteindelijk ben ik geslaagd voor 768,- Euro voor de set inclusief 5 x 5m xlr-leads. Niet slecht dacht ik.

Bedankt nogmaals voor jullie input en ik zal mijn ervaringen natuurlijk delen zodra alles aangesloten is.

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

ROON ROCK > Flac/DSD > Okto DAC8/Ropiee > Benchmark AHB2 >  Spendor A6R || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Topping D90/Pre90 > KEF LS50 / BK200

Ralf67


Sjettepet

Quote from: Ralf67 on October  9, 2018, 08:38:58
en setje al getest ?
Nee ik wacht op een regenachtige dag. Duurt wel lang dit jaar.

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

ROON ROCK > Flac/DSD > Okto DAC8/Ropiee > Benchmark AHB2 >  Spendor A6R || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Topping D90/Pre90 > KEF LS50 / BK200

knubbe

Quote from: Sjettepet on October  9, 2018, 10:57:52
Nee ik wacht op een regenachtige dag. Duurt wel lang dit jaar.

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

Weet niet waar je woont maar hier zijn ze toch al wel begonnen :)

Al getest? Hier ook nieuwsgierig
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

Sjettepet

De tuin moest eerst... alles staat nog ingepakt. Zal wel de kerstvakantie worden. Sorry...

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

ROON ROCK > Flac/DSD > Okto DAC8/Ropiee > Benchmark AHB2 >  Spendor A6R || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Topping D90/Pre90 > KEF LS50 / BK200

knubbe

Zijn ze overigens gewoon per stuk te bestellen? Daar je 3x de 308 hebt staan.
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

Dirk

alles uit de LSR serie (ook de passieve modellen) zijn per stuk te koop
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Sjettepet

Quote from: knubbe on November 15, 2018, 23:17:49
Zijn ze overigens gewoon per stuk te bestellen? Daar je 3x de 308 hebt staan.
Ja

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

ROON ROCK > Flac/DSD > Okto DAC8/Ropiee > Benchmark AHB2 >  Spendor A6R || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Topping D90/Pre90 > KEF LS50 / BK200

knubbe

Goed om te weten !

Ondertussen als proef een set LSR305 gekocht.
Mogelijk naar eenzelfde setup als Sjettepet toe werken.
Hoewel ik me afvraag bij een gebruik van een receiver de LSR nog overeind blijft qua prijs/kwaliteit.
Voor nu, zonder receiver, is aktief wel makkelijk :D
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase