Db Meter en luisterpositie vraagjes

Started by smok3y, September 12, 2018, 21:11:02

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

smok3y

Beste HTers,

ik had wat kleine vragen.

Ik heb laatst van een vriendelijke HT,er zijn audessy mic mogen lenen om mijn 5.1 setup in te meten.En hoewel dit een stuk beter klinkt heb ik toch het idee dat sommige speakers kwa volume nog niet helemaal matchen.

Nu lees ik veel over het gebruik maken van een decibel meter.
Nu vroeg ik mij af,volstaat gewoon een goedkope decibelmeter zoals dit?:

https://www.conrad.nl/p/voltcraft-decibelmeter-sl-50-30-130-db-30-hz-4-khz-kalibratie-conform-fabrieksstandaard-zonder-certificaat-100593

Ik lees in de user reviews dat deze echter alleen db(C) meet,weet niet of dit een probleem is? en zo ja zijn er andere goedkope alternatieven?
En heb ik met een db meter echt nog een audessy mic nodig?
Of kan ik de afstanden gewoon met een rolmaat opmeten om vervolgens met de db meter aan de slag te kunnen?

En een andere vraag die ik heb is het volgende,

Mijn bank staat strak tegen de muur aan,waar ook mijn rear luisprekers op de muur zitten.
De afstand van mijn hoofd en de rear speakers is echt iets van 0,80 en 1,20 meter (zit er dus vrij kort op)
En mijn  center en fronts zitten op iets van 4,60 mtr.

Nu ben ik al enige tijd van plan mijn inrichting vd woonkamer te wijzigen.
Met de nieuwe inrichting zullen de afstanden van de fronts en rears ongeveer 2,5 meter en 2,5 meter zijn.
Zodat ik dus echt meer in het midden van mijn speakers zit.

Klopt het dat dit een meer ideale situatie is dan de oude situatie? of zal ik hier weinig van merken kwa geluid?

Ander voordeel is dat ik met de nieuwe inrichting dichter op mijn 55inch 4k tv zit (2,55 ipv 4,60meter)

Ben benieuwd naar jullie reacties.

Alvast bedankt!
U dont like my attitude!? Call 0900-KISS-MY-ASS

denoontje

Als je deze goedkoop kan vinden, deze wordt/werd veel gebruikt hier op het forum


RADIO SHACK SOUND LEVEL METER 33-2050

En doet het prima.




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

denoontje

Ik zou verder eerst met de adsy mic meten zodat je room correctie ook wat kan doen. Dan nameten met meetlint en db meter om te fine tunen.




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

jossie

Heb je een beetje recente Iphone?

Audiotools kopen in de appstore. In app aankopen als je ooit meer geavanceerde dingen mocht willen...

Toppertje!
Omni !

smok3y

Aah ok thanks. Zal eens kijken naar die audiotool app.
Maar die voltcraft die ik in de link stuurde, is dat wat?
U dont like my attitude!? Call 0900-KISS-MY-ASS

jossie

Quote from: smok3y on September 13, 2018, 06:03:19
Aah ok thanks. Zal eens kijken naar die audiotool app.
Maar die voltcraft die ik in de link stuurde, is dat wat?
Ja hoor, alleen beperkt in mogelijkheden. Als je wat meer wil moet je wat anders kopen.

Voor de level calibratie weet ik niet zeker of hij het subkanaal juist gaat meten omdat de meter vast C meet (laagafval).

Bij Audiotools moet je daarvoor wel Spl Pro ook kopen, dan kun je recht, A en C meten, Leq etc.

Overigens doe ik levels L C R Surround gewoon op gehoor, sub level is lastiger natuurlijk, dat kun je niet vergelijken met je oren (laag tertsband versus mid).
Omni !

vik

#6
Ik zou kijken voor een analoge. Denk aan bijvoorbeeld een gebruikte Voltcraft No 33-2050.

Dit is overigens ook een handig topic:

https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=105013.0



Quote from: smok3y on September 12, 2018, 21:11:02
Beste HTers,

ik had wat kleine vragen.

Ik heb laatst van een vriendelijke HT,er zijn audessy mic mogen lenen om mijn 5.1 setup in te meten.En hoewel dit een stuk beter klinkt heb ik toch het idee dat sommige speakers kwa volume nog niet helemaal matchen.

Nu lees ik veel over het gebruik maken van een decibel meter.
Nu vroeg ik mij af,volstaat gewoon een goedkope decibelmeter zoals dit?:

https://www.conrad.nl/p/voltcraft-decibelmeter-sl-50-30-130-db-30-hz-4-khz-kalibratie-conform-fabrieksstandaard-zonder-certificaat-100593

Ik lees in de user reviews dat deze echter alleen db(C) meet,weet niet of dit een probleem is? en zo ja zijn er andere goedkope alternatieven?
En heb ik met een db meter echt nog een audessy mic nodig?
Of kan ik de afstanden gewoon met een rolmaat opmeten om vervolgens met de db meter aan de slag te kunnen?

En een andere vraag die ik heb is het volgende,

Mijn bank staat strak tegen de muur aan,waar ook mijn rear luisprekers op de muur zitten.
De afstand van mijn hoofd en de rear speakers is echt iets van 0,80 en 1,20 meter (zit er dus vrij kort op)
En mijn  center en fronts zitten op iets van 4,60 mtr.

Nu ben ik al enige tijd van plan mijn inrichting vd woonkamer te wijzigen.
Met de nieuwe inrichting zullen de afstanden van de fronts en rears ongeveer 2,5 meter en 2,5 meter zijn.
Zodat ik dus echt meer in het midden van mijn speakers zit.

Klopt het dat dit een meer ideale situatie is dan de oude situatie? of zal ik hier weinig van merken kwa geluid?

Ander voordeel is dat ik met de nieuwe inrichting dichter op mijn 55inch 4k tv zit (2,55 ipv 4,60meter)

Ben benieuwd naar jullie reacties.

Alvast bedankt!
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

denoontje

Quote from: vik on September 13, 2018, 12:54:20
Ik zou kijken voor een analoge. Denk aan bijvoorbeeld een gebruikte Voltcraft No 33-2050.


dat zeg ik ;-)....

of gewoon een umik/xtz, samen met gratis rew software op je laptop....

iets duurder....

bert stoltenborg

Met een dB-meter of iPhone meten is eigenlijk geknoei  ;D.
Met REW of ARTA en een goedkope meetmicrofoon kun je iedere luidspreker perfect meten (dus de frequentiekarakteristiek) en die over elkaar leggen om te zien of de levels matchen.
Ik bazel maar wat.

vik

My bad je hebt gelijk die is gelijk  :P



Quote from: denoontje on September 14, 2018, 23:34:10
dat zeg ik ;-)....

of gewoon een umik/xtz, samen met gratis rew software op je laptop....

iets duurder....
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike