Static zoem over de speakers

Started by Xstream, September 9, 2018, 14:33:33

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Xstream

Hallo allen,

Ik had dit altijd al lichtjes, maar met de komst van een nieuwe TV/Audio kast lijkt dit nog iets erger geworden.
Er zitten behoorlijk wat apparaten in m'n kast weggewerkt, met allerlei kabels.

Wat ik in de kast heb:
- AV8801, 5.1 aangesloten, met 5.0 RUconnected interlinks (2m) naar de versterker en cinch subwoofer kabel (+-4 a 5m gok ik)
- MM8807, 5.0 aangesloten, met de high level subwoofer draadjes met rode/gele draadjes op L/R van de fronts heb aangesloten (en zwart op een aarde) (+-8m).
- REL Stadium III subwoofer (high/low aangesloten)
- HTPC (NUC) aangesloten met (mini)HDMI naar AV +- 1m
- Ziggo mediabox (UPC), hdmi +- 1m
- Sonos connect, spdif optisch +- 1m
- PS4, hdmi +- 1m

Het probleem:
Ik hoor een lichte zoem die klinkt als een soort static stroom signaal. Een lichte hum zegmaar. Ook fluctueert dit als ik bedien op m'n apparaten (HTPC/TV mediabox) alsof je de signalen hoort gaan, je hoort de berekening in de static zoem zegmaar.
Nu heb ik al van alles geprobeerd. Alle apparaten uitzetten, stroom eraf, totdat ik iets hoor wat een verschil maakt. Maar niks. Alleen als ik de versterker uitzet is het weg. Zelfs als ik de receiver uitzet dan hoor ik 't nog, wat erop zou duiden dat 't vanuit de versterker komt?
Ik hoor het voornamelijk over de surround speakers (zijn ook 't dichtstbij). Ik hoor vanuit de center een schone ruis (niet storend) komen (gek genoeg had die de meeste zoem in de vorige kast). De front rechts is ook schoon, maar de front links heeft ook een lichte hum
Ik heb ook alle speaker kabels nog gecheckt en opnieuw aangesloten zodat ze echt netjes zitten, maar het blijft. Zelfs de polen verkeerd doen lijkt niks uit te maken.
Subwoofer aan / uit, subwoofer high level speaker kabel er tussenuit gehaald, niks.
Het enige moment dat de hum weg is, is als de versterker uit is.

De enige variabele tov ervoor is een simpel stekkerblok (vd Gamma), omdat ik m'n eerdere (te groot) niet erin kreeg. Hierop sluit ik m'n premium stekkerblok aan (voor zover dat wat uitmaakt). Zou het hier nog aan kunnen liggen?
Lijkt me toch sterk, aangezien er ook speakers zijn zonder zoem. Je zou dan zeggen, allemaal wel, of allemaal niet.

Nu las ik wat zaken over aarde op je AV apparatuur, maar las tegelijkertijd ook van mensen dat je dit juist niet moet doen. (zou sowieso niet weten hoe).

Iemand nog ideeën die ik kan uitproberen?

Alvast bedankt.
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

solitaire

Klote problemen zijn dit altijd ...

Je hebt alles al aan/uit/anders geprobeerd zeg je, maar voor de volledigheid: heb je geprobeerd 'alles aan, maar sub van het stroomnet' ?
Hinterm Horizont geht's weiter.

Pjotr27

Probeer eens de aarde van de versterker los te halen (even een stroomkabel demonteren)... Bij mij was dat ooit de oplossing op een zware eindversterker die gigantisch bromde...
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

RalphH

Een geaard apparaat dient echter wel aangesloten te zijn..

Stuur Jossie ff een pm als ie niet al zelf reageert hier, heeft bij ons eea perfect op kunnen lossen. Kundig en als er kosten zijn, erg schappelijk (naar mijn idee).
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Pjotr27

Quote from: RalphH on September  9, 2018, 16:55:57
Een geaard apparaat dient echter wel aangesloten te zijn..

Stuur Jossie ff een pm als ie niet al zelf reageert hier, heeft bij ons eea perfect op kunnen lossen. Kundig en als er kosten zijn, erg schappelijk (naar mijn idee).

Yep, dat weet ik, maar je weet dan wel meteen waar het vandaan komt...
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

RalphH

Ahja, dat wel. Begreep dat je t permanent zo had opgelost.
Hier was het ook de eindbak, met een filter op de uitgangen opgelost. Als ik me niet vergis, nog beter dan ongeaard aansluiten.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Xstream

Even gegoogled op filter, maar dan vind ik alleen filters voor auto's. Is voor mij nieuw. Heeft iemand wellicht een handig linkje voor me?
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

Tjeb

Zit je Ziggo via de kabel? Zo ja, haal deze eens uit je set. Is het probleem dan verholpen dan kun je kijken naar een mantelstroomflter tbv de antenne kabel.

RalphH

#8
Niet gezegd dat mijn oplossing voor jou ook volstaat natuurlijk. Ik had ook last van hoogfrequente noise over mn speakers vanuit de pc. Dit was mn hoofdergenis, maar door de geboden oplossing (ebtech line level shifter) was ook de aardbrom weg.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

bert stoltenborg

Hoe oud is die versterker?
Als je de volumeknop van de versterker dichtdraait zoemt het dan nog?
Ik bazel maar wat.

Xstream

Quote from: Tjeb on September  9, 2018, 18:44:19
Zit je Ziggo via de kabel? Zo ja, haal deze eens uit je set. Is het probleem dan verholpen dan kun je kijken naar een mantelstroomflter tbv de antenne kabel.
De kabel of de mediabox, of allebei?
Is nog wel even een projectje als de kabel er weer uit moet 😁
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

Xstream

Quote from: bert stoltenborg on September  9, 2018, 22:53:02
Hoe oud is die versterker?
Als je de volumeknop van de versterker dichtdraait zoemt het dan nog?
Uit 2014. De versterker heeft geen volume knop, maar zal 't eens op de receiver proberen. Met de afstandsbediening volume lager maakte niks uit iig. Maar de knop niet geprobeerd.
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

Xstream

Quote from: RalphH on September  9, 2018, 18:57:19
Niet gezegd dat mijn oplossing voor jou ook voldtast natuurlijk. Ik had ook last van hoogfrequente noise over mn speakers vanuit de pc. Dit was mn hoofdergenis, maar door de geboden oplossing (ebtech line level shifter) was ook de asrdbrom weg.
Ik heb t bij elke source. Al is dat bij de htpc wel net ietsje erger lijkt t.
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

Xstream

Quote from: solitaire on September  9, 2018, 15:10:03
Klote problemen zijn dit altijd ...

Je hebt alles al aan/uit/anders geprobeerd zeg je, maar voor de volledigheid: heb je geprobeerd 'alles aan, maar sub van het stroomnet' ?
Ga ik proberen. Uit had ik wel gedaan, maar de stekker eruit nog niet.
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

RalphH

#14
Quote from: Xstream on September  9, 2018, 23:44:28
Ik heb t bij elke source. Al is dat bij de htpc wel net ietsje erger lijkt t.


Ja die brom had ik ook altijd, soort van static erbij met de htpc. Zal de combo zijn met eindbak (denk ik).
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Tjeb

Quote from: Xstream on September  9, 2018, 23:39:15
De kabel of de mediabox, of allebei?
Is nog wel even een projectje als de kabel er weer uit moet 😁

De kabel even uit de mediabox, als hij dan stil is kun je het oplossen met die mantelstroom filter

jossie

#16
De storing die je omschrijft wordt meestal veroorzaakt door een aardlus. Ik ga er verder even vanuit dat elk apparaat dat een geaarde stekker heeft ook in een geaarde WCD zit (dat hoort ook zo).

Je hebt drie apparaten die aan het probleem kunnen bijdragen:

* De HTPC heeft waarschijnlijk een geaarde voeding die mogelijk (hoeft niet) een massaverbinding heeft tussen de aardpen en massa van de DC spanning,
* De REL heeft een geaarde voeding
* De UPC ontvanger heeft zeer waarschijnlijk een aardpunt via de coax kabel (zoals Tjeb al zei)

De vraag is even welke lus het probleem veroorzaakt, beiden kan overigens ook.

Oh ja, netwerkbekabeling kan ook aardpunten opleveren, doe jezelf een plezier, gebruik ordinaire UTP CAT 5E kabels. Probleemloos. STP kabels kunnen ook aardverbindingen leggen die lastig zijn.

Wat er gebeurt is dat er een stoorstroom gaat lopen tussen twee aardpunten in de WCD's via jouw bekabeling. Die stroom loopt dan ergens via analoge massa paden over de print en veroorzaakt zo een brom in vrijwel het gehele analoge circuit.

Wat te doen? Mantelstroomfilter is al genoemd, zeker toepassen. Als dat niet voldoende is (ik ben er bang voor) zul je de aardlus naar de sub moeten breken. Dat kan met een audiotrafo (die heeft Ralph dus in gebruik) of je kunt het combineren met je nieuw aan te schaffen sub, probeer een niet geaard model te kopen, dan is de aardlus daar ook verdwenen en zal het probleem weg zijn.

Dus...

230V stekker REL eruit: probleem weg? dit oplossen of brom niet weg...
Coax Ziggo eruit: probleem weg? mantelstroom filter bestellen en...
230V stekker REL er weer in, brom terug? ook dit oplossen.
Omni !

chansig

Ik heb nog een mantelstroomflilter liggen.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Xstream

#18
Ok, een update:

- Stekker uit de Sub
- Stekker uit de HTPC
- Stekker + TV kabel uit de Ziggo mediabox
- Stekker uit de PS4
- Stekker uit m'n harmony ontvanger (zit er ook nog bij)
- Volume knop gedraaid op de Marantz AV, geen effect
- Stekker uit de AV
=====
Ik hoor de zoem nog.  :crazy:

Kan het nog iets met m'n stekkerblok(ken) te maken hebben? Om dat te testen moet wel alles er weer uit  :(.
Of ik moet inderdaad zo'n voedingskabel van de versterker openmaken en aarde draad doorknippen (denk ik, nooit gedaan, welke is dat - na google search lees ik geel/groene of grijze draad?)?
Lijkt dan toch iets te zijn met m'n stekkerblok of versterker?
Het kan niet iets zijn wat tegen m'n versterker aan zit? Een speaker kabel ofzo?
Of wellicht gare interlinks (zijn nieuwe RUconnected kabels)?
De speaker kabel uiteindes zijn misschien iets geoxideerd?
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

jossie

Ai...

Met stekker bedoel je toch wel de 230 Volt stekker in de WCD? Even voor de zekerheid.

Als je het rijtje zo hebt afgewerkt als opgeschreven, veranderde er iets aan de brom? Of helemaal niets?

Geen aarde's knippen, dat is niet de bedoeling en blijkbaar ook wellicht niet je probleem.

Heb je netwerkkabels ook bekeken?

Kun je beginnen met:

Voorversterker met eindversterker verbonden (5 x tulp toch?) , speakers allemaal aangesloten en verder geen aansluitingen? Of kun je daar te slecht bij?

Je pre en eind zijn niet geaard ofschoon er wellicht wel een geaarde euro aanhangt (chassisdeel op de apparaten missen de aardpen). Daar zit het probleem niet.
Omni !

Xstream

Quote from: jossie on September 10, 2018, 15:10:00
Met stekker bedoel je toch wel de 230 Volt stekker in de WCD? Even voor de zekerheid.
Goeie, dat heb ik niet zo gedaan idd. Ga ik 's even proberen. Thx.
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

Xstream

#21
Ok, heb ze nu echt allemaal uit het stopcontact zelf getrokken.
Maar het mag niet baten.

De zoem lijkt min of meer hetzelfde. Enige wat je nu niet hebt is het fluctuerende wat ik hoor als ik een apparaat bedien (staan allemaal immers uit).

Ik heb geen netwerk kabels, verbonden met WiFi.

AV -> MM = 5x tulp / RCA / Cinch / Interlink (is allemaal hetzelfde toch?) Deze zitten ertussen (2 meter): https://www.ruconnected.nl/kabels/18-interlink-cinch-tulp-1m.html
MM = 5x speaker draad aangesloten (R/L/SR/SL/C)

Ik zal alle kabels 's uit de AV trekken, behalve de interlinks.

Wat ik nog kan proberen is een interlink van een speaker die niet zoemt verwisselen met een zoemende speaker. Kijken wat er dan gebeurt.
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

jossie

Ok, maar zitten er nu nog andere (HDMI?) kabels op de pré?

Is de zoem ruis of zit er duidelijke brom bij?

Mogelijk zijn de Ru's niet ok maar lijkt me stug, dat zijn ze overigens wel, mogelijk heb je de chassis beschadigd door het gewicht...
Omni !

jossie

Heb je wat simpele (en kortere) tulp snoertjes om te proberen? Steek jij de Ru's wel echt ver genoeg op de chassis? ze kunnen mogelijk wel erg klemmen.
Omni !

Mokumer45

Of ik lees niet goed of ik begrijp iets niet goed! Je hoort het gezoem nog steeds, terwijl alles uit staat? Als dat zo is, dan ligt het volgens mij niet aan je aparatuur, maar lijkt het door een externe bron op de een of andere manier hoorbaar gemaakt te worden. Ik neem aan, dat je de randaparaten bedoelt, die uit de wcd zijn.
Huiskamer: AVR: Denon AVC-X4700H, Speakers: Teufel T400 Mk2, Teufel Cubycon 5.1 met bijbehorende Subw , Teufel Reflekt, 2e Subw: Sony SA-WMS535, Audio Streamer: Teufel Raumfeld Connector 2, 4K Speler: Sony UBP-X800, DAT Rec: Sony DTC-55ES, Cassette Rec: Sony TC-K630ES, DVD/Video Rec: Sony RDR-VX450, Pick-up: Dual CS-429 met Shure M97XE of Ortofon 2M Red of Audio Technica AT-VM95EN element, Phono Amp: Teufel PhonoStation 1, Media Box: UPC Pace DRC7111, div. Headphones, o.a. Sony MDR-DS6500, TV: Sony 49X8305C.
 Extra: Micro System: Sony CMT-CPX1. Slaapkamer: nog div. apparaten.