Advies bij aanschaf Receiver/speaker

Started by Harm316, September 11, 2018, 13:25:34

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Harm316

Na lang meelezen op dit forum wordt dit mijn eerste post. Wij hebben nml een : "lastige" woonkamerindeling. Dus ik ben erg benieuwd wat jullie mij zouden kunnen adviseren.

Waar ben ik naar op zoek:
Ik heb lang getwijfeld tussen een beamer + scherm of een 65" Oled. Maar omdat ik een schuine wand heb en mijn vriendin een mogelijk scherm enkel parallel aan de schuine muur wil hebben. Heb ik gekozen voor 65"Oled.  Zodat ik tv iets schuin kan zetten richting de bank.

Echter hoort bij mooi beeld ook een mooi geluid. En hier begint mijn onkunde.
Ik zou graag een systeem willen wat ik de komende jaren kan uitbreiden en zo langzaam een goed kwalitief acceptabele set te bouwen.

Wensen

Belangrijk: Ik ben geen audiofiel, wil vooral een vol film-geluid creeeren.
Oled TV > Dus een 4K receiver + HDR
Beginnen met 2.1 stereoopstelling + sub
Uitbreiden naar 5.1 of 5.1.2. later
Streamen van spotify

Uitdagingen
Loop ik tegen problemen aan omdat de muur schuin loopt?
De bank staat tegen de achtermuur. Wat voor 5.1 opties zijn er dan nog.

Producten waar ik zelf aan zat te denken
Denon AVR2300 of Denon 1400 (evt via marktplaats)
Monitor Audio Silver / Bronze bookshelf

Budget:
Mijn focus ligt op dit moment op de televisie. Dus budget zal gering zal:
300-500 voor AV-receiver
300-500 voor Speakers voor eerste set of 2 speakers.
Of zien jullie opties om gelijk voor betaalbare 5.1 te gaan?

Zoals gezegd mag het systeem langzaam groeien. Dus wachten op een leuke tweedehands is een optie. 


Harm316

Toevoeging : De breedte van het raam is 5.2m


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

Ralf67

Lastige ruimte zo met die schuine wand.

Maar 2de hands is genoeg leuks te koop.

Soms een complete set.

CineManno

Het lijkt dat de plattegrond wat vertekend en dat de bank nogal groot getekend is. Monitor Audio heeft FX-2 rear speakers in verschillende series die je ook in het wit kunt kopen, waarmee ze niet zo dominant zijn. Monitor Audio speakers zijn ook heel eenvoudig aan te sturen, waardoor veel receivers bruikbaar zijn. Front bookshelf of staander moet goed passen. Als je in de linkeronderhoek een leuke tafel neerzet kun je die speker wat beter van de wand afkrijgen aardoor je speakers wat meer op 1 lijn staan. Je TV kunt je met een Vogel beugel ophangen zodat je die recht voor de bank kunt positioneren als je wilt kijken. Die hoekbank zou ik vervangen door 1 rechte bank, maar goed, die heb je waarschijnlijk al gekocht :-)

In jou situatie zul je niet heel veel verschil merken tussen een Denon, Marantz, Pioneer, Onkyo, Sony, NAD, Cambridge Audio etc receiver qua geluidskwaliteit. Die merken bouwen al zo lang receivers en de verschillen tussen low-end en high end zijn tegenwoordig vaak de ondersteunde formaten, aantal speakers (tot een waanzinnige 9.2) en streaming formaten (Spotify, Airplay, ingebouwde radio apps). Vermogen hebben ze allen meer dan genoeg voor jou ruimte. Als je een 65" OLED koopt zit daar alles al op zul je je receiver waarschijnlijk via ARC aan sluiten en vormt de TV je centrale switch. Is ook makkelijker met bediening. De receiver zal dus alleen gebruikt worden als aansluiting voor je speakers en verder niets. Dus zorg voor eentje met betrouwbare HDMI-CEC functie zodat die werkt met je TV afstandsbediening en klaar ben je. Tweedehands vanaf 2015 is ook prima.

Harm316

Quote from: CineManno on September 13, 2018, 21:49:12
Het lijkt dat de plattegrond wat vertekend en dat de bank nogal groot getekend is. Monitor Audio heeft FX-2 rear speakers in verschillende series die je ook in het wit kunt kopen, waarmee ze niet zo dominant zijn. Monitor Audio speakers zijn ook heel eenvoudig aan te sturen, waardoor veel receivers bruikbaar zijn. Front bookshelf of staander moet goed passen. Als je in de linkeronderhoek een leuke tafel neerzet kun je die speker wat beter van de wand afkrijgen aardoor je speakers wat meer op 1 lijn staan. Je TV kunt je met een Vogel beugel ophangen zodat je die recht voor de bank kunt positioneren als je wilt kijken. Die hoekbank zou ik vervangen door 1 rechte bank, maar goed, die heb je waarschijnlijk al gekocht :-)

In jou situatie zul je niet heel veel verschil merken tussen een Denon, Marantz, Pioneer, Onkyo, Sony, NAD, Cambridge Audio etc receiver qua geluidskwaliteit. Die merken bouwen al zo lang receivers en de verschillen tussen low-end en high end zijn tegenwoordig vaak de ondersteunde formaten, aantal speakers (tot een waanzinnige 9.2) en streaming formaten (Spotify, Airplay, ingebouwde radio apps). Vermogen hebben ze allen meer dan genoeg voor jou ruimte. Als je een 65" OLED koopt zit daar alles al op zul je je receiver waarschijnlijk via ARC aan sluiten en vormt de TV je centrale switch. Is ook makkelijker met bediening. De receiver zal dus alleen gebruikt worden als aansluiting voor je speakers en verder niets. Dus zorg voor eentje met betrouwbare HDMI-CEC functie zodat die werkt met je TV afstandsbediening en klaar ben je. Tweedehands vanaf 2015 is ook prima.
Bedankt voor je uitgebreide antwoord!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro