5 x JBL LSR305 + BK Sub als HT starter set?

Started by Sjettepet, September 16, 2018, 20:10:28

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jossie

MKII ?

Vorige model is er niet meer (nieuw). 308 MKII heeft inmiddels een serieuze prijs..

Omni !

knubbe

Quote from: jossie on November 16, 2018, 11:54:34
MKII ?

Vorige model is er niet meer (nieuw). 308 MKII heeft inmiddels een serieuze prijs..

2e hands :)
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

Sjettepet

Sorry jongelui, 'men' heeft besloten dat er eerst vloerverwarming aangelegd gaat worden in ons souterrain. Dat betekent uitstel voor de bioscoop (maar geen afstel!).

Inmiddels heb ik wel de LSR308 getest icm de Vincent voorversterker en een aantal verschillende bronnen. Ik moet zeggen dat het resultaat het me wat tegenviel. De luidsprekers klinken 'kleiner'  dan ze zijn en het geheel is wat dof. Plaatsing is wel uitstekend. Opmerkelijk is dat ik ze wel heel prettig vind voor spraak, dus bij film zal het wel goed gaan verwacht ik. Maar als full-range HiFi luidsprekers zou ik ze op basis van mijn eerste ervaringen nog niet aanraden. Voor de prijs klinken ze prima, maar daar is dan ook alles mee gezegd.

Wordt vervolgd... (niet vergeten wat kabelgoten te laten meegieten in de nieuwe dekvloer)
ROON ROCK > Flac/DSD > Okto DAC8/Ropiee > Benchmark AHB2 >  Spendor A6R || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Topping D90/Pre90 > KEF LS50 / BK200

jossie

Het zijn en blijven monitorluidsprekers voor mix werk bedoelt om vrij dicht op te zitten (max 2 meter schat ik zo). Door de hoorn valt de power response in het hoog vrij snel af. Als je wat verder weg gaat zitten kun je hoog tekort komen. Iets te corrigeren met de treble boost achterop. Het laag is ook redelijk beheerst. De toekomstige sub zal dat zeker aanvullen waardoor ze veel volwassener gaan klinken.

Stemmen hebben weinig inhoud boven 5K en hebben er daarom minder last van (daar stralen de speakers nog vrij breed). Als je ze straks alsnog langs de wanden van de ruimte opstelt en goed gaat inmeten kun je dit probleem vrij goed rechttrekken. Nog niet getreurd dus ;)
Omni !

Sjettepet

Ik herken wat je me hier leert over monitorluidsprekers. Toen ik wat dichterbij zat om mijn Logitech AB in te regelen klonk het een stuk beter, er kwam inderdaad in het hoog meer kracht bij. Mijn bioscoop wordt kleiner (4 x 5) dus dat komt vast goed.
ROON ROCK > Flac/DSD > Okto DAC8/Ropiee > Benchmark AHB2 >  Spendor A6R || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Topping D90/Pre90 > KEF LS50 / BK200

Sjettepet

Na ruim een jaar van andere prioriteiten nu eindelijk tijd gehad voor het verder uitwerken van mijn bioscoopplannen. De baas heeft mij uiteindelijk een andere gedeelte van ons souterrain toegewezen voor mijn hobby. Uitdaging daar was dat er aan één zijde allerlei leidingen langs het plafond lopen, inclusief riolering. Nu ben ik dol op geluidseffecten maar die moeten dan wel in het verhaal passen, zeg maar...  ;D
Dus heb ik een achterwand moeten bouwen om de leidingen geisoleerd weg te werken. Hiertegen is een 100" vast Lumene scherm gemonteerd. Groter past zonder ingrepen niet maar ook een 'proefzit' met huisgenoten wees uit dat wij té groot ook niet prettig vinden. Precies goed dus. Aan het plafond is een XGIMI H1 projector gemonteerd die een mooi plaatje geeft.
Ik heb de hele ruimte nachtblauw geschilderd met een matte verf. Zonder licht is het bijna zwart.

Volgende stap is de aanleg van audio. De genoemde achterwand bestaat voor het onderste deel (onder het scherm) uit van die roosters waarmee je radiatoren kunt wegwerken. Daarachter komen drie JBL LS308 en de BK XXLS 200 sub. Ik hoop dat de roosters open genoeg zijn. Eventueel kan ik de luidsprekers ook voor de achterwand plaatsen, maar ivm bescherming van de luidsprekers heb ik ze het liefst erachter. De achterkanalen worden bediend door 2x JBL LS305.

Zodra alles up en running is zal ik wat foto's en ervaringen delen.
ROON ROCK > Flac/DSD > Okto DAC8/Ropiee > Benchmark AHB2 >  Spendor A6R || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Topping D90/Pre90 > KEF LS50 / BK200

Ralf67


Sjettepet

Oei, is dat niet meer iets voor high-end?
ROON ROCK > Flac/DSD > Okto DAC8/Ropiee > Benchmark AHB2 >  Spendor A6R || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Topping D90/Pre90 > KEF LS50 / BK200