BD speler met analoog uit

Started by Henkjan_O, September 15, 2018, 21:57:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Henkjan_O

Beide mijn Denon DVD spelers (een 3910 en een 3930) beginnen problemen te krijgen met lezen van schijven, en ik bereid me er geestelijk op voor afscheid te moeten gaan nemen (ja, ik zal nog wel laten kijken of eenvoudige reparatie mogelijk is, zo snel laat ik mn apparatuur niet in de steek).

Omdat ik ook nog een aantal SACD's heb, is het hebben van een analoge uitgang (minstens stereo, t liefst 5.0 of 5.1) met fatsoenlijke DAC wel een eis. Nu had ik ff vlot gekeken bij wat usual suspects qua merken (Denon, Marantz, Cambridge) maar daar zag ik alleen maar HDMI uit (soms digitaal coax, maar daar heb je voor SACD niets aan). Zijn er nog wel BD spelers met analoog uit, of worden audiofiele dinosauriƫrs als ik in de kou gezet?
toch maar weer een sub, straks met MFB :-)

Ralf67

Kijk of je nog een Oppo kan scoren.

denoontje

al eens de lazer lens schoongemaakt met wat spiritus en een wattenstaafje?

Nosferatu

#3
Deze spelers hebben een Sanyo laser welke continu voor problemen zorgt. Er is een vervangend type voor welke niet 'doorbrand' en die je makkelijk zelf kunt plaatsen. En anders word het (znel zijn, ze stoppen, een Oppo 205 en misschien de laatste Pioneer.

/edit/ even gezocht:
Handleiding: http://www.hifi-forum.de/viewthread-220-3615.html

Laser: https://www.ebay.nl/itm/110938647824?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2649

Er zijn best wel veel aanbieders voor deze lasers, even google gebruiken.
Video corner: Denon X-4000 + DBT-3313UD + DNP-800NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Denon PMA-2020AE + DCD-2020AE  + DNP-2000NE + TU-1500AE, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000

Henkjan_O

bedankt voor de tips alvast, ik ga lezen
toch maar weer een sub, straks met MFB :-)

Mokumer45

Ik snap iets niet - waarom zou je bij SACD niets aan HDMI hebben? Met mijn vorige BR van Sony speelde mijn SACD's prima af via HDMI en met mijn huidige UHD-BR van Sony idem dito. Maar misschien in jouw geval, doordat jouw versterker/receiver dit niet kan?
Huiskamer: AVR: Denon AVC-X4700H, Speakers: Teufel T400 Mk2, Teufel Cubycon 5.1 met bijbehorende Subw , Teufel Reflekt, 2e Subw: Sony SA-WMS535, Audio Streamer: Teufel Raumfeld Connector 2, 4K Speler: Sony UBP-X800, DAT Rec: Sony DTC-55ES, Cassette Rec: Sony TC-K630ES, DVD/Video Rec: Sony RDR-VX450, Pick-up: Dual CS-429 met Shure M97XE of Ortofon 2M Red of Audio Technica AT-VM95EN element, Phono Amp: Teufel PhonoStation 1, Media Box: UPC Pace DRC7111, div. Headphones, o.a. Sony MDR-DS6500, TV: Sony 49X8305C.
 Extra: Micro System: Sony CMT-CPX1. Slaapkamer: nog div. apparaten.

solitaire

In eerste instantie was het niet toegestaan (door de licentiegever) om een SACD afspeelapparaat te voorzien van een digital-out. Dat is de laatste jaren vrijgegeven. Als ik me het goed herinner ...
Hinterm Horizont geht's weiter.

Siddartha

De denon 3310 Heeft gewoon analoog uit, wel enkel stereo.

En sacd over HDMI kan wel, maar dan is jet afhankelijk van de dac die daarachter zit if deze dsd kan decoderen
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

Mokumer45

@ solitaire: dat is dan wel al een flink aantal jaren geleden (ik schat zo'n 10 jaar), ik heb er iig nog nooit van gehoord.
@ Siddartha: Dan zal die Denon dus ook geen SACD's af kunnen spelen als SACD, hooguit als gewone CD - als het een hybride schijf is. En uiteraard moet je hele keten SACD's kunnen weergeven, wil je er van kunnen genieten.
Huiskamer: AVR: Denon AVC-X4700H, Speakers: Teufel T400 Mk2, Teufel Cubycon 5.1 met bijbehorende Subw , Teufel Reflekt, 2e Subw: Sony SA-WMS535, Audio Streamer: Teufel Raumfeld Connector 2, 4K Speler: Sony UBP-X800, DAT Rec: Sony DTC-55ES, Cassette Rec: Sony TC-K630ES, DVD/Video Rec: Sony RDR-VX450, Pick-up: Dual CS-429 met Shure M97XE of Ortofon 2M Red of Audio Technica AT-VM95EN element, Phono Amp: Teufel PhonoStation 1, Media Box: UPC Pace DRC7111, div. Headphones, o.a. Sony MDR-DS6500, TV: Sony 49X8305C.
 Extra: Micro System: Sony CMT-CPX1. Slaapkamer: nog div. apparaten.

haythijs

#9
Quote from: Mokumer45 on September 16, 2018, 12:13:16
@ solitaire: dat is dan wel al een flink aantal jaren geleden (ik schat zo'n 10 jaar), ik heb er iig nog nooit van gehoord.
@ Siddartha: Dan zal die Denon dus ook geen SACD's af kunnen spelen als SACD, hooguit als gewone CD - als het een hybride schijf is. En uiteraard moet je hele keten SACD's kunnen weergeven, wil je er van kunnen genieten.

Ik denk dat de Denon de sacd laag omzet naar een pcm signaal en dit via HDMI uitgeeft. Dan luister je dus niet de cd laag maar de sacd laag in 5.1 geluid middels LPCM. Overigens zijn er ook surround receivers die inmiddels een dsd signaal via hdmi kunnen ontvangen en weergeven.
Ikzelf heb een Pioneer receiver die dat ook kan,zei het  dsd 2.0 accepteert hij maximaal via hdmi. De speler zelf kan het ook omzetten naar pcm ( 24bits/88khz) en wil ik het dus in surround horen dan stel ik dat op pcm in. Het is dus vooral afhankelijk van je versterker/receiver.

Henkjan, zoals al voorgesteld hierboven zou je naar een Oppo kunnen kijken. Ook de oudere types als de 103 en 93 hebben 7.1 analoge uitgangen. Deze zijn tweedehands regelmatig vindbaar.
Samsung 55ks7000/Yamaha rx a2070/Sony ubp 800/Cambridge CXU/Kef Q150 + 3005SE/Svs Sb1000/Audioquest+ Inakustik reference+Canare

Henkjan_O

Als de speler dsd converteert naar pcm voor overdracht over hdmi dan zou t ook nog wel kunnen, hopelijk Is dat ergens te vinden in de handleiding oid. 

Maar de Oppo is voor t geval van vervanging wel de makkelijkste weg dan. Die is van wat ik lees toch ook een prima klinkende speler.
toch maar weer een sub, straks met MFB :-)

haythijs

#11
Ikzelf had een Oppo 83 via de analoge uitgangen destijds op een Arcam en dit klonk prima. De Arcam had geen hdmi ingang, overigens heb ik deze nu niet meer.
Omdat de Oppo problemen kreeg met de lade ( wat bij dat model vaker voorkomt) heb ik later een tweedehands 93 gekocht. Deze is via hdmi aangesloten op een Pio receiver en ook dat werkt  goed, dit kan je in de handleiding terugvinden en in het menu aanpassen.
Moet wel zeggen dat ik de Oppo nu als back up gebruik nu ik een uhd speler van Sony gebruik, maar het blijft een prima speler die nog Cinavia vrij is en echt alles leest. Bepaalde zelfgebrande sacd's leest de sony niet, de Oppo wel.

Ik dacht dat er hier in de Marktsectie ook een Marantz 7007 te koop stond? Volgens mij doen deze ook 7.1 analoog uit en zou wellicht een optie zijn voor je. 
Samsung 55ks7000/Yamaha rx a2070/Sony ubp 800/Cambridge CXU/Kef Q150 + 3005SE/Svs Sb1000/Audioquest+ Inakustik reference+Canare

solitaire

Quote from: Mokumer45 on September 16, 2018, 12:13:16
@ solitaire: dat is dan wel al een flink aantal jaren geleden (ik schat zo'n 10 jaar), ik heb er iig nog nooit van gehoord.
...

het kan best dat er een PCM signaal uit gaat, maar het native signaal (SACD / DSD) was toch echt geblokt 'vroeger' volgens mij

maar goed ... niet echt to the point ... als Henkjan een meer moderne speler aanschaft ?
Hinterm Horizont geht's weiter.

Nosferatu

Voorheen was het inderdaad niet mogelijk om digitaal uit met DSD of PCM 96/24 o.i.d. uit een DVD/BD speler te krijgen voor SACD's. Nu gaat het wel, m'n DBT-3313 stuurt via HDMI prima DSD uit wat m'n AV Receiver dan ook 'snapt'.

Voor de DVD3930 is ooit eens een uitbreidingsbordje geweest van zwitserse makelij welke wel digitaal uit in DSD formaat ondersteunde. Digitaal uit kan standaard wel maar dan word er CD Audio (44.1/16) aangeboden.

Vanuit een HDMI signaal kan je overigens wel, met een kleine omweg, een COAX of Optical audio stream krijgen, voor het geval je een DAC hebt welke geen HDMI ingang hebt maar wel die andere 2, voor gebruik in een stereo set b.v.  ;)
Video corner: Denon X-4000 + DBT-3313UD + DNP-800NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Denon PMA-2020AE + DCD-2020AE  + DNP-2000NE + TU-1500AE, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000

Siddartha

Quote from: Mokumer45 on September 16, 2018, 12:13:16
@ solitaire: dat is dan wel al een flink aantal jaren geleden (ik schat zo'n 10 jaar), ik heb er iig nog nooit van gehoord.
@ Siddartha: Dan zal die Denon dus ook geen SACD's af kunnen spelen als SACD, hooguit als gewone CD - als het een hybride schijf is. En uiteraard moet je hele keten SACD's kunnen weergeven, wil je er van kunnen genieten.

Hij geeft keurig aan dat ie een sacd afspeelt. De interne dac zal deze dus wel kunnen converteren.
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

RobertVanWoerden

Quote from: Henkjan_O on September 16, 2018, 13:54:24
Als de speler dsd converteert naar pcm voor overdracht over hdmi dan zou t ook nog wel kunnen, hopelijk Is dat ergens te vinden in de handleiding oid. 

Maar de Oppo is voor t geval van vervanging wel de makkelijkste weg dan. Die is van wat ik lees toch ook een prima klinkende speler.
Indien interesse, ik heb hier een Oppo 105EU staan die ik niet meer gebruik. Ik hoor het wel.

Henkjan_O

Quote from: RobertVanWoerden on September 16, 2018, 16:16:44
Indien interesse, ik heb hier een Oppo 105EU staan die ik niet meer gebruik. Ik hoor het wel.
interesse zeker, dat is een mooie speler. 

btw: hoe is de media speler interface?  een beetje bruikbaar en snel?
toch maar weer een sub, straks met MFB :-)

Ralf67

Oppo is super eenvoudig in gebruik.

bellecoupe

#18
Misschien is mijn Marantz DV12S2 iets voor jou, die ik op dit forum aangeboden heb.

Destijds heb ik deze speler klankmatig vergeleken met de Denon DVD-A11.
Ik heb toen gekozen voor de Marantz omdat deze fraaier klonk.

RobertVanWoerden

Quote from: Henkjan_O on September 18, 2018, 22:02:25
interesse zeker, dat is een mooie speler. 

btw: hoe is de media speler interface?  een beetje bruikbaar en snel?
Speler is zeker snel met discs. Media speler interface met de Oppo Media Controlis niet super fancy. Ik kon er zeker mee uit de voeten om audio en video via ethernet te streamen. Gapless audio was geen probleem op stereo en mch flac. Dsd streamen via ethernet werkt ook goed, weet alleen niet meer of ik galess kreeg. En je kunt je sacds ook rippen met deze speler.

Op de USB async poort gebruikte ik Ipeng als interface.

Omsat ik se apeler veelal als media speler gebruikte heeft het loopwerk niet heel beelmjren gedraaid.


Henkjan_O

Quote from: RobertVanWoerden on September 16, 2018, 16:16:44
Indien interesse, ik heb hier een Oppo 105EU staan ....
na het traditionele wikken en wegen is t m geworden, nu nog de agenda buigen zodat ik m kan ophalen.
:pompom:
toch maar weer een sub, straks met MFB :-)

Henkjan_O

Quote from: Henkjan_O on October 15, 2018, 23:10:34
Quote from: RobertVanWoerden on September 16, 2018, 16:16:44
Indien interesse, ik heb hier een Oppo 105EU staan ....
na het traditionele wikken en wegen is t m geworden, nu nog de agenda buigen zodat ik m kan ophalen.
:pompom:
en zojuist de speler opgehaald bij Robert. Na wat luisteren naar en kletsen over muziek (altijd leuk forum leden in t echt ontmoeten) weer huiswaarts. Voorlopig (moet aan mn nachtrust denken) staat-ie nog in de doos, maar komende dagen heb ik wat te doen :D

toch maar weer een sub, straks met MFB :-)